Solospil

Her stilles hver uge et nyt tema til diskussion. Kom og deltag i debatten!
User avatar
Robert
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1579
Joined: Mon Apr 14, 2008 11:18 am
Location: Slangerup
Been thanked: 2 times

Re: Solospil

Post by Robert »

BlueSwan wrote:Det har knebet gevaldigt med spilaftalerne indtil videre i den måned, så jeg har taget konsekvensen og besluttet mig for at prøve lidt solo gaming.
Jeg kiggede din samling igennem på BGG. Le Havre er nok det der kommer nærmest et godt solo spil.

Jeg har meget gode erfaringer med At the Gates of Loyang solo, men det har du desværre ikke. Du er velkommen til at låne det.
Sidst spillet:Image
Min profil på BGG
User avatar
BlueSwan
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1005
Joined: Fri Feb 01, 2013 8:12 am
Favoritspil: Android: Netrunner, Dominion, Mage Knight Board Game, Nations, Skak, Twilight Struggle, det meste af Stefan Feld og de fleste halvtunge Eurogames med fokus på ressource management og optimering.
Location: Helsinge
Contact:

Re: Solospil

Post by BlueSwan »

Robert wrote:
BlueSwan wrote:Det har knebet gevaldigt med spilaftalerne indtil videre i den måned, så jeg har taget konsekvensen og besluttet mig for at prøve lidt solo gaming.
Jeg kiggede din samling igennem på BGG. Le Havre er nok det der kommer nærmest et godt solo spil.

Jeg har meget gode erfaringer med At the Gates of Loyang solo, men det har du desværre ikke. Du er velkommen til at låne det.
Gerne. Især til sommer, hvor jeg forhåbentlig har lidt bedre tid.
Sidst spillet:
Image
Min musik: http://www.soundcloud.com/blueswan
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14570
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 441 times
Been thanked: 614 times
Contact:

Re: Solospil

Post by Frouvne »

Robert wrote:[...] Jeg har meget gode erfaringer med At the Gates of Loyang solo [...]
Det kan jeg kun tilslutte mig. Det er et af de få multi-spiller spil, jeg har spillet en del gange solo.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14570
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 441 times
Been thanked: 614 times
Contact:

Re: Solospil

Post by Frouvne »

Michael_Olsen wrote:[...] COIN serien kommer tit på bordet. Du nævner SMERSH som et alternativ til en roman (og jeg kunne selv finde på det af samme grund). Jeg ser COIN serien som et alternativ til faglitteratur. Det giver en fantastisk oplevelse af tidsperioden at sidde og træffe de svære valg, og det giver mig en meget bedre forståelse for hvorfor nogle mennesker har gjort som de nu engang har gjort. [...]
Er der et spil i serien, du særligt kan anbefale som solo-spil?
frouvne, administrator

Image
Michael_Olsen
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 462
Joined: Tue Apr 09, 2013 10:44 pm
Location: Ringsted
Contact:

Re: Solospil

Post by Michael_Olsen »

Frouvne wrote:
Michael_Olsen wrote:[...] COIN serien kommer tit på bordet. Du nævner SMERSH som et alternativ til en roman (og jeg kunne selv finde på det af samme grund). Jeg ser COIN serien som et alternativ til faglitteratur. Det giver en fantastisk oplevelse af tidsperioden at sidde og træffe de svære valg, og det giver mig en meget bedre forståelse for hvorfor nogle mennesker har gjort som de nu engang har gjort. [...]
Er der et spil i serien, du særligt kan anbefale som solo-spil?
Man kan sige at det kommer meget an på hvad man interesserer sig for. Det værende sagt mener de fleste (mig selv inklusiv) at Cuba Libre er et godt sted at starte, ganske simpelt fordi spillet er så meget mindre, og derved ikke føles så uoverskueligt.

Jeg selv foretrækker dog Andean Abyss, men det er som sagt en del tungere, og det gælder også AI'en (hvilket jo er væsenligt når man spiller solo).

Min anbefaling må derfor være Cuba Libre. Til solo har det også den fordel at man kan spille 2 af faktionerne solo (Castros rebeller eller regeringen).

