Hvordan udvælger I hvilke brætspil der skal indkøbes??

Alt hvad der ikke umiddelbart hører ind under de øvrige fora.
Post Reply
User avatar
qute
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1018
Joined: Tue Sep 19, 2006 9:40 am
Location: Taastrup
Contact:

Hvordan udvælger I hvilke brætspil der skal indkøbes??

Post by qute »

Som skrevet andet sted:
Jeg bruger faktisk samme metode som når jeg shopper efter en kæreste:
Jeg kigger på hvilke forsider der ser interessante ud(Ja ja, jeg er super overfladisk - jeg ved det godt.) :-D
Så læser jeg lidt/meget om det og så bliver det måske købt. Ellers afprøver jeg det ved en ven og så kan det være jeg bliver overtalt til selv at anskaffe mig det.

Nogle andre gode strategier?
User avatar
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5493
Joined: Wed Apr 26, 2006 2:28 pm
Location: 2900 Hellerup
Has thanked: 6 times
Been thanked: 4 times
Contact:

Post by Helle »

Jeg lytter mest til min mand på det område - han siger med jævne mellemrum "jeg har set noget, der lige kunne være noget for dig" ellers så lytter jeg til folks anbefalinger og sammenligner med, hvordan de i øvrigt er enige med mig og hvad de ellers kan lide .... derudover, så tænker jeg også på, hvilke sammenhænge det skal være spilbart til, og samtidig så er det klart i mine overvejelser, hvad andre i omgangskredsen har, om jeg kan prøve det hos dem. Det er også med i mine overvejelser OM det er nødvendigt at købe, hvis andre, som jeg kan spille spillet med har det....
netsapiens
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1595
Joined: Thu Feb 22, 2007 10:45 pm
Location: 3660

Re: Hvordan udvælger I hvilke brætspil der skal indkøbes??

Post by netsapiens »

qute wrote:Jeg bruger faktisk samme metode som når jeg shopper efter en kæreste:...................
Ellers afprøver jeg det ved en ven.................
Nogle andre gode strategier?
Hvabehar? Det var da en frisindet måde at finde kærester på.. virker den?
Sjov > regler .... HVER gang
Formel for behov for brætspilsindkøb = N + 1, hvor N = antal uåbnede brætspil i samling
User avatar
stoffer
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 244
Joined: Thu Feb 22, 2007 9:32 pm
Location: København S

Post by stoffer »

Først tjekker jeg alle kortspil, om der er kommet nogle nye. Dette gør jeg gerne på nettet, helst overskueligt, f.eks. på germangames.dk.

Jeg holder mig til det jeg kan skaffe i Danmark - og besøger f.eks. Fantask ofte, de har nogle små underlige kreationer en gang imellem, som jeg også gerne vil have fingrene i.

Alt der har en volumen under en liter, får +1 på vurderingen.

Omtaler (mouth2mouth) er vigtigt, f.eks. overvejer jeg at springe ud i at købe "The Great Space Race" pga. den skamrosning af spillet jeg hørte forrige lørdag.

Derudover gør jeg som Helle, tænker: Hvem kan jeg spille dette spil med, og er det realistisk vi kommer til at spille det igen og igen? Kan jeg spille det to (mig + kæresten) eller bliver det sådan et spil der kun spilles én gang og pakkes væk.

Sidst men ikke mindst betyder det ret meget om min kæreste vil fnyse når jeg kommer hjem med spillet - dvs. prisen skal fornuftig og ansvarlig i forhold til studenter-løn :)
:::...---== Bananlikør ==--...:::
User avatar
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3957
Joined: Fri Sep 01, 2006 11:51 am
Location: Roskilde
Has thanked: 139 times
Been thanked: 133 times

Re: Hvordan udvælger I hvilke brætspil der skal indkøbes??

Post by Andrea »

netsapiens wrote:
qute wrote:Jeg bruger faktisk samme metode som når jeg shopper efter en kæreste:...................
Ellers afprøver jeg det ved en ven.................
Nogle andre gode strategier?
Hvabehar? Det var da en frisindet måde at finde kærester på.. virker den?

Hahaha! :lol:

... ahem... tilbage til spørgsmålet.

Når jeg vil shoppe spil, plejer jeg at starte med at lede efter et spil, som jeg ved, jeg vil købe. Udvælgelseskriterierne er listet længere nede. Spillet er sandsynligvis fundet ved at jeg er stødt på det ved et tilfælde på BGG, eller ved at jeg har set på, hvad andre med samme smag som mig er begejstrede for. Generelle anbefalinger påvirker mig ikke synderlig meget.

Når jeg har fundet spillet til en pris, jeg har lyst til at betale, snuser jeg rundt på siden for at se, om der er andre gode tilbud (man kan jo lige så godt købe i større mængder, når portoen er den samme :roll:) - og øh... det er der som regel!


