Camp Roskilde

Her har man som bruger mulighed for at anmelde, beskrive eller give sit førstehåndsindtryk af et spil
Post Reply
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 447 times
Been thanked: 628 times
Contact:

Camp Roskilde

Post by Frouvne »

Camp Roskilde

-En anmeldelse skrevet af Peter Brichs

Når musikken brager ud af højtalerne på dine venners camp på Roskilde Festivallen, er det super fedt at være omringede af ligesindede, men hele situationen er knapt så knæhøj karse når din mor dukker op, med sit på én gang skuffede og dømmende blik, eller når din hippie-inspirede camp bliver invaderet af en flok metal-hoveder. Det er denne situation, som Camp Roskilde prøver at simulere.

Til en start vil jeg være hudløst ærlig og krybe til korset: Jeg kender personligt designerne på spillet, men har stadig forsøgt at være helt upartisk i min anmeldelse af dette spil.

Det dansk designede og producerede Camp Roskilde er ikke et dybt og tungt brætspil, men er derimod lavet for at være et humoristisk introduktionsspil, til en verden af brætspil der ikke er præget af vidensspil og de spil, vi alle kender fra barndommen; det, der populært sagt hedder et Gateway spil. Det træder frem både i temaet (Fest og Ballade) og i mekanikken der bliver brugt i spillet.


1.7 kilo solidt brætspil

En del af de spil, der ikke er udgivet af “de store” firmaer, er sjældent spil af god kvalitet. Ikke rent spilmæssigt, men ofte rent komponentmæssigt. Her tænker jeg både på andre danske spil (Opus Dei, jeg kigger på dig!) og en masse af de Polske og lignende spil der er kommet i nyere tid. Her overrasker Camp Roskilde klart positivt. Der er virkelig kælet for detaljerne, og de 60 brikker og de 8 spilleplader er af virkelig god kvalitet, med en lækker overflade der virker som om den kan holde til en del. Disse 68 komponenter har tilsammen en vægt på 1.7 kilo – det er virkelig solidt kram, vi taler om.

Da spillet er lavet med festivalgængere i mente, og festivalgængerne er glade for øl, er der også kælet lidt for detaljerne her. Hvis man derfor skulle blive træt af spillet er alle brikkerne lavet i en størrelse, der passer til bord-skånere til en øldåse. Ja, selv regelhæftet er trykt på noget papir der efter sigende skulle være “ølresistent”. Ikke at jeg har tænkt mig at prøve, men derfor er det stadig lækkert med god kvalitet.

Knæhøj karse eller finsk dødsmetal

Selve spillet handler om, at du skal lave den bedste lejr på Roskilde Festivallen. Hver spiller får i starten af spillet udleveret en plade med 9 felter på – dette er hvor din lejr vil tage sine spæde første skridt. I mellem de individuelle plader er et fællesområde, der symboliserer køen til at komme ind i lejr-området. Her bliver lagt 3 af spillets brikker ud, og så er man klar til at begynde.

På sin tur laver man to ting; først trækker du en brik ind i fællesområdet, så der nu er 4 brikker. Derefter placerer du en af de fire ledige brikker i en lejr. Du kan så enten placere brikkerne i din egen lejr, eller i dine modspilleres lejre.

Der findes 5 farver brikker, hver med nogle forskellige typer. De fire af farverne symboliserer en ‘vibe’ – eller på dansk vil jeg nok kalde det en stemning. Der er de sorte – folk der hører dødsmetal, gother og vampyr-fetichister (hvor glade de folk nu end kan være over, at blive sat i samme bås). Der er de blå – hipsterne med deres store hovedtelefoner, sweatere og vinylplader. Der er de grønne – hippierne, der elsker moder natur højere end hinanden og til sidst de røde – temanørderne, der går mere op i at klæde sig ud end at høre musik. Den sidste type brik er nogle grå brikker, der altså er ‘vibe’-løse, og i stedet bringer noget godt (bjerge af øl!) eller noget skidt (din mor) til din lejr.

En stor del af brikkerne har specielle evner, der tager effekt når de brikkerne bliver placeret i en lejr. Det kan være, at de tager en brik med, fra festivalområdet, eller at de fjerner en brik fra en anden spillers lejr over til din egen. Der er den spisfindighed, at når du stjæler en brik fra et andet sted, bliver dens evne også aktiveret – der så igen kan nuppe en brik, og aktivere en evne; og så er en kædereaktion ellers godt i gang.

På hver side af brikkerne, er der et lille ikon. Der er en flaske, der er en kys-mund og der er musik (der, på godt dansk, symboliserer øl, f…ed kærlighed og hornmusik). Når man placerer en brik, skal man sørge for at symbolerne matcher de brikker, der i forvejen er placerede.

Når en plade er fyldt helt op med alle 9 brikker, får man point. Der er to måder at få point på; hvis du har minimum éen brik af hver farve, og ikke to ens typer (altså, med samme navn) har du vundet ved at have en lejr, der er åben for alle.

Hvis det derimod ikke er lykkedes, tager du de point du har fra den farve, du har flest point i, og minuser de point fra den farve, du har næstflest point i – dette nye tal, er dine samlede point.

Simpelt, kaotisk – og dansk - humor

Camp Roskilde er et kaotisk spil, med masser af humor. Tegningerne er alle lavede med et glimt i øjet, og der er masser af god humor, i de små teksbobler, der er på næsten hver brik. Man kan mærke, at der virkelig er kælet for detaljerne i Camp Roskilde – både med hensyn til kunsten, men så sandelig også med kvaliteten af komponenterne. De mange papbrikker er virkelig af god kvalitet, og alting har en lækker finish.

Spillet i sig selv er simpelt og komplekst på samme tid; der er ikke mange valg hver tur, da der kun er fire brikker at vælge imellem, når man overvejer hvilke brikker der skal hen til ens lejr. Samtidig er det let at overskue, hvor man må placere de forskellige brikker, i henhold til symbolerne langs kanterne – ikke helt så let som i eksempelvis Carcassonne, da symbolerne er lidt små, men det er stadig lige til.

Komplektisteten kommer i de mange kædereaktioner, man kan sætte i gang, når man trækker en brik, og aktiverer en evne, der kan aktivere en evne, der kan aktivere en evne. Det kan virke forvirrende for folk, der ikke er vant til komplekse brætspil, samtidig med at selve træk-en-brik-og-placer-derefter-en-brik elementet kan virke for simpelt for dedikerede brætspillere.

Jeg synes dog at spillet har sin plads som en sjov filler – det tager ikke lang tid, og det er nemt lige at hive frem mens man venter på at andre i selskabet bliver færdige med et spil, så man kan ryste gruppen op. Det har også potentiale til at være et sjovt sen-aftens spil, man har fremme mens man drikker nogle øl og humøret er højt – der er et rimelig stort element af “Tag DEN!” i spillet, samtidig med at dem der er glade for at tælle alle folks point, kan sidde og strategere over det.

Jeg synes rigtig godt om Camp Roskilde, men det kan være svært at finde den helt rigtige situation, at finde spillet frem til, da spillet som sagt er komplekst og simpelt på samme tid. Jeg har dog hygget mig rigtig godt, i de situationer, hvor det har lykkedes mig at få det på bordet.
frouvne, administrator

Image
Post Reply