Et Coorporative spil - tema?

Her kan alle med en lille designer i maven diskutere alt omkring brætspilsdesign.
Marcussen
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 270
Joined: Thu Aug 10, 2006 9:04 am

Et Coorporative spil - tema?

Post by Marcussen »

Hejsa. Som det ser ud nu leger jeg med at mit næste spil skal være et coorporative spil i stil med Doom eller Descent. Jeg håber på at finde den endelige setting til spillet inden for et par måneder - og hvis jeg så er helt sikker på at det er det der skal være mit næste spil så giver jeg den gas fuld-tid en gang derefter.

Det jeg håber at kunne gøre anderledes er at jeg har en ambition om at spillet skal kunne spilles uden en Overlord.

Spørgsmålet er så hilket tema jeg skal vælge. Grundlæggende skal hver spiller have en karakter med udstyr, evner osv. Men dette kunne jo være mange "settings" - i sidste ende er det nok en udgiver der vil definere hvad det ender med, men det er godt at have gjort sig nogle tanker.

Jeg er interesseret i at høre jeres forslag samt kommentare til dem jeg kommer med. Det er vigtigt at evt. temaer i måtte komme med er kommercielle - så ikke noget med "amazon krigere mod mutant-dinousaurus i rummet". :D

Anden Verdenskrig
Spillerne spiller en elite soldat bag fjendens linjer i farlige, nærmest umulige missioner. Spillerne kunne være "engineers", "sniper", "Commando", "Medic" osv. Fordelen er at settingen er meget kommerciel, men omvendt meget gennemtærsket. Tilgengæld er det positivt at der pt. ikke helt noget der minder om (selvom Tannhüser nærmer sig)

Anti-Terror enhed
Spillerne spiller en militær eller politi indsatstyrke der rykker ind ved gidseltaninger, og andet terror. Fordelen er at man kan lave mange fede gadets til spillerne - ulempen er at det måske ikke har samme brede appel.

Klassisk Dungeoncrawl
Et fantasy univers. Fordelene og ulemperne er klare tror jeg :) Umiddelbart et det nok denne jeg brænder mindst for, selvom det kunne være fedt med et slags Descent uden Overlord.

--------------------------------

De to første er jeg mest til. Problemet ved WW2 spillet er at det er dyrere at producere. Dels skal man have bygnings tiles, men man skal også have et egentligt bræt at ligge dem på ala Memoir44. Anti terror ideen derimod kan nøjes med titles til dannelse af det indendørsmiljø.

Nå... thoughts?
Marcussen
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 270
Joined: Thu Aug 10, 2006 9:04 am

Post by Marcussen »

Jeg kan også lige tilføje at det er langt nemmere at lave min AI i indendørs miljøer - det skal dog ikke stoppe mig, men det er værd at tage med.
User avatar
Erik Mejer Hansen
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 182
Joined: Mon May 01, 2006 9:32 pm
Location: Århus N
Contact:

Re: Et Coorporative spil - tema?

Post by Erik Mejer Hansen »

Marcussen wrote: Anti-Terror enhed
Spillerne spiller en militær eller politi indsatstyrke der rykker ind ved gidseltaninger, og andet terror. Fordelen er at man kan lave mange fede gadets til spillerne - ulempen er at det måske ikke har samme brede appel.
Markedet er propfyldt med Dungeoncrawl og WW2 spil, hvorimod jeg ikke lige kan komme i tanke om et Anti-Terror enheds spil (selv om der sikkert er nogle stykker).
Jeg tror man med fordel kan forsøge at skille sig lidt ud.

/Erik
www.mejer-hansen.dk
Stadig kun 18,68% færdig med at male ToI, men tilgengæld helt færdig med at "clippe" Combat Commander: Europe. Og Europe Engulfed. Og To the Last man...
User avatar
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3957
Joined: Fri Sep 01, 2006 11:51 am
Location: Roskilde
Has thanked: 139 times
Been thanked: 133 times

Post by Andrea »