Udvælgelseskriterier:
a) Design
Er det lækkert udført og/eller let at overskue? Selvom et spil ikke nødvendigvis har et fantastisk layout, behøver det ikke at trække ned - men spil med flot design trækker automatisk op.

b) Tema
Spillet skal have en eller anden form for historie indlagt, og af samme grund køber jeg jeg ikke spil som PÜNKT. Abstrakte spil er sjældent noget for mig. Men hvis det er fantasy/scifi eller lign., så plirrer øjnene lige en ekstra gang.

c) Hvem kan det spilles med?
Der er tre primære målgrupper for de spil, jeg/vi køber:
1. Vores gamebuddies. I så fald må spillene gerne være lange og komplicerede - og der må også godt indgå terninger. Til gengæld er Eurogames sjældent et hit.
2. Vores ikke-brætspilsvenner. Spil af kortere varighed (max. 1½ time), ikke for komplicerede regler og gerne flot designet og med solidt tema.
3. Os selv (kæresten og jeg). Ofte spil af kortere varighed (1-1½ time), varierende komplexitet (afhængig af om det spilles på en hverdagsaften eller i weekenden) - og åbenbart ikke for konfliktsøgende (i hvert fald kan kæresten ikke lide at prøve at tvære mig i et spil - men han er også så flink :)). Vi har dog også spillet Doom et par gange, så længere spil kan også gå an for vores vedkommende.

d) Spilmekanismer
Hvordan spilles spillet? Hvis det er forhandling/backstabbing, så er det ikke noget for mig. 100% strategi plejer heller ikke at tiltale mig - der må gerne være et element af tilfældighed/held involveret (hvorfor ved jeg dog ikke, da jeg næsten altid er uheldig i spil :)).

e) Ros/kritik
Jeg læser ratings på BGG og kigger på, hvad spillet har fået af kritik. Er det også noget, jeg vil blive irriteret over, eller er kritikpunkterne knapt så vigtige for mig? Og er de ting ved spillet, der har fået ros, noget jeg også vil sætte pris på?

f) Pris
Jeg køber ikke et spil, hvis jeg ikke kan spare penge på det. Jeg elsker tilbud - og jeg kan ikke finde ud af at handle ind, hvis jeg ikke kan spare penge på en eller anden måde. Sådan er det bare.


Det der med at prøve det hos en ven... tja... jeg har da prøvet nogle spil på BSW/nettet efterhånden og har faktisk købt to af spillene. Det er en udmærket måde at snuse lidt til nogle spil, man ikke kender. Det er en fin metode, som jeg dog ikke har brugt så meget (endnu).
User avatar
stoffer
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 244
Joined: Thu Feb 22, 2007 9:32 pm
Location: København S

Re: Hvordan udvælger I hvilke brætspil der skal indkøbes??

Post by stoffer »

Andrea wrote: f) Pris
Jeg køber ikke et spil, hvis jeg ikke kan spare penge på det. Jeg elsker tilbud - og jeg kan ikke finde ud af at handle ind, hvis jeg ikke kan spare penge på en eller anden måde. Sådan er det bare.
Hørt! Tilbud kan få mig til at købe dobbelt så meget som jeg burde. Jeg elsker con-tilbud, rest-salg eller "brugtkassen" på germangames.dk :D
:::...---== Bananlikør ==--...:::
User avatar
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3957
Joined: Fri Sep 01, 2006 11:51 am
Location: Roskilde
Has thanked: 139 times
Been thanked: 133 times

Re: Hvordan udvælger I hvilke brætspil der skal indkøbes??

Post by Andrea »

stoffer wrote: Hørt! Tilbud kan få mig til at købe dobbelt så meget som jeg burde. Jeg elsker con-tilbud, rest-salg eller "brugtkassen" på germangames.dk :D
Nemlig! Og et nøk ned i pris kan samtidig også være den sidste skub til, at man får købt et spil, som man har været lidt i tvivl om - og på den måde har jeg da fået erhvervet mig flere spil, som jeg er blevet vældig glade for efterfølgende Image
netsapiens
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1595
Joined: Thu Feb 22, 2007 10:45 pm
Location: 3660

Post by netsapiens »

At få spillet billigt / billigere er da en del af legen, det er da helt sikkert!

Jeg har desværre ikke fundet de gode steder at rode efter brugte brætspil endnu..
Men til mine konsoller!! ... mand, jeg er 100 meter verdensmester i tilbudsjagt til computerspil.


Hvordan vælger jeg så mine spil?

Faktisk skræmmende meget ligesom Andrea... eneste forskel er at forhandlings / bluff / interaktionsspil ligger højt på min liste... ellers var det næsten som at have skrevet det selv.. så tak for hjælpen Andrea :)
Sjov > regler .... HVER gang
Formel for behov for brætspilsindkøb = N + 1, hvor N = antal uåbnede brætspil i samling
User avatar
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3957
Joined: Fri Sep 01, 2006 11:51 am
Location: Roskilde
Has thanked: 139 times
Been thanked: 133 times

Post by Andrea »

netsapiens wrote: Faktisk skræmmende meget ligesom Andrea... eneste forskel er at forhandlings / bluff / interaktionsspil ligger højt på min liste... ellers var det næsten som at have skrevet det selv.. så tak for hjælpen Andrea :)
Jamen selv tak - og lad os bare sige, det var gratis! ;) :P
netsapiens
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1595
Joined: Thu Feb 22, 2007 10:45 pm
Location: 3660

Post by netsapiens »

Jamen, jeg vil da gerne sige tak med en omgang Heroscape... så får du fantasy, sci-fi og alt lige ind med én kænpestor fjollepille :)
Sjov > regler .... HVER gang
Formel for behov for brætspilsindkøb = N + 1, hvor N = antal uåbnede brætspil i samling
User avatar
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3957
Joined: Fri Sep 01, 2006 11:51 am
Location: Roskilde
Has thanked: 139 times
Been thanked: 133 times

Post by Andrea »

netsapiens wrote:Jamen, jeg vil da gerne sige tak med en omgang Heroscape... så får du fantasy, sci-fi og alt lige ind med én kænpestor fjollepille :)
Thank you! Sjovt nok et af de spil, jeg har læst om ;)

Jeg vil i øvrigt anbefale følgende geeklist:
101 reasons to buy a game
Post Reply