Hvad har du købt / fået / modtaget idag?

Alt hvad der ikke umiddelbart hører ind under de øvrige fora.
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3743
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 20 times
Been thanked: 83 times

Re: Hvad har du købt idag?

Post by Jens_Hoppe »

Med kurér direkte fra Germania ankom i går Columbia's Julius Caesar, samt spillene Forbidden Island og Speicherstadt.
What are you, like 80?
Senest købt: Prey Another Day, MLEM: Space Agency
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Hvad har du købt idag?

Post by Mik »

Netop ankommet idag: Workshop of the World fra Ragnar Brothers (History of the World, Canal Mania osv.)

Spillet er endnu et spil om den industrielle revolution i England (Canal Mania, Brass, Age of Industry),
så det bliver spændende om det kan leve op til de andre!
Image
User avatar
Stunke
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 424
Joined: Thu Jan 18, 2007 12:16 am
Location: Mørkhøj

Re: Hvad har du købt idag?

Post by Stunke »

Larsine wrote: På samme måde som studerende, som jo kun har SU og den kan man i følge alle eksperter ikke leve for, har råd til at drikke hjernen ud hver fredag/lørdag.

Det er blot et spørgsmål om prioritet.

Lars
30 øl koster 100 kroner. Ergo koster det en 50'er hver fredag. Det bliver 200 kr/måned.


For nu at ridse lidt mere op, så er SU på 5300 kroner. Efter skat er der vel 4500. Så er der husleje der enten er dyr, eller også er der billig bolig langt væk fra universitetet hvortil der så kommer transportudgifter. Lad os sige at 16 m2 koster 3000 (jeg kan afsløre at kollegieværelser nu koster 3600) så er der 900 kroner tilbage til mad, forsikringer, vand, varme, el, tøj, fritid og forsikringer.

Man kan ikke leve for SU alene, man skal have et lån ved siden af for at det løber rundt, eller som jeg, en rig kvinde til at betale for det hele ;)
Alternativet er at arbejde ved siden af studierne, men de der har gået på en naturvidenskabelig universitetsuddannelse ved godt at de naturvidenskabelige fakulteter for længst har regnet ud hvor timers arbejde der ligger i et årsværk (snu sataner). Når man så trækker den alt for lange sommerferie fra står de studerende med en arbejdsuge der er normeret til 45 timer.
Skal man så arbejde ved siden af kommer man snildt op på en 60+ timers uge, altimens man stadig ikke har særligt mange penge, men stadig skal høre selvretfærdige "voksne" himle op om hvor meget SU i virkeligheden er.

Jeg har arbejdet 5 år som tømrersvend.
Jeg har knoklet 37 timer om ugen på akkord.
Jeg har knoklet 50 timer om ugen for at blive færdige med byggerier der var bagud.
Jeg har slået søm i på nathold fordi tv-selskaber ikke kan forenes med hvor lang tid det tager at bygge kulisser.
Jeg ved godt hvad der er hårdest når valget står mellem universitetet og håndværket.

Og det værste er altså det flak man skal fange fra politkere og andre mennesker der enten ikke har studeret seriøst selv (eller har læst et eller andet sløjt lort på CBS eller nogen af humanioras mere lade uddannelser og tror at alting er så let som det de skulle give sig i lag med), eller slet ikke har studereret ved en af vores mange universiteter.

Folk glemmer (eller ved ikke)at nogen uddannelser er arbejde døgnet rundt og man VÆLGER at holde fri, man HAR ikke fri.
Den fritid bliver formøblet på forskellig vis, og det eneste de mavesure vælger at hænge sig i, er de studerende man ser i gadebilledet, ikke alle dem der STADIG sidder og læser når klokken er 22 om fredagen.... og om lørdagen.... og om søndagen.

Hov! Det var ment som almen oplysning, ikke som napalm. Læs indlægget som sådan. :D


_______________________

Nyligt indkøbt (af kæresten ;) ):
Dvonn, Wallenstein, Caylus, puerto Rico, In the Shadow of the Emperor!

Med den samling mastodonter går jeg en glædelig tid i møde. Det er helt sikkert.
It's about playing games, not owning games.
User avatar
Robert
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1579
Joined: Mon Apr 14, 2008 11:18 am
Location: Slangerup
Been thanked: 2 times

Re: Hvad har du købt idag?

Post by Robert »

Jeg tror at det med at have råd har meget med indkomstniveauet at gøre. Og så er det et spørgsmål om prioritering. Alle hobbier koster penge.

