Eaten By Zombies

Her har man som bruger mulighed for at anmelde, beskrive eller give sit førstehåndsindtryk af et spil
Post Reply
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 447 times
Been thanked: 626 times
Contact:

Eaten By Zombies

Post by Frouvne »

Eaten By Zombies

-En anmeldelse skrevet af Peter Brichs

Når jorden bliver invaderet af zombier, og menneskeheden langsomt, men sikkert, falder i fuldstændigt fordærv, gælder det for de få overlevende om at samarbejde, hvis de skal overleve. I sidste ende er det dog vigtigere at du selv overlever, end resten af gruppen, så hvis du kan ofre din sidemand, så du selv kan stikke af for at overleve endnu en dag, skal du ikke have moralske skrupler over det. Velkommen til jordens ende. Velkommen til Eaten By Zombies.

Eaten By Zombies er af den type spil, der har fået navnet Deck Building, altså et spil, hvor du konstant bygger de kort, du trækker op i den hånd op for at få bedre og bedre kort – den type, der blev startet af nyklassikeren Dominion. I modsætning til andre spil af slagsen, hvor det gælder om at have så få kort, det kan fungere godt sammen, gælder det dog i Eaten By Zombies om at have så mange kort som muligt, da kortene også fungerer som dine livspoint


Jeg husker tydeligt den dag, i 1950′erne, da de døde begyndte at gå på gaderne

Spillets kunst er meget tydeligt inspireret af 1950′erne – alt fra folks tøj, til de ting, man kan finde, er tydeligt inspireret af 50′ernes æstetik. Der er 4 karakterer, man kan spille som, og hver karakter har sin egen starthånd. Et lille irritationsmoment jeg personligt oplever her, er, at intet sted fortæller spillet dig, hvem af de 4 personer der er hvem. Ikke at det har nogen betydning for spillet, men det kunne stadig være rart hvis man var sikker på at Otis var politibetjenten, for eksempel.

Kunsten er lidt tegneserieagtigt, hvilket fungerer godt til det grusomme tema – det gør det hele lidt mere spiseligt. De forskellige kort med udstyr på, har en lidt kinesisk inspireret baggrund med nogle pangfarver, der sprænger én lidt i øjnene. Nogle folk jeg har snakket med, synes virkelig ikke det passer ind i spillet, men personligt generer det mig nu ikke. Kortene er lavet af dejlig tykt pap med en rigtig lækker overflade, der virker meget holdbar, hvilket trods alt er vigtigt, i et spil som dette, hvor man ofte blander sine kort.

Samtidig bliver jeg simpelthen nødt til at nævne æsken, som kortene er i. Æsken er meget mindre, end æsker til kortspil er normalt, men samtidig er der stadig plads til udvidelser i æsken – i hvert fald en enkelt. Æsken er så lille, at den kun lige fylder, hvad der er nødvendigt, og alle der har hylder bugnende med alt for store æsker, hvor indholdet kun fylder en 10ende del af pladsen (Lord Of The Rings: The Card Game – jeg kigger på dig!) vil finde dette forfriskende. Jeg håber at andre firmaer vil lave lige så smarte æsker.

Spillet har mange bunker af kort,mder skal ned i den lækre æske. Udover den store bunke af kort, medfølger der en hel stak større kort, der bruges til at dele bunkerne op i æsken. Disse kort har 2 funktioner – den første funktion er, at de deler kortene op, hvilket er rigtig lækkert. Den anden, og endnu mere lækre, funktion er, at de samtidig har regelforklaring for det enkelte kort, stående på disse opdelingskort. Det er en rigtig lækker funktion, specielt for de to-tre kort, der godt kan drille.

Som brætspillere, der har oplevet Dominion, Thunderstone og lignende spil, er vi nok ved at være en smule forkælede. I begge ovennævnte spil medfølger der en kopi af hvert kort fra spillet, i en særlig bunke man kan bruge til at tilfældiggøre, de kort man spiller med. Eaten by Zombies har ikke en sådan bunke, men reglerne anbefaler derimod, at man tager en kopi af hvert kort og sorterer fra deres egne bunker, for at danne hvert spil tilfældigt. Jeg savner min bunke af de såkaldte randomizer kort.