Det jeg håber at kunne gøre anderledes er at jeg har en ambition om at spillet skal kunne spilles uden en Overlord.
Og allerede her må jeg indsparke en kommentar om, at det er en fremragende idé :)
Jeg er interesseret i at høre jeres forslag samt kommentare til dem jeg kommer med. Det er vigtigt at evt. temaer i måtte komme med er kommercielle - så ikke noget med "amazon krigere mod mutant-dinousaurus i rummet".
Det er ellers et stærkt undervurderet tema ;)
Anden Verdenskrig
Spillerne spiller en elite soldat bag fjendens linjer i farlige, nærmest umulige missioner. Spillerne kunne være "engineers", "sniper", "Commando", "Medic" osv. Fordelen er at settingen er meget kommerciel, men omvendt meget gennemtærsket. Tilgengæld er det positivt at der pt. ikke helt noget der minder om (selvom Tannhüser nærmer sig)
Tannhaüser nærmer sig ganske rigtigt, og så er der jo generelt en hel del WW2-spil (hvilket på den ene side indikerer, at det er et eftertragtet tema, men omvendt også er lige lovlig gennemtærsket). Men så kunne man evt. tage fat i en af de nyere krige. Det bliver dog let kontroversielt (tænk blot på hvis man tog udgangspunkt i Irak-krigen), da der ikke vil være samme tidsmæssige (og dermed også følelsesmæssige) afstand til begivenhederne.
Anti-Terror enhed
Spillerne spiller en militær eller politi indsatstyrke der rykker ind ved gidseltaninger, og andet terror. Fordelen er at man kan lave mange fede gadets til spillerne - ulempen er at det måske ikke har samme brede appel.
Jeg synes, det kunne være interessant med et spil om terror. Det er dog også et temmelig kontroversielt emne (se blot hvordan det gik War on Terror), selv hvis man byggede det op om et anti-terror korps (og f.eks. lod sig inspirere af Marvel Heroes-spillet). Men det vil da være oplagt at snakke med War on Terror-folkene for at høste nogle erfaringer derfra?
Klassisk Dungeoncrawl
Et fantasy univers. Fordelene og ulemperne er klare tror jeg Umiddelbart et det nok denne jeg brænder mindst for, selvom det kunne være fedt med et slags Descent uden Overlord.
Jeg elsker dungeons… men der er rigtig mange fantasy-med-dungeons-spil på markedet, så det er ikke så oplagt.


Og så vil jeg også komme med et forslag:
Hvad med at lave et adventurespil i stil med Indiana Jones, hvor spillerne udforsker pyramider, gamle templer og lignende småokkulte steder, hvor der er rig mulighed for at finde sære gadgets og støde på div. events/monstre/ulykker/osv. ? Muligvis kan kortene også laves, så de kan ændres undervejs (der dukker hemmelige døre op, gange styrter sammen, rum drejes) eller sammensættes forskelligt (lavet i moduler a la Doom og Descent). Gerne så man selv kan designe nye scenarier. Om spillet så skal foregå i 1920’erne, nutiden eller ikke er så klart defineret er så et andet spørgsmål.
User avatar
Erik Mejer Hansen
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 182
Joined: Mon May 01, 2006 9:32 pm
Location: Århus N
Contact:

Post by Erik Mejer Hansen »

Andrea wrote: Og så vil jeg også komme med et forslag:
Hvad med at lave et adventurespil i stil med Indiana Jones, hvor spillerne udforsker pyramider, gamle templer og lignende småokkulte steder, hvor der er rig mulighed for at finde sære gadgets og støde på div. events/monstre/ulykker/osv. ? Muligvis kan kortene også laves, så de kan ændres undervejs (der dukker hemmelige døre op, gange styrter sammen, rum drejes) eller sammensættes forskelligt (lavet i moduler a la Doom og Descent). Gerne så man selv kan designe nye scenarier. Om spillet så skal foregå i 1920’erne, nutiden eller ikke er så klart defineret er så et andet spørgsmål.
Det lyder som et rigtigt godt tema, Og hvis det ligges i 1920erne eller 30erne kan det altid krydres med skumle nazister. Og det er meget få spil der ikke bliver bedre med skumle nazister... :wink:
www.mejer-hansen.dk
Stadig kun 18,68% færdig med at male ToI, men tilgengæld helt færdig med at "clippe" Combat Commander: Europe. Og Europe Engulfed. Og To the Last man...
User avatar
qute
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1018
Joined: Tue Sep 19, 2006 9:40 am
Location: Taastrup
Contact:

Post by qute »

Jeg vil ikke prøve at gøre mig klog på hvad der hitter mere end andet. Jeg smider bare ud hvad jeg ville synes var sjovt. Så kan du selv sortere bagefter.

Det første der faldt mig ind var noget james bond lignende. Det har du så dækket med din anti-terror ide. Jeg ville hellere spille nogle SWAT typer istedet. Tror også der er større variation i deres opgaver. Bankrøveri, gidseltagning, narkobaroner og bombe placeret i metro.

