Er der kommet nogen gode nye terningspil?

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14621
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 460 times
Been thanked: 654 times
Contact:

Er der kommet nogen gode nye terningspil?

Post by Frouvne »

For en uges tid siden købte jeg Miks (meget lidt) brugte eksemplar af Nations: The Dice Game. Det har jeg allerede nået at spil 10 gange og det på trods af at det egentlig ikke er noget specielt interessant spil. Men terningspil er lette at få på bordet og det ser ud som om der for tiden er en trend til at lave terningspil, der giver antydningen af et tema og som lige er et gran tungere end de mere traditionelle terningspil. Jeg tænkte derfor om der er nogen af jer, der har erfaringer med nogle af de nyere terningspil og som kan anbefale eller (næsten lige så godt) advare imod dem. Jeg tænker at titler som Pandemic: The Cure, Roll for the Galaxy og Space Cadets: Dice Duel er eksempler på titler, der umiddelbart lover noget i retning af det, jeg søger efter. Men om de så reelt også kan byde på det, vil jeg gerne høre jeres bud på, hvis I har erfaringer, I vil dele.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Er der kommet nogen gode nye terningspil?

Post by Mik »

Det nytter nok ikke at jeg advarer imod Nations: the Dice game? :wink:

Roll for the Galaxy har jeg testspillet en del gange, og det står da på min købsliste, hvis jeg kan finde det til en rimelig penge. Nu er jeg overhovedet ikke vild med kortspillet, så min anbefaling er nok ikke den bedste, men jeg har nydt det mere enkle spil der ligger i terningspillet, og der var nogle absolutte valg man skal gøre - i modsætning til Nations DG
Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14621
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 460 times
Been thanked: 654 times
Contact:

Re: Er der kommet nogen gode nye terningspil?

Post by Frouvne »

Mik wrote:Det nytter nok ikke at jeg advarer imod Nations: the Dice game? :wink: [...]
Det er desværre nok for sent! :wink: Og jeg hygger mig jo også fint med det. Men tænk hvis man kunne få et lidt mere interessant spil, der kunne afløse det... :)
frouvne, administrator

Image
User avatar
digter
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 936
Joined: Sat Aug 13, 2011 10:27 pm
Location: Odense
Has thanked: 8 times
Been thanked: 12 times

Re: Er der kommet nogen gode nye terningspil?

Post by digter »

Roll Through the Ages: The Iron Age måske?
Image
APK
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 335
Joined: Fri Feb 16, 2007 12:17 am
Location: Kbh Ø
Has thanked: 17 times
Been thanked: 4 times

Re: Er der kommet nogen gode nye terningspil?

Post by APK »

VivaJava: The Coffee Game: The Dice Game har fået mange gode anmeldelser, og står i hvert fald på min ønskeseddel - også pga det fantastiske tema...

APK
/APK
Image
netsapiens
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1595
Joined: Thu Feb 22, 2007 10:45 pm
Location: 3660

Re: Er der kommet nogen gode nye terningspil?

Post by netsapiens »

Quantum er kun ca. et år gammelt og populært. Jeg har endnu ikke indlemmet det i privatsamlingen, men det står på ønskeseddelen.

Jeg hører også meget godt om Pandemic: The Cure fra en bekendt, og komponenterne er rekord-lækre i det.
Og så skulle Run, Fight or Die være en rigtig fin yahtzee-tingest :)

Edit: Er Waggle Dance ikke også teknisk set et terningspil faktisk? (skal jeg i øvrigt se at få bestilt igen)
Sjov > regler .... HVER gang
Formel for behov for brætspilsindkøb = N + 1, hvor N = antal uåbnede brætspil i samling
User avatar
Goblen
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1381
Joined: Mon Nov 26, 2012 4:48 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Terra Mystica, Battlestar Galactica, Dead of Winter, Kingsburg, The Gallerist, The Resistance, Shakespeare
Location: Lundby
Has thanked: 17 times
Been thanked: 45 times
Contact:

Re: Er der kommet nogen gode nye terningspil?

Post by Goblen »

netsapiens wrote:Quantum er kun ca. et år gammelt og populært. Jeg har endnu ikke indlemmet det i privatsamlingen, men det står på ønskeseddelen.

