"Merchants & Marauders"

Her kan alle med en lille designer i maven diskutere alt omkring brætspilsdesign.
Marcussen
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 270
Joined: Thu Aug 10, 2006 9:04 am

"Merchants & Marauders"

Post by Marcussen »

Hejsa...

Så er der en tråd på Boardgamegeek om vores spil, og billeder fra prototypen

http://www.boardgamegeek.com/thread/125035

Kom frisk :)

Desuden vil vi evt. i nærmeste fremtid testspille med nogle fremmede I KBH eller Odense. Så post gerne her hvis i kunne være interesseret.

:)
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3743
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 19 times
Been thanked: 83 times

Post by Jens_Hoppe »

Det ser da spændende ud - hvem kan ikke lide pirater? Arr! :D

Og det er en flot prototype I har stykket sammen.

Kan du fortælle mere om gameplay/regler? Er reglerne (i den version de nu må være kommet i) tilgængelige fra jer?
What are you, like 80?
Senest købt: Prey Another Day, MLEM: Space Agency
Marcussen
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 270
Joined: Thu Aug 10, 2006 9:04 am

Post by Marcussen »

Hejsa... Takker...

nej reglerne er ikke tilgængelige endnu :)

Man har en kaptajn med forskellige evner, og vælger ham så et skib. Derpå begiver man sig ud for at tjene penge ved at opsøge jobs, finde rygter på kroen, finde nogle rige købmænd man kan bore eller ved blot at handle med goods.

Spillet har et abstrakt kamp system, or et strategisk kampsystem på et "battle board"... Så er der lidt for en hver smag :)

I øvrigt hvis i har BGG profiler må i da meget gerne smide et par venlige ord i tråden 8)

Spørg bare hvis der er noget konkret du gerne vil vide.
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3743
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 19 times
Been thanked: 83 times

Post by Jens_Hoppe »

Hvilken genre vil du sige spillet tilhører? Minder det f.eks. mest om Puerto Rico, Matador, Risk, Runebound eller noget andet? ;)

På hvilken måde er der interaktion mellem spillerne, dvs. hvordan kan en spiller påvirke de andres spil? Slås man f.eks. mod hinanden (eller er det kun mod NPC'ere)?

Kan du beskrive spilsekvensen i løbet af en spillers tur?

Håber I tør vise reglerne frem på et tidspunkt... :)
What are you, like 80?
Senest købt: Prey Another Day, MLEM: Space Agency
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9163
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Post by Stony »

Tillykke med det store skridt, som det jo trods alt er at kaste sig ud i et selv-publiceret spil.

Spilkomponenterne giver et pænt førstehånds-indtryk. Spillere er forskellige, men mange kan ikke abstrahere fra komponenternes kvalitet, som man f.eks. er nødt til hvis man spiller ASL el.lign. Så pæne komponenter / eyecandy er absolut et plus. Men det vigtigste er jo stadig hvordan spillet klarer sig, og om det kan finde nogle steder, hvor det hæver sig over konkurrenterne, som spillet uundgåeligt vil blive sammenlignet med.

Er det et spil i den lettere eller tungere ende?

Hvor stor en faktor spiller held?

Er der meget/lidt direkte spiller interaktion?

Jeg leger selv med boardgame design, og har snakket med Z-Man Games omkring eventuel udgivelse, og han vil meget gerne kigge nærmere på mit design, så snart jeg føler det er modent. Så jeg vil da meget gerne være med på et spil, og prøve at give en analyse af hvordan jeg oplever spillet. Men det er så også hvad det er, for jeg vil naturligvis give feedback baseret på hvordan jeg mener et spil bør være, så hvis jeres spil er stærkt påvirket af held, vil jeg være tilbøjelig til at rynke lidt på næsen. Held er okay, men der skal ikke være for meget af det. osv osv...