James Bond tema kunne også være sjovt. Spillerne skal indtage superskurkens vulkanborg og der er god mulighed for at smide en masse kliche-ting ind i banerne :D
Marcussen
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 270
Joined: Thu Aug 10, 2006 9:04 am

Post by Marcussen »

Og så vil jeg også komme med et forslag:
Hvad med at lave et adventurespil i stil med Indiana Jones, hvor spillerne udforsker pyramider, gamle templer og lignende småokkulte steder, hvor der er rig mulighed for at finde sære gadgets og støde på div. events/monstre/ulykker/osv. ? Muligvis kan kortene også laves, så de kan ændres undervejs (der dukker hemmelige døre op, gange styrter sammen, rum drejes) eller sammensættes forskelligt (lavet i moduler a la Doom og Descent). Gerne så man selv kan designe nye scenarier. Om spillet så skal foregå i 1920’erne, nutiden eller ikke er så klart defineret er så et andet spørgsmål.
Faktisk har jeg også rodet med en sådan idé fordi en udgiver har bedt mig overveje nogle designs i den genre (til en kendt karakter de har rettighederne til). Problemet er at jeg er ikke sikker på at det er interessant nok, men der er betsemt noget jeg har i tankerne. Jeg ville være ked af at brænde et AI system af på et mindre interessant spil. Jeg håber at jeg kan bruge systemet i flere spil hvis det bliver en success - men det første skulle gerne være et brag!
Det første der faldt mig ind var noget james bond lignende. Det har du så dækket med din anti-terror ide. Jeg ville hellere spille nogle SWAT typer istedet. Tror også der er større variation i deres opgaver. Bankrøveri, gidseltagning, narkobaroner og bombe placeret i metro.
SWAT var lige hvad jeg havde i tankerne - men hvis nu man havde licensen til Rainbow 6 så ville det nok også gå an ;)
User avatar
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3957
Joined: Fri Sep 01, 2006 11:51 am
Location: Roskilde
Has thanked: 139 times
Been thanked: 133 times

Post by Andrea »

Marcussen wrote: Faktisk har jeg også rodet med en sådan idé fordi en udgiver har bedt mig overveje nogle designs i den genre (til en kendt karakter de har rettighederne til). Problemet er at jeg er ikke sikker på at det er interessant nok, men der er betsemt noget jeg har i tankerne. Jeg ville være ked af at brænde et AI system af på et mindre interessant spil. Jeg håber at jeg kan bruge systemet i flere spil hvis det bliver en success - men det første skulle gerne være et brag!
Sandt nok - og hvis det ikke er Indy, de har i tankerne, så kan det jo ikke være lige så fængende. Indy er trods alt den sejeste actionhelt ever! (nej, det er et faktum - det kan ikke diskuteres! :D)

Men bortset fra det er der jo en del spil med egyptisk/antikt tema, og okkultisme m.m. appellerer ofte til en del dungeoncrawlere (uagtet om de er rollespillere eller ej).
Det første der faldt mig ind var noget james bond lignende. Det har du så dækket med din anti-terror ide. Jeg ville hellere spille nogle SWAT typer istedet. Tror også der er større variation i deres opgaver. Bankrøveri, gidseltagning, narkobaroner og bombe placeret i metro.


James Bond/agent-tema er også en god idé!
Marcussen
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 270
Joined: Thu Aug 10, 2006 9:04 am

Post by Marcussen »

Andrea wrote: Sandt nok - og hvis det ikke er Indy, de har i tankerne, så kan det jo ikke være lige så fængende. Indy er trods alt den sejeste actionhelt ever! (nej, det er et faktum - det kan ikke diskuteres! :D)


Selv hvis nu det var Indy så ser jeg stadig en begrænsning i "missionerne", modsat f.eks. SWAT, BOND eller WW2. Spillet ville blive en skattejagt, og selvom skatten og locations ændre sig ville målet typisk altid være det samme.
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3743
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 20 times
Been thanked: 83 times

Post by Jens_Hoppe »

Umiddelbart synes jeg at Andreas forslag om et (Indiana Jones)/adventurespil som foregår i 20'erne eller 30'erne lyder som det mest interessante. Jeg kan ikke se, hvorfor man ikke kan få afvekslende missioner med det tema - det behøver vel ikke være skattejagt alt sammen?

Ingen af Marcussens tre temaforslag siger mig umiddelbart det store, og der ville det for mig snarere være suverænt gameplay der skulle sælge spillet.