Hentede Magic Realm hos Hoppe i dag. Så må vi se om det stadig holder vand. Jeg var fristet til at stikke i Fantask på vejem og hente Thunderstone: Wrath of the Elements, men der var ikke tid til det.
Sidst spillet:Image
Min profil på BGG
User avatar
Bostrup
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 197
Joined: Tue Mar 24, 2009 4:16 pm

Re: Hvad har du købt idag?

Post by Bostrup »

Stunke wrote: Alternativet er at arbejde ved siden af studierne, men de der har gået på en naturvidenskabelig universitetsuddannelse ved godt at de naturvidenskabelige fakulteter for længst har regnet ud hvor timers arbejde der ligger i et årsværk (snu sataner). Når man så trækker den alt for lange sommerferie fra står de studerende med en arbejdsuge der er normeret til 45 timer.
Tja, det gælder nu ikke for Institut for Matematiske Fag på KU.
(eller: normeringen skal jeg ikke kunne sige noget om, men den faktiske arbejdsbyrde på mit studie er i hvert fald ikke i nærheden af have været gennemsnitligt 45 timer/uge.)
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Hvad har du købt idag?

Post by Mik »

Ja så var det tid til endnu en gang at gå over i Asia Bazar for at hente en pakke med spil.
Udover et par gratis spilmagasiner var hovedformålet at få det seneste spil fra Lookout Games: Die Minen von Zavandor, der er endnu et spil om dværge som udvinder ædelstene - hej ho - hej ho...

Det andet nye spil er et lille stikspil fra Michael Rieneck og Kosmos, baseret på Jordens Søjler.
En lang række af mine yndlingsdesignere har lavet brilliant original stikspil, bl.a. Uwe Rosenberg, Michael Schacht, Klaus Palesch, Günter Cornett og Karl-Heinz Schmiel - så jeg glæder mig meget til at finde ud af om Rieneck har fundet på noget lige så originalt, eller om han blot har kopieret tidligere successer.

Endelig kunne jeg ligeså godt fylde pakken op med et par tilbud. Begge spil er solide spil, som jeg dog aldrig fandt værdige til at betale fuld pris for - men til under 50% kunne jeg ikke nære mig:
Goldbräu er et af Franz-Benno Delonge's bedste spil, og for en øldrikker er det jo næsten et must at have et spil der kommer med sine egne ølbrikker!
Gouda! Gouda!, som er et typisk fransk kapløbsspil: kort, skørt og sjovt.
Image
User avatar
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5493
Joined: Wed Apr 26, 2006 2:28 pm
Location: 2900 Hellerup
Has thanked: 6 times
Been thanked: 4 times
Contact:

Re: Hvad har du købt idag?

Post by Helle »

Stunke wrote:
Larsine wrote: På samme måde som studerende, som jo kun har SU og den kan man i følge alle eksperter ikke leve for, har råd til at drikke hjernen ud hver fredag/lørdag.

Det er blot et spørgsmål om prioritet.

Lars
30 øl koster 100 kroner. Ergo koster det en 50'er hver fredag. Det bliver 200 kr/måned.


For nu at ridse lidt mere op, så er SU på 5300 kroner. Efter skat er der vel 4500. Så er der husleje der enten er dyr, eller også er der billig bolig langt væk fra universitetet hvortil der så kommer transportudgifter. Lad os sige at 16 m2 koster 3000 (jeg kan afsløre at kollegieværelser nu koster 3600) så er der 900 kroner tilbage til mad, forsikringer, vand, varme, el, tøj, fritid og forsikringer.

Man kan ikke leve for SU alene, man skal have et lån ved siden af for at det løber rundt, eller som jeg, en rig kvinde til at betale for det hele ;)
Alternativet er at arbejde ved siden af studierne, men de der har gået på en naturvidenskabelig universitetsuddannelse ved godt at de naturvidenskabelige fakulteter for længst har regnet ud hvor timers arbejde der ligger i et årsværk (snu sataner). Når man så trækker den alt for lange sommerferie fra står de studerende med en arbejdsuge der er normeret til 45 timer.
Skal man så arbejde ved siden af kommer man snildt op på en 60+ timers uge, altimens man stadig ikke har særligt mange penge, men stadig skal høre selvretfærdige "voksne" himle op om hvor meget SU i virkeligheden er.