Det er dog værd at nævne at Fire in the Lake lige er udkommet (kan forudbestilles hos Boardgamer.dk), og det er et spil der er store forventninger til, ikke mindst fordi det er lavet sammen med Mark Herman. Jeg ved ikke hvilke faktioner man kan spille der, men jeg er sikker på det er mindst 2, og jeg har også store forventninger til solo delen af det.

Håber det hjalp.

Michael
Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14570
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 441 times
Been thanked: 614 times
Contact:

Re: Solospil

Post by Frouvne »

Tak, Michael. Min fornemmelse var også, at det nok var Cuba Libre, man skulle kaste sig over, hvilket også passer fint med, at det er det tema, der tiltaler mig mest. Fire in the Lake frister dog også, bl.a. takket være Mark Hermans deltagelse, der sætter mine forventninger yderligere op.
frouvne, administrator

Image
Michael_Olsen
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 462
Joined: Tue Apr 09, 2013 10:44 pm
Location: Ringsted
Contact:

Re: Solospil

Post by Michael_Olsen »

Frouvne wrote:Tak, Michael. Min fornemmelse var også, at det nok var Cuba Libre, man skulle kaste sig over, hvilket også passer fint med, at det er det tema, der tiltaler mig mest. Fire in the Lake frister dog også, bl.a. takket være Mark Hermans deltagelse, der sætter mine forventninger yderligere op.
Jeg har, må jeg indrømme, vilde forventninger til Fire in the Lake. Herman er meget innovativ, og jeg glæder mig til at se hans aftryk på COIN. Fra hvad jeg har læst er der helt klart ændringer, for eksempel nogle "pivotal events", som giver en hvis continuitet (hvilket man må indrømme kan være problemet med denne slags spil).

Cuba Libre er et stærkt spil, og temaet er absolut en tand mere "light" (det skal ikke opfattes negativt, det er hvad det er) end de andre i serien. Der er en hvis galskab over det meste, som for eksempel mafiaen, som egenlig er ligeglad med hvem der regerer, så længe de kan tjene penge.

God fornøjelse hvis du vælger at gå i gang... jeg har lidt tænkt på at lave en COIN spilaften en gang, da det kunne være sjovt at udfylde alle 4 pladser. Er du interesseret siger du bare til : - )
(det bliver dog ikke lige med det samme jeg får gjort det)
Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14570
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 441 times
Been thanked: 614 times
Contact:

Re: Solospil

Post by Frouvne »

Morten Monrad Pedersen har en blog på BGG med titlen Thematic Solitaires for the Spare Time Challenged, der kan være værd at holde øje med. Der har netop været en afstemning for at finde 2014 Best Thematic Solitaire for the Spare Time Challenged, der vel at mærke kan spilles på en time. Warfighter: The Tactical Special Forces Card Game vandt med en stor margen ned til det næste spil. Jeg har tidligere overvejet at foreslå spillet i denne tråd, men har kun spillet det med to spillere. Som mekanikkerne er skruet sammen er det dog så oplagt, at det må fungere som et solo-spil og da der nu er så mange andre, der forhåbentlig har prøvet det på den måde, der mener det samme, tænkte jeg, at det var værd at nævne her.

Kilde:
http://boardgamegeek.com/blogpost/37226 ... challenged
frouvne, administrator

Image
User avatar
Lyng
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 102
Joined: Tue Jul 01, 2014 11:43 pm
Favoritspil: Inis, Race for the Galaxy, Fort Sumter

Re: Solospil

Post by Lyng »

Det eneste brætspil som jeg har nydt solo er Mage Knight. Det elsker jeg til gengæld at spille solo.
Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14570
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 441 times
Been thanked: 614 times
Contact:

Re: Solospil

Post by Frouvne »

Shephy er et af de bedste solo-spil, jeg har prøvet. Hurtigt, intenst og rigtig hyggeligt. Samtidig kræver det ikke særlig meget plads. Hostage Negotiator har jeg spillet stort set lige så meget. Jeg bliver måske lidt mindre grebet af det, men det fungerer rigtig godt og jeg har gidet vende tilbage til det.

Eight Epics er et samarbejdsspil for 1-8 spillere og det fungerer rigtig fint med en spiller. Min personlige favorit blandt solospillene lige nu er dog Baseball Highlights: 2045, hvor der er tale om en variant, men til gengæld en rigtig god en af slagsen.
frouvne, administrator

Image
Post Reply