Spil som juletradition...?!

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14621
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 460 times
Been thanked: 654 times
Contact:

Spil som juletradition...?!

Post by Frouvne »

Er der nogen, der har nogen traditioner i.f.t. at spille spil i juledagene. I vores familie har den slags traditioner aldrig eksisteret. Bevares, der var nogle år, hvor vi spillede (anti-)spillet Billedlotteri... men det er vist ikke værd at nævne i dette forum! :oops: Den eneste formildende omstændighed var, at gevinsterne var familiens sparegrise, der i årets løb var blevet fodret godt op. Og de grise som 10'ere og 20'ere var røget i løb op i anseelige summer...

I år forventer jeg, at vi tager et eksemplar af Pickomino / Heckmeck am Bratwurmeck frem juleaften. Det kan vist ramme alle i selskabet. Første og anden juledag vil der være muligheder for lidt tungere spil, hvis lejligheden byder sig...
frouvne, administrator

Image
User avatar
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3957
Joined: Fri Sep 01, 2006 11:51 am
Location: Roskilde
Has thanked: 139 times
Been thanked: 133 times

Post by Andrea »

De sidste 17 år har det været en tradition i min familie*, at vi spiller et spil juleaften. De første par år var det lige efter aftensmaden, men da visse spil let trak ud, valgte vi at henlægge spillet til efter gaveudpakningen.

Vi spiller familiespil - dvs. Tegn & Gæt, Alverdens Viden, Kaste Grise, Jeopardy, Den Fortryllede Labyrint, Cranium og div. former for vidensspil.

I år har jeg tænkt mig at introducere dem for Dread Pirate. Det er et smukt og meget simpelt spil, så jeg tror, de vil sætte pris på det. Og så giver jeg min mor Flix Mix, så måske kommer det også på bordet?


*jeg holder juleaften sammen med mine forældre. Vi er en lille men eksklusiv flok! :D
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9179
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Post by Stony »

Vi har efterhånden en tradition for at spille pakkespil. Jeg har så haft lidt forbehold for det. Det var den simple udgave. Alle har et par pakker med i den prismæssigt lette ende. Så slår man efter tur med en terning. Slår man en sekser, må man snuppe en pakke ude fra bunken på midten af bordet. Når først alle pakker er taget, sættes der et æggeur på f.eks. fem minutter, og så slår man videre. Hver gang man slår en sekser, må man snuppe en pakke fra en af sine modspillere. Når æggeuret ringer, stopper spillet, og man pakker ud og ser hvad man har fået.

I år har jeg så udtænkt en variant, som forhåbentlig giver en lille krølle på halen.
I den simple udgave var jeg ikke begejstret for at nogen kunne få adskillige pakker, mens andre sad helt uden. Især når de mindste har held i sprøjten og slår seksere. De fleste voksne er tilbageholdende med at stjæle for meget fra de små, men de små holder sig ikke tilbage fra at stjæle den allersidste pakke fra en anden hvis det er præcis den de vil have, selv om der er andre der har mange.
Derfor har jeg bagt på en variant, hvor man må indføre et par ekstra regler.
Der slås med to terninger, og man må stjæle hvis man har to ens.
Undtagen hvis man slår to seksere. Så har man et valg. Enten kan man stjæle TO pakker (men ikke fra een og samme person) eller også kan man vælge en af sine egne pakker og tage den ud af spillet. Den kan ikke stjæles mere.
Slår man en sum på 7, skal man BYTTE en pakke. Dvs. du tager en af dine egne pakker, og giver den til en anden person. Han/hun skal så give dig en anden pakke i bytte.
Hvis man kun har en pakke er man fredet. Man kan ikke få stjålet sin sidste pakke.

Jeg håber de to seksere kan tilføre en smule taktik. Det giver ikke nogen mening at stjæle mange pakker tidligt i spillet, for det gør dig bare til et oplagt mål. Så derfor vil folk snarere gå efter at hive nogle pakker ud. Sidst i spillet derimod, bliver der taktik i at sikre sig en pakke, eller måske snuppe yderligere to, og håbe på at tiden løber ud før de forsvinder igen.

Jeg skal så lige have spekuleret over hvordan jeg kan sikre at alle deltagere starter med mindst en pakke. Men det er en formalitet jeg bare skal have på plads inden imorgen aften. :)
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14621
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 460 times
Been thanked: 654 times
Contact:

Post by Frouvne »

Held og lykke, Stoy! Jeg håber ikke, folk har drukket for meget før du går i gang med regelforklaringen! :wink: En af grundene til at pakkelegen er så populær, er vel dens simplicitet. Så en smule modstand må du vel forvente mod din variant. Selv er jeg ikke meget for pakkelege... ikke bare af de grunde du anfører, men de hjælper så sandelig heller ikke! Så jeg håber da, at du får held med din strategiske variant og vil meget gerne have en session report efterfølgende!

God fornøjelse!
frouvne, administrator

Image
User avatar
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5493
Joined: Wed Apr 26, 2006 2:28 pm
Location: 2900 Hellerup
Has thanked: 6 times
Been thanked: 4 times
Contact:

Post by Helle »

Godt med lidt omtanke. Du tager en sæk - lægger alle gaver i og beder folk trække en pakke før I starter. Du har naturligvis et par ekstra plader chokolade pakket ind (eller lignende) i baghånden til, hvis nogen har glemt deres pakke!