Jeg har arbejdet 5 år som tømrersvend.
Jeg har knoklet 37 timer om ugen på akkord.
Jeg har knoklet 50 timer om ugen for at blive færdige med byggerier der var bagud.
Jeg har slået søm i på nathold fordi tv-selskaber ikke kan forenes med hvor lang tid det tager at bygge kulisser.
Jeg ved godt hvad der er hårdest når valget står mellem universitetet og håndværket.

Og det værste er altså det flak man skal fange fra politkere og andre mennesker der enten ikke har studeret seriøst selv (eller har læst et eller andet sløjt lort på CBS eller nogen af humanioras mere lade uddannelser og tror at alting er så let som det de skulle give sig i lag med), eller slet ikke har studereret ved en af vores mange universiteter.

Folk glemmer (eller ved ikke)at nogen uddannelser er arbejde døgnet rundt og man VÆLGER at holde fri, man HAR ikke fri.
Den fritid bliver formøblet på forskellig vis, og det eneste de mavesure vælger at hænge sig i, er de studerende man ser i gadebilledet, ikke alle dem der STADIG sidder og læser når klokken er 22 om fredagen.... og om lørdagen.... og om søndagen.

Hov! Det var ment som almen oplysning, ikke som napalm. Læs indlægget som sådan. :D


















.
Altså studier er forskellige. Og behov er forskellige. Jeg tror, at rigtigt mange her, har været eller er på SU. Man får en helt anden livsstil, når man ikke længere er på SU. Jeg synes, at SU'en er god, fin og helt rimelig. Da jeg læste fik man i begyndelsen udbetalt noget i retning af 3000 - og så efterhånden blev det til 3600 tror jeg. Og det løb ok rundt, når man arbejdede lidt ved siden af. Men det er klart, nogle studier kan være svære at arbejde ved siden af, mens andre er noget nemmere.

Som du taler om andre uddannelser end din egen, så er det nok heller ikke helt rimeligt, vel? Jeg ved ikke, hvad du læser, men næppe humaniore eller på CBS, som de får en tur med på vejen. Uanset, hvad man læser (næsten) kan man bruge meget eller lidt tid. Man kan læse alt og mere til, eller man kan springe over for at få det hele til at hænge sammen.

Men herfra kommer du ikke til at høre et ondt ord om SU. Men mit problem er, at os, der læser får ok lønninger bagefter, mens en del mennesker, der ikke tager uddannelser, aldrig kommer ud over nogle grundlønninger. Det vil sige, at der går mange år før de har den fleksibilitet, som vi andre alt andet lige med nogle års anciennitet kan trække os op på. Men det er en hel anden noget mere alvorlig diskussion :-)
User avatar
Stunke
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 424
Joined: Thu Jan 18, 2007 12:16 am
Location: Mørkhøj

Re: Hvad har du købt idag?

Post by Stunke »

Faktisk er min harme rettet imod nogen ganske enkelte uddannelser, ikke de førnævnte universiteter generelt.
Der er sågar uddannelser hvor der er gjort plads i studierne til at man kan arbejde ved siden af, fordi erfaring tæller for mere end det de lærer på uni. Det er bare ærgeligt at alle uddannelserne er puttet i samme bås når politikerne træffer beslutninger der vedrørere hele universitetsområdet.
Mht. løn, så kunne jeg have tjent 1.35 mio kroner som tømrer i samme tidsrum som jeg har skrabet mig 156000 sammen i studiegæld, altså indtil videre en differens på 1,5 mio kroner i indtægt (og stigende)som jeg skal indhente når jeg får et job.
Hvad angår livstidsindkomst tror jeg faktisk ikke billedet er så skævt igen. Jeg har uddannet mig for frihed og for læringens skyld, hvis det var for pengene var jeg forblevet tømrer.
It's about playing games, not owning games.
User avatar
shh
50+ indlæg
50+ indlæg
Posts: 64
Joined: Sun Dec 13, 2009 11:56 am
Location: Odder - Østjylland - Danmark

Re: Hvad har du købt idag?

