Twilight Struggle Liga

Find spillevenner ud fra geografiske og spilmæssige præferencer. Her kan såvel enkelte brugere som klubber annoncere efter interesserede.
User avatar
MesterLars
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 281
Joined: Thu Dec 21, 2006 2:02 pm
Favoritspil: Twilight Struggle, 1989, Imperial, Puerto Rico, Trough the Ages, Brass, Cyclades, Age of Empires III, Terra Mystica, Dominant Species, Chaos in the Old World
Location: Frederiksberg

Re: Twilight Struggle Liga

Post by MesterLars »

Enig omkring de officielle tiebreak regler i tilfælde af 0-0

multiway tiebreaker forslag
1) Indbyrdes kampe imellem dem der tier
2) Målscore på alle kampe
3) Indbyrdes målscore på dem der ties indbyrdes kampe
4) Lodtrækning

Så det kræver man skriver målscoren ned.

Målscore udregnes ved.
*) Sejr i final scoring giver det antal point du sluttede med.

*) I tilfælde af auto victory får man
25 point hvis det er i runde 10 og +5 point for hver runde før runde 10.
Så runde 7 auto victory giver +40 point. (ligegyldigt hvor mange point du lavede autovictory med)

*) wargames sejr giver ikke auto victory bonus, men bare det antal point du nu vandt med.

*) Tab på defcon nuclear war er også en auto victory til modparten.

*) Det samme ved tab på held scoring card

*) Hvis begge parter sidder med "held scoring cards".. meget usandsynligt scenarie :)... så er det bare en ren uafgjort 0-0,

*) Husk det også giver minus målscore at tabe. Så tabe i runde 7 på auto vicory giver -40

edit: tilføjet lidt mere.
Image
User avatar
Kanzler
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 2966
Joined: Mon May 01, 2006 12:22 am
Location: Smørum
Has thanked: 213 times
Been thanked: 1 time

Re: Twilight Struggle Liga

Post by Kanzler »

Det lader til at du har tænkt lidt over det MesterLars :)
Har du selv fundet på det eller er det noget du har set et andet sted?

Nå men uanset hvad, så virker det fornuftigt og gennemtænkt :) Risikoen for at vi kommer til Tie-breaker udover indbyrdes kamp er jo ikke voldsom høj, men selvfølgelig tilstede. Lad os endelig gå efter dit forslag, hvis det bliver nødvendigt.

Man kunne måske diskutere om Wargames afslutning skulle give auto-victory bonus, men jeg hælder nok mest til dit forslag.
User avatar
Kanzler
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 2966
Joined: Mon May 01, 2006 12:22 am
Location: Smørum
Has thanked: 213 times
Been thanked: 1 time

Re: Twilight Struggle Liga

Post by Kanzler »

Bostrup (USA) og min (USSR) kamp blev afgjort i weekenden.

Det blev en relativ kortvarig affære da USSR vandt på point sidst i tur 5.
USSR fik en god start med Suez Crisis og et pænt coup i Iran. Umiddelbart efter fik jeg spillet Arab Israeli War, og så var det slut med USA i mellemøsten. Ved scoring fik USSR +7 for Mellemøsten. USSR fik også held med at få både Indien/Pakistan og Sydkorea hvilket gav dominans i Asien og gode point.
En relativ tidlig Europe-Scoring skete inden at USA kort efter fik dominans. Europe-scoring så vi herefter ikke mere til.
Tur 4 og 5 blev en kamp for Sydamerika og Afrika. Voice of America blæste mine destalinization-influence ud af Sydamerika og så var scenen sat for USA dominans. Lykkeligvis blev jeg reddet af gode gamle Allende fra Chile hvilket reddede mig mod Sydamerika dominans.
Tur 5 blev en lang kamp om Afrika. USSR stod godt til at begynde med, men ABM Treaty gav mulighed for at USA kuppede Algeriet med Succes. Dog havde USSR de små 3- battleground lande og et par små stater ved siden af. Efter en kamp frem og tilbage hele turen lykkes det mig at score en lille Afrika-dominans på 4 point hvilket lige netop fik mig op på 20 point.