Fortsat held og lykke med projektet.
Last edited by Stony on Wed Sep 06, 2006 12:12 pm, edited 1 time in total.
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9163
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Post by Stony »

...jeg ved ikke om det er ved at være for sent...

Jeg har selv tidligere leget med små skibe i en prototype, og spekulerede på hvordan jeg på en pæn måde kunne gøre forskel på hvilken type skib det var (pirat, piratjæger osv.) og så samtidig markere hvilken spiller der ejede skibet. Der tænkte jeg på at lave nogle generiske/genanvendelige skibe i stil med jeres, men jeg ville så sætte små flag på. (på toppen af skibets mast)
I jeres tilfælde kunne det så være pirat-flag, det engelske/franske/spanske flag osv... Og så havde man stadig plads til en ensfarvet markør i bunden til at indikere ejeren af skibet.

Jeg kender ikke jeres spil nok til at vide om det kan have nogen anvendelse, men du skal være velkommen til at bruge det. :)
Last edited by Stony on Wed Sep 06, 2006 12:11 pm, edited 1 time in total.
Marcussen
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 270
Joined: Thu Aug 10, 2006 9:04 am

Post by Marcussen »

Hvilken genre vil du sige spillet tilhører? Minder det f.eks. mest om Puerto Rico, Matador, Risk, Runebound eller noget andet?

På hvilken måde er der interaktion mellem spillerne, dvs. hvordan kan en spiller påvirke de andres spil? Slås man f.eks. mod hinanden (eller er det kun mod NPC'ere)?

Kan du beskrive spilsekvensen i løbet af en spillers tur?

Håber I tør vise reglerne frem på et tidspunkt... :)
Ved faktisk ikke helt hvad jeg kan sammenligne spillet med. Det minder ikke rigtig om noget jeg selvtidligere har spillet men jeg spiller måske også kun en 4-5 spil jævnligt.

Spiller interaktion sker gennem at man spiller Action Cards på hinanden, samt muligheden for at finde hinanden på brættet og skyde hinanden til pindebrænde. Folk der spiller pirater har god grund til at bore de rigere købmænd - omvendt kan mere lovlydige spillere jage piraterne for en dusør, som vokser efterhånden som piraten laver mere og mere ballade.

Spil sekvensen er.

1) Træk et Event Card (storme, krig, NPC skibe)
2) Vælg din handling (hemmeligt)
3) Ufør din handling
- Søge efter andre skibe
- Blokere en havn (fi´nder automatisk en spiller der går i havn eller forlader den)
- Flyt dit skib i en retning
- Gå i havn (her han rekruteres, købes udvidelser til ense skib, søges efter rygter osv).

Gentag :)

Vi vil helt klart vise reglerne på et tidspunkt når de er lidt bedre skrevet og sat op...
Er det et spil i den lettere eller tungere ende?

Hvor stor en faktor spillet held?

Er der meget/lidt direkte spiller interaktion?
Det er i den tunge end hvis man spiller taktisk kamp frem for abstrakt. I abstrakt kamp bevæger man sig på et hex board, skal tage højde for vind og afstand til sit mål osv. Spiller man med abtrakt kamp bliver det hele lidt lettere i det. Men generelt har spillet mange muligheder, og nogle af vores kort er ret teksttunge - så det er mere et "gamers game" end et "familly game".

Held spiller en rolle da der er terninger med. Det handler selvfølgelig så om at tippe heldet i ens retning gennem dygtigt spil.

Meget eller lidt spiller interaktion? hmm... det er svært at svare på.

Held og lykke med dit eget spil!

