Companion App til Descent

Her anbefales og diskuteres kort- og brætspil på iOS. Endvidere gives tips om nedsatte titler m.m.
Post Reply
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14570
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 441 times
Been thanked: 614 times
Contact:

Companion App til Descent

Post by Frouvne »

Er der nogen, der allerede nu har gjort sig erfaringer med den Companion App til Descent: Journeys in the Dark, der for nyligt udkom under titlen: Road to Legend? Jeg ville elske at få genoplivet spillet og måske dette kunne være en gen-vej til det, men jeg har endnu ikke sat mig nærmere ind i, hvordan den fungerer. Så hvis der er nogle stærke anbefalinger for den - eller det modsatte - kan det måske sætte skub i processen for mig.

På forhånd tak!


https://www.fantasyflightgames.com/en/n ... to-legend/
frouvne, administrator

Image
Michael_Olsen
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 462
Joined: Tue Apr 09, 2013 10:44 pm
Location: Ringsted
Contact:

Re: Companion App til Descent

Post by Michael_Olsen »

Hvis du kan lide Descent, og du ikke brænder for at være Overlord (eller hvad det nu er de kalder det), så bare gå i gang. Det er nemt at bruge, der er en lille gratis mini kampagne, og det fungerer ganske rimeligt.

Du starter med en tutorial, og det kan faktisk næsten ikke være nemmere. En stærk anbefaling herfra.
Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14570
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 441 times
Been thanked: 614 times
Contact:

Re: Companion App til Descent

Post by Frouvne »

Det lyder fedt! Jeg har ikke noget imod at være Overlord, men familien kan rigtig godt lide samarbejdsspil og så kunne det være sjovt at alle er på samme hold. Navne til appen, Road to Legend, refererer det til udvidelsen af samme navn?
frouvne, administrator

Image
User avatar
Mikkel
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 890
Joined: Tue Apr 17, 2007 3:51 pm
Favoritspil: Bl.a. Saint Petersburg, Euphoria, In the Year of the Dragon, Kingsburg.
Location: Græsted
Has thanked: 1 time
Been thanked: 20 times

Re: Companion App til Descent

Post by Mikkel »

Skal det forstås således, at jeg ville kunne spille det solo? Altså, Overlorden er selvkørende, og jeg f.eks styrer to karakterer?

Jeg har spillet stående (1.ed) og jeg har endnu ikke spillet det endnu, så tænker det måske er en smart måde at lære spillet på?

Det jeg ikke helt kan lure, det er hvordan ved Overlorden hvor mine karaktere står henne? Skal man taste det ind i app'en?
Image
Michael_Olsen
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 462
Joined: Tue Apr 09, 2013 10:44 pm
Location: Ringsted
Contact:

Re: Companion App til Descent

Post by Michael_Olsen »

Frouvne wrote:Navne til appen, Road to Legend, refererer det til udvidelsen af samme navn?
Road to Legend er en Descent 1st edition udvidelse, ja. Uden at have et FFG citat at referere til, så mener jeg at de ser det som en slags digital version af den oprindelige udvidelse primært fordi der også er en "Town Phase". Det vil sige, ind imellem scenarier kan du, lige som udvidelsen, shoppe og andet i en by.

Det er selvfølgelig med til at give kampagnen lidt mere liv, og gøre det lidt mere RPG agtigt. Uden at have dykket meget ned i det endnu vil jeg dog sige at det er holdt på et rimeligt simpelt niveau.
Image
Michael_Olsen
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 462
Joined: Tue Apr 09, 2013 10:44 pm
Location: Ringsted
Contact:

Re: Companion App til Descent

Post by Michael_Olsen »

Mikkel wrote:Skal det forstås således, at jeg ville kunne spille det solo? Altså, Overlorden er selvkørende, og jeg f.eks styrer to karakterer?
Korrekt. Kun karaktererne bliver styret af app'en, og der skal være mindst 2 karakterer. Det vil sige at hvis du spiller alene kan du spille 2 eller op til (vist nok) 4 karakterer.
Mikkel wrote:Jeg har spillet stående (1.ed) og jeg har endnu ikke spillet det endnu, så tænker det måske er en smart måde at lære spillet på?
Det er lavet til 2nd ed, beklager. Der vil være nærmest umuligt at få til at fungere med 1st ed.
Mikkel wrote:Det jeg ikke helt kan lure, det er hvordan ved Overlorden hvor mine karaktere står henne? Skal man taste det ind i app'en?
Det ved den heller ikke. Det den gør det er at efterhånden som du udforsker (når du f.eks. fortæller app'en at du åbner en dør), så får du nye dele af dungeon'en at se. Du styrer så dine helte, og fortæller app'en efterhånden som de forskellige helt har taget deres tur.

Når det så er monstrenes tur får du af vide hvad de gør via en prioriteringsliste. Du får måske, f.eks., at vide at et monster med melee vil (simpelt eksempel):

1: Rykke ved siden af helt som er tættest på
2: Angribe helt.

Hvis den så allerede stod ved siden af en helt springer du så bare 1 over.

Derudover er der nogen tilfældighed med extra evner de får for hver runde, således at det bliver sværere (hvis ikke umuligt) at udnytte systemet.

Det ovenstående er selvfølgelig et meget simpelt eksempel.

Når så et monster er død skal du fortælle det til app'en. Men det er dig selv som styrer monstrene.

Det hele er faktisk temmeligt meget ligesom deres coop udvidelser, som f.eks. Forgotten Souls: https://boardgamegeek.com/boardgame/153 ... gotten-sou
Image
User avatar
Mikkel
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 890
Joined: Tue Apr 17, 2007 3:51 pm
Favoritspil: Bl.a. Saint Petersburg, Euphoria, In the Year of the Dragon, Kingsburg.
Location: Græsted
Has thanked: 1 time
Been thanked: 20 times

Re: Companion App til Descent

Post by Mikkel »

Tak, Michael :)

Det ser ud til at jeg hellere må få fat i det her converter-kit så jeg får mit spil op til version 2
Image
Michael_Olsen
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 462
Joined: Tue Apr 09, 2013 10:44 pm
Location: Ringsted
Contact:

Re: Companion App til Descent

Post by Michael_Olsen »

Mikkel wrote:Tak, Michael :)

Det ser ud til at jeg hellere må få fat i det her converter-kit så jeg får mit spil op til version 2
Nej, pas nu på! Konverter kit'et er så du kan bruge alle de helte og monstre du allerede har med v2. Det er *ikke* en måde at lave din v1 om til en v2.

Den eneste vej er at købe grundspillet igen er jeg bange for.
Image
Sturmmann
50+ indlæg
50+ indlæg
Posts: 77
Joined: Sun Jan 13, 2013 1:04 pm
Been thanked: 1 time

Re: Companion App til Descent

Post by Sturmmann »

jeg har et ekstra grundspil af Descent 2ed, hvis det har interesse?
Post Reply