Regelbogen til dette spil, er uden tvivl den dårligst skrevne jeg har læst længe. For folk, der netop har erhvervet sig dette spil, der ikke kan få spillet forklaret at en, der allerede kender det, vil jeg anbefale folk at finde de nye regler, designeren har lagt på boardgamegeek, da dem der følger med simpelthen er elendigt skrevet.

Jeg De levende døde spiser di…ne kort.

Spillet bliver sat op ved, at hver person vælger hvilken af de 4 karakterer, de gerne vil spille, og tager bunken af kort, der hører til den givne person. Man tager så de kort, der er markeret som startkort, og er med i hvert spil. Derefter kan man vælge enten at trække to kort pr snude rent tilfældigt, eller tage kortene fra et af de fire prædefinerede startscenarier, der er med i spillet. Det vil altså sige, at man ikke bruger alle kort i et enkelt spil, hvilket giver en god mulighed for mange variationer i de kommende spilgange. Til sidst tager man bunken med zombie-kort frem, og lægger den til side et sted, hvor der er god plads.

Spillet kan slutte på tre måder: Bunken med zombiekort kan løbe tør for kort. Når man ikke kan trække en sombie, og det er nædvendigt, har menneskene vundet. Hvis én spiller ender med at have 6 zombier på sin hånd på een gang, har zombierne vundet. Hvis alle spillere pånær en er zombier, har den sidst overlevende spiller vundet spillet alene. Der er altså flere muligheder for at vinde eller tabe, og det er en ting jeg åersonligt altid er helt vild med.

Når man går i gane med spillet, oplever man at Eaten by Zombies langt hen af vejen følger den Deck Building mekanik, der stammer tilbage fra Dominion, med små twists, der gør at det pludselig bliver et helt andet spil. Man starter altså med at trække 6 kort op på hånden fra ens kortbunke.

Hver spillers tur starter med at man tager en zombie fra bunken af zombie kort, og lægger den frem på på bordet, så alle kan se dem. Disse zombier har to vigtige tal: øverst til højre ser man deres styrke – altså hvor meget man skal slå på dem, for at slå dem ihjel. Nedest til venstre ser man deres attrition-værdi, eller sagt med andre ord: hvor hurtigt man skal løbe, for at stikke af fra dem. Når den aktive spiller har trukket et zombie kort, får de andre spillere mulighed for at spille en zombie ned på bordet. Hvis man lægger en ekstra zombie gør man altså spillet sværere for den aktive spiller, men til gengæld er der dårligere chance for at få 6 zombier på hånden.

Den aktive spiller skal nu vælge om han vil slås mod zombierne, eller stikke af fra dem. Hvis man vil stikke af fra dem, skal man spille udstyr der giver plusser til at stikke af. De kort du spiller skal til sammen give en værdi, der er lig med eller højere end zombiernes samlede attrition-værdi. Når man stikker af løber man dog så hurtigt, at man mister nogle af sine kort; man mister et antal kort, der er lig med halvdelen af zombiernes attrition værdi – enten fra sin hånd (dog ikke zombiekort) eller den bunke kort, man trækker kort fra. Disse kort kommer ud ’til salg’ igen, så andre spillere kan købe dem senere hen.

Hvis man vælger at slås mod dem, slås man mod den zombie der er placeret yderligst, og derefter mod den næste og så fremdeles. Her spiller man udstyr, der giver dig bonuser til at kæmpe – her vil igen lige på eller over zombiens livspoint. Man besejrer så mange af zombierne, man kan, og resten får travlt med at spise af ens varme kød. Man mister så kort tilsvarende zombiens samlede attrition-værdi(hvilket man også gør, hvis det ikke har lykkedes spilleren at stikke af fra zombien). De zombier det lykkedes en at slå ihjel, får man lagt i ens bunke af kort, men har spillet, så man senere får dem på hånden.

