Djengis Con - Fortsat på germangames eller ej?

Her informeres om og diskuteres diverse Con'er, messer og lignende.
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9163
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Re: Djengis Con - Fortsat på germangames eller ej?

Post by Stony »

Jeg kan forstå nogle folks modstand overfor Facebook. Måske endda sympatisere. Jeg har bare konstateret de udfordringer der er omkring det at få alle med her. Det er næppe udfordringer der helt forsvinder ved et eventuelt skifte af platform, men jeg gætter på det vil kunne blive mindre udtalt.

M.h.t. det at tabe overblikket ved koordinering gennem en Facebook side... Det forstår jeg ikke. Jeg tænker i hvert fald ikke, at det skulle være bedre i den forumform vi har her. Der vil være et sticky-indlæg i toppen, hvor alle de generelle ting kan samles. Et skema der opdateres osv... Og den levende del af koordineringen - folk der spørger efter nogen der gider introducere spil XYZ, eller har lyst til at deltage såfremt man skulle smide ABC på bordet - kan foregå i en tråd man opretter til formålet. Hvis man mener en given tråd måske er af interesse for nogle bestemte personer, har man sågar mulighed for at tagge dem, så de modtager en notifikation. Jeg tror det bliver lidt gynger og karuseller. Jeg kan ikke se hvorfor det ligefrem skulle være værre. Jeg tænker der bare skal være nogle guidelines for brugen. Det kan f.eks. blive dikteret, at hvis du har fået etableret en playdate med nogle spillere, og gerne vil have det på skemaet, så skal jeg lige tagges, så jeg bliver notificeret om det der skal på skemaet.

Der skal ikke herske tvivl om, at uanset deltagerantal, så skal produktet være en god con, som folk har lyst til at deltage på. Det er det der er hele drivkraften i det. Hvis ikke der var engagerede deltagere der kom igen og igen, og i det hele taget var glade for connen's eksistens, så ville jeg hurtigt finde noget andet at bruge min tid og energi på. Det er ikke en indtægtskilde. Det er ikke et prestigeprojekt. Det er en passion. Og jeg tænker og analyserer hvad der kan give de bedste forhold, og om muligt gøre connen bedre. Det var en glædelig oplevelse for mig, da jeg første gang deltog en hel weekend på et brætspil-con. Det var Rubicon. På en eller anden måde følte jeg mig bare hjemme blandt de mennesker jeg havde denne nørdede ting til fælles med. Og det var mit udgangspunkt for overhovedet at lave Djengis Con. Og derfor synes jeg der skal være plads til dem der gerne vil være med, og de skal have en dejlig weekend sammen med ligesindede. Jeg er i bund og grund ligeglad med om connen er på 30, 60 eller 100 deltagere. Det skal bare strikkes sammen, så jeg ikke risikerer at komme i økonomisk uføre, så derfor skal connen have en fornuftig økonomi. Den skal helst være forholdsvis billig, men der skal være penge nok til at vi kan lave de tiltag der kan give en god weekend. Og det er ene og alene med det i baghovedet, at jeg overvejer hvilken platform der vil være i connen's - og dermed også deltagernes - bedste interesse. Hvis folk mener det virker helt blødt, så må jeg overveje hvilke muligheder der ellers kan være. Jeg standser ikke tankeprocessen, bare fordi der er et spor der bliver lukket. 8)
Sidst spillet:
Image
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: Djengis Con - Fortsat på germangames eller ej?

Post by Larsine »

Jeg har personlig oplevet at andre spillere som jeg har inviteret/foreslået, er blevet skræmt væk ved tanken om at de skal tilmelde sig endnu et forum, som de skal følge med i.

Jeg har både prøvet at have planlagt hele connen og dukke op uden noget planlagt, og det sidste kan absolut ikke anbefales. Bevares vi er nogle meget social mennesker der glædeligt spiller hvad som helst med hvem som helst. Men når 90% af deltagerne forsvinder ud til deres planlagt spil, så står der en sørgelig rest, som næsten alle ikke vidste at man skulle have planlagt noget, og der virker ikke særlig velkomment.

Jeg har selv foreslået at annoncere DC brede, f.eks. på Facebook, for det er der rigtig mange af brugerne er i forvejen.

Så umiddelbart kan jeg godt forstå at Steen overvejer at flytte til FB.
zutcorp
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 248
Joined: Sun Jan 06, 2013 3:43 pm
Favoritspil: http://boardgamegeek.com/collection/user/zutcorp
Location: Viby Sj.