Hvad type deals laver z-man med folk, ved du det?
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9163
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Post by Stony »

Marcussen wrote:Hvad type deals laver z-man med folk, ved du det?
Nej. Ikke endnu i hvert fald. Så langt er det slet ikke kommet endnu. Men jeg hælder - næsten uanset aftalens udformning - til at benytte Z-Man, da de især på det sidste, har været flinke til at lade u-udgivede designere få en chance, hvor de større udgivere end ikke gider se på hvad du har. Så jeg ønsker at støtte hans forretning.
Hvis det så ender i en aftale, hvor han tager broderparten af flødeskummet, synes jeg et eller andet sted at det er okay. Det er ham der løber den økonomiske risiko, og lægger den fornødne kapital til at få spillet sendt i produktion. Jeg risikerer ikke noget.
Jeg er uudgivet, og skal først bevise mit værd. Og hvis først det lykkes mig at lave en rimeligvis solid udgivelse, vil jeg stå langt bedre næste gang jeg ønsker at udgive et spil, og vil også have mulighed for at rette henvendelse til større selskaber. Så for mit første spil, er jeg villig til at tage en (næsten) vilkårlig aftale.
Marcussen
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 270
Joined: Thu Aug 10, 2006 9:04 am

Post by Marcussen »

Right - Nu må vi se hvordan det går med os som selvudgivende...

Har overvejede at prøve at finde en publisher, men nu når vi er villige til at smide den kapital der skal til, så skal det jo prøves alene først :)
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 447 times
Been thanked: 628 times
Contact:

Post by Frouvne »

Det er virkelig et friskt initiativ! Af en prototype ser det rigtignok også flot ud... Og så med et engagerende tema! Jo, der er da bestemt potentiale i det! Du må endelig holde os underrettede... og så må vi jo bedømme produktet, når vi får lejlighed til at tage det nærmere i øjesyn. Også jeg vil i første omgang se frem til at stifte bekendtskab med reglerne...

Held og lykke!

http://www.boardgamegeek.com/game/25292
frouvne, administrator

Image
Marcussen
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 270
Joined: Thu Aug 10, 2006 9:04 am

Post by Marcussen »

Hej igen...

Så er tråden jeg linker til i starten blevet opdateret med artwork fra vores rigtige spillebræt. En gang imorgen vil vi formentlig tage et billede af brættet på bordet til sammenligning med vores gamle prototype.

Og som altid - læg bare en besked derinde :)
Marcussen
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 270
Joined: Thu Aug 10, 2006 9:04 am

Post by Marcussen »

Hejsa... ny tråd med billeder, og med link til en session report fra en af vores spil testere. Interessant læsning for dem der gerne vil vide lidt mere :)

http://www.boardgamegeek.com/thread/126831
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9163
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Post by Stony »

Bare en mindre detalje...

I den tidligere tråd, var der en person der spurgte til om det var historisk korrekt at benytte Union Jack som det engelske flag... Har I sikret at det kan forsvares - fra et historisk synspunkt - at benytte Union Jack? Jeg har bemærket at det ikke er det nutidige Union Jack, men versionen fra før Irland blev integreret i flaget (Før 1800 hvis jeg husker ret?)

Grunden til at jeg spørger ind til det, er at f.eks. computerspil som Pirates! konsekvent benyttede det engelske flag, og IKKE Union Jack, og måske der er en historisk årsag til det?
Marcussen
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 270
Joined: Thu Aug 10, 2006 9:04 am

Post by Marcussen »

Vi er endnu ikke fastsat på Union Jack... Men ikke fordi flaget ikke fandtes. Det gjorde det i den version vi bruger - nemlig den uden de røde diagonale streger.

Hvad Pirates angår så bruger de mere eller mindre opfundet flag, med undtagelse af et britiske.
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9163
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Post by Stony »

Tja. Det kan da sikkert forsvares at benytte det. Det opstod i starten af 16-hundrede tallet, og pirater som Edward Teach a.k.a. Blackbeard levede først i sidste halvdel af 16-hundrede tallet til starten af 17-hundrede tallet, og på det tidspunkt var det netop den version af Union Jack I benytter, som stod for Storbritannien, men jeg er bare ikke sikker på om de engelske skibe sejlede under det britiske flag eller Union Jack.....?
Post Reply