Djengis Con - Fortsat på germangames eller ej?

Her informeres om og diskuteres diverse Con'er, messer og lignende.
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5110
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 487 times
Been thanked: 523 times

Re: Djengis Con - Fortsat på germangames eller ej?

Post by Gunness »

Helle wrote: synes at det er perfekt, som det er med naturlig tilstrømning. Kun ærgerlig over hvis folk hopper fra pga, at de ikke føler sig velkomne.
Det er vel netop et af issues'ne - at der ikke er så meget naturlig tilstrømning, og at der er mange, der - af den ene eller anden grund - ikke kommer mere end én gang.

Jeg ved ikke, om folk ikke føler sig velkomne. Jeg synes som sådan, at mange af de gamle gør rigtig meget for at byde nye deltagere velkommen. Men når man nu er en af de "priviligerede", der har været med i mange år, bliver man nok let blind for, at nye deltagere ikke har det på samme måde. For det føles jo bare naturligt at komme tilbage og møde kendte ansigter.
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal, Sleeping Gods 2
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9163
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Re: Djengis Con - Fortsat på germangames eller ej?

Post by Stony »

Et tanke-eksperiment i forhold til at få taget godt imod nye deltagere:

Kunne det give mening at indføre spil-guru'er? Nej, det lyder som om man så skal vide alt om alle spil. Spille-onkler! En person der påtager sig i et enkelt modul, at være den der ifører sig en særlig T-shirt, så han/hun er let at genkende, og som i det modul påtager sig opgaven, at hjælpe folk igang med spil. Så alle dem der ikke har nogen planer i det modul - som nok vil omfatte de fleste nye - kan blive matchet til et bord, og om nødvendigt få introduceret regler til et spil. Som spille-onkel må du gerne spille med. Du forpligter dig bare til i det modul, at du ikke selv lægger andre planer, men stiller dig et sted, med et udvalg af brætspil du gerne vil introducere til. Når alle er hjulpet i gang, er du selv velkommen til at deltage.

Resten af con'en er man ikke spille-onkel, og man behøver ikke være iført den særlige spille-onkel T-shirt.

Det kunne være en opgave på lige linje med køkken opgaverne. Så ved at være spille-onkel, bliver man fritaget for køkkenopgaver.
Sidst spillet:
Image
Skumle
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 183
Joined: Thu Feb 18, 2016 12:27 am
Location: Vordingborg
Has thanked: 5 times
Been thanked: 5 times
Contact:

Re: Djengis Con - Fortsat på germangames eller ej?

Post by Skumle »

Jeg har kun deltaget i år, men det fik jeg det indtryk at det skete naturligt, eller det gjorde det ihvertfald i de seancer hvor jeg spillede med.
APK
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 334
Joined: Fri Feb 16, 2007 12:17 am
Location: Kbh Ø
Has thanked: 16 times
Been thanked: 4 times

Re: Djengis Con - Fortsat på germangames eller ej?

Post by APK »

Stony wrote:Kunne det give mening at indføre spil-guru'er? Nej, det lyder som om man så skal vide alt om alle spil. Spille-onkler! En person der påtager sig i et enkelt modul, at være den der ifører sig en særlig T-shirt, så han/hun er let at genkende, og som i det modul påtager sig opgaven, at hjælpe folk igang med spil. Så alle dem der ikke har nogen planer i det modul - som nok vil omfatte de fleste nye - kan blive matchet til et bord, og om nødvendigt få introduceret regler til et spil. Som spille-onkel må du gerne spille med. Du forpligter dig bare til i det modul, at du ikke selv lægger andre planer, men stiller dig et sted, med et udvalg af brætspil du gerne vil introducere til. Når alle er hjulpet i gang, er du selv velkommen til at deltage.
Det lyder som en fremragende idé!

Og i øvrigt stemmer jeg for at sætte prisen op fremfor at øge deltagerantallet... :-)
/APK
Image
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5110
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 487 times
Been thanked: 523 times

Re: Djengis Con - Fortsat på germangames eller ej?

Post by Gunness »

Spændende idé med onklerne. Især hvis de alm. opgaver stadig kan løbe rundt, da der jo så ryger en mand per modul til at være vejleder. Men ja, synes det lyder som et godt forslag.

Jeg har det i øvrigt fint med både at hæve prisen lidt (ikke for meget - de 1000 kr., der er nævnt tidligere i tråden, er skudt over målet i min verden) og også antallet af deltagere lidt. Det er da kun positivt, hvis flere mennesker kan få glæde af tre dage med godt selskab :)
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal, Sleeping Gods 2
User avatar
Goblen
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1381
Joined: Mon Nov 26, 2012 4:48 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Terra Mystica, Battlestar Galactica, Dead of Winter, Kingsburg, The Gallerist, The Resistance, Shakespeare
Location: Lundby
Has thanked: 17 times
Been thanked: 45 times
Contact:

Re: Djengis Con - Fortsat på germangames eller ej?

