Månedens spiloplevelse maj 2020

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
Post Reply
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 447 times
Been thanked: 626 times
Contact:

Månedens spiloplevelse maj 2020

Post by Frouvne »

Så er det blevet tid til at se nærmere på, hvad der blev månedens spiloplevelse maj 2020.

Det var endnu en måned præget af restriktioner på de sociale interaktioner og oveni dette et begyndende sommervejr.

Min liste over spillede spil ser således ud:

Awkward Guests - 7
Mr. Jack - 6
Pandemic Legacy: Season 1 - 5
Zombie Kidz Evolution - 3
The Game: Quick & Easy - 2
Pandemic Legacy: Season 2 - 2
Ticket to Ride: First Journey (Europe) - 1

Efter en finale på Pandemic Legacy: Season 1 kastede vi os over prologen til Pandemic Legacy: Season 2. I første omgang blev det forkastet, hvilket var lidt af en skuffelse ovenpå de mange gode spiloplevelser den sidste måneds tid med sæson 1. Til gengæld var det rigtig fedt at få Mr. Jack frem igen og det gav mod på at se nærmere på endnu et spil i deduktions-genren, nemlig Awkward Guests. Og Awkward Guests syntes jeg i den grad fortjener at blive månedens spil. Jeg er stadig skeptisk overfor regelsættet men det kan jeg se bort fra, da det endnu ikke har ødelagt vores spiloplevelse og vi langsomt er ved at komme på plads med de regler, der har været relevante indtil nu.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5110
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 486 times
Been thanked: 523 times

Re: Månedens spiloplevelse maj 2020

Post by Gunness »

^Jamen jeg ser frem til at få prøvet de akavede gæster (virkelig en underlig titel på engelsk!)

Min egen måned var ganske habil:
Forest of Fate - 3
Planetarium - 3
Spirits of the Forest - 3
Tang Garden - 3
The Manhattan Project - 2
Pandemic - 2
Point Salad - 2
Startups - 2
Evolution: Climate - 1
Holding On: The Troubled Life of Billy Kerr - 1
The Isle of Cats - 1
Maracaibo - 1
My First Stone Age - 1
Paladins of the West Kingdom - 1
Villagers - 1

Ud over de ærgerlige og komplet unødvendige visuelle forbistringer er Tang Garden et positivt bekendtskab, som hiver Carcassonne-mekanismerne en tak op. Det var fedt at finde Manhattan Project frem fra gemmerne, sammen med Evolution: Climate. Og go'e, gamle Pandemic blev støvet af med Covid-19-scenariet. Månedens oplevelse var dog Maracaibo, som nok skal blive spændende at lege mere med, når regelforbistringerne har fortaget sig.
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal, Sleeping Gods 2
User avatar
Taibi
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 946
Joined: Fri Dec 26, 2008 10:50 pm
Favoritspil: Ark Nova
Location: Ebeltoft
Has thanked: 227 times
Been thanked: 104 times

Re: Månedens spiloplevelse maj 2020

Post by Taibi »

Der kom en del spil på bordet i måneden der gik.

Maracaibo er et hit. The Colonists altid velkommen. De andre var generelt også gode bekendtskaber, så de skal nok komme på bordet igen, med undtagelse af Keyflower, som blev solgt ved lejligheden.

Maracaibo x6
The Colonists x3
Copycat x3
The Quacks of Quedlinburg x3
Caverna: The Cave Farmers x2
Glen More II: Chronicles x2
Monster Lands x2
Coimbra x1
Keyflower x1
Pixie Queen x1
Through the Ages: A New Story of Civilization x1
Sidst spillet:
Image

Min profil på BGG
chr88
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 524
Joined: Sat Jun 18, 2011 7:36 am
Favoritspil: Agricola og Terra Mystica er mine to klare favoritspil! Andre favoritter er eurogames som Samurai, Ra, Hansa Teutonica, Caylus, Le Havre, El Grande, Puerto Rico, Goa, Ghost Stories, Taluva, Reef Encounter osv. - men også et partygame som Telestrations er genialt!
Tjek hellere end gerne min profil på BGG: http://boardgamegeek.com/user/ChrB
Location: 2100 Kbh Ø
Been thanked: 4 times

Re: Månedens spiloplevelse maj 2020

Post by chr88 »

Jeg troede sgu ikke, det ville ske, men min rekord med flest spillede spil i en måned er blevet slået - i maj nåede jeg 181 spil! Som I kan se, "snyder" det dog lidt, da der er en del børnespil, og Rory's Story Cubes tager ikke mange minutter at spille, men et spil er et spil :)
Jeg tilmeldte mig også Årets Spil 2020, og derfor fik jeg tilsendt 4 børnespil, jeg skulle spille, og især Rampelys Slammer var et hit (de andre forlader nok samlingen snarest...)

