Hvad har du spillet i dag? - August 2014

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? - August 2014

Post by Mik »

Tirsdag fik vi spillet Legendary Encounters med tre spillere.
Vi spillede begynder-scenariet, som faktisk var lidt for nemt. Kun Eivind døde, og det var først i det tredie spil, Så vi vil prøve at gøre det lidt sværere næste gang. Ellers var det meget underholdene: Ombord på Nostromo hører vi lyde fra ventilationsskaterne. Så er der en eller anden "idiot" som bringer nogle mystiske ægformede bælge med ind i rumskibet - og inden vi så os om havde Martin en Facehugger omklamrene sit ansigt. Nu havde vi en enkelt omgang til at få den fjernet inden den nåede at udvikle en Chestburster som ville slå ham ihjel. Det lykkedes uden de store problemer, og selv om vi stødte på mange flere bælge, og såmænd også masser af voksne individer lykkedes det os at holde niveauet nogenlunde i ave indtil vi havde opfyldt vinderkriterierne.

Underholdene kooperativt spil, som også kan spilles med potentielle forrædere eller med en Alien spiller. 9/10
Image
40crew
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 273
Joined: Tue May 06, 2014 2:49 pm
Location: Brøndbyøster

Re: Hvad har du spillet i dag? - August 2014

Post by 40crew »

Fik endelig fat på Trajan i tirsdags, og jeg kunne med glæde endelig sætte mig ned og pakke spillet ud, da klokken rundede 2030 i går aftes. Jeg havde læst reglerne på forhånd, så jeg forklarede så vidt muligt min kone reglerne medens vi satte spillet op. Det tog sin tid, da alle brikkerne var i en stor plastik pose (note to self, køb en masse zip-backs). Men reglerne var nu egentlig rimelig lige til, når man blot har lidt kendskab til et spil som fx Castles of Burgundy, og vi skulle blot konsultere regel bogen et par gange under opsætning og spil.

Selve spillet virker meget uoverskueligt første gang du kigger på pladen, og det var svært og vide hvor man skulle starte. Men vi kastede os ud i det, og det gik nu egentlig rimelig godt. Men det indtryk er Stephan Feld rigtig god til at give i hans "point-salads", så hvor gode vi nu var, skal komme an på de næste mange spil.

Vi endte med kun at spille 2 sæsoner, da klokken var ved at blive mange. Men var begge enige om at det var et spændende spil, og at vi nok skal bruge et par gange på det, før vi er lige så begejstrede som vi er for CoBurgundy.
Image
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: Hvad har du spillet i dag? - August 2014

Post by Larsine »

I går kom Anton, Eik, Laban og Jens til spil.

Vi lagde ud med Junta som Jens og jeg kendte, og som Eik mente at have spillet en enkelt gang for lang tid siden. Desværre nåede vi ikke at spille færdig, da Anton kl. 22 meldte at nu stoppede han da han da han skulle tidligt op torsdag. Vi stoppede derfor spillet, og talte op, og jeg vandt stort.

Derefter spilled vi et spil Betratyal at House on the Hill. Vi endte med at skulle spille scenarie 50, som Eik og jeg allerede havde spillet 4 gange, og 2 af dem i sommerferien. Vi valgte derfor at spille et scenarie fra en alternativ scenariesamling som Jeremy Lennert har lavet. The blev til scenariet Way of the Wisp, hvor Laban blev til en Will-o'-the-wisp, der forsøgte at flygte, medens vi forsøgte at finde ud af hvad den var og hvordan vi fik den stoppet. Heldigvis havde vi alle rimelig høj knowledge, og vi skulle bare indhente Will-o'-the-wisp og så lykkedes med tilsammen tre Knowledge 4+ slag. Men Will-o'-the-wisp efterlod et spor af forvirrende gas, som gjorde det svært for os af følge efter den. Vi nåede kun at lave et succesfuldt knowledge slag, inden Will-o'-the-wisp forsvandt og fløj væk. Et lidt tamt scanarie, ligegyldigt hvem der havde vundet.

Vi sluttede af med et spil San Juan (inkl. udvidelser), hvor jeg længe førte med monumenter, havn og andre gode bygninger, men da alle de andre til sidste byggede 6'er bygninger og en katedral, og jeg ikke formåede det, måtte jeg se mig overhalet og endte på en 3. plads.
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? - August 2014

Post by Mik »

Har besøg af designeren Mark Derrick (1851, 18AL, 18GA, 18MEX og 18TN), men heldigvis har vi ikke så meget tid, da tager videre med Oslobåden i aften - og han har sin ikke-spillende hustru med.

