Civilization VI

Her er der mulighed for at diskutere computerspil, rollespil, figurspil og meget mere
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9163
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Civilization VI

Post by Stony »

Så er der præcis to måneder til juleaften. :)

Det er forudbestilt, og jeg regner med at tage dagen fri fra arbejde. Hvilket slet ikke burde være nødvendigt. På sådan en dag, bør der være international helligdag. :lol:

https://www.youtube.com/watch?v=FTyIjGrmKw8
Sidst spillet:
Image
User avatar
Sir William
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1986
Joined: Tue Sep 01, 2009 11:49 am
Location: Skævinge

Re: Civilization VI

Post by Sir William »

Puha, ser meget lovende ud men også meget anderledes fra tidligere udgaver.

Har spillet talløse timer Civ V, så må jo så bare også eje VI.

Men synes ikke rigtig jeg fik noget indtryk af teknologi delen i den film andet end, at det så ud som om at det udviklede sig parallelt, så man forskede flere forskellige teknologier af gangen alt efter ens bys udvikling.

Nå, må jo bare vente.
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9163
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Re: Civilization VI

Post by Stony »

Hvis du søger efter Civilization VI på Youtube, finder du en del andre videoer. Teknologi-delen kan man også få et indblik i, selv om alting jo stadig kan nå at blive ændret inden release.

Den største forskel er at der nu er to tech-træer, som har hvert sit fokus.

Dertil kan du opnå et boost i en given teknologi, ved bestemte begivenheder. Eksempelvis hvis du nedkæmper en enhed med ranged attack (jeg mener de brugte Slinger som eksempel), vil du kunne få et boost i udvikling af Archer.
Sidst spillet:
Image
User avatar
DrMercy
50+ indlæg
50+ indlæg
Posts: 54
Joined: Sat Feb 18, 2012 7:33 am
Favoritspil: Bor du i Odense eller omegn og er du frisk på at spille brætspil?
Så kontakt mig :)
Location: Odense

Re: Civilization VI

Post by DrMercy »

Må håbe de har lært noget fra lanceringen af Civ 5... 8) det var en katastrofal version de dér fik released :(

Men ja, Civ 6 ser super ud på så mange punkter. Virker virkeligt som nogle gode ideer med 2 træer (tech og kultur), den måde hvorpå man kæmper om at få great people, den måde hvorpå hele goverment systemet virker og at byerne nu ogå flytter ud af bymidten :)
Bor du i Odense eller omegn og er du frisk på at spille brætspil?
Så kontakt mig :)
User avatar
Lyng
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 102
Joined: Tue Jul 01, 2014 11:43 pm
Favoritspil: Inis, Race for the Galaxy, Fort Sumter

Re: Civilization VI

Post by Lyng »

DrMercy wrote:Må håbe de har lært noget fra lanceringen af Civ 5... 8) det var en katastrofal version de dér fik released :(

Men ja, Civ 6 ser super ud på så mange punkter. Virker virkeligt som nogle gode ideer med 2 træer (tech og kultur), den måde hvorpå man kæmper om at få great people, den måde hvorpå hele goverment systemet virker og at byerne nu ogå flytter ud af bymidten :)

Ja det nye distriktssystem virker rigtig interessant.
Image
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9163
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Re: Civilization VI

Post by Stony »

Så kan der preloades i Steam. Men det er selvfølgelig kun relevant, hvis man er den lidt utålmodige type... :D
Sidst spillet:
Image
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9163
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Re: Civilization VI

Post by Stony »

...og jeg kan se at der i Europa bliver låst op for spillet natten mellem torsdag og fredag når klokken slår midnat i England. Så det giver kl. 01.00 i Danmark. Det gider jeg så nok ikke sidde oppe og vente på, så det må blive fredag morgen.
Sidst spillet:
Image
User avatar
Taibi
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 946
Joined: Fri Dec 26, 2008 10:50 pm
Favoritspil: Ark Nova
Location: Ebeltoft
Has thanked: 227 times
Been thanked: 104 times

Re: Civilization VI

Post by Taibi »

Jeg er også lige hoppet på og har pre-loadet.