Men maj stod ikke kun på børnespil! Jeg fik fx spillet Terra Mystica igen (SHIT det er godt), Kemet et par gange (og er selvfølgelig hoppet på den nye Kickstarter!), Samurai et par gange, Glory to Rome et par gange og mange andre super gode spil.

Cities blev også støvet af og spillet med konen et par gang - det holder altså! Hurtig lille "hjernevrider" på et kvarter med konen.
The Crew blev også prøvet igen, og det blev til 10 spil i rap, fordi det er så hurtigt og lidt vanedannende, især når man taber og liiiige skal prøve at vinde missionen igen!
Blitzkrieg har jeg også skrevet meget positivt om tidligere, så det vil jeg ikke bruge tid på nu, men blot konstatere, at jeg nu på et par måneder allerede har spillet det 40 gange! Der plejer altid at være en eller anden freak på Boardgamegeek, der ligger i spidsen og har logget en masse spil, men det er så åbenbart mig... :D

Endelig skal Villainous helt sikkert fremhæves, da jeg nu endelig har prøvet at spille alle skurkene (og næsten også imod alle). Det er egentlig ikke noget specielt godt spil sådan rent spilmekanisk, men det er sindssygt tematisk, og det er sjovt at prøve de forskellige skurke og se, hvordan man kan vinde med dem! Der er stor forskel på sværhedsgraden af dem, både ift. deres win conditions, men også hvor nemt det er for dem at vinde; men det er nu helt fint, for så kan man selv tage en svær villain, mens nybegyndere kan prøve nogle af de lettere. Min bror elsker det, så jeg tog lige 11 spil med ham på et par dage - og jeg tænker ikke, at vi er færdige. Så det er nok månedens spiloplevelse. Jeg vil dog kun spille det med 2 eller 3, da selv 3 spillere kan trække lidt ud. Kan sikkert overtales til 4p en enkelt gang eller to, men det holder bare langt bedre med færre.

22 x Rory's Story Cubes
14 x Disney Villainous
10 x Blitzkrieg!: World War Two in 20 Minutes
10 x The Crew: The Quest for Planet Nine
7 x Rampelys Slammer
6 x McDonald's Flying French Fries Game
5 x Cities
5 x Don't Wake Daddy
5 x Kitty Bitty
5 x Wingspan
4 x Point Salad
4 x Race to the Roof
4 x Risk Junior
4 x Unmatched: Battle of Legends, Volume One
3 x Fishing Day
3 x Follow that Car!
3 x Glory to Rome
3 x Karuba Junior
3 x Klumpeduns
3 x Spot it!
3 x Wsiąść do Pociągu: Polska
2 x Agricola: All Creatures Big and Small
2 x Architects of the West Kingdom
2 x Bling Bling Gemstone
2 x Claim
2 x Elefun
2 x Great Western Trail
2 x Guillotine
2 x Hats
2 x Kemet
2 x The Mind
2 x Samurai
2 x Taluva
2 x Telestrations
2 x Timeline: Events
1 x 7 Wonders Duel
1 x Det dårlige selskab
1 x Diamant
1 x Dragon's Breath
1 x Duplik
1 x Egizia: Shifting Sands
1 x Food Chain Magnate
1 x Frank's Zoo
1 x Go Go Gelato!
1 x Halli Galli Party
1 x Hanabi
1 x Kayanak
1 x Lords of Waterdeep
1 x Mein erster Spieleschatz
1 x Nations: The Dice Game
1 x Outfoxed!
1 x Pandemic
1 x Pick Up Sticks
1 x Pyramid of Pengqueen
1 x Robinson Crusoe: Adventures on the Cursed Island
1 x Snake Oil
1 x Terra Mystica
1 x That's Pretty Clever
1 x Trial by Trolley: Derailed Edition
1 x Ulm
1 x A War of Whispers
1 x Which Witch?
Post Reply