Antal spil registreringer

Her stilles hver uge et nyt tema til diskussion. Kom og deltag i debatten!
Post Reply
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14624
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 461 times
Been thanked: 656 times
Contact:

Antal spil registreringer

Post by Frouvne »

netsapiens sendte mig dette forslag til et tema og jeg vil derfor straks give ordet til ham:
Hvorfor?

Jeg kender ingen der registrerer antal gange de har set en film, brugt et par sko eller spist mad med spinat?
Jeg registrerer ikke engang resultatet af min ugentlige fodboldkamp på damhusengen, så hvorfor føler folk med hang til brætspil, også en hang til at registere antal spil?

Og som supplement: Hvorfor så ikke tiden brugt/spiller, hvem der vandt, hvad var pointscoren, og hvem ryddede op bagefter? Hvor går grænsen?
frouvne, administrator

Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14624
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 461 times
Been thanked: 656 times
Contact:

Re: Antal spil registreringer

Post by Frouvne »

Det er da et lidt sjovt fænomen ... helt unikt tror jeg nu ikke, det er for vores hobby. Det er korrekt, jeg ikke registrerer hvilke bøger jeg har læst, hvilke film jeg har set etc. I min jagt på bøger til min søn har jeg bl.a. brugt den hjemmeside, der hedder goodreads og der registrerer folk, hvad de har læst, anmelder det, giver det point ... altså en slags BGG for bogorme. Når jeg løber, løber jeg altid med løbeur, så min tur, mellemtider m.m. bliver registreret. Ikke helt det samme - men alligevel. Om det i alle disse sammenhænge handler om dokumentationen af at have gjort noget, at blive bedre til at udvælge den næste oplevelse/at kunne forbedre sit resultat eller hvad ved jeg ikke præcist. Det handler da helt sikkert om at højne kvalitet, men i disse sociale netværks-tider skal man nok heller ikke underkende elementet af at kunne prale med at min xxx er større end din.

Måske det også kan give mening at kigge på om der er nogle særlige karakteristika ved det segment vi som brætspillere udgør. Mit indtryk er, at der blandt dem der spiller meget brætspil er et overtal af yngre mænd, jeg tror f.eks. også at programmører er overrepræsenteret og der er sikkert flere tendenser (og fordomme) om den gennemsnitlige brætspiller, der kunne give os fingerpeg om hvorfor denne tendens til bogholderi er fremherskende blandt os.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Antal spil registreringer

Post by Mik »

Jeg har skrevet op hvornår jeg har set en film siden begyndelsen af 70erne!
Jeg begyndte da begyndte at gå i Filmhusets biograf, og jeg blev irriteret over hvor ofte jeg gik ind for at se en skodfilm som det viste sig at jeg glemt at jeghavde set...
Image
User avatar
BlueSwan
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1005
Joined: Fri Feb 01, 2013 8:12 am
Favoritspil: Android: Netrunner, Dominion, Mage Knight Board Game, Nations, Skak, Twilight Struggle, det meste af Stefan Feld og de fleste halvtunge Eurogames med fokus på ressource management og optimering.
Location: Helsinge
Contact:

Re: Antal spil registreringer

Post by BlueSwan »

What can I say? Jeg elsker statistik.

Jeg er også helt vild med at itunes registrerer alt hvad jeg hører af musik. Hvilket har resulteret i at jeg siden 2009 helt har droppe at lytte til CD'er, da de plays jo så ikke bliver registreret. :lol:
Sidst spillet:
Image
Min musik: http://www.soundcloud.com/blueswan
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9179
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Re: Antal spil registreringer

Post by Stony »

netsapiens wrote:Jeg kender ingen der registrerer antal gange de har set en film, brugt et par sko eller spist mad med spinat?
Jeg registrerer ikke engang resultatet af min ugentlige fodboldkamp på damhusengen, så hvorfor føler folk med hang til brætspil, også en hang til at registere antal spil?
Jeg vil tillade mig omvendt at sige, at jeg heller ikke kender nogen der sigter efter at se den samme film X gange i det kommende år, og deltager på et forum om emnet. Jeg har heller aldrig set sådan en her som dækkede film/mad/sko osv...
Image

Jeg synes egentlig denne er lidt sjov, og den formidler på en enkel måde hvad det er jeg for tiden får spillet. Og den har til en vis grad erstattet mine indlæg i "Hvad har du spillet" tråden. Men den virker altså kun hvis jeg registrerer hvad jeg spiller.

