Page 1 of 1

Små regler der er værd at holde af...

Posted: Sat Feb 03, 2007 3:36 pm
by Frouvne
Nu og da er der en lille regel i et spil, man kaster sin kærlighed på. Denne tråd giver dig mulighed for, at citere sådanne yndlingsregler.

Min anledning til denne tråd er, at jeg i forbindelse med læsningen af reglerne til Dune stødte på følgende lille regel:
Each player must bid within five seconds of the previous player or he is assumed to have passed.
Reglen falder lidt udenfor den logiske sammenhæng, hvor den er skrevet, men den sender et tydeligt signal om, at budrunderne ikke må få lov at trække ud. Og selvom man ikke sætter sig med et stopur, betyder tilstedeværelsen af reglen, at budrunderne ikke går i stå. En dejlig lille regel i et spil, der i forvejen er langt nok.

Har du eksempler på små regler, du holder af?

Posted: Sat Feb 03, 2007 4:00 pm
by Helle
Jep:

The Master builds a koan which has the Buddha-nature but which your guess says does not, or builds a koan which does not have the Buddha-nature but which your guess says does.

Den regel har virkelig givet anledning til en hel del overvejelser og mange forklaringer og eksempler....

Posted: Sat Feb 03, 2007 4:30 pm
by Erik Mejer Hansen
Fra Warhammer Fantasy battle: "The most important rule"
Den er lidt for lang at citere men siger kort fortalt at spillet skal være sjovt for begge parter, og kan man ikke blive enige i en given situation så ruller man en terning om det.


Og så er der den lidt mere uofficielle "The second most important rule"Æ
If someone is killing your fun, dont play 'em

Og den regl kan vist bruges i lidt bredere sammenhæng.

Posted: Sat Feb 03, 2007 5:15 pm
by qute
Min ynglingsregel må være fra einfach genial:
Noget i stil med at når man når 18 skal man sige højt "Ich bin genial!!" og tage en ekstra tur.

Min logik siger mig så at hvis ikke man opfylder punkt 1 kan man heller ikke lave punkt 2 :D
Folk tøver lidt i starten, men volumen stiger hen igennem spillet :wink:

Ellers er et godt bud scoringen i samurai. Vinderen er den som har det største sum af sine mindste antal brikker.

Posted: Sat Feb 03, 2007 6:10 pm
by Erik Mejer Hansen
qute wrote:Ellers er et godt bud scoringen i samurai. Vinderen er den som har det største sum af sine mindste antal brikker.
Som den gode Knizia også har brugt i Tigris & Euphrates.
Jeg vil give qute ret i at det er en elegant måde at afgøre et spil på.

Posted: Sat Feb 03, 2007 6:16 pm
by Frouvne
Og scoringen i Tigris & Euphrates og Samurai minder til forveksling om scoringen i Einfach Genial, der også er nævnt ovenfor... :)

Posted: Fri Feb 23, 2007 11:45 pm
by netsapiens
På min nye vej rundt i forummet er der jo en del tråde man lige vil deltage i omend de har ligget stille en stund.

Den her med regler? Min absolutte favorit er i Illuminati (som stadig klart er en af mine favoritter), hvori der faktisk findes tre regler for hvad man IKKE må, hvis man i øvrigt vælger at smide alle de andre regler ud.
1: You may not tip over the table or disarrange opposing Power Structures
2: You may not bring in counterfeit money, or money from other sets.
3: You may not cheat on the amount of money drawn from the bank during setup or the Income phase.

Anything else goes. Anyone caught in the act must undo that cheat. There is no other penalty
Der er sågar også anbefalinger til hvordan man så i øvrigt kan snyde og lyve som en gal.... skønt spil, og skøn humor (som altid) fra Steve Jackson.