Bøger om brætspil og brætspilsdesign

Her stilles hver uge et nyt tema til diskussion. Kom og deltag i debatten!
Post Reply
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14570
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 441 times
Been thanked: 614 times
Contact:

Bøger om brætspil og brætspilsdesign

Post by Frouvne »

Jeg har ikke så mange bøger om brætspil og brætspilsdesign, men jeg syntes, jeg har haft stor glæde af de få jeg har.

På hylderne kan jeg umiddelbart spotte:

Hobby Games: The 100 Best, hvori designere og udgivere beskriver de designs de har tænkt har været mest geniale eller mest underholdende... og vel at mærke ikke deres egne designs.

The Kobold guide to Board Game Design, hvori topdesignere skriver om udvikling, præsentation og meget mere. Virkelig spændende læsning.

Dice Games Properly Explained, hvori Reiner Knizia beskriver alverdens aspekter i.f.t. terningespil. Interessant at se hvor små justeringer i hans design, kan have radikale konsekvenser for spillet og spiloplevelsen.

Board Games That Tell Stories er netop kommet på hylden og indeholder dels Ignacy Trzewiczeks blog-indlæg og dels indlæg fra en lang række andre designere.

Er der nogen, der har noget spændende stående i bogreolen, der kan anbefales?
frouvne, administrator

Image
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Bøger og brætspil og brætspilsdesign

Post by Mik »

Das Spiele-Buch er simpelthen Biblen. Et leksikon over brætspil siden tidernes morgen.

Ausgezeichnete Spiele - en rådgiver fra Jury Spiel des Jahres om alle nominerede spil fra 1979-1997.
Der kom en årbog året efter (1998), men desværre solgte den åbenbart ikke nok til at fortsætte ideen.

Spiel 'xx - lommebogen for spillere, designere, faghandlere og journalister.
Desværre holdt den også op med at udkomme i 2003, men jeg har dog et udvalg fra 1992.

Den Store Spillebog, Berlingske Bogforlag, 1967. En lille pocketbog som havde stor betydning for mit liv, da den introducerede mig for Avalon Hill-verden af krigsspil med Blitzkrieg og Jutland.

Leitfaden für Spieleerfinder, en praktisk rådgiver for vordene spildesignere af Tom Verneck, 2007
Spiele entwickeln. Diverse artikler om spiludvikling og udgivelser skrevet af tyske spildesignere som f.eks Friedemann Friese. 2011
Image
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: Bøger og brætspil og brætspilsdesign

Post by Larsine »

Den Store Spillebog af Erik Rønholt.
Brætspil af Erik Rønholt.
A Gamut of Games af Sid Sackson.

Jeg mindes også en stor gammel engelsk bog, som omhandlede figurespil og Mahjongg, men kan pt. ikke huske hvad den hedder.
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14570
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 441 times
Been thanked: 614 times
Contact:

Re: Bøger om brætspil og brætspilsdesign

Post by Frouvne »

Genopliver denne gamle tråd, da jeg har modtaget følgende:

GameTek - The Math and Science of Gaming af Geoff Engelstein
frouvne, administrator

Image
User avatar
Bugge
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1332
Joined: Mon Dec 01, 2008 1:41 pm
Location: Bagsværd
Has thanked: 2 times
Been thanked: 15 times

Re: Bøger om brætspil og brætspilsdesign

Post by Bugge »

Jeg har et scan af "The Comprehensive Guide to Board Wargaming - Nicholas Palmer".

Det fylder lidt over 30 Mb, men jeg prøver gerne at sende det med en E-mail, hvis der er nogen der ønsker det.

Søren
Post Reply