Spil design....

Alt hvad der ikke umiddelbart hører ind under de øvrige fora.
Post Reply
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9179
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Spil design....

Post by Stony »

Er der egentlig andre her - ud over mig - som leger med brætspil design?

Jeg ved at Marcussen er på nippet til at få udgivet sit Merchants & Marauders. Ellers andre?
User avatar
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5493
Joined: Wed Apr 26, 2006 2:28 pm
Location: 2900 Hellerup
Has thanked: 6 times
Been thanked: 4 times
Contact:

Post by Helle »

Ja, Brian - han har lige lagt en note ud, at han gerne vil have spiltestet sit spil.
User avatar
Jesper
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 505
Joined: Tue May 02, 2006 10:37 pm
Location: Valby

Re: Spil design....

Post by Jesper »

Jeg gør også - med varierende intensitet.
Er ved at "færddiggøre" et badmintonspil, og har en del ideer til et rumimperiumspil - lidt a la twillight imperium men med helt andre mekanismer. Desuden har jeg noter til et olympiske vinterlegespil og diverse småting.
Stony wrote:Er der egentlig andre her - ud over mig - som leger med brætspil design?

Jeg ved at Marcussen er på nippet til at få udgivet sit Merchants & Marauders. Ellers andre?
Jesper Rugård Jensen
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14621
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 460 times
Been thanked: 654 times
Contact:

Post by Frouvne »

Det er interessant at se, at der blot indenfor dette lille forums medlemsskare er flere brugere med ideer, der lyder langt mere interessante end hvad man i øvrigt kan se på det danske marked. Nu ved jeg godt, at flere af ideerne så er henvendt mod et internationalt marked... men det giver da et interessant perspektiv udviklingen af en lokal interesse, da det jo trods alt nok vil være lettere at promovere et dansk-skabt internationalt spil. Held og lykke til jer alle! Lad os endelig høre fra jer undervejs. :D
frouvne, administrator

Image
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9179
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Post by Stony »

Nå ja, jeg burde måske og selv lige skrive hvad det er jeg går og fifler med. :D

Det mest omfattende projekt jeg er igang med, er et fantasy spil. Jeg sigter mod 1-8 spillere. (Jep, det kan spilles solitaire for dem der har de lyster)
Det er cooperative, så spillerne skal hjælpes ad om at klare en quest/mission af en art. Det foregår på et kort over et helt land. Altså ikke dungeon-crawl. Man kan samle hære eller løse del-quests der kan klares af enkelte helte. Der er et element af diplomati, som skal bruges for at overtale byer og hære at gå med en. Det er scenarie-drevet, så alle spillere kan "spille med". Der er ikke brug for en dungeonmaster el.lign.
Lige nu ligger projektet i brak. Det sker engang imellem. Efter et stykke tid samler jeg det op igen, og kan se på det med friske øjne.

Det jeg arbejder på lige nu, er et mere "tysk" spil, hvor spillerne har nogle små krabber, som skal overleve længe nok til at kunne komme ud på det dybe vand. De skal kamuflere sig, og placere sig på brættet så de ikke bliver spist af rovdyr. Kamufleringen er noget man kan tilegne sig på forskellig vis. F.eks. ved at stjæle det fra de andre krabber. Til sidst gælder det om at have flest overlevende krabber.

Så har jeg to andre projekter, der er nået et stykke vej, men jeg ikke arbejder aktivt på i øjeblikket. Det er begge sci-fi spil. Det ene er et "space trader" spil, hvor man flyver rundt i solsystemet. Der er forskellige muligheder for at tjene penge. Det økonomiske system bagved skal jeg nok have gjort lidt simplere. Det er for "fiddly" med det jeg har nu.
Det andet foregår på Io. En af Jupiters måner. Den er speciel ved det at den har en kerne af smeltet metal. Ligesom jorden. Jeg har opdigtet et scenarie, hvor mennesket er ved at befolke andre planeter, og til det skal der bl.a. bruges en gevaldig mængde af forskellige metaller. Jorden er ved at have opbrugt sine ressourcer, så forskellige firmaer har specialiseret sig i at hente disse materialer andre steder fra. F.eks. Io. Men Io udmærker sig ved at være solsystemets suverænt mest vulkansk aktive planet. Der er næsten kronisk vulkanudbrud, der får vulkanudbrud på jorden til at ligne et lejrbål. Det giver mulighed for at skabe et spil, hvor spilpladen skifter rundt i løbet af spillet, og spillerne er nødt til at indrette sig derefter, for at få de bedste pladser til at høste planetens jernmalm m.m.

Det var sådan den korte udgave. Så jeg har pt. fire projekter der kører on/off afhængig af hvordan det ser ud med min tid og hvor inspireret jeg lige er. :D
User avatar
Stunke
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 424
Joined: Thu Jan 18, 2007 12:16 am
Location: Mørkhøj

Post by Stunke »

Personligt går jeg sysler med at lave et hockeyspil.

Nogen af de samme mekanismer som Blood bowl, dog med 2d6, modsatrettede skillrolls, og begrænsninger på hvor mange spillere man må aktivere hver tur.

Jeg er stor fortaler for meget simple spil med let forståelige regler og nærmest uanede muligheder, så det største problem jeg står overfor er hvor detaljeret spilet skal være med hensyn til virkelighedens regler.
Det er altid rart at vide at man ikke må tackle nogen i ryggen hverken i virkeligheden eller i spillet, men spørgsmålet er jo hvor vigtigt det er at inkorporere i spillet.

Lige nu er det på det allerførste stadie af regelskrivning og spiltest så der er ikke det helt store at se eller tale om endnu.
Desuden er det noget der bliver lavet ved siden af min skole, mine faste spille tirsdage, mine faste ishockey torsdage og mine weekender der går med at spilteste og skrive regler for Dark Age Games.

Jeg skal nok lade jer vide hvis jeg pludseligt står foran et breakthrough. ;)
Post Reply