GermanGames BGG Statistik

Alt hvad der ikke umiddelbart hører ind under de øvrige fora.
User avatar
strato
50+ indlæg
50+ indlæg
Posts: 92
Joined: Sun May 15, 2016 12:36 pm
Favoritspil: Roll Player, Alchemist, Terraforming Mars, Wingspan, Everdell, Tash-Kalar, Titan, 7 Wonders Duel, Rococo
Location: Søborg
Has thanked: 5 times
Been thanked: 6 times
Contact:

GermanGames BGG Statistik

Post by strato »

Hej,

Jeg er så småt gået i gang med at data-mine hvilke spil der spilles og registreres på BGG med udgangspunkt i Stony's tidligere tråd:
viewtopic.php?f=11&t=5684

På forsøgsbasis har jeg hentet data for september 2017 for de brugere der har opført deres BGG navn i ovenstående tråd, og som registrerer spil på BGG.

Tanken er at hente data 3-5 år bagud og derefter komme med nogle sjove statistikker om hvad vi spiller, og en dag når der er 2 torsdage i ugen, eller jeg har meget ledig computer tid - hvad vi synes er hot, hvordan germangames/BGG brugere rater div. spil o.a.

Derfor: Hvis du vil være en del af denne statistik, så hermed en opfodring til at smide dit BGG navn i tråden nævnt ovenfor, samt at registrere dine spil på BGG.

Af de første datasæt min robot har hentet for september, kan jeg se en tendens om at der er få der registrerer mange spil (ouch, ramte lige mig selv også). Men jeg tænker det bliver mere nuanceret når jeg får hentet mere end den aktuelle måned :-)

Hvis man helst er fri for at indgå i den slags statistik, så send mig en pm med brugernavn på BGG så kommer man på robinsonlisten ;-)

Statistiknørden a.k.a. Strato
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5110
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 487 times
Been thanked: 524 times

Re: GermanGames BGG Statistik

Post by Gunness »

Det lyder da som en sjov idé :D
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal, Sleeping Gods 2
APK
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 334
Joined: Fri Feb 16, 2007 12:17 am
Location: Kbh Ø
Has thanked: 16 times
Been thanked: 4 times

Re: GermanGames BGG Statistik

Post by APK »

Så må jeg heller komme i gang og få registreret de spil.... :-)
/APK
Image
chr88
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 524
Joined: Sat Jun 18, 2011 7:36 am
Favoritspil: Agricola og Terra Mystica er mine to klare favoritspil! Andre favoritter er eurogames som Samurai, Ra, Hansa Teutonica, Caylus, Le Havre, El Grande, Puerto Rico, Goa, Ghost Stories, Taluva, Reef Encounter osv. - men også et partygame som Telestrations er genialt!
Tjek hellere end gerne min profil på BGG: http://boardgamegeek.com/user/ChrB
Location: 2100 Kbh Ø
Been thanked: 4 times

Re: GermanGames BGG Statistik

Post by chr88 »

Sjovt.

... men har du virkelig spillet "Kryds og bolle" 66 gange? :D

Og hvordan med folk, der også logger udvidelser; bliver de frasorteret, eller bliver ALT registreret? Der er jo også nogle, der logger alt de spiller online mod bots, men disse er vel også umulige at frasortere?
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5110
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 487 times
Been thanked: 524 times

Re: GermanGames BGG Statistik

Post by Gunness »

Hvis man ikke skelner i indtastningsøjeblikket, er det vel umuligt at skelne mellem IRL-spil og online-ditto.
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal, Sleeping Gods 2
chr88
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 524
Joined: Sat Jun 18, 2011 7:36 am
Favoritspil: Agricola og Terra Mystica er mine to klare favoritspil! Andre favoritter er eurogames som Samurai, Ra, Hansa Teutonica, Caylus, Le Havre, El Grande, Puerto Rico, Goa, Ghost Stories, Taluva, Reef Encounter osv. - men også et partygame som Telestrations er genialt!
Tjek hellere end gerne min profil på BGG: http://boardgamegeek.com/user/ChrB
Location: 2100 Kbh Ø
Been thanked: 4 times

Re: GermanGames BGG Statistik

Post by chr88 »

Gunness wrote:Hvis man ikke skelner i indtastningsøjeblikket, er det vel umuligt at skelne mellem IRL-spil og online-ditto.
Ja, præcis. Men hvis nu et par få brugere har logget 1000 spil Dominion eller Race for the Galaxy online, eller en har logget 1000 spil Star Realms på sin smartphone, så vil det jo skævvride resultaterne en del.
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9163
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Re: GermanGames BGG Statistik

Post by Stony »

Hvorfor er det overhovedet interessant at sortere/frasortere på den konto...?