Tak for spillet Bostrup
User avatar
MesterLars
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 281
Joined: Thu Dec 21, 2006 2:02 pm
Favoritspil: Twilight Struggle, 1989, Imperial, Puerto Rico, Trough the Ages, Brass, Cyclades, Age of Empires III, Terra Mystica, Dominant Species, Chaos in the Old World
Location: Frederiksberg

Re: Twilight Struggle Liga

Post by MesterLars »

Kanzler wrote:Det lader til at du har tænkt lidt over det MesterLars :)
Har du selv fundet på det eller er det noget du har set et andet sted?
Nej det er bare noget jeg lige fandt på. Så håber ikke jeg har overset et scenarie.
Kanzler wrote: Man kunne måske diskutere om Wargames afslutning skulle give auto-victory bonus, men jeg hælder nok mest til dit forslag.
Tænkte jeg også lidt over. Det er et definitionsspørgsmål. Det er trods alt en vildere sejr at vinde på auto-victory end ved at vinde med 1 point via war games.

Men ja det er kun en tiebreaker. Så man skal ikke spille efter at øge sin målscore. Bare spil som man plejer. Det her bliver formentlig ikke aktuelt.
Image
User avatar
BlueSwan
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1005
Joined: Fri Feb 01, 2013 8:12 am
Favoritspil: Android: Netrunner, Dominion, Mage Knight Board Game, Nations, Skak, Twilight Struggle, det meste af Stefan Feld og de fleste halvtunge Eurogames med fokus på ressource management og optimering.
Location: Helsinge
Contact:

Re: Twilight Struggle Liga

Post by BlueSwan »

Vi er i slutningen af tur 6 i min kamp imod Mito. Jeg er Sovjet. Jeg fik umiddelbart en fornuftig start, men det lykkedes i hele Early War for Mito at spille scoringskort på super favorable tidspunkter. F.eks. åbnede jeg med succesfuld Isreal-Palæstina i headline og et succesfuldt Iran kup, men det hjalp ikke stort da Mito allerede havde spillet Mellemøsten scoring for +4 til USA. I samme tur fik USA taget Frankrig og en Europa scoring med dominans. Her burde jeg nok have udnyttet at USA var ude af Mellemøsten og have lukket helt af for adgangen. Det fik jeg dog ikke gjort, da jeg fokuserede på Asien. Lidt dumt, da USA fik scoret Mellemøsten igen i tur 3 til 0 point. Ikke så fedt at stå godt i Mellemøsten hvis de to første scoringer samlet set går +4 til USA! Asien fik jeg OK styr på, men da USA stod stærkest i sydøst-asien er det ikke sammenlagt blevet til det store.

Jeg stod rigtig godt i Afrika, men det er indtil videre lykkedes USA at holde fast i Angola og Zaire - og Colonial Rear Gards er ikke engang spillet endnu!

I Amerika står jeg ultra skidt. USA har Sydamerika helt for sig selv og scorede +7 her i denne runde. USA står også bedst i Centralamerika, men jeg fik dog afværgret dominans i scoringen i denne runde.

Ved slutningen af tur 6 står det +7 til USA. Jeg synes det ser ret stramt ud. Der er langt flere gode US kort tilbage i decket og når decket recycles er det absolut også en fordel til USA. Men alt kan som bekendt ske i TS! :D
Sidst spillet:
Image
Min musik: http://www.soundcloud.com/blueswan
User avatar
MesterLars
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 281
Joined: Thu Dec 21, 2006 2:02 pm
Favoritspil: Twilight Struggle, 1989, Imperial, Puerto Rico, Trough the Ages, Brass, Cyclades, Age of Empires III, Terra Mystica, Dominant Species, Chaos in the Old World
Location: Frederiksberg

Re: Twilight Struggle Liga

Post by MesterLars »

Jeg (USA) er igang med min kamp mod Bostrup (USSR).

Jeg har ikke spillet foran mig, så det bliver frit fra hukommelsen.

Vi er i tur 4/5 og alt er gået galt for USA og USSR fører med omkring +15.

