Colonial: Europe’s Empires Overseas

Her har man som bruger mulighed for at anmelde, beskrive eller give sit førstehåndsindtryk af et spil
Post Reply
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 447 times
Been thanked: 626 times
Contact:

Colonial: Europe’s Empires Overseas

Post by Frouvne »

Colonial: Europe’s Empires Overseas

- et førstehåndsindtryk af Jens Hoppe

Colonial: Europe’s Empires Overseas er et nyt spil fra Stratagem Ltd, hvor spillerne repræsenterer europæiske nationer der efter bedste evne opdager, koloniserer og udbytter forskelle dele af den Tredie verden.

Brættet er yderst smukt: Det er baseret på et gammelt verdenskort, men gjort mere farverigt, og viser verden opdelt i en række områder. Hvert område indeholder et eller flere ressourcefelter, et tal som indikerer hvor svært det er at opdage området, samt et antal små silhouetter, hvis antal viser de indfødtes styrke. Ressourcer findes i en lang række forskellige typer, indikeret med forskellige farver.

Hver spiller har desuden et privat spillerbræt, og en række runde træbrikker som stort set benyttes til at repræsentere alting, afhængigt af deres placering: Ligger de i spillerens “treasury” er de penge, ligger de i “merchant fleets” er de handelsflåder, osv. De bruges også til at placere på ressourcecirklerne i de enkelte områder for at vise at spilleren kontrollerer denne ressource.

Spillerne har også hver seks rolle/aktionskort, med to forskellige roller/aktioner på hvert kort. Det er disse kort der driver spillets hovedfase: Hver tur lægger alle spillere fire kort frem på række med bagsiden opad. Alle spillere vender deres første kort, og startende med startspilleren og med uret rundt, udfører hver spiller en af de to aktioner der er på hans kort. Dernæst vender alle deres næste kort, osv. Efter disse fire runder programmerede aktioner får hver spiller desuden lov til at vælge og bruge et af deres to sidste kort også.

Vinderen er den spiller som først når 10 VP (“prestige points”), uden at have nogen udestående lån. Prestige points gives primært for at opdage områder, for at lave en koloni i et område, og for at vinde en krig. Prestige points kan også tabes igen, hvis man mister en koloni eller taber en krig.

De enkelte roller man kan vælge muliggør de forskellige handlinger man ønsker at foretage sig i spillet: Explorer for at opdage et uopdaget område, Viceroy for at sende folk til et opdaget område, Conqueror for at lave en koloni, Scientist for at avancere på en teknologi-track, Sovereign for at føre krig med en anden, Merchant for at fragte varer fra områderne til markedet, Trader for at lave varer i markedet om til penge i ens treasury, og meget andet.

Hvad betyder disse regler for hvad Colonial: Europe’s Empires Overseas er for en slags spil? Jo, Colonial: Europe’s Empires Overseas er ikke et perfekt balanceret eurogame der bare kører derud af på skinner, og er dermed et helt anderledes spil end f.eks. Endeavor, de stort set identiske temaer til trods. Colonial: Europe’s Empires Overseas er nemlig et typisk, “gammeldags” ekspansionsspil, med mange muligheder for forhandling, alliancer, konflikter, krig, slå på lederen- , og slå på taberen-effekter. Der er også held med i spillet, særligt synligt (og irriterende ) i de terningslag der afgør om ens exploration action lykkes eller ej.

I vores spil var vi fem deltagere (lad os kalde os A-E, hvor jeg er A!). Spillet var i det store hele underholdende, og vi koloniserede og lavede penge efter bedste evne. Jeg byggede også min flåde op – af defensive årsager naturligvis! – men begyndte også langsomt at sakke bagud i koloniserings-kapløbet. Det gjorde dog ikke den helt store forskel, for slutspillet var i høj grad præget af slå-på-lederen taktikker: Da spiller E nærmede sig 10 points, bonkede jeg ham et point tilbage i en krig, da min flåde kunne gøre kort proces med hans. Desværre var spiller B næste udfordrer, og da hans flåde faktisk var næsten lige så stærk som min, blev det en blodig omgang, som jeg godt nok vandt, men nærmest uden at have nogen flåde tilbage. Jeg havde nu fået et par points på mine vundne krige, men var til gengæld blevet helt sårbar hvis andre skulle blive aggressive, og det var der nogen der var. Jeg tabte en krig til D, og gik et point tilbage igen.

I sidste tur stod C og E så til at vinde. Jeg og B bankede C på plads i vores ture, hvilket selvfølgelig blot gav sejren til E! “Kingmaker” blev nævnt mere end én gang.

Underholdende var det, men det er nok ikke en type spil jeg har brug for at spille specielt tit. Hvor aggressivt spillet er afhænger nok meget af hvem det er der spiller, og mens store dele af spillet sagtens kan foregå fredeligt med parallel koloniseren, må man nok regne med at især slutspillet kan blive en blodig affære. Det var i hvert fald sjovt.

Colonial: Europe’s Empires Overseas har pæne komponenter (et pænt bræt, i hvert fald) og er mekanisk velfungerende. Og så er det et benhårdt ekspansions/forhandlingsspil.
frouvne, administrator

Image
Post Reply