Re: Civilization: Beyond Earth
Posted: Thu Oct 30, 2014 7:43 am
Nu synes jeg godt nok du har fået spændt nej-hatten på.
Ja, der er en række ting der ser ud til at være planket direkte fra Civilization, men alt andet ville vel også være underligt. Ja, det er "kun" basis udgaven af spillet man har taget udgangspunkt i, og den er nok lidt.... basal når man er vant til at spille med udvidelserne.
Men jeg synes egentlig jeg har nydt, at jeg igen kan gå på opdagelse i spillet. Det er ved at være længe siden jeg sidst har haft den oplevelse i et Civ spil.
De strategiske ressourcer eksempelvis. Når man støder på de svævende sten og skal finde ud af hvad de kan bruges til, og hvorvidt de er en kritisk ressource eller ej. Hvis nu naboen har formået at sætte sig på den ressource før mig, og jeg ikke umiddelbart har andre jeg kan tage... Er det noget der er værd at gå i krig for?
Karavaner er muligvis kedelige, men jeg nyder eksempelvis den måde hvorpå jeg kan bruge dem til at booste byggeriet i en ny by, så den hurtigt kan komme op i omdrejninger.
Satelitter tror jeg er et undervurderet aspekt i spillet, som jeg kun lige er begyndt at gøre det lidt mere i. En satellit der eksempelvis giver din hovedsted +15% research kan være ganske interessant.
Enhederne er blevet barberet en hel del ned i antal. Men det ville også være underligt andet. Civ spillene bevæger sig jo som regel lige fra hulemænd til fremtidsrobotter. Men jeg synes de enkelte enheder der så er viser en væsentligt større variation. Især landenhederne, som er noget mere forskellige afhængig af hvilken affinity du kravler op ad. Har du prøvet at bygge en alien titan? (Jeg kan ikke huske enhedens rigtige navn.)
Dertil tror jeg du undervurderer forskellen i dine enheder. Hvis du eksempelvis bliver angrebet af en af de store orme, så vil et køretøj blive smadret i eet hug, næsten uanset hvor svag ormen er. Det gør sig ikke gældende for alle andre enhedstyper.
Jeg kunne dog også savne lidt mere pro-aktivitet fra planetens indfødte beboere. Hvis man terraformer landet for meget, ville det være tematisk passende om de gik til angreb. Når man angriber en orm, ville det være på sin plads at den gik amok på din by. På den måde virker de kedelige.
Jeg vil også medgive at det snerper hen ad antiklimaks når man vinder spillet. Det kunne de godt have gjort mere ud af. Omvendt er der lagt andre sjove detaljer ind, som f.eks. den måde de forskellige nationers avatars udvikler sig gennem spillet. Jeg gætter på at BE ikke får helt denne samme kærlighed, fordi spillet - pga det alternative tema - ikke har den samme kundebase. Men jeg vil til enhver tid stille mig tilfreds med at få spillet i en lidt neddroslet udgave end at jeg slet ikke fik det.
Jeg er sikker på at jeg skal få mange fornøjelige timer endnu ud af BE. Jeg vil utvilvsomt også på et tidspunkt vende retur til Civ5, for det er - med udvidelserne - ubetinget bedre. Men det gør ikke BE til noget dårligt spil.
Ja, der er en række ting der ser ud til at være planket direkte fra Civilization, men alt andet ville vel også være underligt. Ja, det er "kun" basis udgaven af spillet man har taget udgangspunkt i, og den er nok lidt.... basal når man er vant til at spille med udvidelserne.
Men jeg synes egentlig jeg har nydt, at jeg igen kan gå på opdagelse i spillet. Det er ved at være længe siden jeg sidst har haft den oplevelse i et Civ spil.
De strategiske ressourcer eksempelvis. Når man støder på de svævende sten og skal finde ud af hvad de kan bruges til, og hvorvidt de er en kritisk ressource eller ej. Hvis nu naboen har formået at sætte sig på den ressource før mig, og jeg ikke umiddelbart har andre jeg kan tage... Er det noget der er værd at gå i krig for?
Karavaner er muligvis kedelige, men jeg nyder eksempelvis den måde hvorpå jeg kan bruge dem til at booste byggeriet i en ny by, så den hurtigt kan komme op i omdrejninger.
Satelitter tror jeg er et undervurderet aspekt i spillet, som jeg kun lige er begyndt at gøre det lidt mere i. En satellit der eksempelvis giver din hovedsted +15% research kan være ganske interessant.
Enhederne er blevet barberet en hel del ned i antal. Men det ville også være underligt andet. Civ spillene bevæger sig jo som regel lige fra hulemænd til fremtidsrobotter. Men jeg synes de enkelte enheder der så er viser en væsentligt større variation. Især landenhederne, som er noget mere forskellige afhængig af hvilken affinity du kravler op ad. Har du prøvet at bygge en alien titan? (Jeg kan ikke huske enhedens rigtige navn.)
Dertil tror jeg du undervurderer forskellen i dine enheder. Hvis du eksempelvis bliver angrebet af en af de store orme, så vil et køretøj blive smadret i eet hug, næsten uanset hvor svag ormen er. Det gør sig ikke gældende for alle andre enhedstyper.
Jeg kunne dog også savne lidt mere pro-aktivitet fra planetens indfødte beboere. Hvis man terraformer landet for meget, ville det være tematisk passende om de gik til angreb. Når man angriber en orm, ville det være på sin plads at den gik amok på din by. På den måde virker de kedelige.
Jeg vil også medgive at det snerper hen ad antiklimaks når man vinder spillet. Det kunne de godt have gjort mere ud af. Omvendt er der lagt andre sjove detaljer ind, som f.eks. den måde de forskellige nationers avatars udvikler sig gennem spillet. Jeg gætter på at BE ikke får helt denne samme kærlighed, fordi spillet - pga det alternative tema - ikke har den samme kundebase. Men jeg vil til enhver tid stille mig tilfreds med at få spillet i en lidt neddroslet udgave end at jeg slet ikke fik det.
Jeg er sikker på at jeg skal få mange fornøjelige timer endnu ud af BE. Jeg vil utvilvsomt også på et tidspunkt vende retur til Civ5, for det er - med udvidelserne - ubetinget bedre. Men det gør ikke BE til noget dårligt spil.