Kategorier af brætspil

Alt hvad der ikke umiddelbart hører ind under de øvrige fora.
Post Reply
User avatar
stoffer
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 244
Joined: Thu Feb 22, 2007 9:32 pm
Location: København S

Kategorier af brætspil

Post by stoffer »

Jeg er af forskellige, både private og studie-mæssige årsager, interesseret i kategorier - og derfor kom jeg til at tænke på at jeg faktisk slet ikke har så meget styr på kategorierne indenfor brætspil.

Kategorier kan virke som et lidt underligt begreb at bruge - vi kan nok mest sammenligne med "genrer" og "emner" som man kender fra bøgernes og musikkens verden. Jeg har fundet lidt forskellige udkast til kategorier/genrer:

Google:
Abstract
Animals and Evolution
Auction
Bluffing and Betting
Citybuilding
Computer Aides
Developers and Publishers
Economy and Trading
Educational
Exploration and Travel
Fantasy
Historical
Horror
Murder-Mystery and Deduction
Play Groups
Print and Play
Racing
Railroad Games
Resources
Reviews and Previews
Science Fiction
Shopping
Sports
Video Games
War and Politics
Words and Trivia

Andre steder kan vi finde andre kategorier, meget simplere, f.eks. GermanGames:

GermanGames
Brætspil
Kortspil
Børnespil

Er der nogen der har en holdning til denne form for kategorisering af spil? Ved i f.eks. hvor i skal lede efter Settlers på Google, i forhold til på GermanGames? Hvilke kategorier arbejder i selv med når i omtaler spil?

Jeg spørger af ren og skær personlig begejstring, da jeg ofte ser mange forskellige kategorier/genrer brugt på internettet, og det er ikke altid jeg synes jeg kan genkende mine egne genrebetegnelser på de spil, der nu engang er placeret under hver enkelt kategori (f.eks. er settlers på Google Dictionary fundet under "Economy and Trading" - den kunne princippielt også være at finde under "Exploration and Travel" og "Bluffing and Betting" )

Har i nogle bud? Prøv evt. at kategoriser jeres egne spil på hylderne - hvordan er jeres personlige ludotek kategoriseret :)
:::...---== Bananlikør ==--...:::
User avatar
Drix
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 231
Joined: Sat Feb 03, 2007 3:08 pm
Location: Drixieland
Contact:

Post by Drix »

Findes der ikke grunlæggende: Kort-, Terninge- og Brætspil af typer?

At genrer/temaer er der jo utallige....
-- Drix

...| Drixieland.dk - Hvis du har tid til mere |...
User avatar
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5493
Joined: Wed Apr 26, 2006 2:28 pm
Location: 2900 Hellerup
Has thanked: 6 times
Been thanked: 4 times
Contact:

Post by Helle »

Hej Stoffer

Spændende ide! Har kun lige 2 min .... men du mangler en ganske vigtig genre: Deduktionsspillene :D
User avatar
stoffer
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 244
Joined: Thu Feb 22, 2007 9:32 pm
Location: København S

Post by stoffer »

Egentlig havde jeg tænkt mig, at man kunne udarbejde en række kategorier man på længere sigt, kunne "pådutte" brætspil, ligesom tags i f.eks. "CiteULike" eller det mere kendte, "del.icio.us".

På en sådan måde ville man, forholdsvist nemt, kunne skabe et overblik over et brætspils genrer og sub-genrer, evt. de mekanismer der også er gældende indenfor hvert spil. F.eks. kunne man indenfor en bestemt begrebsramme (hvilke kategorier man nu blev enige om), forestille sig denne kategori-tildeling:

Settlers
Tilebased
Cardgame
osv osv .. :)
:::...---== Bananlikør ==--...:::
netsapiens
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1595
Joined: Thu Feb 22, 2007 10:45 pm
Location: 3660

Post by netsapiens »

Er det ikke det man gør med spillene på BGG?
Sjov > regler .... HVER gang
Formel for behov for brætspilsindkøb = N + 1, hvor N = antal uåbnede brætspil i samling
User avatar
stoffer
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 244
Joined: Thu Feb 22, 2007 9:32 pm
Location: København S

Post by stoffer »

Netsapiens - så vidt jeg husker, jo - jeg var inde for at verificere det, men deres side er desværre nede.