Re: Djengis Con - Fortsat på germangames eller ej?

Post by zutcorp »

+1 til at hæve prisen.

Jeg kan godt blive lidt bange for at blive for mange. Mit indtryk sidste år var at der var godt fyldt ved alle borde. Der kunne måske spillet et bord eller to mere i baglokalet. Men det har Steen nok bedre overblik over end jeg.

Jeg glæder mig allerede til næste år - det er årets brætspilsoplevelse for Mig hvert år. 3 dage i rigtig godt selskab og på en fed lokation!
User avatar
Cosworth
50+ indlæg
50+ indlæg
Posts: 80
Joined: Thu Jul 21, 2016 9:04 am
Favoritspil: Dungeon crawlers
Location: Bagsværd
Has thanked: 1 time
Been thanked: 6 times

Re: Djengis Con - Fortsat på germangames eller ej?

Post by Cosworth »

Det mest udfordrende ved en FB model er at styre tilgangen - både i kvantitet og kvalitet.
Lad os prøve det af, men giv de "gamle" en chance for at tilmelde sig inden der lukkes op for sluserne til de brætspillene horder på FB.

FB er iøvrigt mere ekskluderende end GG fordi du behøver en profil på FB for at gøre noget som helst og det er ikke tilfældet her. Derfor må en FB løsning også forholde sig til dem der ikke ønsker en FB konto.
Sidst spillet
Image
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5110
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 487 times
Been thanked: 523 times

Re: Djengis Con - Fortsat på germangames eller ej?

Post by Gunness »

Cosworth wrote:FB er iøvrigt mere ekskluderende end GG fordi du behøver en profil på FB for at gøre noget som helst og det er ikke tilfældet her. Derfor må en FB løsning også forholde sig til dem der ikke ønsker en FB konto.
Det forstår jeg så ikke - hvis du indstiller din FB-gruppe eller -side rigtigt, vil du som ikke-registreret bruger kunne gå ind og læse indlæg, men ikke besvare dem. Det er da det samme som herinde?

Jeg ved heller ikke, hvorfor FB giver større problemer med at styre kvantiten og kvaliteten. Det er vel stadig noget med, at man først er med, når man har indbetalt - uanset hvor man tilmelder sig. Og kvaliteten af deltagerne kan vi jo alligevel ikke styre :)

Men i øvrigt har Steen jo allerede indikeret, at arrangementet nok ville blive annonceret herinde først.
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal, Sleeping Gods 2
User avatar
Cosworth
50+ indlæg
50+ indlæg
Posts: 80
Joined: Thu Jul 21, 2016 9:04 am
Favoritspil: Dungeon crawlers
Location: Bagsværd
Has thanked: 1 time
Been thanked: 6 times

Re: Djengis Con - Fortsat på germangames eller ej?

Post by Cosworth »

Gunness wrote:
Cosworth wrote:FB er iøvrigt mere ekskluderende end GG fordi du behøver en profil på FB for at gøre noget som helst og det er ikke tilfældet her. Derfor må en FB løsning også forholde sig til dem der ikke ønsker en FB konto.
Det forstår jeg så ikke - hvis du indstiller din FB-gruppe eller -side rigtigt, vil du som ikke-registreret bruger kunne gå ind og læse indlæg, men ikke besvare dem. Det er da det samme som herinde?
Hvis du slet ikke har en facebook konto kan du intet se. Der findes faktisk mennesker som boykotter FB helt og aldeles.
Sidst spillet
Image
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5110
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 487 times
Been thanked: 523 times

Re: Djengis Con - Fortsat på germangames eller ej?

Post by Gunness »

Jeg er helt med på, at nogle mennesker ikke vil være på FB - men hvis bare siden er tilpas åben, kan du godt læse alligevel. Jeg har lige tjekket fra en browser, hvor jeg ikke var logget på. Se fx. her:
https://www.facebook.com/DRNyheder
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal, Sleeping Gods 2
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3743
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 19 times
Been thanked: 83 times

Re: Djengis Con - Fortsat på germangames eller ej?

Post by Jens_Hoppe »

Jeg er aktiv både her og på Facebook, så hvis man bare ser på Facebook som en platform eller et værktøj til organisering, er det ikke specielt vigtigt for mig, hvilken platform der bruges til at organisere connen.

