Projektor vs TV

Alt hvad der ikke umiddelbart hører ind under de øvrige fora.
Post Reply
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14621
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 460 times
Been thanked: 654 times
Contact:

Projektor vs TV

Post by Frouvne »

Er der nogen med nørd-viden på projektor / tv- området, der kan hjælpe mig lidt?

Vi har i mange herrens år levet uden tv men syntes dog vi mangler muligheden for at kunne se en god film hjemme under ordnede forhold. Jeg har bildt mig selv ind, at en projektor var løsningen, men er kommet i tvivl. Vil gerne opnå lidt af den biograf-fornemmelse en projektor giver, men syntes der er mange ting, der taler lidt imod, når jeg ser den standard TV apparater idag har. Det virker som om mørklægning er helt essentiel, hvis man vil have et ordenligt resultat. Endvidere syntes jeg en del af de projektorer, jeg har set, larmer en del, der er mange ledninger igennem huset og æstetikken i forhold til at skulle have selve apparatet siddende i loftet eller på en væg er jeg heller ikke super begejstret for. Imod TV-løsningen taler umiddelbart det, at jeg helst er fri for at have et tv i mit hjem og at jeg næppe vil vælge et tv i så stort format som en projektor kan give. Til gengæld virker det som om, at man kan få en billedkvalitet, der sagtens kan konkurrere med projektorens til en rimelig pris og som samtidig er en løsning, der er mere tolerant overfor lysindfald, så man ikke behøver at vente med at se film til efter mørkets frembrud.

Er der nogle pointer jeg går helt galt i forhold til, der taler for en projektor frem for et tv?

Hvad skal man i givet fald rent teknisk være opmærksom på (skærmstandard, opløsning, mulighed for streaming eller noget helt andet - det seneste tv jeg har købt til min bolig, der har holdt længere end en slutrunde i VM købte jeg i 1986 og der er jo nok sket en del på den tekniske front siden... :wink: )

På forhånd tak! :D
frouvne, administrator

Image
Michael_Olsen
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 462
Joined: Tue Apr 09, 2013 10:44 pm
Location: Ringsted
Contact:

Re: Projektor vs TV

Post by Michael_Olsen »

Jeg holder helt klart på projektor, og jeg tror faktisk de nyere Panasonic ikke kræver så meget lys igen. Men så er vi selvfølgelig også oppe i små 20.000,- klassen.

Det forekommer mig at de fleste fjernyn slet ikke har den dybde en kvalitetsprojektor kan give. Klarhed, ja, men dybde, nej.

Men selvfølgelig, der er jo en masse praktisk omstændigheder, som du siger. Ledninger kan forøvrigt undgås ved at sende HDMI trådløst (det gør jeg selv, virker fint).

Men altså, er kvalitet målet ville jeg vælge projektor hver dag, uanset hvilket fjernsyn det er oppe imod.


Michael
Image
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5126
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 504 times
Been thanked: 555 times

Re: Projektor vs TV

Post by Gunness »

Hvis du kan indrette dig til det, vil jeg helt klart anbefale en projektor (men det har jeg vist nævnt før ;))
Det giver en helt anden, filmisk oplevelse end et tv, og det er langt nemmere at leve sig ind i det man ser på 80-90-100 tommer end på 45-55 tommer.

På plussiden:
- Hvis du kan finde en lille hylde at stille projektoren på, behøver hele setup'et ikke at bruge så meget plads. Vi bruger rullelærred derhjemme, så når vi ikke ser film, har vi en almindelig væg med billeder etc.
- Det med støjniveauet synes jeg ikke er det store problem - hvis du altså vælger en rigtig filmprojektor. En dataprojektor, som vi kender det fra mødelokaler, er billig og lille, men larmer af samme grund som en støvsuger (det er svært at komme en ordentlig køler i sådan en lille kasse), og så har den generelt alt for høj lysstyrke. Det er fint, hvis du skal vise noget i et oplyst lokale, men til hjemmebrug får du bare mere matte farver og dårlig gengivelse af sort.
- Mht ledninger: du skal bruge et par stykker mellem projektor, forstærker og afspiller, og de kan jo alle stå samme sted, så det kan jeg ikke se skulle være et større problem?

På minussiden:
- Ja, du er nødt til at kunne mørklægge bare nogenlunde. Du kan godt se film en højlys dag uden, men det bliver altså en tam oplevelse. Vi har bare nogle mørklægningsgardiner, og det synes jeg fungerer fint.
- Nogle projektorer skal placeres stort set lige ud for lærredet, mens andre modeller (LCD) bedre kan kompensere for, hvis billedet placeres lidt over eller under lærredet.
- Nogle mennesker (bl.a. mig selv) er følsomme over for det, der kaldes regnbueeffekt, som man bl.a. ser med DLP-projektorer. Det er ultrakorte, men meget generende farveglimt, der optræder når man ser på det, der vises. De fleste kan ikke se det, og hvis I er iblandt, så er det ikke et problem for jer. Jeg ville personligt få pip af det. Tjek lige hos Hifi-klubben eller andre steder, inden du køber :)

Mht opløsning: Fuld HD. Hverken mere eller mindre. Jeg ved godt, at jungletrommerne kører for Ultra HD i øjeblikket, men det er stadig for dyrt, og med mindre du skal op i et 150" lærred, tror jeg du vil være fint kørende med almindelig, gammeldags, kedelig og grå HD :)
Last edited by Gunness on Mon Mar 02, 2015 10:30 pm, edited 1 time in total.
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: Oak, Botany, 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal
Michael_Olsen
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 462
Joined: Tue Apr 09, 2013 10:44 pm
Location: Ringsted
Contact:

Re: Projektor vs TV

Post by Michael_Olsen »

Jeg er enig i at støjniveauet ikke er højt hvis man vælger en ordentlig projektor. Og hvis man ikke sidder for tæt på den.