Tilgengæld er, som tidligere nævnt, meget interesseret i hvordan i selv har det med sådanne kategorier? Bruger i dem til noget, er de mere besværlige end de er gode? Hvilke kategorier bruger i selv (udover Deduction :) )
:::...---== Bananlikør ==--...:::
User avatar
qute
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1018
Joined: Tue Sep 19, 2006 9:40 am
Location: Taastrup
Contact:

Post by qute »

stoffer wrote:Netsapiens - så vidt jeg husker, jo - jeg var inde for at verificere det, men deres side er desværre nede.

Tilgengæld er, som tidligere nævnt, meget interesseret i hvordan i selv har det med sådanne kategorier? Bruger i dem til noget, er de mere besværlige end de er gode? Hvilke kategorier bruger i selv (udover Deduction :) )
Jeg bruger det ikke overhovedet.

Bruger faktisk samme metode som når jeg shopper efter en kæreste:
Jeg kigger på hvilke forsider der ser interessante ud(Ja ja, jeg er super overfladisk - jeg ved det godt.) :-D
Så læser jeg lidt/meget om det og så bliver det måske købt. Ellers afprøver jeg det ved en ven og så kan det være jeg bliver overtalt til selv at anskaffe mig det.

Jeg opretter lige en tråd.
User avatar
stoffer
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 244
Joined: Thu Feb 22, 2007 9:32 pm
Location: København S

Post by stoffer »

qute wrote: Jeg bruger det ikke overhovedet.
Hovedsageligt bruger jeg selv kun overkategorier til noget, f.eks. Kortspil - kortspil har jeg en speciel kærlighed til, hvorfor jeg altid ser hvilke slags en butik har af det. Hvis f.eks. en netbutik ikke har delt deres spil op i kort og bræt (eller bare har udskilt kort), så bliver en anelse smålunken. Det kan godt blive ret lakrids at prøve at finde et nyt kortspil blandt en stor bunke brætspilspil (undtagen i en fysisk butik).
qute wrote: Jeg opretter lige en tråd.
What where when? Er det som en FUT på fidonet? :)
:::...---== Bananlikør ==--...:::
User avatar
Jesper
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 505
Joined: Tue May 02, 2006 10:37 pm
Location: Valby

Post by Jesper »

qute wrote: Jeg bruger det ikke overhovedet.

Bruger faktisk samme metode som når jeg shopper efter en kæreste:
Jeg kigger på hvilke forsider der ser interessante ud(Ja ja, jeg er super overfladisk - jeg ved det godt.) :-D
Så læser jeg lidt/meget om det og så bliver det måske købt. Ellers afprøver jeg det ved en ven og så kan det være jeg bliver overtalt til selv at anskaffe mig det.
Bliver vennen ikke noget sur over det?
Jesper Rugård Jensen
User avatar
qute
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1018
Joined: Tue Sep 19, 2006 9:40 am
Location: Taastrup
Contact:

Post by qute »

Jesper wrote:
qute wrote: Jeg bruger det ikke overhovedet.

Bruger faktisk samme metode som når jeg shopper efter en kæreste:
Jeg kigger på hvilke forsider der ser interessante ud(Ja ja, jeg er super overfladisk - jeg ved det godt.) :-D
Så læser jeg lidt/meget om det og så bliver det måske købt. Ellers afprøver jeg det ved en ven og så kan det være jeg bliver overtalt til selv at anskaffe mig det.
Bliver vennen ikke noget sur over det?
Kommer lidt an på vennen. Nogle er ret large :lol:
Post Reply