Spiltest af Numeracy
Posted: Wed Jan 10, 2007 2:54 pm
Hej alle sammen, jeg har jo lavet et lille spil, der hedder Numeracy.
Mekanismemæssigt er det en mellemting mellem:
Master of Labyrinth (mht. at gå rundt i en labyrint,
Roborally (mht. det simultane aktionsprincip),
Skak (mht. positionelt spil og kombinationsmæssigt),
Poker (der er et element af blufferi),
Ressource management (i forhold til den konkrete faktiske/taktiske situation på brættet og i forhold til aktionsmuligheder man har til rådighed),
Kalkuleret risikovurdering (i mange henseender) og sidst men ikke mindst er der tale om et
Talspil (der var én som anbefalede mig følgende: ”lad være med at kalde det et matematikspil, folk bliver bare skræmt. Kald det i stedet et talspil”).
Jeg håber og tror, at jeg fik det hele med, for der er rigtigt rigtigt små finurligheder i spillet, og jeg mener selv, at resultatet er blevet ganske hæderligt efterhånden.
Det er selvfølgelig uhyggeligt svært at være 100% nøgtern og objektiv omkring det selv. Mest af alt fordi jeg har brugt så lang tid på det, tænkt så meget over de forskellige delelementer, ændre tingene sygeligt mange gange – og ja…. Og dels fordi min mening og mine præferencer, for hvad jeg synes et godt spil bør eller kan indeholde, ikke nødvendigvis deles af andre. Og mens person A kan lide type A spil, kan B måske slet ikke lide A spil men i stedet B spil, og så kan person A og B måske begge godt lide C spil. Det er selvfølgeligheder, men jeg skriver det lige for en god ordens skyld. Følgende er selvfølgelig min subjektive vurdering og ikke andet.
Spillets bedste sider/forcer:
- En hel del originale mekanismer
- Taktisk og kombinationsmæssigt meget meget stærkt
- Relativ høj grad af interaktion
- Nervepirrende og det at træffe den korrekte beslutning under tidspres (stressende)
- Forholdsvis enkle regelprincipper i forhold til den dybde spillet har
Spillets svage sider:
- Talspil (som nogen mennesker nærmest per definition bare ikke kan lide)
- Nervepirrende og det at træffe den korrekte beslutning under tidspres (stressende)
Det er hvad jeg lige umiddelbart kommer i tanke om/kan koge det ned til, men listen kunne sikkert udvides yderligere.
Jeg har været med i de tre store ”åbne” designkonkurrencer i Europa, der findes. Det er Hippodice (Tyskland), Ludotheque (Frankrig) og Premio Archimede (Italien). I alle tre konkurrencer blev spillet blandt den bedste tredjedel men manglede lige det sidste (eller måske meget…?!) i at nå top 15 (som typisk er den grænse de lægger. Jeg skal så ikke kunne sige, om spillet er gået videre fordi, det er helt tydeligt, at jeg har lagt rigtigt meget tid og energi i det, og de har måske tænkt ”ok, han har gjort noget ud af det – det er måske ikke liiige vores type spil – men ok lad det bare ryge med….” Jeg ved det ikke – det er umuligt at sige…. I selve evalueringerne har spillet fået en del kritik. Hvis jeg ganske kort skal nævne essensen (lige efter hvad jeg kan huske på stående fod), så Italien ”god basisidé ødelagt af for megen kompleksitet”, Tyskland og Frankrig ”for kedeligt og for lidt interaktion”. Der var vist også et par positive kommentarer hist og pist, men overordnet var modtagelsen negativ....
Ok – så langt så godt. Nu er situationen den, at den franske konkurrence giver mulighed for at deltage 2 gange med det samme spil, hvor indleveringsfristen går fra slutningen af januar til slutningen af februar. Selv om jeg selvfølgelig - af mange gode grunde - er ved at være godt og grundigt træt af spillet, vil jeg dog prøve med en sidste kraftanstrengelse denne sidste gang i Frankrig.
Efter de verbale tæsk jeg fik i Italien (for jeg tog derned og snakkede med de enkelte jurymedlemmer – hvilket var interessant nok i sig selv), måtte jeg tage det hele op til revurdering. Italienerne konkretiserede faktisk ingen ting, men jeg har så brugt måske 3 måneder på at gennemgå det hele igen. Nærmeste splitte hele spillet af, og så "samle" det påny. Jeg fjernede en absolut nøglemekanisme (”grundmotoren”), der i og for sig fungerede ganske udmærket, men det jeg har fundet nu er bare et par niveauer bedre. Det forsimpler tingene uendeligt meget plus giver den interaktion, som der er blevet sukket efter. Endvidere har jeg søgt at simplificere tingene på en række andre områder. Tilbage står et spil, som jeg vil mene er 95% færdig…
Jeg har så 15-20 nuanceregler/varianter, hvor man kan tilføje ekstra ”krydderi”, man kan gøre det en tand mere strategisk, man kan tilføje et ekstra overraskelsesmoment etc. Alt sammen vil jeg mene virker mere eller mindre godt…. Spørgsmålet er bare, hvad skal jeg tage med, og hvad skal jeg ikke tage med?
Den eneste reelle måde at finde ud af det på – er at få det spiltestet. Så hermed er denne forespørgsel sendt videre i forummet…??? Kan jeg blot få reduceret en masse af førnævnte variantmuligheder til halvdelen, så vil det være en kæmpehjælp... Tiden er knap, og jeg synes det være synd at gamble, når man relativt hurtigt vil kunne frasortere det værste, og måske nøjes med 1-3 af de bedste varianter.... Alle mekanismer i spillet hænger sammen, og derfor kan en lille ændring et sted lave en større ændring et andet... Så jeg håber der er nogen, som synes det kunne være interessant....