Men han havde også et lille spil med som jeg første gang spillede i 2009, da det udkom:
Mosaix er et rigtig fint filler-spil, som varmt kan anbefales til ikke-spillere.
men det er nu for abstrakt til mig, så min mening har ikke ændret sig i de forløbne 5 år: 5/10
Image
User avatar
thomassvan
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 226
Joined: Tue May 08, 2012 11:29 am
Favoritspil: Tunge tunge uforskammede Euros
Location: Præstø

Re: Hvad har du spillet i dag? - August 2014

Post by thomassvan »

I går var Sydsjællands Brætspilsklub ugentlige spilledag præget af Dead of Winter.

Efter en tung første runde hvor der var en del downtime mens folk fandt ud af at udnytte de utallige actions man har, kom der bedre gang i spillet. Målet var at samle prøver fra zombier og efter bare 3 runder havde vi 10 ud af 15 og var altså godt på vej. Alle var overbeviste om at der ville komme en sejr i runden efter.
Den usle forræder havde dog bidraget med den forkerte slags kort til den fælles krise der skulles løses og pludselig stod vi overfor 17-18 nye zombier i kolonien. Det var mere end barrikaderne kunne holde til og vi mistede 5 indbyggere og derved vores 5 sidste moral. Skæbnen ville at forræderen ikke havde talt helt præcist og derfor heller ikke havde klaret sit objective så der var ingen vindere.

Med blod på tanden kastede vi os over 2. spil som forløb meget hurtigere og downtime var minimal med undtagelse af at vi flyttede first player token mod højre som det forklares i reglerne men også havde turn order mod højre istedet for mod venstre så der kunne være rigtig lang tid mellem man fik en tur.

Forræderen i dette spil (mig) havde sine battlestar galactica vaner med sig og ventede for længe på at slå til alt imens koloniens fælles formål kom tættere og tættere på at blive løst. I hvad der viste sig at være spillets sidste runde formåede jeg dog at få fejlet krisekortet som gjorde at alle skulle smide et tilfældigt kort. Dette var nok til at én spiller mere ikke opnåede sit secondary objective hvilket var en lille sejr for mig. 2 ud af 5 spillere vandt dette scenarie.

Dead of Winter er efter to gennemspilninger et fremragende spil med en god blanding af traitor mechanics (måske), story-telling og turoptimering samt generel social engineering for at opnå sit secondary objective. At være betrayer virker lige nu til at være en svær affære da det ofte er nemt at se et optimalt træk og det derfor virker meget mistænkeligt at forsøge at sabotere operationen. På BGG er der mange der mener at betrayer er overpowered så det er nok fint balanceret når først vi får lidt flere spil under huden.
40crew
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 273
Joined: Tue May 06, 2014 2:49 pm
Location: Brøndbyøster

Re: Hvad har du spillet i dag? - August 2014

Post by 40crew »

Spillede Trajan igen i går. Og denne gang gik det meget bedre. Det hele virker nu intuitivt, som jeg også forventede, efter at have spillet Felds Burgundy, hvor der også er gode forklaringer på både bræt og brikker. Vi fik hver især afprøvet nogle forskellige strategier, og min production strategi trumfede klart hendes shipping strategi. Tror hun havde haft mere held, hvis hun havde blokeret noget af min produktion, og ellers fortsat med at sælge varer i samme stil. Men jeg havde frit lejde til at samle en masse pointgivende tiles, og fik også bonus point da spillet sluttede.

Jeg kan stadig bedst lide Burgundy, da jeg synes det er en super velsmurt maskine, hvor Trajan er lidt mere løs i det. Men godt spil uden tvivl. Det virker på min kone som om dette kommer til at overtage hendes 1. plads, så alt i alt en kæmpe succes.

Vores spil tog iøvrigt 1½ time, hvilket er ca 20-30 minutter længere end vi plejer at bruge på Burgundy, men en rigtig fin længde på et stort og flot spil. Flot iforhold til Burgundy ihvertfald... Og bedre kvalitet.
Image
User avatar
Jonezy
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1476
Joined: Thu Mar 10, 2011 7:32 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Hansa Teutonica, Orléans og Terraforming Mars er mine mere euro-orienteret favoritter, men Too Many Bones: Undertow er favorit SPILLET lige nu. Jeg er dog total omni-gamer og spiller stort set alle slags spil til stor fornøjelse. Holder blandt andet også meget af hyggelige fillers og CMoN terninge-fjol.
Location: Taastrup (København)
Has thanked: 311 times
Been thanked: 185 times

Re: Hvad har du spillet i dag? - August 2014

Post by Jonezy »

Jeg har sørme også fået spillet Trajan. Var nemlig en tur forbi Valby og Jesper igår til en 2-spiller aften, hvor aftalen var at få prøvet Trajan.