Post by shh »

Lejligheden virkede anderledes den eftermiddag. Selv om alt lignede sig selv, kunne man tydeligt mærke det - som en usynlig kraft der dominerede hele boligen. Skraldeposen var stadig ikke tømt og opvasken fra igår stod stadig i køkkenet og blev mere og mere grøn.
Selvom jeg havde fået at vide at pakken var kommet, var jeg alligevel ikke ordentlig forberedt. Da jeg så den stå på kommoden blev jeg helt stiv i kroppen. Mine hænder begyndte at svede. Jeg fandt mine nøgler frem og brugte postkassenøglen som kniv til at skære tapen op.
Pludselig fyldtes mit hoved med tanker; "Var det for stort det jeg havde gang i? Ville det nogensinde blive en succes?" Jeg forsøgte at fortrænge de tanker ved at mumle for mig selv, "om ikke andet så var det et fint samlerobjekt jeg havde fået her."
Hvem forsøgte jeg egenligt at snyde? Selvfølgelig var det ikke kun et samler objekt. Folk på forskellige fora på nettet havde ytret, at det var "THE ONE" - Begyndelsen!
Jeg åbnede forsigtigt pakken og blev mødt af et kraftigt lys. Jeg havde set tyske udgaver før, men aldrig før havde de tyske verber stået så klar. Jeg samlede æsken op og stod som forstenet og stirrede lige ind i titlen.
Min kæreste udbrød "Hvad betyder Die Macher?"
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Hvad har du købt idag?

Post by Mik »

Dagens køb består af M'44: Disaster at Dieppe til samlingen af udvidelser jeg aldrig får tid til at spille
samt Constantinopolis, det nye handelsspil fra Fantasy Flight.
Efter at have læst reglerne var jeg ikke synderligt imponeret, men min nye politik er jo at købe før jeg prøver - og så må spillet jo evt. sælges, hvis det ikke falder i min smag.
Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14622
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 460 times
Been thanked: 654 times
Contact:

Re: Hvad har du købt idag?

Post by Frouvne »

shh wrote:Lejligheden virkede anderledes den eftermiddag. Selv om alt lignede sig selv, kunne man tydeligt mærke det - som en usynlig kraft der dominerede hele boligen. Skraldeposen var stadig ikke tømt og opvasken fra igår stod stadig i køkkenet og blev mere og mere grøn.
Selvom jeg havde fået at vide at pakken var kommet, var jeg alligevel ikke ordentlig forberedt. Da jeg så den stå på kommoden blev jeg helt stiv i kroppen. Mine hænder begyndte at svede. Jeg fandt mine nøgler frem og brugte postkassenøglen som kniv til at skære tapen op.
Pludselig fyldtes mit hoved med tanker; "Var det for stort det jeg havde gang i? Ville det nogensinde blive en succes?" Jeg forsøgte at fortrænge de tanker ved at mumle for mig selv, "om ikke andet så var det et fint samlerobjekt jeg havde fået her."
Hvem forsøgte jeg egenligt at snyde? Selvfølgelig var det ikke kun et samler objekt. Folk på forskellige fora på nettet havde ytret, at det var "THE ONE" - Begyndelsen!
Jeg åbnede forsigtigt pakken og blev mødt af et kraftigt lys. Jeg havde set tyske udgaver før, men aldrig før havde de tyske verber stået så klar. Jeg samlede æsken op og stod som forstenet og stirrede lige ind i titlen.
Min kæreste udbrød "Hvad betyder Die Macher?"
:lol:


Glæd dig, du har gang i noget STORT!
frouvne, administrator

Image
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5126
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 504 times
Been thanked: 555 times

Re: Hvad har du købt idag?

Post by Gunness »

@shh: smuk beskrivelse - og som Frouvne har skrevet kan du roligt glæde dig :D
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: Nucleum, Endless Winter, Lands of Galzyr, Pandemic Leg. S0, Oak, Botany, 7th Citadel
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14622
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 460 times
Been thanked: 654 times
Contact:

Re: Hvad har du købt idag?

Post by Frouvne »

Ved søndagens arrangement overtog jeg Stonys eksemplar af Greed, Incorporated.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14622
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 460 times
Been thanked: 654 times
Contact:

Re: Hvad har du købt idag?

Post by Frouvne »

Mik wrote:[...] min nye politik er jo at købe før jeg prøver [...]
Du er en inspiration for os alle! :wink:


... ud fra dine indkøb har jeg i øvrigt hele tiden troet, at det har være din politik!
frouvne, administrator

Image
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Hvad har du købt idag?

Post by Mik »

Frouvne wrote:... ud fra dine indkøb har jeg i øvrigt hele tiden troet, at det har være din politik!
Jo, men jeg skiftede jo politik sidste år, hvor jeg stort set ikke købte noget jeg ikke havde prøvet eller havde en begrundet sandsynlighed for at jeg ville kunne lide. Men da jeg jo næsten altid forklarer og spiller mine egne spil, får jeg ikke spillet dem. derfor er jeg nu vendt tilbage i folden igen... :shock:
Image
Post Reply