BT: "Brætspil samler igen danskerne"

Alt hvad der ikke umiddelbart hører ind under de øvrige fora.
Post Reply
Broberg
Posts: 6
Joined: Sun Dec 31, 2006 2:03 am
Location: Kolding

BT: "Brætspil samler igen danskerne"

Post by Broberg »

Ovenstående var overskriften på en ret interessant artikel i dagens BT, hvor det overordnede budskab var, at brætspil har fået en renæssance igen.

Nogle af de opløftende fakta, der blev beskrevet var følgende:
- omsætningen af brætspil i Danmark steg 33% fra 2004 til 2005 og 20 % fra 2005 til 2006.
- Der blev solgt 1,5 mio. brætspil i Danmark i 2006, hvilket svarer til en omsætning på 200 mio. kr.
- Ud af de 1,5 mio. brætspil tegner Danspil sig for 800.000 stk.
- 60 % af brætspilsalget foregår i november og december
- Danmark er det land i verden, der køber flest Trivial Pursuit pr. indbygger

Årsagerne til brætspilsrenæssancen er ifølge branchen bl.a., at det samler familien i stedet for at folk sidder foran hver deres computer.

Top 10 over bedst sælgende brætspil i 2006:
1. Trivial Pursuit Disney
2. Bezzerwizzer
3. Trivial Pursuit Børn
4. Året der gik 2006
5. Matador
6. Fra mågestel til musemåtte
7. Rummikub standard
8. Trivial Pursuit Familie
9. Logik for begyndere
10 Quackle

Som I kan læse er danskerne åbenbart vilde med quizspil, mens de tyske spil ikke engang kan komme i top 10. Jeg havde ellers regnet med, at enten Settlers, King of Chicago eller Carcassonne var repræsenteret, men deres fravær skyldes nok, at de ikke bliver solgt igennem supermarkedskæderne som Bilka, Føtex og lignende.

Lad os håbe, at 2007 bringer mere tysk kvalitet ind i danskernes smag for brætspil.

Mvh
Martin
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14621
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 460 times
Been thanked: 654 times
Contact:

Post by Frouvne »

Tak for denne interessante reference! Ja, det er da opløftende at høre, at det er den retning, det går i. Det er også min fornemmelse, men den har indtil nu udelukkende været bygget på intuition. Lidt forstemmende er det selvfølgelig, at DanSpil har så stor en markedsandel og at det stadig er quiz-spillene, der hersker. Men på den anden side giver det et udgangspunkt at arbejde videre fra! :D
frouvne, administrator

Image
User avatar
Erik Mejer Hansen
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 182
Joined: Mon May 01, 2006 9:32 pm
Location: Århus N
Contact:

Post by Erik Mejer Hansen »

Det her kunne jo fint lede op til en lille diskution om hvad der skal til for at nå masserne.
Min personlige kæphest er danske oversættelser af god kvalitet. Kvalitet af de danske oversættelser har været diskuteret lidt i en anden tråd. Jeg har fundet et nyt lavmål på det felt. Den danske version af Doom -The boardgame er horibel. Et er at der er en hoben stavefejl, det har jeg såmænd ikke så meget imod (jeg er ikke selv den store staver). Men man må da i det mindste forlange at reglbogen bliver læst igennem inden den går til trykken. Det er næppe sket med Doom. Den er fyldt af modsigelser og det er tydeligt at der har været forskellige oversættere på regelbogen og kortene, for ydtrykkene stemmer ikke overens. Jeg endte med at downloade de engelske regler.

Ellers tror jeg at der er brug for en masse ildsjæle for at sprede "budskabet" (man fristes til at nævne Frouvne og Helle).
www.mejer-hansen.dk
Stadig kun 18,68% færdig med at male ToI, men tilgengæld helt færdig med at "clippe" Combat Commander: Europe. Og Europe Engulfed. Og To the Last man...
Jesper Amstrup
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 189
Joined: Tue Dec 12, 2006 12:23 am
Location: Frederikshavn

Post by Jesper Amstrup »

Erik Mejer Hansen wrote:Den danske version af Doom -The boardgame er horibel. Et er at der er en hoben stavefejl, det har jeg såmænd ikke så meget imod (jeg er ikke selv den store staver).
Hvordan ved du det så? ;)

---

Det kræver en forfærdelig masse energi at "pushe" vores gode spil. Folk har en forventning om at de er enormt komplicerede, nørdede og kedelige. Det er jo også mest for børn.