Men selve connens udformning er vigtig for mig: Ligesom Allan giver udtryk for, er det i høj grad udsigten til gensyn med gamle bekendtskaber herfra, der gør DC attraktiv for mig. En alternativ (hypotetisk) con, med samme struktur og placering, blot befolket af 100 fremmede brætspillere, ville jeg være langt mindre tilbøjelig til at deltage i.

Så jeg støtter mere end noget andet de tiltag, der gør at jeg fremover også vil kunne mødes med de gamle "buddies". Udskiftning og nyt blod er fint nok for at undgå at det hele bliver for indspist, men for at være helt firkantet; hvis man forestillede sig en skala fra "indspist" til "hele deltagerskaren bliver skiftet ud hvert år", ville jeg klart ligge tættest på "indspist" i mine præferencer.

Men det er et godt spørgsmål, hvordan man sikrer at de "gamle" fortsat har lyst til at deltage, samtidig med at der selvfølgelig skal være åbent for alle. Jeg ved ikke, om brugen af Facebook ville gøre det værre. Man kunne jo godt forestille sig, at brugere her på forum ville føle, at de mistede noget tilhørsforhold, hvis connen ikke længere havde nogen tilknytning til germangames - jeg er sikkert ikke den eneste der føler, at DC på mange måder er "germangames' con". Men jeg er ikke sikker: Det kan også være at man kunne skifte til Facebook, uden at selve connen blev påvirket negativt overhovedet.


Hvad angår pris, er jeg klart med på "sæt prisen op!" vognen. At øge deltagerantallet yderligere synes jeg er en inferiør løsning: Det virker allerede som om spillebordene er godt fyldt med det nuværende antal deltagere, og flere deltagere ville blot gøre hele logistikken omkring mad mv. endnu mere omfattende.
What are you, like 80?
Senest købt: Prey Another Day, MLEM: Space Agency
User avatar
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5493
Joined: Wed Apr 26, 2006 2:28 pm
Location: 2900 Hellerup
Has thanked: 6 times
Been thanked: 4 times
Contact:

Re: Djengis Con - Fortsat på germangames eller ej?

Post by Helle »

Jens_Hoppe wrote:Jeg er aktiv både her og på Facebook, så hvis man bare ser på Facebook som en platform eller et værktøj til organisering, er det ikke specielt vigtigt for mig, hvilken platform der bruges til at organisere connen.

Men selve connens udformning er vigtig for mig: Ligesom Allan giver udtryk for, er det i høj grad udsigten til gensyn med gamle bekendtskaber herfra, der gør DC attraktiv for mig. En alternativ (hypotetisk) con, med samme struktur og placering, blot befolket af 100 fremmede brætspillere, ville jeg være langt mindre tilbøjelig til at deltage i.

Så jeg støtter mere end noget andet de tiltag, der gør at jeg fremover også vil kunne mødes med de gamle "buddies". Udskiftning og nyt blod er fint nok for at undgå at det hele bliver for indspist, men for at være helt firkantet; hvis man forestillede sig en skala fra "indspist" til "hele deltagerskaren bliver skiftet ud hvert år", ville jeg klart ligge tættest på "indspist" i mine præferencer.

Men det er et godt spørgsmål, hvordan man sikrer at de "gamle" fortsat har lyst til at deltage, samtidig med at der selvfølgelig skal være åbent for alle. Jeg ved ikke, om brugen af Facebook ville gøre det værre. Man kunne jo godt forestille sig, at brugere her på forum ville føle, at de mistede noget tilhørsforhold, hvis connen ikke længere havde nogen tilknytning til germangames - jeg er sikkert ikke den eneste der føler, at DC på mange måder er "germangames' con". Men jeg er ikke sikker: Det kan også være at man kunne skifte til Facebook, uden at selve connen blev påvirket negativt overhovedet.


Hvad angår pris, er jeg klart med på "sæt prisen op!" vognen. At øge deltagerantallet yderligere synes jeg er en inferiør løsning: Det virker allerede som om spillebordene er godt fyldt med det nuværende antal deltagere, og flere deltagere ville blot gøre hele logistikken omkring mad mv. endnu mere omfattende.
Meget meget enig - i det hele.
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9163
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Re: Djengis Con - Fortsat på germangames eller ej?

Post by Stony »

Til folk der er bekymrede for et stigende antal deltagere, vil jeg gerne stille et uddybende spørgsmål.

