Så kom spammerne til forum her

Giv din mening til kende overfor GermanGames.dk og de øvrige brugere.
Post Reply
User avatar
Neumann
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 328
Joined: Fri Aug 19, 2016 7:38 pm
Has thanked: 25 times
Been thanked: 69 times

Så kom spammerne til forum her

Post by Neumann »

Jeg vil gerne foreslå, at forum udstyres med en link-begrænsende modifikation såsom

https://www.phpbb.com/customise/db/exte ... or_urls_2/

Den begrænser som udgangspunkt muligheden for at lave hyperlinks, hvis man ikke bliver aktivt godkendt til det.

Det er ikke noget, som har plaget dette forum ret meget, men ud fra andre fora, jeg bruger, så bliver det kun endnu værre herfra.

Ideelt burde der være en automagisk måde at godkende links-brug for gamle velkendte brugere, men det er for nuværende en manuel affære, så vidt jeg kan se.
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 448 times
Been thanked: 628 times
Contact:

Re: Så kom spammerne til forum her

Post by Frouvne »

Min fornemmelse er, at det kommer i bølger. Det har i en periode ikke været nødvendigt at skulle godkende brugere manuelt. Det er det åbenbart igen og jeg har derfor opdateret indstillingerne. Lad os se om det løser problemerne.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 448 times
Been thanked: 628 times
Contact:

Re: Så kom spammerne til forum her

Post by Frouvne »

... hm, det kan godt være, at det ikke er en tosset idé.

Lige nu har jeg valgt at lukke helt af for muligheden for at blive oprettet som bruger som et tiltag i.f.t. at få styr på problemet. Problemet ser dog ud til at være mere komplekst end jeg tidligere har oplevet det. Lige nu er problemet at indlæggene bliver postet fra profiler der er slettet og profiler der endnu ikke er godkendt. Hvis nogen har hørt om andre der har oplevelet lignende problemer og løsninger må I meget gerne kommentere, så vi kan få styr på problemet.
frouvne, administrator

Image
User avatar
zfire
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 124
Joined: Wed Jul 17, 2013 11:39 am
Location: Vejle
Has thanked: 43 times
Been thanked: 71 times

Re: Så kom spammerne til forum her

Post by zfire »

Tror måske jeg fandt problemet? Det ser ud til at Consim forumet specifikt havde standard rettighedder til guests, hvorimod de andre forumer havde "Read Only Access". Jeg har ændret det nu, lad os se om ikke det gør en forskel med det spam(tror måske de lavede posts som guests, og så bare brugte samme navn som deres slettede/ikke godkendte bruger).
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9163
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Re: Så kom spammerne til forum her

Post by Stony »

Jeg prøvede lige at google lidt...

Overordnet lader de traditionelle CAPTCHAs ikke længere til at give den ønskede beskyttelse. De er blevet hacket.

Her angives nogle mulige tiltag, som f.eks. at fjerne muligheden for at tilføje links, før du har et bestemt antal indlæg på forummet.
Tilsvarende med billeder.
https://michelkraemer.com/5-anti-spam-m ... or-phpbb3/

En anden tilgang der også står på samme side, er at man benytter Project Honey Pot. Det er en database over kendte IP adresser, som man ved spambotter opererer fra. Hvis en spambot forsøger at tilgå forummet, og det sker fra en allerede identificeret IP adresse, bliver de afvist helt ud ved "havelågen". De kan ikke engang få lov til at tilgå forummet.

https://cleantalk.org/
...kunne måske være en mulighed. Det er antispam som Software As A Service. Det er desværre ikke gratis. Men prisen er sølle 8 dollar for et år, når der kun er tale om et enkelt site.

https://www.phpbbservices.com/2015/11/2 ... TrAoXQzaUk
Under "Reducing spam registrars" angives hvordan man kan oprette specifikke spørgsmål, som skal besvares som en del af registreringsprocessen, for at kunne oprette en ny bruger. Jeg ved ikke helt hvor mange muligheder der er her. Jeg håber man kan oprette en liste af spørgsmål, og der ved hver registrering vises et tilfældigt spørgsmål. Og så er det jo bare et spørgsmål om at være kreativ ift. hvilke spørgsmål man stiller. Til at starte med kan de jo stilles på dansk, hvilket kan udfordre udlændinge. Især hvis man kan finde nogle passager, som en google translate vil fucke, ved at spille på ord der kan oversættes på flere måder, og en hurtig google translate verificerer at netop den vending får auto-translate til at fejle. Dertil kan man gøre det teknisk udfordrende for en eventuel bot at autobesvare, som f.eks. spørgsmålet Hvilken farve har denne tekst?. Mapningen fra farvekode til det danske ord "grøn" er næppe noget ret mange bots håndterer.
Sidst spillet:
Image
User avatar
Neumann
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 328
Joined: Fri Aug 19, 2016 7:38 pm
Has thanked: 25 times
Been thanked: 69 times

Re: Så kom spammerne til forum her

Post by Neumann »

Michael Kraemers script er til phpbb 3.0-grenen og burde ikke virke længere. Mit eget tilsvarende forslag burde virke på det opdaterede phpbb, som jeg antager bruges her.

En gratis og gruppevedligeholdt IP-baseret spærring af kendte spammere er CIDRAM

https://github.com/CIDRAM/CIDRAM

En god bot-spærre er Sortables Captcha

https://www.phpbb.com/customise/db/exte ... s_captcha/

Desværre tror jeg ikke rigtig på den, fordi ansættelse af mennesker til at passere captcha er en ting nu...
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 448 times
Been thanked: 628 times
Contact:

Re: Så kom spammerne til forum her

Post by Frouvne »

zfire wrote: Fri Jul 26, 2019 11:03 am Tror måske jeg fandt problemet? Det ser ud til at Consim forumet specifikt havde standard rettighedder til guests, hvorimod de andre forumer havde "Read Only Access". Jeg har ændret det nu, lad os se om ikke det gør en forskel med det spam(tror måske de lavede posts som guests, og så bare brugte samme navn som deres slettede/ikke godkendte bruger).
Det lyder som en god forklaring!

Tror Consim blev sat således op for at give medlemmer af Consim, der ikke var medlem af forum mulighed for at komme med indspark. I virkeligheden er der ikke længere behov for at have et særligt underforum for Consim, så det tænker jeg, at jeg vil fjerne ved lejlighed.
frouvne, administrator

Image
Post Reply