Romaner af nobelprismodtagere der har sat sine spor

Alt hvad der ikke umiddelbart hører ind under de øvrige fora.
Post Reply
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14621
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 460 times
Been thanked: 654 times
Contact:

Romaner af nobelprismodtagere der har sat sine spor

Post by Frouvne »

Da det nu viser sig, at folk her på forum er meget belæste - jævnfør den aktive tråd, der hedder: Anbefal en bog (eller bøger) - så kan vi jo lige så godt holde tema-week-end! :wink:

Jeg kunne derfor godt tænke mig at starte en tråd om erfaringer med forfattere, der har modtaget nobelprisen i litteratur. Hvem har du læst noget af, og hvad syntes du om det?

Min første roman-oplevelse med en nobelprismodtager var William Goldings bog Fluernes Herre, vi blev sat til at læse imens jeg gik i folkeskolen. Rent pædagogisk tror jeg, at det var en god bog at konfrontere en flok pubertetsbørn med og den har da også sat sig spor i mig.

Pär Lagerkvist tror jeg, at jeg stødte på ved en tilfældighed. Jeg har med tiden læst en række af hans romaner, hvoraf mange i øvrigt er begrænset til omkring 100 sider. Den første af hans romaner - og den der helt sikker har sat sig de dybeste spor - er Det evige smil, hvor en gruppe afdøde, der "sidder og spiller med terninger i evigheden" drager mod Gud for at stille ham til regnskab: de vil have evigheden men samtidig ønsker de uvisheden tilbage!

I mit tidlige voksenliv var jeg så heldig at blive anbefalet en af mine største læseoplevelser: Günter Grass' Bliktrommen. Også andre af hans bøger har vakt stor begejstring hos mig... men dog ingen så stor som Bliktrommen. Bliktrommen er jo i øvrigt også filmatiseret i en af de mest vellykkede filmatiseringer, jeg har oplevet, men det er en anden historie.

Hermann Hesse tilhører mit voksenliv. Sol og måne er nok den af hans romaner, der har sat sig de dybeste spor. Siddhartha førte meget genkendelse fra mit faglige studie med sig... men det ligger der nu underliggende i de fleste af hans romaner.

Læsning af Jean Paul Sartre og Albert Camus tror jeg er kommet via inspiration fra Helle... men det er nu aldrig blevet til det helt nære forhold til dem.

Johs. V. Jensens Kongens fald var en kæmpe overraskelse for mig. Jeg læste den først i begyndelsen af det nye årtusinde. Jeg har ofte tænkt, at den nok var lidt opreklameret... bl.a. erindrer jeg, at vores daværende udenrigsminister Uffe Ellemann Jensen en gang nævnte, at den læste han mindst en gang om året. Men overraskelsen var af den positive art; jeg er dybt imponeret over Johannes V. Jensens præstation med denne roman.

Luigi Pirandello tror jeg, at jeg ved et tilfælde havde samlet et par værker op af antikvarisk. De stod på hylden i et par år. Jeg var ikke klar over hans litterære position og fristelsen havde åbenbart været større i butikken end derhjemme, når der skulle vælges litteratur. I forbindelse med læsning af en af Svend Åge Madsens romaner fik jeg øjnene op for ham. En af hovedpersonerne i Madsens fortælling læste og var meget inspireret af Pirandello og en smule research overbeviste mig om, at det nok primært var udtryk for forfatterens egen inspiration. Og at læse Pirandello viste sig da også at være en stor fryd... en fryd af madsenske dimensioner... :wink: Endnu har min læsning af Pirandello begrænset sig til Mathias Pascal... men der står endnu et par romaner på hylden og venter. Og det er jo ikke det værste at have noget til gode... :D
frouvne, administrator

Image
User avatar
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5493
Joined: Wed Apr 26, 2006 2:28 pm
Location: 2900 Hellerup
Has thanked: 6 times
Been thanked: 4 times
Contact:

Post by Helle »

Kongens fald af Johannes V. Jensen fortjener bestemt at blive læst med jævne mellemrum - desværre er vores eksemplar udlånt, men jeg glæder mig til at få det tilbage... så jo, den bog har bestemt sat sine spor.

Men også Camus har sat sine spor. På mange måder kan forfatterskabet deles op i et før og efter indskrivelsen af "dilemmaet" i forfatterskabet. For mig har Den fremmede ("før"), mens novellerne Gæsten og Jonas ("efter") været tankevækkende læsning. Pesten derimod er det simpelthen ikke lykkedes mig at komme igennem - måske fordi jeg havde høje forventninger efter Den fremmede.

Kundera?
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14621
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 460 times
Been thanked: 654 times
Contact:

Post by Frouvne »

Kundera har flere gange været nævnt som mulig kandidat til Nobelprisen, men det er aldrig sket... og det kan man jo så være enig eller uening i. :)
frouvne, administrator

Image
User avatar
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3957
Joined: Fri Sep 01, 2006 11:51 am
Location: Roskilde
Has thanked: 139 times
Been thanked: 133 times

Re: Romaner af nobelprismodtagere der har sat sine spor

Post by Andrea »

Jeg gør mig ikke så meget i nobelprisforfattere (i hvert fald ikke med vilje! ;)), men nogle stykker det da blevet til gennem tiden:

Fluernes herre mener jeg er obligatorisk - ikke blot fordi jeg bl.a. læste den i gymnasiet, men også fordi det er en rasende god bog med en meget interessant problemstilling. At jeg så havde en småsær gymnasielærer, der kunne finde seksuelle referencer i næsten hver eneste linje og derfor gjorde den efterfølgende analyse af bogen noget mere underlig, det er så en anden sag :oops:

Camus har jeg snuset lidt til og har også en af hans bøger stående, men jeg har desværre ikke fået læst så meget i den.

Bliktrommen har stået og hygget sig på bogreolen det sidste halve år, efter jeg fandt den til 30 kr. i en bogbutik i sommers. Jeg har dog ikke lige været i det rette humør til at læse den endnu.

Derudover ved jeg ikke lige, om jeg har læst bøger af nobelprismodtagere, men eftersom jeg har en rimelig bred litteratursmag, så kan det da tænkes, er der er flere, der har listet sig ind gennem tiden...
Post Reply