Personligt ville jeg ikke vælge en DLP projektor, men i stedet gå efter en god LCD projektor, ganske simple på grund af billedkvaliteten. Nu kan man selvfølgelig ikke skære alle over en kam, men typisk har DLP problemer med kontrast og "black level" (hvor sort billedet kan blive).

Nu er det et par (projektor) generationer siden jeg sidst har prøvet serien, men førhen var Panasonic PT serien et rigtig godt bud på en god projektor, og som jeg forstår det er de stadig rigtig gode. PT-AT6000 er vist den nyeste.
De har blandt andet den fordel at de kan korrigere billedet hvis projektoren er skævt for skærmen, hvilket igen betyder du kan hænge projektoren op i loftet. En billig projektor vil ofte korrigere i software, det vil sige digitalt, og det giver altså et underligt billede synes jeg.
http://panasonic.net/avc/projector/products/ae8000/

Men der er selvfølgelig nogle ting at tage højde for, også rummet den skal være i. Der er både minimum og maximum afstand til lærredet, også i forhold til størrelsen på det billede du vil have.

Og med hensyn til opløsning er jeg enig: Full HD er rigeligt til 80 tommer.
Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14621
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 460 times
Been thanked: 654 times
Contact:

Re: Projektor vs TV

Post by Frouvne »

Tak for jeres svar! Det havde været meget lettere, hvis I havde svaret noget andet!

Nu fik jeg i hvert tilfælde nogle stikord med på vejen: LCD, Full HD, afstand og vinkel til lærred, black level...
frouvne, administrator

Image
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5126
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 504 times
Been thanked: 555 times

Re: Projektor vs TV

Post by Gunness »

Projector Central har en udmærket starter-guide:
http://www.projectorcentral.com/home_th ... _guide.htm
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: Oak, Botany, 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal
User avatar
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3957
Joined: Fri Sep 01, 2006 11:51 am
Location: Roskilde
Has thanked: 139 times
Been thanked: 133 times

Re: Projektor vs TV

Post by Andrea »

Vi har ikke haft tv de sidste 15 år, men er rigtig glade for vores projektor. Vi købte en ny for 1-1½ år siden, som er overraskende god, selv når det er ret lyst (vi har ikke mørklægningsgardiner i stuen), og jeg synes ikke, at den støjer.

Du er velkommen til at kigge forbi for at tjekke den ud ;)
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14621
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 460 times
Been thanked: 654 times
Contact:

Re: Projektor vs TV

Post by Frouvne »

Tak for jeres input! Vi er nu udstyret med projektor. Nu skal vi bare lige har fat i en blu-ray afspiller og noget lyd-udstyr...
Michael_Olsen wrote:[...] Nu er det et par (projektor) generationer siden jeg sidst har prøvet serien, men førhen var Panasonic PT serien et rigtig godt bud på en god projektor, og som jeg forstår det er de stadig rigtig gode. PT-AT6000 er vist den nyeste. [...]
Det er den, vi er endt op med, efter at jeg har drevet rovdrift på Gunness' nørd-ekspertise.
frouvne, administrator

Image
Michael_Olsen
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 462
Joined: Tue Apr 09, 2013 10:44 pm
Location: Ringsted
Contact:

Re: Projektor vs TV

Post by Michael_Olsen »

Frouvne wrote:Tak for jeres input! Vi er nu udstyret med projektor. Nu skal vi bare lige har fat i en blu-ray afspiller og noget lyd-udstyr...
Michael_Olsen wrote:[...] Nu er det et par (projektor) generationer siden jeg sidst har prøvet serien, men førhen var Panasonic PT serien et rigtig godt bud på en god projektor, og som jeg forstår det er de stadig rigtig gode. PT-AT6000 er vist den nyeste. [...]
Det er den, vi er endt op med, efter at jeg har drevet rovdrift på Gunness' nørd-ekspertise.
Super! Jeg er måske lidt misunderlig : - )

Jeg vil meget gerne høre hvor glade I bliver for den, tak : - )
Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14621
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 460 times
Been thanked: 654 times
Contact:

Re: Projektor vs TV

Post by Frouvne »

Michael_Olsen wrote:[...] Jeg vil meget gerne høre hvor glade I bliver for den, tak : - )
Rent teknisk er jeg ikke i stand til at vurdere den. Jeg er imponeret ... men det skal man nok ikke lægge så meget i. Det er endnu meget begrænset, hvor meget den er blevet brugt. Det vigtigste lige nu for mig er, at jeg er kommet til at se nogle andre typer af film, jeg længe gerne har villet se. Sammen med min søn er jeg i gang med nogle af BBC's natur-serier og jeg har fået set nogle gamle klassikere som f.eks. Sunset Blvd. Naturfilmene har jeg længe ønsket at se i et stort format og klassikerne savner jeg fra årene før vi fik barn og jævnligt kom i Filmhuset.
frouvne, administrator

Image
Post Reply