Hvem er Danmarks største brætspilssamler?

Informationer om spil og udvidelser der er på vej m.m.
Post Reply
Vigild
Posts: 2
Joined: Thu Aug 13, 2015 2:14 pm

Hvem er Danmarks største brætspilssamler?

Post by Vigild »

Hej alle.
Jeg stødte lige på denne interessante lille artikel om to af de største brætspilssamlere i England med 1300 og 2700 spil i samlingen. Men hvem har egentligt den største brætspilssamling i Danmark? Nogen bud? :)

https://www.vice.com/en_uk/read/cardboard-hoarders
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5110
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 486 times
Been thanked: 523 times

Re: Hvem er Danmarks største brætspilssamler?

Post by Gunness »

Ifølge Miks profil på BGG har han 1374 spil, men hvordan det passer ved jeg ikke.
Men 2700?? Selv om man spillede 2 nye spil hver aften ville det jo tage næsten fire år at komme gennem dem alle sammen. Wahnsinn!
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal, Sleeping Gods 2
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3743
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 19 times
Been thanked: 83 times

Re: Hvem er Danmarks største brætspilssamler?

Post by Jens_Hoppe »

Mik, Annemette, Erik Swiatek? :)
What are you, like 80?
Senest købt: Prey Another Day, MLEM: Space Agency
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Hvem er Danmarks største brætspilssamler?

Post by Mik »

Gunness wrote:Ifølge Miks profil på BGG har han 1374 spil, men hvordan det passer ved jeg ikke.
Men 2700?? Selv om man spillede 2 nye spil hver aften ville det jo tage næsten fire år at komme gennem dem alle sammen. Wahnsinn!
De spil der er registreret, er kun den del som findes i BGG-databasen. Jeg har spil som er ældre end BGG eller som på anden vis aldrig er blevet indført - blandt andet viser det sig altid at jeg kommer hjem med noget fra Essen som ikke findes i databasen, og som derfor ikke bliver registreret førend at jeg tilfældigvis senere støder på det.

2700 kan umuligt være Englands største spilsamling. Jeg kender flere briter som ejer samlinger på mindst 5000, og der såmænd også nogle som har 10.000 eller flere spil. Men de har en tendens til ikke at spilde tid på BGG.
Image
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Hvem er Danmarks største brætspilssamler?

Post by Mik »

Intetsigende artikel, iøvrigt.
De fleste brætspillere har intet imod Monopoly - det er såmænd ikke værre end mange moderne spil - som jeg heller ikke har lyst til at spille. Og der eksisterede et kæmpe marked for spil i England længe før 2000 og Settlers - som i øvrigt blev købt af Englændere allerede da det udkom i 1994....
Image
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: Hvem er Danmarks største brætspilssamler?

Post by Larsine »

Mik wrote:2700 kan umuligt være Englands største spilsamling. Jeg kender flere briter som ejer samlinger på mindst 5000, og der såmænd også nogle som har 10.000 eller flere spil. Men de har en tendens til ikke at spilde tid på BGG.
Eller bekymre sig om at komme i avisen, eller en tilfældig artikel på internettet.
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Hvem er Danmarks største brætspilssamler?

Post by Mik »

Og så skriver han at han næppe kommer til Essen, da han mistede et ben til cancer som 18-årig.

Vi har netop overstået Tour de France, hvor den deltager på Team Rynkeby cyklede hele vejen til Paris med kun et ben (mistet som 1-årig), så i stedet for at klynke, burde han hellere tage en tur til Essen selv!
Image
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5110
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 486 times
Been thanked: 523 times

Re: Hvem er Danmarks største brætspilssamler?

Post by Gunness »

Mik wrote:De fleste brætspillere har intet imod Monopoly
Det kommer nok an på, om du spørger casual spillere eller den mere hardcore del.

Jeg kan godt nok ikke komme i tanke om ret mange i sidstnævnte gruppe, der har meget pænt at sige om det. Men indrømmet, den store antipati over for spillet skyldes vel især, at det er så udbredt.

Som introduktion til emnet er artiklen i øvrigt helt udmærket :)
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal, Sleeping Gods 2
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Hvem er Danmarks største brætspilssamler?

Post by Mik »

Image
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5110
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 486 times
Been thanked: 523 times

Re: Hvem er Danmarks største brætspilssamler?

Post by Gunness »

@Mik: som det fremgår af den artikel du linker til, er der jo faktisk masser af brætspillere, der hader Matador.
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal, Sleeping Gods 2
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Hvem er Danmarks største brætspilssamler?

Post by Mik »

Der er masser af mennesker der hader alt muligt.
Image
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: Hvem er Danmarks største brætspilssamler?

Post by Larsine »

Nu er hader jo et maget stort ord, men jeg synes absolut Matador er intetsigende og ligegyldigt for mig i dagens brætspilverden. Men derfor kan jeg da stadig anerkende at det har haft en kæmpe indflydelse på udviklingen af brætspil, og at det stadig er det mest solgt brætspil i verden.
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9163
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Re: Hvem er Danmarks største brætspilssamler?

Post by Stony »

Mit navn er Steen, og jeg hader Matador.... Og også Monopoly.
Sidst spillet:
Image
Post Reply