Går bekymringen primært på at det vil blive en udfordring at få et frit bord, eller går bekymringen i retning af at connen mister noget intimitet fordi der vil være en stigende mængde deltagere man ikke kender og ikke får talt med?

Førstnævnte problem er af praktisk karakter, og jeg tror det er mere tænkt end reelt, for der ER flere borde og stole. De skal bare lige slæbes ned til eksempelvis spisesalen og tages i brug. Sidstnævnte er et spørgsmål om personlige præferencer, og hvis man eksempelvis har det dårligt med forsamlinger på mere end XX mennesker, så kan det være svært at gøre så meget ved det. Der vil jeg ganske enkelt ikke kunne behage alle, med mindre jeg så reducerer deltagerantallet til den laveste fællesnævner.

Hvad angår det at connen for mange er et sted hvor man genser gamle venner/bekendte, så er det ikke noget der skal rykkes ved. Det er et ønske jeg allerede er bekendt med og også selv har. Jeg vil bare gerne kunne favne både dette aspekt, samtidig med at det skal være muligt at byde nye folk indenfor. Jeg ser gerne Djengis Con som en åben con. Ikke en lukket.

Det Lars skriver omkring folk der står til overs (og følgelig ikke føler et behov for at komme igen...?) bekræfter det jeg selv har observeret. Udfordringen med den slags, er at det er lidt svært at få indhentet feedback på hvad der kan gøres bedre. De forsvinder bare. Så kan man prøve at finde et mønster i tingene, for dem der kun dukker op et enkelt år. Jeg har i år forsøgt at bringe problemstillingen op på forkant, ved at beskrive at det nok er en god ide at deltage i planlægningen. Men jeg kan kun vise hesten drikketruget. Jeg kan ikke tvinge den til at drikke. Så om folk tager det til sig, må tiden vise.
Sidst spillet:
Image
User avatar
Cosworth
50+ indlæg
50+ indlæg
Posts: 80
Joined: Thu Jul 21, 2016 9:04 am
Favoritspil: Dungeon crawlers
Location: Bagsværd
Has thanked: 1 time
Been thanked: 6 times

Re: Djengis Con - Fortsat på germangames eller ej?

Post by Cosworth »

Gunness wrote:Jeg er helt med på, at nogle mennesker ikke vil være på FB - men hvis bare siden er tilpas åben, kan du godt læse alligevel. Jeg har lige tjekket fra en browser, hvor jeg ikke var logget på. Se fx. her:
https://www.facebook.com/DRNyheder
Scroll lidt ned og du vil få en login skærm i hovedet og ikke kunne læse mere.
Sidst spillet
Image
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5110
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 487 times
Been thanked: 523 times

Re: Djengis Con - Fortsat på germangames eller ej?

Post by Gunness »

^Så klikker du "Ikke nu", og så kan du læse videre - jeg har lige testet.
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal, Sleeping Gods 2
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9163
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Re: Djengis Con - Fortsat på germangames eller ej?

Post by Stony »

Et forsøg på at danne mig et situationsbillede. Folk må meget gerne lige hoppe over og afgive deres stemme:

viewtopic.php?f=11&t=9563
Sidst spillet:
Image
User avatar
Goblen
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1381
Joined: Mon Nov 26, 2012 4:48 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Terra Mystica, Battlestar Galactica, Dead of Winter, Kingsburg, The Gallerist, The Resistance, Shakespeare
Location: Lundby
Has thanked: 17 times
Been thanked: 45 times
Contact:

Re: Djengis Con - Fortsat på germangames eller ej?

Post by Goblen »

Antallet af deltagere betyder ikke noget for mig. Det er hyggeligt at få hilst på "de gamle" og lige så hyggeligt at møde nye.

Vil være ked af nogen står alene, og hvis det er tilfældet vil jeg gerne være med til at lave en plan for hvordan vi kommer uden om det.
User avatar
Cosworth
50+ indlæg
50+ indlæg
Posts: 80
Joined: Thu Jul 21, 2016 9:04 am
Favoritspil: Dungeon crawlers
Location: Bagsværd
Has thanked: 1 time
Been thanked: 6 times

Re: Djengis Con - Fortsat på germangames eller ej?

Post by Cosworth »

Gunness wrote:^Så klikker du "Ikke nu", og så kan du læse videre - jeg har lige testet.
Ok du vinder :)
Sidst spillet
Image
Post Reply