Ugens tema. Hvad er det og hvorfor er det her?

Her stilles hver uge et nyt tema til diskussion. Kom og deltag i debatten!
Post Reply
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14570
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 441 times
Been thanked: 614 times
Contact:

Ugens tema. Hvad er det og hvorfor er det her?

Post by Frouvne »

I forbindelse med overgangen til et nyt år er der mange af os, der benytter lejligheden til at gøre status. Jeg plejer således også at bruge en stille stund til at fundere lidt over, hvad jeg syntes, der har fungeret godt her på forum og hvad jeg godt kunne ønske mig lidt mere af. Heldigvis er der mest af det førstnævnte. Jeg syntes altid, jeg har været fortaler for at dyrke det lokale på denne hjemmeside; at vi benytter vort modersmål (også hvis det er andre skandinaviske sprog!), at der bliver arrangeret spil imellem dem, der benytter forum, at man deler sine spiloplevelser, at spil skifter ejermand, så de kommer hen nogle steder, hvor de finder gavn og vækker glæde osv. Og det syntes jeg altsammen fungerer rigtig godt, ligesom jeg altovervejende syntes at tonen stadig er rigtig fin herinde. Til gengæld kan jeg godt savne lidt flere erfarings- og meningsudvekslinger omkring det, vi som udgangspunkt er fælles om: brætspil. Det kunne være holdninger til forskellige genrer, mekanikker, temaer både generelt og konkret i forhold til enkelte brætspil. Det kunne være holdninger til den fysiske kvalitet af komponenter, forhandlere, crowdfounding eller alt muligt andet. Emner vi måske nok berører i forbifarten i andre tråde eller år tilbage allerede har diskuteret. Det er muligt, jeg er ene om at savne mere af det. Det er muligt, det er behov folk allerede får tilfredsstillet andre steder, f.eks. på Boardgamegeek. Men det kan jo også være, at andre deler mit ønske eller i hvert tilfælde ville sætte pris på den dimension af dialogen her på forum, hvis den kom til at fylde mere. For at forsøge at sætte lidt mere gang i dette, vil jeg forsøge hver uge at smide et par stikord til en sådan diskussion, som jeg håber, der er nogle, der kunne have lyst til at deltage i med stort eller småt. Nogle diskussioner kan måske strække sig ud over længere tid end en uge eller vækkes til live igen ved senere lejlighed, hvilket man skal være meget velkommen til at gøre mens andre formentlig hurtigt vil ebbe ud ... og det skal der jo også være plads til. Jeg smider den første bold op i luften og så må vi jo se, hvad der sker! :)
frouvne, administrator

Image
User avatar
BlueSwan
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1005
Joined: Fri Feb 01, 2013 8:12 am
Favoritspil: Android: Netrunner, Dominion, Mage Knight Board Game, Nations, Skak, Twilight Struggle, det meste af Stefan Feld og de fleste halvtunge Eurogames med fokus på ressource management og optimering.
Location: Helsinge
Contact:

Re: Ugens tema. Hvad er det og hvorfor er det her?

Post by BlueSwan »

Enig. Det er altid godt med mere debat!

Når der trods alt ikke er mere her er det nok fordi boardgamegeek er et mere oplagt sted hvis man virkelig vil debattere brætspil. Jeg synes dog det ville være ærgeligt hvis germangames alene blev et sted hvor man aftalte at mødes og købte/solgte spil. Lidt snak og diskussion om alskens emner er godt ift at have et godt community kørende.
Sidst spillet:
Image
Min musik: http://www.soundcloud.com/blueswan
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5107
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 480 times
Been thanked: 519 times

Re: Ugens tema. Hvad er det og hvorfor er det her?

Post by Gunness »

Aldeles fremragende initiativ. Jeg bruger generelt kun BGG til anmeldelser, spilerfaringer og regelspørgsmål, fordi der er så uoverskueligt mange tråde, som jeg hverken har tid eller lyst til at bladre igennem. Derfor er det fint at inddrage det her, ikke mindst fordi køb og salg fylder rigtig meget i andelen af indlæg efterhånden (og det er der i udgangspunktet ikke noget galt i, men det er bare svært at debattere ;))
Bestilt: The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal, Sleeping Gods 2
User avatar
jondifool
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 434
Joined: Tue Apr 08, 2008 1:49 pm
Location: Nørrebro
Been thanked: 1 time

Re: Ugens tema. Hvad er det og hvorfor er det her?

Post by jondifool »

rigtig god ide. Jeg får dækket det behov lidt på facebook, i bastard cafe gruppen. Hvor der kan være meget hæftig aktivitet på meget kort tid!
Men der har vi facebook problematikken at indlæg og diskussion forsvinder om bag alle de andre og i løbet af meget kort tid er umulige at finde , for ikke at tale om at mange tråde går i ring fordi folk ikke opdager at der er en masse tidligere indlæg, der er skjult! Så jeg håber at det her kan virke bedre!
Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14570
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 441 times
Been thanked: 614 times
Contact:

Re: Ugens tema. Hvad er det og hvorfor er det her?

Post by Frouvne »

Dejligt med så positive tilbagemeldinger. Tak! Vi prøver igen i den uge vi går ind i! :)
frouvne, administrator

Image
User avatar
Sir William
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1986
Joined: Tue Sep 01, 2009 11:49 am
Location: Skævinge

Re: Ugens tema. Hvad er det og hvorfor er det her?

Post by Sir William »

Forslag til emne
"De uskrevne alliancer" eller noget.

Det med at nogle bevidst eller ubevidst hjælper hinanden, enten ved at frede dem, lave underlige handler eller bare altid dække deres bagdør. Som regel sker det ubevidst, men kan forekomme bevidst og åbenlyst.

Har selv oplevet det blandt ægtefæller, hvor de freder hinanden for husfredens skyld, men også blandt venner. Har selvfølgelig også oplevet det modsatte, hvor ægtefæller bevidst generer hinanden.
Post Reply