Hvis det lykkedes en spiller enten at stikke af eller at slå alle zombierne ihjel, er det tid til at finde ting. Man tager ens samlede kamp- eller flygte-værdi, og lægger dem sammen – det er tallet, du kan finde ting for. Man kigger nu på de bunker af kort, der er med i ens spil. Hver kort har en værdi, og det er den der fortæller, hvad kortet koster. Disse kort lægger man på toppen af bunken med kort man trækker fra. På den måde ved man altid lidt af, hvad man får på sin hånd næste tur.

Samtidig skal man rydde op efter zombierne. Hvis man har stukket af fra zombierne, tager man den ‘ældste’ zombie i rækken, og ligger den under bunken af zombiekort, med billedsiden opad. Hvis man har valgt at kæmpe mod dem, forsvinder hele rækkennaf zombier – igen under bunken, med billedsiden opad. Når man er nået hele vejen igennem bunken af zombiekort, og rammer et kort der har billedsiden opad, er man nået en milepæl, og der begynder nu at komme flere zombier hver tur. Efter hver tur igennem bunken kommer der en ekstra zombie hver tur, og man bliver hurtigt overrendt af de udøde bæster.

Det sidste man gør i sin tur er, at man igen trækker op til 6 kort. Man smider ikke de uspillede kort på ens hånd væk, som der ellers er kotume i Deck Building-spil. Det er en meget lille ting, men det har fsktisk større betydning for spillet end man lige forventer. Det er her, du kan ende med at blive en zombie, hvis du ikke kan trække nok kort op på hånden.

Hvis en spiller bliver til en zombie, får han nye evner, og er ikke mere med i spillet som menneske. I stedet for at trække kort fra ens bunke med kort, trækker man i stedet fra bunken med zombie-kort. Man får sin egen lille plads på bordet, hvor man nu kan spille et zombie kort i hver tur. Hver type zombie, der er i spillet, har sin egen effekt på spillerne der stadig er i live.

Rent effektivt er denne del af spillet dog ikke særlig godt gennemført. Man får meget sjældent mulighed for at spille en tur som zombie, før spillet er slut, medmindre man decideret går direkte efter at blive zombie fra starten af. I løbet af et spil hvor alle prøver at overleve, vil man oftest nå et sted, hvor folk bliver zombier én efter en, og til sidst er der så kun en spiller tilbage, der så vinder.

Interaktion…men ikke så meget af det

De første indtryk man får, når man får fingrene i Eaten by Zombies er utroligt lækre: komponenterne er af virkelig god kvalitet, og spillet er sjovt, uden tvivl. Man kan tydeligt mærke, at der er tænkt meget over temaet i spillet, og at spillet er bygget op over temaet, og det fungerer et langt stykke hen af vejen.

Spillet har desværre et par irritationsmomenter, der trækker helhedsintrykket ned. Manglen på Randomizer-kort er trist, hvis man gerne vil danne tilfældige opsætninger. Reglerne er næsten ulæselige (der er dog opdaterede, og mere forståelige, regler på BoardGameGeek), og selve mekanikken med, hvordan spillet fungerer når du er blevet til en zombie, er desværre en kende trist.

Spillets element med, at mængden af kort du har til rådighed er lig med hvor stærk du er, fungerer rigtig, rigtig godt. Det er tydeligt, at der er tænkt meget over den del af spillet, for at få den til fungere både mekanisk og tematisk.

Samtidig er jeg totalt forelsket i den interaktion, der er i spillet, hvor man gør livet svært for hinanden, ved at kaste zombier efter hinanden. Det passer også rigtig godt ind i temaet, at der stadig også er mentaliteten af “hver mand

Eaten by Zombies er ikke helt så poleret som Dominion eksempelvis er det, men med alle de ekstra krøller på halen, kan det være svært at ramme samme glathed som Dominion har. Til gengæld er det betydeligt bedre end det andet store zombie-Deck Building spil, Resident Evil. Jeg er i hvert fald glad for at supplere de andre deckbuildere i min samling med Eaten by Zombies.
frouvne, administrator

Image
Post Reply