Post by Goblen »

Stony wrote:Et tanke-eksperiment i forhold til at få taget godt imod nye deltagere:

Kunne det give mening at indføre spil-guru'er? Nej, det lyder som om man så skal vide alt om alle spil. Spille-onkler! En person der påtager sig i et enkelt modul, at være den der ifører sig en særlig T-shirt, så han/hun er let at genkende, og som i det modul påtager sig opgaven, at hjælpe folk igang med spil. Så alle dem der ikke har nogen planer i det modul - som nok vil omfatte de fleste nye - kan blive matchet til et bord, og om nødvendigt få introduceret regler til et spil. Som spille-onkel må du gerne spille med. Du forpligter dig bare til i det modul, at du ikke selv lægger andre planer, men stiller dig et sted, med et udvalg af brætspil du gerne vil introducere til. Når alle er hjulpet i gang, er du selv velkommen til at deltage.

Resten af con'en er man ikke spille-onkel, og man behøver ikke være iført den særlige spille-onkel T-shirt.

Det kunne være en opgave på lige linje med køkken opgaverne. Så ved at være spille-onkel, bliver man fritaget for køkkenopgaver.
Det er en super god idé der virker. En gang om måneden samles omkring 20-25 mennesker i Næstved til brætspil. Ikke alle kender nogen, og jeg sætter "bare" folk sammen i grupperne, introducerer spillene osv. Det virker rigtig godt. Efter at have holdt det 12 gange kan jeg se at folk kender hinanden og nu uden probs. sætter sig sammen. Det gør jeg kan få nye aktiveret - virker rigtig godt.
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9163
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Re: Djengis Con - Fortsat på germangames eller ej?

Post by Stony »

Helle wrote:Jeg dækker gerne et eventuelt underskud.
Tak, men nej tak. :)
Sidst spillet:
Image
User avatar
BlueSwan
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1005
Joined: Fri Feb 01, 2013 8:12 am
Favoritspil: Android: Netrunner, Dominion, Mage Knight Board Game, Nations, Skak, Twilight Struggle, det meste af Stefan Feld og de fleste halvtunge Eurogames med fokus på ressource management og optimering.
Location: Helsinge
Contact:

Re: Djengis Con - Fortsat på germangames eller ej?

Post by BlueSwan »

På den ene side kan jeg godt forstå at nogen gerne vil holde deltagerantallet nede, så det ikke bliver for "crowdy".

Omvendt så synes jeg at så mange som muligt skal have del i denne fede oplevelse og tænker lidt "jo flere jo bedre". Selvfølgelig så vi stadig kan være der. Jeg tænker umiddelbart at det loft på 60 som Steen har sat lyder fornuftigt og jeg vil meget hellere være 60 end 40.

Udover det har jeg ingen problemer med at prisen bliver sat op, men tror at man skal passe på med at gå over 500 kr., hvis man ikke skal skræmme en del væk. Tror lidt at det er en psykologisk grænse for en del.
Sidst spillet:
Image
Min musik: http://www.soundcloud.com/blueswan
User avatar
Jonezy
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1472
Joined: Thu Mar 10, 2011 7:32 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Hansa Teutonica, Orléans og Terraforming Mars er mine mere euro-orienteret favoritter, men Too Many Bones: Undertow er favorit SPILLET lige nu. Jeg er dog total omni-gamer og spiller stort set alle slags spil til stor fornøjelse. Holder blandt andet også meget af hyggelige fillers og CMoN terninge-fjol.
Location: Taastrup (København)
Has thanked: 288 times
Been thanked: 177 times

Re: Djengis Con - Fortsat på germangames eller ej?

Post by Jonezy »

Jeg er ikke FB bruger, men for DC skulle jeg nu nok kunne finde ud af noget eller også bruger jeg bare kærestens profil.

Jeg er også helt med på en prisstigning. Det er en hel weekend med overnatning og fuld forplejning; hvis jeg blev hjemme ville jeg sgu endda nok bruge flere penge...
Image
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9163
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Re: Djengis Con - Fortsat på germangames eller ej?

Post by Stony »

Ja, jeg kan altså ikke lade være med at prøve at lege lidt med det.

Og nej, det er stadig ikke endelig besluttet. Jeg er bare i gang med at danne mig et billede af hvad der er muligt, og om der måtte være noget jeg mener gør den løsning uegnet.

https://www.facebook.com/DjengisCon/

Så vidt jeg kan lure mig frem til, bør det være en model med en "Side" for Djengis Con. Måske skal det være en "Gruppe". Det er endnu uafklaret. Men en generel beskrivende side/gruppe, hvor folk kan få et billede af hvad Djengis Con er, og hvordan man eventuelt kan tilmelde sig.