USSR startede med at headline red/scare purge og kuppe Iran. USA havde svært ved at slå tilbage pga. purgen og endte med at miste hele mellemøsten pga. Suez.
USSR har senere også hapset syd korea og frankrig (via degaulle) og Cuba (Fidel) og har presence i argentina, brasilien, chile (via decolonization tror jeg det er).

PT sidder USA fast i quagmiren, hvor USA instil videre har misset de to første forsøg på at slippe fri.
Så det er run ynk og øv fra min side :)
Image
User avatar
MesterLars
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 281
Joined: Thu Dec 21, 2006 2:02 pm
Favoritspil: Twilight Struggle, 1989, Imperial, Puerto Rico, Trough the Ages, Brass, Cyclades, Age of Empires III, Terra Mystica, Dominant Species, Chaos in the Old World
Location: Frederiksberg

Re: Twilight Struggle Liga

Post by MesterLars »

Kamp 7
MesterLars - Bostrup: USSR auto victory sejr i runde 6.

Jeg fik ikke et ben til jorden og er bare glad for jeg levede til runde 6 :)
Image
User avatar
MesterLars
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 281
Joined: Thu Dec 21, 2006 2:02 pm
Favoritspil: Twilight Struggle, 1989, Imperial, Puerto Rico, Trough the Ages, Brass, Cyclades, Age of Empires III, Terra Mystica, Dominant Species, Chaos in the Old World
Location: Frederiksberg

Re: Twilight Struggle Liga

Post by MesterLars »

... og hvis Frouvne eller Mito mangler et spil, så udfordrer i bare...
Image
User avatar
Bostrup
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 197
Joined: Tue Mar 24, 2009 4:16 pm

Re: Twilight Struggle Liga

Post by Bostrup »

Jeg er også klar til at starte et spil.
User avatar
BlueSwan
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1005
Joined: Fri Feb 01, 2013 8:12 am
Favoritspil: Android: Netrunner, Dominion, Mage Knight Board Game, Nations, Skak, Twilight Struggle, det meste af Stefan Feld og de fleste halvtunge Eurogames med fokus på ressource management og optimering.
Location: Helsinge
Contact:

Re: Twilight Struggle Liga

Post by BlueSwan »

Bostrup wrote:Jeg er også klar til at starte et spil.
Thomas, jeg kan godt starte vores runde 6 op, jeg er alligevel død og begravet i min kamp imod Mito, så jeg kan vel godt håndtere en anden kamp samtidig.
Sidst spillet:
Image
Min musik: http://www.soundcloud.com/blueswan
User avatar
BlueSwan
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1005
Joined: Fri Feb 01, 2013 8:12 am
Favoritspil: Android: Netrunner, Dominion, Mage Knight Board Game, Nations, Skak, Twilight Struggle, det meste af Stefan Feld og de fleste halvtunge Eurogames med fokus på ressource management og optimering.
Location: Helsinge
Contact:

Re: Twilight Struggle Liga

Post by BlueSwan »

BlueSwan wrote:Vi er i slutningen af tur 6 i min kamp imod Mito. Jeg er Sovjet. Jeg fik umiddelbart en fornuftig start, men det lykkedes i hele Early War for Mito at spille scoringskort på super favorable tidspunkter. F.eks. åbnede jeg med succesfuld Isreal-Palæstina i headline og et succesfuldt Iran kup, men det hjalp ikke stort da Mito allerede havde spillet Mellemøsten scoring for +4 til USA. I samme tur fik USA taget Frankrig og en Europa scoring med dominans. Her burde jeg nok have udnyttet at USA var ude af Mellemøsten og have lukket helt af for adgangen. Det fik jeg dog ikke gjort, da jeg fokuserede på Asien. Lidt dumt, da USA fik scoret Mellemøsten igen i tur 3 til 0 point. Ikke så fedt at stå godt i Mellemøsten hvis de to første scoringer samlet set går +4 til USA! Asien fik jeg OK styr på, men da USA stod stærkest i sydøst-asien er det ikke sammenlagt blevet til det store.

Jeg stod rigtig godt i Afrika, men det er indtil videre lykkedes USA at holde fast i Angola og Zaire - og Colonial Rear Gards er ikke engang spillet endnu!