Hvad med et Doom/Space Hulk tema, med brave & svært bevæbnede marines mod forskellige diabolske fjender? Ikke ligefrem originalt, selvfølgelig, men et sejt tema ikke desto mindre.
What are you, like 80?
Senest købt: Prey Another Day, MLEM: Space Agency
Marcussen
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 270
Joined: Thu Aug 10, 2006 9:04 am

Post by Marcussen »

Jens_Hoppe wrote:Umiddelbart synes jeg at Andreas forslag om et (Indiana Jones)/adventurespil som foregår i 20'erne eller 30'erne lyder som det mest interessante. Jeg kan ikke se, hvorfor man ikke kan få afvekslende missioner med det tema - det behøver vel ikke være skattejagt alt sammen?.
Hvad ville tematisk passe at Indy lavede i en "dungeon" hvis ikke det var for at finde en artefact?
Hvad med et Doom/Space Hulk tema, med brave & svært bevæbnede marines mod forskellige diabolske fjender? Ikke ligefrem originalt, selvfølgelig, men et sejt tema ikke desto mindre
Kan ikke helt gennemske om du er ironisk?
User avatar
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3957
Joined: Fri Sep 01, 2006 11:51 am
Location: Roskilde
Has thanked: 139 times
Been thanked: 133 times

Post by Andrea »

Selv hvis nu det var Indy så ser jeg stadig en begrænsning i "missionerne", modsat f.eks. SWAT, BOND eller WW2. Spillet ville blive en skattejagt, og selvom skatten og locations ændre sig ville målet typisk altid være det samme.
Ikke nødvendigvis. Det kunne lige såvel være ’befri barnet/baben, der er blevet bortført/har forvildet sig ind i den gamle ruin’, ’’lav et ritual i det hemmelige skattekammer, så Jorden ikke går under (!)’, eller ’destruer de fire statuer i labyrinten’. Missionerne kan sagtens varieres lige så meget som SWAT, Bond eller WW2.
Hvad med et Doom/Space Hulk tema, med brave & svært bevæbnede marines mod forskellige diabolske fjender? Ikke ligefrem originalt, selvfølgelig, men et sejt tema ikke desto mindre.
Noget af det gode ved Doom er i mine øjne netop, at
a) det er en anden setting end fantasy
b) at settingen passer glimrende til den meningsløse vold, som spillet drejer sig om

Og det kunne være fedt med et scifi-spil, hvor der er større fokus på forskellige missioner og knapt så meget på vold/drab. Der er jo på sin vis Battlestations, men der er en GM, og brættet er over himmelrummet og ikke de steder, man udforsker.
Marcussen
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 270
Joined: Thu Aug 10, 2006 9:04 am

Post by Marcussen »

Ikke nødvendigvis. Det kunne lige såvel være ’befri barnet/baben, der er blevet bortført/har forvildet sig ind i den gamle ruin’, ’’lav et ritual i det hemmelige skattekammer, så Jorden ikke går under (!)’, eller ’destruer de fire statuer i labyrinten’. Missionerne kan sagtens varieres lige så meget som SWAT, Bond eller WW2.
Ja ok. Fair nok - kan godt se det er en forenkling at koge det ned til at handle om skatte. I'll keep it in mind. :)
User avatar
qute
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1018
Joined: Tue Sep 19, 2006 9:40 am
Location: Taastrup
Contact:

Post by qute »

Marcussen:
Fik lige en ide.

Jeg ved ikke om du har spillet thief, men det var ihvertfald super sjovt som computerspil. Men skal snige sig rundt om hjørner, gemme sig i mørket og ind imellem bliver man nødt til at skaffe sig af med en vagt :wink:

Ved ikke lige om det er muligt at lave som brætspil. Tyve arbejder jo også alene. Men det var måske en ide. Ellers en assasin?

Der kan så være forskellige objectives på hver bane og spillerne kæmper så om at udføre dem før de andre. Så hvis man kan se man ikke kan nå at dræbe X, så skifter man til et andet mål.

Måske ville det også være en ide at gøre det muligt at spille Overlord vs. alm. spiller?
Marcussen
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 270
Joined: Thu Aug 10, 2006 9:04 am

Post by Marcussen »

Sjovt du nævner det - havde ikke lige tænkt på theif, men havde tænkt på både Splinter Cell og Hitman... Alle tre ville være passe extremt godt til de AI ideer jeg tumler med - men ganske som du også påpeger er det traditionelt set solo spil. Og hvis man endelig ville lave et spille med mange "47" mod hinanden ville det næsten passe bedre at de andre spillere også styrede en fjende, ala Marvel Heros.
Post Reply