I første spil trak jeg det bonus tile, som gav 3 point per gul bonus tile, så jeg gik heftigt efter senatet imens Jesper havde lidt mere fokus på at erobre områder fra stakkels gallere og briter. Da senatet udover en god håndfuld point også gav første valg på de nye bonus tiles endte jeg med en ordentlig endgame scoring, som gav mig sejren.

Efter en lækker omgang sushi tog vi en omgang mere, selvom Jesper lige skulle overtales, da han fandt første spil mere frustrerende end sjovt. I andet spil havde vi begge langt mere fokus på construction og trajan tiles, så vi spillede lidt samey, men på en eller anden måde fik jeg alligevel lavet et lille hul (tror det var et par construstion aktioner mere end Jesper, som gjorde udslaget) og da jeg også fik en lidt bedre endgame scoring, pga. en hidsig jagt efter en vigtig scorings tile i sidste quarter year, tog jeg sørme også sejren i andet spil.

Trajan levede nok ikke helt op til vores forventninger, da vi er ret Feld glade begge to, og det handler nok mest om, at det især i sidste spil var svært for os at se, hvad det var, som jeg lige gjorde lidt bedre. Mancala mekanikken, som vel er det helt særlige ved dette spil var rigtig sjov, men også super frustrerende, da man ofte kom i en position, hvor den aktion man ville lave ikke kunne laves, fordi man ikke kunne ramme den. Det bliver dog forhåbentlig nok meget bedre efter nogle spil og så det bliver det nok også noget nemmere at finde balancen imellem at få trajan tiles opfyldt og få de rigtige aktioner. Frustrerende, men sjovt og med mod på mere må blive konklusionen.

Vi sluttede af med en omgang Troyes, som vi begge holder meget af. Vi spillede grundspillet blandet med event kort fra udvidelsen. Jesper gik på militæret og jeg gik handelsvejen pga. de hemmelige character kort vi begge fik. Da vores set-up endte med at være lidt mere handels venligt fik jeg en lille fordel, som jeg udnyttede til endnu en sejr. Det skal dog siges, at jeg har spillet en del Troyes på Boardgame Arena her på det sidste og Jesper nok var lidt rusten.

Hyggelig aften og det er altså sjældent at man kan lave 3 i træk over Jesper, så det må hellere nydes inden jeg får høvl igen. :D
Image
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? - August 2014

Post by Mik »

Kan ikke erindre hvornår jeg sidst har spillet solitaire - men Alien Encounters: An Alien Deck Building Game har nu ændret dette faktum. Grundscenariet (film 1: Alien) kalder ikke på de store udfordringer, men var dog alligevel meget underholdene. Heldigvis er der en spiller som har lavet en scenariogenerator. Som naturligvis ikke er nødvendig, men man slipper jo for selv at tage de afgørende beslutninger:
http://tablemonkey.net/Legendary/encounters
Som solitaire vil jeg nok give spillet en lidt lavere rating, men ikke i dag, jeg synes stadig at spillet er fedt: 9/10
Image
40crew
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 273
Joined: Tue May 06, 2014 2:49 pm
Location: Brøndbyøster

Re: Hvad har du spillet i dag? - August 2014

Post by 40crew »

Jeg kan ikke blive ved med at skrive om Trajan, som er det eneste spil der har fået spilletid efter vi erhvervede det, men jeg har et spørgsmål der vedrører det en smule.

Mine kone elsker at tage brikkerne med bådene i the Castles of Burgundy, for så at sælge dem igen og ende med en masse point. I Trajan er der en commodity action hvor du samler kort, og de så skal afskibes til en god pris (sammen med bonustiles, finder hun det også rigtigt sjovt når man eksploderer i point). Det er hendes favoritdele af hendes to yndlingsspil.

Så jeg tænker her når hun nu snart har fødselsdag, så skal jeg da finde et spil hvor det er en betydelig større del af spillet. Har i nogle forslag?

Sci-Fi temaet tænder hende ikke rigtigt, og vi vil gerne have et spil der var mellem 1 time og 2. Det skal kunne spilles 2, men også fint hvis det kan spilles af flere.
Image
User avatar
JoelP
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 682
Joined: Sun May 27, 2012 2:50 pm
Location: København

Re: Hvad har du spillet i dag? - August 2014

Post by JoelP »

40crew wrote:Jeg kan ikke blive ved med at skrive om Trajan, som er det eneste spil der har fået spilletid efter vi erhvervede det, men jeg har et spørgsmål der vedrører det en smule.