I Amerika står jeg ultra skidt. USA har Sydamerika helt for sig selv og scorede +7 her i denne runde. USA står også bedst i Centralamerika, men jeg fik dog afværgret dominans i scoringen i denne runde.

Ved slutningen af tur 6 står det +7 til USA. Jeg synes det ser ret stramt ud. Der er langt flere gode US kort tilbage i decket og når decket recycles er det absolut også en fordel til USA. Men alt kan som bekendt ske i TS! :D
Så sluttede kampen, der endte med store prygl til mig. Det lykkedes mig lige netop at komme ud i headline fasen i tur 10 før den ikke gik længere. Men på det tidspunkt var USA på +17, kontrollerede central amerika og dominerede Sydamerika og Europa, mens det stod lige i Mellemøsten og jeg lige hang på med svage dominanser i Afrika og Asien - dominanser der givetvis ville være blevet brudt såfremt vi var nået til final scoring. Men flot spillet af Mito, der ikke på noget tidspunkt lod mig få en fod indenfor. Tror iøvrigt at jeg skal træne at spille Sovjet, da jeg føler mig mere hjemme som USA. Samtidig har Bostrup og jeg lige startet vores kamp, hvor jeg atter er Sovjet. Jeg er desværre startet med et komplet mislykket Iran kup (slog en 1'er), mens Bostrup fik scoret Mellemøsten i headline til +4 til USA.
Sidst spillet:
Image
Min musik: http://www.soundcloud.com/blueswan
Mito
10+ indlæg
10+ indlæg
Posts: 15
Joined: Sat Oct 22, 2016 5:54 pm

Re: Twilight Struggle Liga

Post by Mito »

Tak for kampen Hr Svane :-)

Ja, det var et mindre mirakel, at jeg var foran på point, da vi gik ud af early war, hvor jeg ellers var godt presset. Synes det var et rigtigt godt spil med gode moves begge veje. Især var jeg begejstret for din manøvre til at undgå US dominans af CA ved at bryde en battle state (var det Cuba?) og spille ind i Colombia samtidig. Tror jeg valgte rigtigt ved at kuppe Colombia pga de mange point jeg fik i SA, men jeg skulle jo også have haft CA ;-)
User avatar
Kanzler
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 2966
Joined: Mon May 01, 2006 12:22 am
Location: Smørum
Has thanked: 213 times
Been thanked: 1 time

Re: Twilight Struggle Liga

Post by Kanzler »

MesterLars wrote:Kamp 7
MesterLars - Bostrup: USSR auto victory sejr i runde 6.

Jeg fik ikke et ben til jorden og er bare glad for jeg levede til runde 6 :)
Auto Victory - er det så sejr på point? Det antager jeg :)
User avatar
MesterLars
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 281
Joined: Thu Dec 21, 2006 2:02 pm
Favoritspil: Twilight Struggle, 1989, Imperial, Puerto Rico, Trough the Ages, Brass, Cyclades, Age of Empires III, Terra Mystica, Dominant Species, Chaos in the Old World
Location: Frederiksberg

Re: Twilight Struggle Liga

Post by MesterLars »

Ja han fik over 20 point (har bildt mig selv ind det hedder auto-victory.. muligvis forkert)
Image
User avatar
Kanzler
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 2966
Joined: Mon May 01, 2006 12:22 am
Location: Smørum
Has thanked: 213 times
Been thanked: 1 time

Re: Twilight Struggle Liga

Post by Kanzler »

MesterLars wrote:
Kanzler wrote:Det lader til at du har tænkt lidt over det MesterLars :)
Har du selv fundet på det eller er det noget du har set et andet sted?
Nej det er bare noget jeg lige fandt på. Så håber ikke jeg har overset et scenarie.
Kanzler wrote: Man kunne måske diskutere om Wargames afslutning skulle give auto-victory bonus, men jeg hælder nok mest til dit forslag.
Tænkte jeg også lidt over. Det er et definitionsspørgsmål. Det er trods alt en vildere sejr at vinde på auto-victory end ved at vinde med 1 point via war games.
Ja det er det vel :wink:
Men jeg synes bare at vi vedtager dine tie-break regler kommer i spil, hvis indbyrdes kamp ikke afgør sagerne..
Post Reply