Jeg har mødt den indstilling nogle gange, at det ikke er "rigtigt" når man eksempelvis spiller online mod andre. Og det forstår jeg overhovedet ikke. Hvis jeg melder mig til en turnering i et eller andet spil, og de eksempelvis har opdelt turneringen i en for begyndere og en anden for rutinerede... Hvis jeg så udelukkende har spillet på Brettspielwelt eller andet online sted, og har logget 200 spil mod andre, hvilken turnering melder jeg mig så til? Jeg vil bestemt mene at jeg faktisk har spillet 200 spil. Jeg har så sluppet for at skulle pakke spillet ud og sammen, og jeg har ikke siddet face to face med dem jeg spillede med, men det mener jeg ikke ændrer ved noget som helst. Man kan så argumentere at spil mod AI ikke skal tælle, men det er jeg også tilbøjelig til at stille mig undrende overfor. Du har bare spillet mod en anden type modstander. Måske er den dårligere. Måske er den bedre. Men der er med stor sandsynlighed mindre ventetid, og ingen social samvær omkring spillet. Men spillet er vel stadig spillet?

Hvis man mener der skal skelnes på den slags, så bør man vel også logge om et "rigtig spillet brætspil" var et intro-spil, fordi en eller flere spillere ikke havde prøvet det før, og spillet derfor ikke bør tælle med. Hvor stopper man?

Selv logger jeg ikke de spil jeg spiller på min iPad, men jeg er pænt ligeglad med om andre vælger at gøre det. Men da jeg i sin tid spillede på Brettspielwelt, der loggede jeg de spil jeg spillede. Så hvis den slags er vigtigt, så må I hellere trække mig ud af statistikkerne.
Sidst spillet:
Image
chr88
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 524
Joined: Sat Jun 18, 2011 7:36 am
Favoritspil: Agricola og Terra Mystica er mine to klare favoritspil! Andre favoritter er eurogames som Samurai, Ra, Hansa Teutonica, Caylus, Le Havre, El Grande, Puerto Rico, Goa, Ghost Stories, Taluva, Reef Encounter osv. - men også et partygame som Telestrations er genialt!
Tjek hellere end gerne min profil på BGG: http://boardgamegeek.com/user/ChrB
Location: 2100 Kbh Ø
Been thanked: 4 times

Re: GermanGames BGG Statistik

Post by chr88 »

Jeg er ligeglad med, hvad folk gør... :)

Jeg skulle dog måske have skrevet mulighed for at sortere, og ikke nødvendigvis frasortere.

Uanset hvad tror jeg ikke, at det er muligt for strato rent faktisk at gøre, men det ville bare være sjovt, hvis man kunne sortere i data. For for mig ER der forskel på, om man spiller det online mod bots (man kan jo kværne et spil Star Realms/Ticket to Ride/mv. på 5 minutter, så alle online-spil vil naturligt booste dine antal spillede "brætspil", og det vil sikkert være en håndfuld bestemte spil), eller om man sidder og spiller med venner. Du logger jo heller ikke de spil, du spiller på din iPad, så for dig er der også en lille forskel, mens andre logger alt. Folk er forskellige.