Dertil skal der så oprettes en lukket gruppe for det enkelte års Djengis Con, hvor kun deltagerne for det år inviteres til. Og det vil være der planlægning m.m. for det enkelte år vil foregå. Det vil også være deltagerne fra den gruppe, der det efterfølgende år vil have mulighed for at tilmelde sig, før det bliver åbnet for tilmelding generelt. Sådan en gruppe har jeg endnu ikke prøvet at oprette. Baby steps. :)
Sidst spillet:
Image
Skumle
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 183
Joined: Thu Feb 18, 2016 12:27 am
Location: Vordingborg
Has thanked: 5 times
Been thanked: 5 times
Contact:

Re: Djengis Con - Fortsat på germangames eller ej?

Post by Skumle »

Hvad er dine tanker omkring bord/spil planlægningen? Er det noget delt spreadsheet hvor alle opdaterer, eller har du brug for at styre detaljerne?
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9163
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Re: Djengis Con - Fortsat på germangames eller ej?

Post by Stony »

Skumle wrote:Hvad er dine tanker omkring bord/spil planlægningen? Er det noget delt spreadsheet hvor alle opdaterer, eller har du brug for at styre detaljerne?
Jeg har et tidligere år gjort et forsøg, som hurtigt døde igen. Der var ikke så mange der sprang med ombord. Om det så er værre eller bedre med Google docs bliver jeg svar skyldig på. Lige nu tænker jeg det ikke som noget der rangerer højt nok, til at jeg vil agere på det.
Sidst spillet:
Image
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9163
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Re: Djengis Con - Fortsat på germangames eller ej?

Post by Stony »

Når jeg sidder og fifler med det her, og selv prøver af, så bliver jeg lidt lun på konceptet. Jeg ved godt, at vi stadig har nogle brugere, der helst vil undslå sig FB i enhver afskygning. Men så må jeg konstatere, at jeg næppe nogensinde vil kunne lave en løsning der favner alle i eet hug. For her på GG er der også folk der undslår sig at oprette en konto, og det vil med stor sandsynlighed også gælde et vilkårligt andet sted. Hvor er problemet så mest udtalt? Det har jeg ikke nogen fornemmelse for. Men afstemningen omkring hvorvidt folk har FB konti, siger mig at problemet næppe er større på FB. Og selv om det skulle være dødt løb mellem de to løsninger, så er der nogle ting der følger med i pakken på FB, som vi ikke nyder godt af her. Der tænker jeg især på de brugere der gerne vil deltage på DC, men ikke er regelmæssige brugere på GG. De skal aktivt tjekke hvorvidt der er sket noget der kunne have deres interesse. På FB kan man bare trykke "Følg", og så kan du i princippet glemme alt om DC siden. Det øjeblik der bliver slået noget op, vil du ved dit første efterfølgende FB besøg blive notificeret om det. Det kan endda være at du ikke behøver logge på FB, men du får en email om det. Det afhænger vistnok af dine personlige indstillinger.

Den endelige tilmelding, planlægning osv. skal så ske i en lukket gruppe. Dels fordi det ikke kommer andre ved, men også for at forhindre at hvad du laver, kommenterer og "synes om", bliver inde i gruppen, og du ikke spammer dine FB-venner med notificeringer omkring dine DC-aktiviteter.

Jeg tænker for mig selv, at beslutningen næsten er truffet.
Sidst spillet:
Image
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9163
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Re: Djengis Con - Fortsat på germangames eller ej?

Post by Stony »

Jeg springer i. Jeg vælger dog at gøre det som et eksperiment for i år, og så må eventuel feedback efter årets con afgøre, om det også fortsat skal være vejen frem.

Som allerede nævnt, har jeg nu oprettet en generisk Djengis Con side, som skal beskrive hvad Djengis Con er.

https://www.facebook.com/DjengisCon/

Dertil har jeg oprettet en lukket gruppe, som jeg tænker deltagerne skal inviteres til. Det er dog langtfra alle de nuværende tilmeldte, som jeg har vennestatus med på Facebook, så folk må meget gerne gå ind og bede om at blive inviteret. Altså, hvis man agter at deltage på årets Djengis Con. :)

https://www.facebook.com/groups/933378590163320/
Sidst spillet:
Image
User avatar
Tigrillo
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 178
Joined: Fri Jan 03, 2014 11:04 pm
Favoritspil: Pax Porfiriana, ZÈRTZ, Container, Glory to Rome, London, Eufrat & Tigris, Small City
Location: Aarhus og Aalborg

Re: Djengis Con - Fortsat på germangames eller ej?

Post by Tigrillo »

Ville det ikke være en idé at gøre næste års arrangement til en begivenhed i stedet for en gruppe?
Post Reply