Colosseum - starten på en strategiguide

Her kan man diskutere og efterspørge strategier til konkrete spil såvel som foretage mere generelle diskussioner om strategi og taktik.
Post Reply
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Colosseum - starten på en strategiguide

Post by Larsine »

Oprindeligt havde jeg tænkt dette som en artikel til BGG, hvilket er grunden til at det er skrevet på engelsk. Men som med så mange andre projekter, så blev den aldrig færdig.

Jeg havde planlagt at analysere hver af de 5 faser i de 5 ture, men det ville nok blive lidt overkill. Derfor nåede jeg kun at nedskrive fase 1 i tur 1, selvom tankerne bag mange af de andre faser sidder inde i mit hoved.

Her er i hvert fald hvad jeg er nået til foreløbigt:
Colosseum strategy guide
  • Round 1
    • Phase 1: Investing – You have 4 choices in this phase
      • Buy a new Event Program – not really a choice. If you do have all the tokens for both you first and second show, and it looks like somebody else is aiming for the same show as you want, then you could buy the show now, to ensure that you do get the show. But money is tight, so you would more likely wait until you have earned more, since the cheapest Event Program is priced at 13 coins.
      • Expand the Arena – not really a choice. Unless you aim not to perform one of your initial shows, you should have plenty time before you need to expand your arena, and I would recommend that you wait with the expansion. There is one reason to expand early, which is to make sure you expand over one of the resting spaces. You will always need to expand twice before you will cover a resting space, and if you do this early you might invite the other players to actually move a noble into your arena, just to get that extra Emperors Medal, although they usually have other choices, so I have rarely seen this happen. It’s also nice when you do this yourself, you both get the Emperors Medal, and you get the noble to attend your show.
      • Purchase a Season Ticket – could be a choice. Money wise it’s best to invest in Season Tickets early. They cost you 10 coins, but give you an extra earning of 5 coins/spectators each turn. So the sooner you invest in a Season Ticket the better the return will be. But as we all know it doesn’t matter how you do throughout the game, it’s how you do in the last round. One other reason to invest in a Season Ticket early is to aim to be the winner of the round so you can earn the podium. I do however think there is a better choice for your first investment.
      • Purchase an Emperor’s Loge – best choice for first investment. The Emperor’s Loge is cheap which is nice. The Emperor’s Loge will allow you to roll two dice when producing a show. This will give a lot of flexibility, and nearly double your chances of getting whatever die roll you need. Let’s say that you have the emperor 5 spaces away from you arena. That means you need a 5 or a 6 in order to move him into your arena, and earn those extra 7 spectators. The chances of rolling 5 or 6 on one die is 12/36, but on two dice it increases to 20/36. Rolling two dice also gives you a lot of flexibility, and it increases your chances of getting Emperor’s Medals, which again gives you lots of flexibility.
    • Phase 2: Buying
    • Phase 3: Trading
    • Phase 4: Producing a show
    • Phase 5: After show effects
Så langt, så godt, nu mangler der bare 24 faser og så er den i huset :-)

Lars
User avatar
Carsten
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 139
Joined: Sun Nov 30, 2008 4:32 pm
Favoritspil: Puerto Rico, Hannibal: Rome vs. Carthage, Colosseum, Android, Perikles, Caylus, Struggle of Empires, Power Grid, Shadows over Camelot
Location: Sorø

Re: Colosseum - starten på en strategiguide

Post by Carsten »

Hej Lars,

Glimrende ide med en guide. Du må også være vestsjællands største impresario med så mange colosseumspil på bagen at du formentlig udenad husker hvad der skal til for at få max points for opførslen af Circus Maximus (for nu at gribe til et eksempel) ! ;)

Som du ved hælder jeg også til den strategi du foreslår med at købe en loge til at starte med. Men jeg har også prøvet at købe season tickets i første runde. Jeg har gjort mig nogle overvejelser for og imod at vælge loge kontra season ticket i første tur og er kommet frem til følgende udover det du nævner:

Køber du en season ticket i første tur er du garanteret et afkast i samtlige runder. Til sammeligning er du ikke garanteret noget som helst ved at købe en loge udover en større sandsynlighed for at grabse til dig af de fine medaljer for ikke at glemme de ekstra tilskuere ved muligheden for fint besøg.

Vi kan nok blive enige om, at antallet af medaljer let kan blive afgørende for slutstillingen og ved at købe logen får du måske en ekstra medalje i første runde = 3 points ekstra til sidst (hvis man gemmer den). Hvis man køber season ticket er man garanteret 5 ekstra points til sidst. I begge tilfælde kender jeg jo din colosseumstil godt nok til at vide, at du sjældent undlader at købe begge dele, hvilket udglatter forskellen i de senere runder.
Hvis jeg sad dårligt ved spillepladen i forhold til at få medaljer eller kejser/konsul i mit colosseum i første tur, kunne jeg meget vel overveje en season ticket.

Men der er en overvejelse mere, man kan tilføje. Ved at købe en season ticket, bringer du dig på en farlig kurs mod at vinde første runde med flest tilskuere. Hvis du gør det, vil en af dine grådige modspillere snupse en af dine fine brikker - potentiel katastrofe! Køber man en season ticket i første runde, er der en overhængende fare for at man bringer sig op på flest points og så klapper fælden.

Så i sidste ende er jeg enig med dig i, at logen sædvanligvis er det bedste valg. Jeg ville bare lige ytre mine egne overvejelser. Jeg ser frem til din fortsættelse...
Senest spillet:

Image
User avatar
Helvard
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 114
Joined: Mon May 01, 2006 4:12 pm
Favoritspil: Agricola, Le Havre, Race For The Galaxy, Carcassonne, Twilight Struggle
Location: Århus C
Contact:

Re: Colosseum - starten på en strategiguide

Post by Helvard »

Just throwing in my 2 cents..

Logen er helt sikkert te way to go i tur 1. som Carsten siger er det ikke altid særligt fedt at ligge først, specielt ikke i de første par runder. Jeg køber altid logen i første tur, og køber faktisk sjældent season tickets, medmindre jeg har alt for mange medaljer til at købe flere købs-actions med. Mine køb plejer at se sådan ud:

Tur 1: Loge
Tur 2: Udvid
Tur 3: Event
Tur 4: Udvid/Event
Tur 5: Event/Udvid

I vores spillegruppe er der lidt uenighed om det kan betale sig at købe et mellem event, jeg plejer at gøre det for at kunne tjene penge nok til at købe en stor event, men et par spil har vist os at det er muligt at springe fra de 2 små til den helt store. Det er dog lang tid siden vi sidst har spillet, men min taktik plejer at virke - om det så siger mest om mig eller resten af gruppen skal jeg lade være usagt :twisted:
Thomas Helvard, Århus
Mejlgade for Brætspil
Min Spilsamlig
--------------
Image
Post Reply