Som sagt er jeg ligeglad med, hvad folk gør, men jeg ville bare gerne have muligheden for at se ALLE spil for alle brugere, men også frasorteret de mange spil online. Så man kan se, hvilke spil der topper, når man spiller i fysisk selskab med andre, og hvilke spil der bare generelt spilles mest via alle typer (iPad, online, smartphone...)
User avatar
strato
50+ indlæg
50+ indlæg
Posts: 92
Joined: Sun May 15, 2016 12:36 pm
Favoritspil: Roll Player, Alchemist, Terraforming Mars, Wingspan, Everdell, Tash-Kalar, Titan, 7 Wonders Duel, Rococo
Location: Søborg
Has thanked: 5 times
Been thanked: 6 times
Contact:

Re: GermanGames BGG Statistik

Post by strato »

chr88 wrote:Sjovt.

... men har du virkelig spillet "Kryds og bolle" 66 gange? :D
Mindst! Nok en faktor 100 mere ... du har fundet og afsløret min fetish for letvægts børnespil som bedst udføres på en McD legeplads efter 23:00 ...

:oops:
chr88 wrote: Og hvordan med folk, der også logger udvidelser; bliver de frasorteret, eller bliver ALT registreret? Der er jo også nogle, der logger alt de spiller online mod bots, men disse er vel også umulige at frasortere?
Jeg logger af typen boardgame, dvs. ikke udvidelser. Der er et hav af forbehold når man laver den slags statistik - sådan vil det altid være. Også hvor vidt man vil sortere på det ene eller andet, periodiseringer o.s.v.

BGG understøtter ikke at man kan logge om man har spillet IRL eller online (så vidt jeg kan se) så det vil mine tal heller ikke gøre... Det vil jo stadig afspejle lidt om hvem vi er og hvad vi kan lide. Personligt logger jeg kun IRL spil, det andet ville simpelthen være for omfangsrigt.

Når der kommer nogle tal, skal jeg nok vedlægge forklaring på hvordan de er trukket, forbehold for data der ændrer sig bagud i tid o.m.a.
chr88
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 524
Joined: Sat Jun 18, 2011 7:36 am
Favoritspil: Agricola og Terra Mystica er mine to klare favoritspil! Andre favoritter er eurogames som Samurai, Ra, Hansa Teutonica, Caylus, Le Havre, El Grande, Puerto Rico, Goa, Ghost Stories, Taluva, Reef Encounter osv. - men også et partygame som Telestrations er genialt!
Tjek hellere end gerne min profil på BGG: http://boardgamegeek.com/user/ChrB
Location: 2100 Kbh Ø
Been thanked: 4 times

Re: GermanGames BGG Statistik

Post by chr88 »

strato wrote:
chr88 wrote:Sjovt.

... men har du virkelig spillet "Kryds og bolle" 66 gange? :D
Mindst! Nok en faktor 100 mere ... du har fundet og afsløret min fetish for letvægts børnespil som bedst udføres på en McD legeplads efter 23:00 ...

:oops:
:D
strato wrote:
chr88 wrote: Og hvordan med folk, der også logger udvidelser; bliver de frasorteret, eller bliver ALT registreret? Der er jo også nogle, der logger alt de spiller online mod bots, men disse er vel også umulige at frasortere?
Jeg logger af typen boardgame, dvs. ikke udvidelser. Der er et hav af forbehold når man laver den slags statistik - sådan vil det altid være. Også hvor vidt man vil sortere på det ene eller andet, periodiseringer o.s.v.

BGG understøtter ikke at man kan logge om man har spillet IRL eller online (så vidt jeg kan se) så det vil mine tal heller ikke gøre... Det vil jo stadig afspejle lidt om hvem vi er og hvad vi kan lide. Personligt logger jeg kun IRL spil, det andet ville simpelthen være for omfangsrigt.

Når der kommer nogle tal, skal jeg nok vedlægge forklaring på hvordan de er trukket, forbehold for data der ændrer sig bagud i tid o.m.a.
Det lyder rigtig godt :) Og jeg kunne som sagt heller ikke lige se, hvordan du nogensinde skulle kunne skelne mellem IRL og online (mod andre spillere og mod bots)... Lyder også fint ift. udvidelser, selvom lige et spil som Ticket to Ride tror jeg, at mange logger som udvidelseskortet (alle dem jeg kender gør i hvert fald), men igen, hvor går grænsen så... :) Jeg glæder mig til at se, hvordan vi her på GG spiller!
User avatar
strato
50+ indlæg
50+ indlæg
Posts: 92
Joined: Sun May 15, 2016 12:36 pm
Favoritspil: Roll Player, Alchemist, Terraforming Mars, Wingspan, Everdell, Tash-Kalar, Titan, 7 Wonders Duel, Rococo
Location: Søborg
Has thanked: 5 times
Been thanked: 6 times
Contact:

Re: GermanGames BGG Statistik

Post by strato »

Lyder også fint ift. udvidelser, selvom lige et spil som Ticket to Ride tror jeg, at mange logger som udvidelseskortet (alle dem jeg kender gør i hvert fald), men igen, hvor går grænsen så... :) Jeg glæder mig til at se, hvordan vi her på GG spiller!
Jeg erindrer at der på BGG er præcedens for at logge både original og udvidelsen, for netop at tilgodese statistikker :)
User avatar
Jonezy
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1472
Joined: Thu Mar 10, 2011 7:32 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Hansa Teutonica, Orléans og Terraforming Mars er mine mere euro-orienteret favoritter, men Too Many Bones: Undertow er favorit SPILLET lige nu. Jeg er dog total omni-gamer og spiller stort set alle slags spil til stor fornøjelse. Holder blandt andet også meget af hyggelige fillers og CMoN terninge-fjol.
Location: Taastrup (København)
Has thanked: 288 times
Been thanked: 177 times

Re: GermanGames BGG Statistik

Post by Jonezy »

strato wrote:
Lyder også fint ift. udvidelser, selvom lige et spil som Ticket to Ride tror jeg, at mange logger som udvidelseskortet (alle dem jeg kender gør i hvert fald), men igen, hvor går grænsen så... :) Jeg glæder mig til at se, hvordan vi her på GG spiller!
Jeg erindrer at der på BGG er præcedens for at logge både original og udvidelsen, for netop at tilgodese statistikker :)
Det gør jeg ikke... Sorry... :oops:
Image
User avatar
strato
50+ indlæg
50+ indlæg
Posts: 92
Joined: Sun May 15, 2016 12:36 pm
Favoritspil: Roll Player, Alchemist, Terraforming Mars, Wingspan, Everdell, Tash-Kalar, Titan, 7 Wonders Duel, Rococo
Location: Søborg
Has thanked: 5 times
Been thanked: 6 times
Contact:

Re: GermanGames BGG Statistik

Post by strato »

Jonezy wrote:
strato wrote:
Lyder også fint ift. udvidelser, selvom lige et spil som Ticket to Ride tror jeg, at mange logger som udvidelseskortet (alle dem jeg kender gør i hvert fald), men igen, hvor går grænsen så... :) Jeg glæder mig til at se, hvordan vi her på GG spiller!
Jeg erindrer at der på BGG er præcedens for at logge både original og udvidelsen, for netop at tilgodese statistikker :)
Det gør jeg ikke... Sorry... :oops:
Det er helt ok - no pressure. Man må gøre som man vil. Som nævnt er statistik ikke en eksakt vidensskab. Jeg er begyndt at høste for Januar 2017 p.t. og kan allerede nu spore et mønster om at jeg selv er een af dem der registrerer aller mest ... Foreløbige tal er:

(15 dage i januar + et par dage i august og september):

186 forskellige/unikke spil fordelt på 400 registrerede spil (ikke udvidelser) og 49 GG brugere.

Top 10 er indtil videre (preview, MEGET lille udvalg - subject to change):

19 Terraforming Mars
13 Maquis
10 YINSH
10 Pathfinder Adventure Card Game: Skull & Shackles –...
8 Mechs vs. Minions
7 Magic: The Gathering
7 Patchwork
7 A Game of Thrones: Hand of the King
7 Aku Ankka
6 Twilight Struggle


Mere på vej :-D
User avatar
strato
50+ indlæg
50+ indlæg
Posts: 92
Joined: Sun May 15, 2016 12:36 pm
Favoritspil: Roll Player, Alchemist, Terraforming Mars, Wingspan, Everdell, Tash-Kalar, Titan, 7 Wonders Duel, Rococo
Location: Søborg
Has thanked: 5 times
Been thanked: 6 times
Contact:

Top 10 antal > 1

Post by strato »

Af de i alt 49 GG brugere har 17 indtastet en Top 10 på BGG. Ud fra de 17 lister går Terra Mystica igen på 5 af listerne.
Her er en liste over spil hvor der er mere end 1 af de 17 der har spillet med i deres BGG Top 10:
  • 5 Terra Mystica
    4 Puerto Rico
    4 Twilight Struggle
    3 Chaos in the Old World
    3 Terraforming Mars
    3 El Grande
    3 Tigris & Euphrates
    3 Mage Knight Board Game
    3 7 Wonders
    2 Sleuth
    2 Railways of the World
    2 Power Grid
    2 Agricola
    2 Scythe
    2 Caverna: The Cave Farmers
    2 Brass: Lancashire
    2 Through the Ages: A New Story of Civilization
    2 YINSH
    2 Magic: The Gathering
    2 Dominion
    2 Lord of the Rings: The Confrontation
    2 Civilization
    2 Eclipse
Teknik sporet:

Code: Select all

SELECT count(*) as Antal, gamename
FROM `Top10`
WHERE 1
GROUP BY gamename
HAVING Antal > 1
ORDER BY Antal DESC
Jeg laver den samme liste med Hot 10 om et par dage :-)
User avatar
strato
50+ indlæg
50+ indlæg
Posts: 92
Joined: Sun May 15, 2016 12:36 pm
Favoritspil: Roll Player, Alchemist, Terraforming Mars, Wingspan, Everdell, Tash-Kalar, Titan, 7 Wonders Duel, Rococo
Location: Søborg
Has thanked: 5 times
Been thanked: 6 times
Contact:

Hot 10

Post by strato »

Hot 10 listen, hvor der er spil der går igen trukket på samme facon som Top 10 ... Her er der så vidt jeg kan se kun 9 der har indtastet noget.
( utroligt hvad man kan nå mens man koger bønner, drikker kaffe og spiller børnespil :mrgreen: )

Nuvel, hos de 9 GG brugere går følgende spil igen på "Hot 10" listen:
  • 2 Viticulture
    2 Terraforming Mars
Til gengæld er der mange spil på de 9 lister:
  • American Rails
    Android: Netrunner
    Arkham Horror: The Card Game
    Ars Victor
    Axis & Allies Europe 1940
    Axis & Allies Pacific 1940
    Broom Service
    Camel Up: Supercup
    Chad Jensen
    City of Iron
    Claustrophobia
    Code of Nine
    Codeword Cromwell: The German Invasion of England,...
    Colt Express: Horses & Stagecoach
    Commands & Colors
    Cowboys: The Way of the Gun
    Cthulhu Wars
    Dawn of the Zeds (Third edition)
    Food Chain Magnate
    Forbidden Stars
    Gentes
    Gloomhaven
    Great Western Trail
    Greenland
    Hammer of the Scots
    Hostage Negotiator
    Imperial
    Iron Dragon
    Kohle & Kolonie
    Leader 1: Hell of the North
    Legends of the American Frontier
    Lost Legacy: Binbo Tantei to Inbo no Shiro
    Madeira
    Manoeuvre
    Mombasa
    Mythos Tales
    Napoleon's Triumph
    Near and Far
    Nippon
    No Thanks!
    Onward to Venus
    Patchwork
    Pathfinder Adventure Card Game: Rise of the Runelo...
    Rococo
    Ruhrschifffahrt 1769-1890
    Scythe
    Sentinel Tactics: The Flame of Freedom
    Sherlock Holmes Consulting Detective: Jack the Rip...
    Sherlock Holmes Consulting Detective: The Thames M...
    Shogun
    Shogun: Tenno's Court
    Space Empires: Close Encounters
    Splendor
    Summoner Wars: Master Set
    Terraforming Mars
    The Battle of Five Armies
    The Gallerist
    The Lost Expedition
    The Napoleonic Wars (Second Edition)
    Tide of Iron
    Twilight Struggle
    Viticulture
    War of the Ring (first edition)
    Wealth of Nations
    [redacted]
Post Reply