Det hele bunder vel i hvad man mener man kan se en værdi i. Om du så vil bruge tallene for at få førnævnte BGG widget til at fungere, eller at kunne lave statistik og se om du nu også har fået opfyldt dit nytårsforsæt, eller om du bare vil prale lidt med hvor meget du får spillet er vel sagen underordnet? Hvad føler DU giver værdi? Hvis du ikke kan se værdien, så lad for guds skyld være med at bruge tid på det.
netsapiens wrote:Og som supplement: Hvorfor så ikke tiden brugt/spiller, hvem der vandt, hvad var pointscoren, og hvem ryddede op bagefter? Hvor går grænsen?
Jeg kender mindst 1 der registrerer en del af disse ting også. Ingen nævnt, ingen glemt. :) Men vi har vel alle hver vores grænse for hvad vi hver især synes giver mening/værdi.
Sidst spillet:
Image
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5127
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 505 times
Been thanked: 558 times

Re: Antal spil registreringer

Post by Gunness »

Ja, guilty as charged - jeg har ikke været med så længe som Mik, men har registreret alle (?) film jeg har set de seneste 25 år på icheckmovies.com - både fordi jeg synes det er sjovt i sig selv (sådan lidt samlermaniagtigt), men også fordi det er sjovt at følge med i, hvor mange prisvindere jeg har set inden for forskellige kategorier, hvor mange film af en given instruktør jeg har set etc etc. Og, som Mik skriver, kan man hurtigt glemme, at man allerede har set et eller andet skrammel.

Det samme kan overføres til BGG - hvor mange spil på top 100 har jeg prøvet, hvor mange spil af Uwe Rosenberg har jeg prøvet (uden til dato at blive vildt begejstret ;)) - og, hvis jeg allerede har prøvet et spil tre gange, kunne det være en anledning til at få det anskaffet. Og omvendt - hvis jeg allerede har spillet Attika 15 gange (gudhjælpemig), så kan jeg konkludere, at det er ok at være lidt træt af det, at jeg allerede har fået valuta for pengene og måske prøve at få det solgt.

Til gengæld ved jeg ikke, hvor meget "social netværk-distanceblænderi", der er i brætspil - som Frouvne er inde på. Ja, det er populært at smide billeder af sin aftensmad og sine Endomondo-tider på Facebook, men som BGG er bygget op, er det så passende uoverskueligt at tjekke, hvad folk har spillet, at jeg ikke engang gider at prøve :)
At BGG giver mulighed for at logge alle mulige data om ens spil er bare symptomatisk for, at sitet er en rodebutik - en fantastisk en af slagsen, men stadig en rodebutik, der drukner i data og statistikmuligheder, der ind imellem mest lader til at være tilføjet, fordi man kan. Men det er vist et emne til en anden gang.
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: Nucleum, Endless Winter, Lands of Galzyr, Pandemic Leg. S0, Oak, Botany, 7th Citadel
chr88
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 524
Joined: Sat Jun 18, 2011 7:36 am
Favoritspil: Agricola og Terra Mystica er mine to klare favoritspil! Andre favoritter er eurogames som Samurai, Ra, Hansa Teutonica, Caylus, Le Havre, El Grande, Puerto Rico, Goa, Ghost Stories, Taluva, Reef Encounter osv. - men også et partygame som Telestrations er genialt!
Tjek hellere end gerne min profil på BGG: http://boardgamegeek.com/user/ChrB
Location: 2100 Kbh Ø
Been thanked: 4 times

Re: Antal spil registreringer

Post by chr88 »

Jeg registrerer alle de spil, jeg spiller - og noterer også, hvem jeg har spillet med, og hvad vores forskellige scores blev. På den måde kan jeg sammenligne de forskellige spil og se, hvem jeg har spillet hvad med, og om vi forbedrer os osv. Jeg elsker statistik - så det er ærgerligt, at BGGs "analyseredskaber" ifm. play logging er så ringe...

Jeg registrerer spil (og rater dem), så jeg kan se, hvor meget jeg får spillet hvilke spil, og hvor godt jeg kan lide dem. Det kan hjælpe mig til at beslutte, om jeg måske bør sælge spillet videre, hvis det fx kun har været spillet 2 gange på 3 år - og netop den information er guld værd, synes jeg! Jeg registrerer naturligvis ikke, hvem der pakker spillet sammen bagefter, da det er komplet ligegyldig information ift., hvordan et spil forløb/hvem jeg spillede med samt min beslutning om evt. at sælge spillet videre. :)
User avatar
Goblen
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1381
Joined: Mon Nov 26, 2012 4:48 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Terra Mystica, Battlestar Galactica, Dead of Winter, Kingsburg, The Gallerist, The Resistance, Shakespeare
Location: Lundby
Has thanked: 17 times
Been thanked: 45 times
Contact:

Re: Antal spil registreringer

Post by Goblen »

Registrerer alene fordi jeg synes det er fedt at se den widget under mit navn der viser latest plays.