Mekanismemæssigt er det en mellemting mellem:
Master of Labyrinth (mht. at gå rundt i en labyrint,
Roborally (mht. det simultane aktionsprincip),
Skak (mht. positionelt spil og kombinationsmæssigt),
Poker (der er et element af blufferi),
Ressource management (i forhold til den konkrete faktiske/taktiske situation på brættet og i forhold til aktionsmuligheder man har til rådighed),
Kalkuleret risikovurdering (i mange henseender) og sidst men ikke mindst er der tale om et
Talspil (der var én som anbefalede mig følgende: ”lad være med at kalde det et matematikspil, folk bliver bare skræmt. Kald det i stedet et talspil”).
Jeg håber og tror, at jeg fik det hele med, for der er rigtigt rigtigt små finurligheder i spillet, og jeg mener selv, at resultatet er blevet ganske hæderligt efterhånden.
Det er selvfølgelig uhyggeligt svært at være 100% nøgtern og objektiv omkring det selv. Mest af alt fordi jeg har brugt så lang tid på det, tænkt så meget over de forskellige delelementer, ændre tingene sygeligt mange gange – og ja…. Og dels fordi min mening og mine præferencer, for hvad jeg synes et godt spil bør eller kan indeholde, ikke nødvendigvis deles af andre. Og mens person A kan lide type A spil, kan B måske slet ikke lide A spil men i stedet B spil, og så kan person A og B måske begge godt lide C spil. Det er selvfølgeligheder, men jeg skriver det lige for en god ordens skyld. Følgende er selvfølgelig min subjektive vurdering og ikke andet.
Spillets bedste sider/forcer:
- En hel del originale mekanismer
- Taktisk og kombinationsmæssigt meget meget stærkt
- Relativ høj grad af interaktion
- Nervepirrende og det at træffe den korrekte beslutning under tidspres (stressende)
- Forholdsvis enkle regelprincipper i forhold til den dybde spillet har
Spillets svage sider:
- Talspil (som nogen mennesker nærmest per definition bare ikke kan lide)
- Nervepirrende og det at træffe den korrekte beslutning under tidspres (stressende)
Det er hvad jeg lige umiddelbart kommer i tanke om/kan koge det ned til, men listen kunne sikkert udvides yderligere.
Jeg har været med i de tre store ”åbne” designkonkurrencer i Europa, der findes. Det er Hippodice (Tyskland), Ludotheque (Frankrig) og Premio Archimede (Italien). I alle tre konkurrencer blev spillet blandt den bedste tredjedel men manglede lige det sidste (eller måske meget…?!) i at nå top 15 (som typisk er den grænse de lægger. Jeg skal så ikke kunne sige, om spillet er gået videre fordi, det er helt tydeligt, at jeg har lagt rigtigt meget tid og energi i det, og de har måske tænkt ”ok, han har gjort noget ud af det – det er måske ikke liiige vores type spil – men ok lad det bare ryge med….” Jeg ved det ikke – det er umuligt at sige…. I selve evalueringerne har spillet fået en del kritik. Hvis jeg ganske kort skal nævne essensen (lige efter hvad jeg kan huske på stående fod), så Italien ”god basisidé ødelagt af for megen kompleksitet”, Tyskland og Frankrig ”for kedeligt og for lidt interaktion”. Der var vist også et par positive kommentarer hist og pist, men overordnet var modtagelsen negativ....
Ok – så langt så godt. Nu er situationen den, at den franske konkurrence giver mulighed for at deltage 2 gange med det samme spil, hvor indleveringsfristen går fra slutningen af januar til slutningen af februar. Selv om jeg selvfølgelig - af mange gode grunde - er ved at være godt og grundigt træt af spillet, vil jeg dog prøve med en sidste kraftanstrengelse denne sidste gang i Frankrig.
Efter de verbale tæsk jeg fik i Italien (for jeg tog derned og snakkede med de enkelte jurymedlemmer – hvilket var interessant nok i sig selv), måtte jeg tage det hele op til revurdering. Italienerne konkretiserede faktisk ingen ting, men jeg har så brugt måske 3 måneder på at gennemgå det hele igen. Nærmeste splitte hele spillet af, og så "samle" det påny. Jeg fjernede en absolut nøglemekanisme (”grundmotoren”), der i og for sig fungerede ganske udmærket, men det jeg har fundet nu er bare et par niveauer bedre. Det forsimpler tingene uendeligt meget plus giver den interaktion, som der er blevet sukket efter. Endvidere har jeg søgt at simplificere tingene på en række andre områder. Tilbage står et spil, som jeg vil mene er 95% færdig…
Jeg har så 15-20 nuanceregler/varianter, hvor man kan tilføje ekstra ”krydderi”, man kan gøre det en tand mere strategisk, man kan tilføje et ekstra overraskelsesmoment etc. Alt sammen vil jeg mene virker mere eller mindre godt…. Spørgsmålet er bare, hvad skal jeg tage med, og hvad skal jeg ikke tage med?
Den eneste reelle måde at finde ud af det på – er at få det spiltestet. Så hermed er denne forespørgsel sendt videre i forummet…??? Kan jeg blot få reduceret en masse af førnævnte variantmuligheder til halvdelen, så vil det være en kæmpehjælp... Tiden er knap, og jeg synes det være synd at gamble, når man relativt hurtigt vil kunne frasortere det værste, og måske nøjes med 1-3 af de bedste varianter.... Alle mekanismer i spillet hænger sammen, og derfor kan en lille ændring et sted lave en større ændring et andet... Så jeg håber der er nogen, som synes det kunne være interessant....