Nej, hellere spille Matador, Trivial og Cranium - så ved man da i det mindste med sikkerhed at man kommer til at kede sig, ovenikøbet med noget man kender i forvejen. Til genglæd er det noget alle kender og accepterer som voksenspil - så bliver man heller ikke stemplet som nørd, retarderet eller det der er værre

Det er svært at finde entusiastiske folk der har tid til at lege.
Broberg
Posts: 6
Joined: Sun Dec 31, 2006 2:03 am
Location: Kolding

Post by Broberg »

Jeg er helt enig med Jesper. Folk i Danmark er bange for at blive stemplet som nørdede, hvis de spiller de lidt mere komplicerede spil. Det er med andre ord janteloven, der bærer en stor del af skylden, for man skulle jo nødig skille sig ud fra mængden.

Personligt tror jeg på, at man kunne få stor succes med at købe sig til licensen på at sælge succeser som Puerto Rico og andre nemt tilgængelige spil, hvor man skal ikke skal bruge timer på at tygge sig igennem manualen. Hvis man derudover, som Erik Mejer er inde på, får spillene oversat til dansk, så supermarkederne vil sælge spillene, så er der basis for at nå ud til masserne. Er spillene accepteret af supermarkederne er det jo en form for blåstempling, og så er det pludselig ikke så nørdet mere. (det er jo langt hen af vejen den måde Danspil opnår succes på med mindre gode spil)
User avatar
qute
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1018
Joined: Tue Sep 19, 2006 9:40 am
Location: Taastrup
Contact:

Post by qute »

Nogle ret dårlige spil i min mening :D

Jeg lægger mærke til det er børne eller pige spil der ligger på top 10.

De piger jeg kender som køber spil, køber noget med ord-spil eller tegn&gæt.

Man kan også se hvilke vittigheder kønnene fortæller. Kvinder kan godt lide ordspil.
User avatar
Danny
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 267
Joined: Thu May 04, 2006 12:11 am
Location: Svendborg

Post by Danny »

Jeg havde ellers regnet med, at enten Settlers, King of Chicago eller Carcassonne var repræsenteret, men deres fravær skyldes nok, at de ikke bliver solgt igennem supermarkedskæderne som Bilka, Føtex og lignende.

Lad os håbe, at 2007 bringer mere tysk kvalitet ind i danskernes smag for brætspil.

Mvh
Martin
Settlers sælges hos flere forskellige boghandlere, og det har længe været at finde i Føtex (i hvert fald i Svendborg).
Danny Rasmussen
User avatar
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3957
Joined: Fri Sep 01, 2006 11:51 am
Location: Roskilde
Has thanked: 139 times
Been thanked: 133 times

Post by Andrea »

Jesper Amstrup wrote: Det kræver en forfærdelig masse energi at "pushe" vores gode spil. Folk har en forventning om at de er enormt komplicerede, nørdede og kedelige. Det er jo også mest for børn.
Det er så ikke min oplevelse, men nu består min omgangskreds også fortrinsvis af folk, der godt kan lide at lege :)
Dog har selv folk, der ellers ikke troede, at brætspil kunne være andet og mere end Matador, været friske på at prøve andre brætspil - og er blevet positivt overraskede.

Jeg er i øvrigt også lidt overrasket over, at Settlers ikke er på listen. Det bliver solgt i en del supermarkeder og div. boghandler, og en del af de ikke-brætspillere, jeg har mødt/kender, ved hvad Settlers er.
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3743
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 20 times
Been thanked: 83 times

Post by Jens_Hoppe »

Andrea wrote:Jeg er i øvrigt også lidt overrasket over, at Settlers ikke er på listen. Det bliver solgt i en del supermarkeder og div. boghandler, og en del af de ikke-brætspillere, jeg har mødt/kender, ved hvad Settlers er.
Tja, det sætter i hvert fald populariteten af vores hobby lidt i perspektiv...
What are you, like 80?
Senest købt: Prey Another Day, MLEM: Space Agency
Post Reply