Ingen anden grund :oops:

/Brian
User avatar
Da Senzai
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 124
Joined: Mon Aug 26, 2013 8:42 pm
Location: København
Been thanked: 10 times

Re: Antal spil registreringer

Post by Da Senzai »

Meget lig Goblen, så er det for at kunne vise min Widget. Det kommer sig af, at jeg har spillet rigtigt meget videospil, og med PS3 og Xbox 360 blev der indført GamerCards, så alle andre kunne se, hvilke spil, man spiller.

Jeg spiller stort set kun Fighting Games som Tekken, Street Fighter, Mortal Kombat og så videre, og der synes jeg, at det var ret fedt, at man via sit gamerkort kunne "reppe" de spil jeg selv spillede, så folk kunne se, at der altså er andet end Fifa, Call of Duty, GTA, osv :P.

Nu hvor jeg er begyndt at spille brætspil, så Snobbet som jeg er, har jeg på de video-spil fora jeg besøger, så mine last played boardgames i min Signatur :P.

Jeg har den dog ikke herinde, da jeg stadig føler mig som en supernoob inden for brætspils-verdenen. Jeg kan dog ikke lade være med -når jeg spiller Magic-turneringer i Faraos og dets lige - at bruge min Battlecon: Devastation of Indines playmat. Det spil er genialt :D
Image
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: Antal spil registreringer

Post by Larsine »

Fordi jeg kan, fordi jeg synes at statistik er sjovt, fordi det giver mig noget konkret at forholde mig til.

F.eks. synes jeg det er fedt at kunne se hvor mange gange jeg har fået fornøjelse af min investerede sparepenge. Er det dyrt at give kr. 500,- for et brætspil? Måske, men når jeg kan se at jeg har spillet det 100 gange, bliver det jo en fornuftig investering. Og det kan jeg jo kun regne ud, hvis jeg registrerer mine spil.

Men jeg kender masser af andre der registrerer alt muligt andet. F.eks. hvilke bøger de har læst (inkl. hvor mange gange), hvilke film de har set (inkl. hvor mange gange), hvor mange gange de har løbet (inkl. hvor langt, og hvor mange kalorier de har forbrændt) og ikke mindst resultaterne af deres ugentlige fodboldkamp.

Jeg har da også overvejet om jeg skulle registrere andre oplysninger, men da jeg ikke synes at det giver mig noget værdi, lader jeg være med det.
User avatar
Stunke
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 424
Joined: Thu Jan 18, 2007 12:16 am
Location: Mørkhøj

Re: Antal spil registreringer

Post by Stunke »

Jeg holdt op med at logge mine spil. Til gengaeld saa bliver der skrevet religiost i laaget til spillet hvem der vandt, hvem der spillede og hvor meget man vandt med. Saa foelger der automatisk en 'book of grudges' med mine spil naar jeg tager dem ud af huset.

Trine og jeg holder en personlig logbog med anekdokter fra vores spil. Er du vild hvor har jeg kvajet med i Twilight Struggle og Age of Industry og det staar alt sammen sort paa hvidt, klart til at blive hevet frem hvis Trine nogensinde finder behovet for at minde mig om at hun har trynet mig.

BGGs logs bruger jeg dog ikke laengere. Det var for uinteressant i forhold til at samle info paa spillets egen indpakning.
It's about playing games, not owning games.
User avatar
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3957
Joined: Fri Sep 01, 2006 11:51 am
Location: Roskilde
Has thanked: 139 times
Been thanked: 133 times

Re: Antal spil registreringer

Post by Andrea »

Det er faktisk et meget godt spørgsmål. Jeg har ikke nogen god forklaring på, hvorfor jeg registrerer hvilke brætspil, jeg spiller. Til gengæld giver det god mening ifm. Goodreads, som Frouvne også nævner, eftersom det gør det langt lettere at finde frem til bøger, jeg gerne vil læse, på baggrund af bøger, jeg allerede har læst.
Post Reply