Jeg hører også meget godt om Pandemic: The Cure fra en bekendt, og komponenterne er rekord-lækre i det.
Og så skulle Run, Fight or Die være en rigtig fin yahtzee-tingest :)

Edit: Er Waggle Dance ikke også teknisk set et terningspil faktisk? (skal jeg i øvrigt se at få bestilt igen)
Waggle Dance er et terninge-spil, hvor hver enkelt terning er en bi du kan sende afsted på en opgave. Nemt spil. Mine kollegaer synes det var så fedt så en af dem har lånt det med i sommerhus.

/Brian
Varming
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 331
Joined: Mon Oct 16, 2006 3:47 pm
Location: Vejle

Re: Er der kommet nogen gode nye terningspil?

Post by Varming »

Afhængigt af definitionen af terningespil, vil jeg da klart anbefale Marvel Dice Masters. Det er billigt, relativt nemt at gå til og enormt underholdende at spille.
Logos32
50+ indlæg
50+ indlæg
Posts: 87
Joined: Sun Sep 15, 2013 2:20 pm

Re: Er der kommet nogen gode nye terningspil?

Post by Logos32 »

+1 til Dice Masters :D

Billigt afhænger dog lidt af dine evne til ikke at gå amok med indkøb af boosters, hvor jeg har rygrad som en regnorm :shock:
User avatar
Jonezy
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1476
Joined: Thu Mar 10, 2011 7:32 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Hansa Teutonica, Orléans og Terraforming Mars er mine mere euro-orienteret favoritter, men Too Many Bones: Undertow er favorit SPILLET lige nu. Jeg er dog total omni-gamer og spiller stort set alle slags spil til stor fornøjelse. Holder blandt andet også meget af hyggelige fillers og CMoN terninge-fjol.
Location: Taastrup (København)
Has thanked: 311 times
Been thanked: 185 times

Re: Er der kommet nogen gode nye terningspil?

Post by Jonezy »

netsapiens wrote: Og så skulle Run, Fight or Die være en rigtig fin yahtzee-tingest :)
Du skulle lige nævne det... Faktisk har Allan det spil i kickstarter version og jeg er meget misundelig, men vi har en løs aftale om at spille det og Wallenstein en dag, men det er ikke blevet til noget endnu. Derfor måtte jeg lige tjekke din butik og sørme om du ikke havde fået det hjem, så det blev da lige bestilt, selvom jeg havde lovet mig selv at holde lidt igen...

Sorry for at deraile tråden lidt. Jeg ville selv have budt ind med VivaJava terninge spillet, men det har andre allerede gjort. :)
Image
40crew
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 273
Joined: Tue May 06, 2014 2:49 pm
Location: Brøndbyøster

Re: Er der kommet nogen gode nye terningspil?

Post by 40crew »

Fantastisk med sådan en tråd! Jeg har selv været på udkig efter et dice spil, men uden held. Jeg overvejede Nations, men efter en del negativ omtale der var deal breaker for mig, så står jeg uforløst.
Havde ikke hørt om vivajava, men det kunne nemt være en del af vores samling. Nogen der ved hvor jeg kan finde det?

Jeg havde også overvejet Roll through The ages, men der er ikke nok interaktion. Så nu vil jeg læse lidt op på Roll for The Galaxy, men det er jo desværre heller ikke til at få fingrene i...
Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14621
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 460 times
Been thanked: 654 times
Contact:

Re: Er der kommet nogen gode nye terningspil?

Post by Frouvne »

digter wrote:Roll Through the Ages: The Iron Age måske?
Jeg prøvede Roll Through the Ages: The Bronze Age den gang det udkom. Det virkede OK, men det var ikke noget jeg havde behov for at prøve igen. Jeg gik egentlig ud fra at Roll Through the Ages: The Iron Age var mere af det samme og af samme designer. Med Thomas Lehmann på banen kan jeg godt se, at der er potentiale for at det kunne være en smule mere interessant.
APK wrote:VivaJava: The Coffee Game: The Dice Game har fået mange gode anmeldelser, og står i hvert fald på min ønskeseddel - også pga det fantastiske tema...