Men, nej, jeg venter heller ikke oppe på at spille. :D
Sidst spillet:
Image

Min profil på BGG
User avatar
Sir William
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1986
Joined: Tue Sep 01, 2009 11:49 am
Location: Skævinge

Re: Civilization VI

Post by Sir William »

Spændt på at høre, hvad I synes?
User avatar
thomassvan
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 226
Joined: Tue May 08, 2012 11:29 am
Favoritspil: Tunge tunge uforskammede Euros
Location: Præstø

Re: Civilization VI

Post by thomassvan »

Bedste Civ so far ud fra de par timer jeg nåede at spille i går.

Det er lang tid siden jeg har været tvunget til at tænke så meget over udviklingen af byer.
User avatar
Taibi
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 946
Joined: Fri Dec 26, 2008 10:50 pm
Favoritspil: Ark Nova
Location: Ebeltoft
Has thanked: 227 times
Been thanked: 104 times

Re: Civilization VI

Post by Taibi »

Jeg har ikke haft tid til at spille endnu - plus - worst timing ever - så har jeg fået problemer med min muse-arm... :?
Sidst spillet:
Image

Min profil på BGG
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9163
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Re: Civilization VI

Post by Stony »

Rigtig godt førstehåndsindtryk. Jeg har dog et par enkelte minusser i bogen. Jeg synes ikke AI'en har ret meget at prale over. Jeg tog lige et prøve spil, og kastede mig derefter ud i mit første "rigtige" spil. Jeg lagde ud med sværhedsgraden "King", og er på ingen måde udfordret. Der er dog flere niveauer, så der er håb endnu.

Til gengæld tager AI'en ret lang tid til sine ture, så hvis man selv er i en fase, hvor de fleste ting bare kører lidt af sig selv, kan der godt være nogle ture hvor man bare trykker "Næste tur", og så går der rask væk 30 sekunder med at AI'en laver sine træk. I hvert fald på kort med mange modstandere. Så kan man trykke "Næste tur" igen, og vente 30 sekunder mere. :x

Jeg håber det er noget de fremadrettet kan få gjort noget ved.
Sidst spillet:
Image
User avatar
SmiteMeister
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 184
Joined: Thu Sep 14, 2006 9:37 pm
Location: nyborg
Contact:

Re: Civilization VI

Post by SmiteMeister »

Jeg har prøvet et 7 personers spil, og det var enormt sjovt og helt uden fejl i en weekend. Alle tidligere civs har før eller siden haft nedbrud i multiplayerspil som gjorde det umuligt at fortsætte på et tidspunkt, bare ikke civ6! virkeligt godt.

Men der stadig mange dumme bugs. Fx. erklærede kineserne krig imod mig, selvom jeg selv var kineser. Men disse bugs er ikke ødelæggende og jeg går stærkt ud fra de vil blive rettet.

AI'en derimod er ELENDIG! og der skal virkeligt noget arbejde til fra firaxis side til at rette op på den. Fuldstændig clueless troppebevægelser og produktion af ting og sager og åndsvage diplomatiske udmeldinger som ingen mening giver. Der er jeg mindre optimistisk, om det vil lykkes dem at bringe dem op på en en bare nogenlunde standard.
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9163
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Re: Civilization VI

Post by Stony »

Jeg synes AI'en over årene generelt har været for nedadgående. Jeg gætter på at det er efterhånden som man har introduceret flere ting, der skal regnes ind i det store billede, at overblikket skrider, og det bliver sværere at regne sig frem til den optimale beslutning. Jeg har læst mig frem til, at det faktisk er muligt at tweake det meget, og at det med stor sandsynlighed også vil blive gjort. Jeg krydser fingrene. Jeg mangler kun at vinde over AI'en på allersværeste niveau. De andre har jeg slået. Desværre.

M.h.t. At der blev erklæret krig fra Kina mens du selv spillede Kina, tror jeg ved hvad der skete. Jeg har selv oplevet det. En civilisation du har mødt erklærer krig, og de har en allieret du endnu ikke har mødt. Så kommer krigserklæringen fra denne allierede ikke fra dem, men "fra dig selv". Jeg gætter på at det er en fejl der bare skal ryddes op.
Sidst spillet:
Image
User avatar
SmiteMeister
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 184
Joined: Thu Sep 14, 2006 9:37 pm
Location: nyborg
Contact:

Re: Civilization VI

Post by SmiteMeister »

Ja, der er mange alm. bugs som skal irones væk, dem er jeg ikke så bekymret for. Men den dybt åndsvage ai kan jeg bare ikke forstille mig kan blive særligt god :(

Kan man vinde deity level med andet end krig? For det er netop i krig at ai'ens begrænsninger er størst.
Post Reply