Mine kone elsker at tage brikkerne med bådene i the Castles of Burgundy, for så at sælge dem igen og ende med en masse point. I Trajan er der en commodity action hvor du samler kort, og de så skal afskibes til en god pris (sammen med bonustiles, finder hun det også rigtigt sjovt når man eksploderer i point). Det er hendes favoritdele af hendes to yndlingsspil.

Så jeg tænker her når hun nu snart har fødselsdag, så skal jeg da finde et spil hvor det er en betydelig større del af spillet. Har i nogle forslag?

Sci-Fi temaet tænder hende ikke rigtigt, og vi vil gerne have et spil der var mellem 1 time og 2. Det skal kunne spilles 2, men også fint hvis det kan spilles af flere.
Jeg tænker umiddelbart Jambo eller Asante, hvis det må være kortspil med noget tekst involveret? Et relativt hurtigt handelsspil for 2. http://youtu.be/Jznk2tVfcVg
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5126
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 504 times
Been thanked: 555 times

Re: Hvad har du spillet i dag? - August 2014

Post by Gunness »

Den seneste uges tid er det blevet til en række spil, dog mest småtterier: 3x Hey That's My Fish, 2x Set, Medici vs Strozzi, Heckmeck, Forbidden Island - og så to omgange Glory To Rome, som vi senest introducerede for et par venner lørdag aften. Efter en smule indledende forvirring faldt reglerne hurtigt på plads, og der var generel begejstring rundt om bordet. Nu har jeg også haft Kickstarterudgaven stående og samle støv i et par år, så det er på tide, at den kommer frem.
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: Oak, Botany, 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal
User avatar
Myde
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 429
Joined: Mon Jan 28, 2013 4:25 pm
Location: Slangerup

Re: Hvad har du spillet i dag? - August 2014

Post by Myde »

Jeg fik indviet mit RR i weekenden. 3 2p spil blev det til. Er meget interessant at prøve nogle forskellige strategier af, men det er også tydeligt at ikke alle strategier er viable i et 2p vs når man er 3 eller 4. I et af spillene fokuserede jeg næsten udelukkende på trans-sibirien, men 2p spillet er simpelthen for kort til at jeg fik nok point ud af det. Bare et par få ekstra aktioner ville have gjort en kæmpe forskel på min score.
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? - August 2014

Post by Mik »

40crew wrote:Jeg kan ikke blive ved med at skrive om Trajan, som er det eneste spil der har fået spilletid efter vi erhvervede det, men jeg har et spørgsmål der vedrører det en smule.

Mine kone elsker at tage brikkerne med bådene i the Castles of Burgundy, for så at sælge dem igen og ende med en masse point.
Man da ikke sælge sine skibe i CoB! :roll:
Image
40crew
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 273
Joined: Tue May 06, 2014 2:49 pm
Location: Brøndbyøster

Re: Hvad har du spillet i dag? - August 2014

Post by 40crew »

Mik wrote:
40crew wrote:Jeg kan ikke blive ved med at skrive om Trajan, som er det eneste spil der har fået spilletid efter vi erhvervede det, men jeg har et spørgsmål der vedrører det en smule.

Mine kone elsker at tage brikkerne med bådene i the Castles of Burgundy, for så at sælge dem igen og ende med en masse point.
Man da ikke sælge sine skibe i CoB! :roll:
Korrekt, du sælger de varer, som du samler op når du placerer din båd. :)
Image
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3743
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 20 times
Been thanked: 83 times

Re: Hvad har du spillet i dag? - August 2014

Post by Jens_Hoppe »

I tirsdags i KBK blev det til et gensyn med Promised Land: 1250-587 BC. Igen var vi tre, og igen var det den spiller som spillede alene i sin "fraktion", som vandt. Vi spillede endda med "omvendt" fordeling i forhold til første spil - denne gang var vi 2 Hebrews og 1 Heathen, og os som spillede Hebrews var ikke gode nok til at fokusere vores indsats mod "fjenden" - ofte var det nemlig for oplagt at tage nemme points fra den anden Hebrew-nation i stedet. Men det skal man ikke, for så vinder Heathen-spilleren stort! :)

Igen var konklusionen vist at det er lidt langt, og undertiden med en del nedetid, men jeg må indrømme at jeg har moret mig glimrende begge gange jeg har spillet Promised Land. Det bliver forhåbentlig til flere spil inden længe.
What are you, like 80?
Senest købt: Prey Another Day, MLEM: Space Agency
Post Reply