APK
Æstetisk har det vakt min interesse, når jeg har set det ... men aldrig så meget, at jeg har læst videre om det. Det jeg leder efter er nok noget med noget mere historie-fortælling, men det udelukker jo ikke, at det her kunne være et spil, der i andre sammenhænge kunne have interesse. Og det æstetiske kombineret med en rimelig spilletid får det til at ligne en oplagt kandidat til at indfange nogle af dem, det ellers kan være svært at lokke til at spille.
netsapiens wrote:Quantum er kun ca. et år gammelt og populært. Jeg har endnu ikke indlemmet det i privatsamlingen, men det står på ønskeseddelen.

Jeg hører også meget godt om Pandemic: The Cure fra en bekendt, og komponenterne er rekord-lækre i det.
Og så skulle Run, Fight or Die være en rigtig fin yahtzee-tingest :)

Edit: Er Waggle Dance ikke også teknisk set et terningspil faktisk? (skal jeg i øvrigt se at få bestilt igen)
Quantum-æsken har jeg set mange gange uden at kigge nærmere på det. Den signalerer slet ikke terningspil til mig. Snarere noget i retning af et halvdårligt rum-spil. Men det får jo rigtig fine anmeldelser, så jeg vil lige pakke mine fordomme ned et øjeblik og kigge nærmere på det. Waggle Dance ved jeg ikke så meget om, men Stony købte vist et eksemplar, så det kan jeg jo nok få lejlighed til at prøve. Run, Fight or Die står sådan set bare og venter på at jeg får det spillet igen. Og det virkede faktisk helt fint og jeg tror faktisk det er endnu bedre, hvis jeg får indlemmet nogle af de udvidelser jeg fik med.
Varming wrote:Afhængigt af definitionen af terningespil, vil jeg da klart anbefale Marvel Dice Masters. Det er billigt, relativt nemt at gå til og enormt underholdende at spille.
Billigt ... hvis man kan begrænse sig. Forretningskonceptet gør mig meget skeptisk. Jeg vil ikke friste mig selv over evne...
frouvne, administrator

Image
User avatar
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3957
Joined: Fri Sep 01, 2006 11:51 am
Location: Roskilde
Has thanked: 139 times
Been thanked: 133 times

Re: Er der kommet nogen gode nye terningspil?

Post by Andrea »

Logos32 wrote:+1 til Dice Masters :D

Billigt afhænger dog lidt af dine evne til ikke at gå amok med indkøb af boosters, hvor jeg har rygrad som en regnorm :shock:
Er det værd (aka forholdsvis l angtidsholdbart) uden boosters, eller bliver det hurtigt ensformigt?
Logos32
50+ indlæg
50+ indlæg
Posts: 87
Joined: Sun Sep 15, 2013 2:20 pm

Re: Er der kommet nogen gode nye terningspil?

Post by Logos32 »

@Andrea

Du skal bruge to starter set for at spille. Der er 8 unikke helte/skurke i et set. Hver helt har tre forskellige kort med forskellige egenskaber.
Derudover er der er 10 forskellige basic action card, som der bruges 2-4 af i hvert spil.
Der er masser af spil for 200 kr. efter min mening. Om det er langtidsholdbart tør jeg ikke udtale mig om endnu.

Der er lige nu Uncanny X-Men, Avengers vs. X-Men starter set og planer om en del flere hvilket giver meget mere spil for lidt ekstra penge.

Til hygge/casual game er boosters formodentlig slet ikke nødvendigt, men Os der har en snart af samlergen ender som i den video Jesper sendte mig :D

https://www.youtube.com/watch?v=XgvnK5K1J4s

Jeg har masser af kort fra Uncanny X-Men at bytte med :lol:

Jeg er gået igang med at lære mine piger på 7 og 10 spillet med stor succes indtil videre..
User avatar
digter
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 936
Joined: Sat Aug 13, 2011 10:27 pm
Location: Odense
Has thanked: 8 times
Been thanked: 12 times

Re: Er der kommet nogen gode nye terningspil?

Post by digter »

hmm.. Jeg har spillet det et par gange med en bekendt og han havde en del boosters. Dog virkede det overhovedet ikke som om der var nok til et fuldt spil.

personligt synes jeg heller ikke gameplayet er nget særligt må jeg nok indrømme...
Image
Post Reply