Hvornår fungerer digitale brætspil for jer?
Posted: Mon Apr 25, 2016 11:08 am
Jeg har et meget ambivalent forhold til digitale brætspil. I perioder undgår jeg dem fuldkommen mens jeg i andre kan dyrke et spil. De spil jeg spiller er som oftest solo-udgaver, men dem jeg har haft størst fornøjelse af er dog nogle, hvor jeg har spillet med/mod folk jeg kender. Jeg syntes dog, det kan være meget svært at forudsige, hvilke spil jeg kommer til at dyrke. Mit spørgsmål til jer er derfor hvornår og hvorfor fungerer brætspil på digitale platforme for jer?
Når det periodevis lykkes mig at få spillet et digitalt spil idag er det gerne på iPad; nok fordi det er let at gå til og fra. Det betyder dog også, at det sjældent bliver spil, hvor man skal sidde længe. For tiden er det f.eks. Patchwork, der bliver spillet. Der kan jeg have ti spil kørende simultant og trække en gang eller to om dagen. Man kan ret hurtigt overskue mulighederne i det enkelte spil ... så det er ikke som udgangspunkt nødvendigt at kunne huske historikken i spillet. Til tider må man lige tjekke hvilke brikker, der stadig er tilbage men rækkefølgen brikkerne er taget i etc. betyder ikke noget. Ellers har iPad-spil typisk været en spilform jeg har benyttet, når jeg har været under transport. Et fantastisk spil i den sammenhæng har været Ascension, jeg dermed suverænt har spillet mest mod AI på iPad. Det er få tungere spil, jeg har nydt at spille på iPad. Eksempelvis Agricola syntes jeg egentlig var fint implementeret, men det holdt kun et par spil. For nyligt er to andre af mine absolutte favoritter kommet i digitale versioner nemlig Steam og Brass. Selvom jeg nok for tiden er mest begejstret for Brass virker implementationen lidt kluntet og det er kun Steam, jeg reelt har spillet. Bruger-interface betyder meget. Eksempelvis er det aldrig lykkedes mig at spille noget på Brettspielwelt, da det - i hvert tilfælde de gange jeg åbnede det op for en del år siden - fik mig til hurtigt at lukke ned igen. Nogle af de online-spil jeg har nydt mest at spille var de online-spil af Amun-Re og Hazienda, der blev organiseret via dette forum. Desværre blev Amun-Re pillet ned.
Når det periodevis lykkes mig at få spillet et digitalt spil idag er det gerne på iPad; nok fordi det er let at gå til og fra. Det betyder dog også, at det sjældent bliver spil, hvor man skal sidde længe. For tiden er det f.eks. Patchwork, der bliver spillet. Der kan jeg have ti spil kørende simultant og trække en gang eller to om dagen. Man kan ret hurtigt overskue mulighederne i det enkelte spil ... så det er ikke som udgangspunkt nødvendigt at kunne huske historikken i spillet. Til tider må man lige tjekke hvilke brikker, der stadig er tilbage men rækkefølgen brikkerne er taget i etc. betyder ikke noget. Ellers har iPad-spil typisk været en spilform jeg har benyttet, når jeg har været under transport. Et fantastisk spil i den sammenhæng har været Ascension, jeg dermed suverænt har spillet mest mod AI på iPad. Det er få tungere spil, jeg har nydt at spille på iPad. Eksempelvis Agricola syntes jeg egentlig var fint implementeret, men det holdt kun et par spil. For nyligt er to andre af mine absolutte favoritter kommet i digitale versioner nemlig Steam og Brass. Selvom jeg nok for tiden er mest begejstret for Brass virker implementationen lidt kluntet og det er kun Steam, jeg reelt har spillet. Bruger-interface betyder meget. Eksempelvis er det aldrig lykkedes mig at spille noget på Brettspielwelt, da det - i hvert tilfælde de gange jeg åbnede det op for en del år siden - fik mig til hurtigt at lukke ned igen. Nogle af de online-spil jeg har nydt mest at spille var de online-spil af Amun-Re og Hazienda, der blev organiseret via dette forum. Desværre blev Amun-Re pillet ned.