Eller den "sjove" version - alle lægger en sko i en sæk - om man bytter pakke med den hvis sko man har trukket - når alle har byttet, så er pakkerne godt blandet rundt!
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14621
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 460 times
Been thanked: 654 times
Contact:

Post by Frouvne »

Helle wrote:Godt med lidt omtanke. Du tager en sæk - lægger alle gaver i og beder folk trække en pakke før I starter. Du har naturligvis et par ekstra plader chokolade pakket ind (eller lignende) i baghånden til, hvis nogen har glemt deres pakke!

Eller den "sjove" version - alle lægger en sko i en sæk - om man bytter pakke med den hvis sko man har trukket - når alle har byttet, så er pakkerne godt blandet rundt!
... men hvis man slår dobbelt-sekser kan man vælge at bytte pakkerne men at beholde skoene... :lol:
frouvne, administrator

Image
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3743
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 20 times
Been thanked: 83 times

Post by Jens_Hoppe »

Frouvne wrote:En af grundene til at pakkelegen er så populær, er vel dens simplicitet.
Det skal du nu ikke sige. Ved en nyligt overstået ingeniør-julefrokost endte vi efter lang tids diskussion (i ordets bredeste betydning) med at droppe legen, da ingen kunne blive enige om hvordan det lige var, man gjorde... :)
What are you, like 80?
Senest købt: Prey Another Day, MLEM: Space Agency
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14621
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 460 times
Been thanked: 654 times
Contact:

Post by Frouvne »

Tja, der er måske miljøer, hvor man skal undgå den slags lege... f.eks. har jeg også vanskeligt ved at forestille mig Dilbert og hans kollegaer lege pakkeleg! I øvrigt uden at drage sammenligning til ingeniører... :wink:
frouvne, administrator

Image
User avatar
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3957
Joined: Fri Sep 01, 2006 11:51 am
Location: Roskilde
Has thanked: 139 times
Been thanked: 133 times

Post by Andrea »

Mja, det går nu meget godt med at afholde pakkeleg i den vennegruppe fra gymnasiet, som jeg plejer at holde julefrokost med (og der er ca. 40% ingeniører og flertallet af de resterende naturvidenskabeligt uddannede). Til gengæld bliver det ret hektisk, og pakkerne flyver i bogstaveligste forstand gennem luften! :shock:
Sidste gang var der da også en af gaverne (en pynteglasskål fra Tiger), der gik i stykker pga. medfarten.
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3743
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 20 times
Been thanked: 83 times

Post by Jens_Hoppe »

Frouvne wrote:f.eks. har jeg også vanskeligt ved at forestille mig Dilbert og hans kollegaer lege pakkeleg! I øvrigt uden at drage sammenligning til ingeniører... :wink:
Det er ellers, når jeg tænker over det, en overraskende præcis sammenligning. :D
What are you, like 80?
Senest købt: Prey Another Day, MLEM: Space Agency
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14621
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 460 times
Been thanked: 654 times
Contact:

Post by Frouvne »

Jens_Hoppe wrote:
Frouvne wrote:f.eks. har jeg også vanskeligt ved at forestille mig Dilbert og hans kollegaer lege pakkeleg! I øvrigt uden at drage sammenligning til ingeniører... :wink:
Det er ellers, når jeg tænker over det, en overraskende præcis sammenligning. :D
Det ville have været meget uhøfligt af mig at antyde en sådan sammenligning... men når du nu selv gør det... :wink:
frouvne, administrator

Image
User avatar
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5493
Joined: Wed Apr 26, 2006 2:28 pm
Location: 2900 Hellerup
Has thanked: 6 times
Been thanked: 4 times
Contact:

Post by Helle »

Tilbage til udgangspunktet.

Hvordan gik jeres pakkeleg, Stony? Efter forventning og i godt humør eller .... noget a la hvad Jens skitserer????
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3743
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 20 times
Been thanked: 83 times

Post by Jens_Hoppe »

Jeg har altid tænkt over: Har I hver jeres computer, eller står I i kø for at låne tastaturet? "Det er MIN tur til at skrive på forumet nu!!"
What are you, like 80?
Senest købt: Prey Another Day, MLEM: Space Agency
User avatar
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3957
Joined: Fri Sep 01, 2006 11:51 am
Location: Roskilde
Has thanked: 139 times
Been thanked: 133 times

Post by Andrea »

Jens_Hoppe wrote:Jeg har altid tænkt over: Har I hver jeres computer, eller står I i kø for at låne tastaturet? "Det er MIN tur til at skrive på forumet nu!!"
Hahaha! Jeg har flere gange tænkt det samme! :D :D
User avatar
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5493
Joined: Wed Apr 26, 2006 2:28 pm
Location: 2900 Hellerup
Has thanked: 6 times
Been thanked: 4 times
Contact:

Post by Helle »

Hej Jens.

Godt spørgsmål ... Altså i virkeligheden har vi kun én pc, fordi min :cry: :cry: :cry: er gået ned! I praksis er det TOTALT umuligt at leve med en pc her i familien (3 personer om en pc!!!), så vi har faktisk lånt et hakkebræt af en bærbar. Så nej, vi har ikke hver vores og nej vi står heller ikke i kø - men kors hvor vi slås om, hvem der skal have den rigtige pc :twisted: :evil: :twisted: !

Men så snart jeg får en indtægt :D /dagpenge :? , så er jeg at finde i en pc butik for at finde noget godt materiel :D :D :D

Helle
Post Reply