Coda

Her har man som bruger mulighed for at anmelde, beskrive eller give sit førstehåndsindtryk af et spil
Post Reply
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 447 times
Been thanked: 628 times
Contact:

Coda

Post by Frouvne »

Coda / Da Vinci Koden / Da Vinci Code / Alga

Spillet som oprindeligt hed Coda i udgaven fra Winning Moves er på dansk kommet til at hedde Da Vinci Koden. Efter den megen virak omkring en bog og en film af samme navn er også den tyske udgave kommet til at hedde Da Vinci Code. Da Vinci Koden er et enkelt deduktionsspil, designet af Eiji Wakasugi i 2004. Spillet kan spilles af mellem 2 og 4 spillere. Spilletiden er ganske kort – omkring 10-20 minutter.

Indhold
Spillet indeholder et sæt sorte og et sæt hvide klodser. Hvert sæt klodser består af tallene fra 0-11 samt en klods, som blot viser en tankestreg.

Mål med spillet
Målet med spillet er et ad gangen at få gættet modspilleren eller modspillernes talkode før ens egen kode bliver gættet.

Hvordan spilles spillet?
Da Vinci koden kan spilles på to forskellige måder. I den almindelig version spilles alene med talklodserne og de to tankestreget lægges bort.

Alle klodserne blandes på bordet og hver spiller trækker 4 tilfældige klodser (kun 3 hvis der er 4 spillere), som stilles på bordet med talsiden ind mod spilleren selv, så modspillerne IKKE kan se tallene. Klodserne stilles op således, at det laveste tal er til venstre og det højeste tal er til højre, når du selv ser på klodserne!

Den yngste spiller begynder. I sin tur tager trækker spilleren en pegeklods fra bordet, og ser tallet. Derefter peger spilleren på en hvilken som helst klods i en af de andre spilleres kode. Spilleren, som peger, skal nu sige, hvilket tal, han eller hun tror, der står på klodsen.

Hvis gættet var korrekt, så lægger modstanderen sin klods ned, og alle spillerne har nu informationer også om resten af koden. Hvis en spiller eksempelvis lægger den 3. klods ned, og denne klods er en hvid 9′er, så kan den 4. klods, som også er hvid, kun være en 10′er eller 11′er. Hvis den fjerde klods var sort, kunne det være en sort 9′er, 10′er eller 11′er. Hvis en anden spiller (eller en selv) har en hvid elver, så kan man med sikkerhed vide, at den næste klods er den hvide 10′er.

Hvis spilleren, som havde tur, gættede forkert, så viser spilleren pegeklodsen til de øvrige spillere, og sætter den dernæst ind i sin egen kode på den korrekte plads – nu har spillerne informationer om spillerens egen kode.

En spiller kan blive ved med at gætte på tal i modstandernes koder, så længe spilleren gætter rigtigt. Spilleren kan efter et korrekt gæt vælge at afslutte sin tur og sætte pegeklodsen ind i sin talrække, men i så fald UDEN at vise tallet til modstanderne. Nu er koden blevet et tal længere – og endda et hemmeligt tal, som gør det sværere for de øvrige spillere at gætte koden.

Hvis man kun spiller to spillere, så kan det godt betale sig “at gemme” sikre gæt mellem turene, så ens egen kode bliver længere, mens det derimod ikke kan betale sig, hvis man er flere spillere, fordi man ved at udføre de sikre gæt, gør det sværere for de øvrige spillere – og dermed øger sandsynligheden for, at de bliver nødt til at afsløre noget af deres egen kode…

Hvornår slutter spillet?
Spillet slutter, når der kun er en spiller, som ikke har fået afsløret sin kode, og denne spiller er vinderen.

Den lidt sværere udgave
Spillet kan også spilles i en lidt sværere udgave, hvor de to tankestreger tilføjes til spillet og blandes sammen med de øvrige klodser. Disse klodser fungerer som jokere. Når man laver sin kode kan tankestregerne sættes ind hvor som helst – og dermed bliver det hele selvfølgelig lidt sværere. Jf. eksemplet ovenfor, hvor man tror man kan regne med, at der kan være en hvid 10′er eller 11′er eller en sort 9′er, 10′er eller 11′er – men der kan også være en tankestreg – og tankestregen kan både stå på plads 10 og 11. Der er således lidt længere mellem sikre oplysninger!

Yderligere regler
Generelt gælder det, at alle gæt skal huskes – ingen papir og blyant inden for rækkevidde. Du kan således heller ikke nedskrive modspillernes gæt – så du kan holde styr på, hvad de sandsynligvis ikke har, fordi de tror, at du har bestemte tal … Der er altså nok oplysninger man kunne have lyst til lige at notere …

En tankestreg / jokerklods, som en gang er indsat i koden må ikke flyttes eller tages ud igen.

Hvis der ikke er flere pegeklodser på bordet tilbage, så fortsætter spillet som før – med den forskel, at hvis en spiller gætter forkert, så skal han eller hun vise en af sine egne klodser.
frouvne, administrator

Image
Post Reply