Findes der spil med et feminint tema?

Her stilles hver uge et nyt tema til diskussion. Kom og deltag i debatten!
Post Reply
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14570
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 441 times
Been thanked: 614 times
Contact:

Findes der spil med et feminint tema?

Post by Frouvne »

Så smider jeg et emne på bordet med fare for at starte en helt anden og meget mere brandbar debat. Jeg ved i virkeligheden ikke om spørgsmålet overhovedet giver mening idag. Men mange af os ved, at et stærkt tema kan være med til at trække os ind i et spil og hvis det hænger tæt sammen med mekanikkerne kan det også gøre spillet lettere at lære. Hos de helt unge er man ikke bange for at smide karrikerede kønsspecifikke tema på brætspil. Prøv f.eks. blot at søg på Bratz på BGG. For nyligt har vi spillet Patchwork herhjemme og det er måske i nærheden af have et tema, der kunne appellere mere til kvinder end mænd?! Udover det kan jeg i min egen samling kun komme i tanke om Piotr Haraszczak og Ignacy Trzewiczeks Prêt-à-Porter, der er et økonomispil om modeverdenen, der har et tema, der traditionelt set måske mere ville appellere til kvinder end til mænd. Hvad tænker I? :)
frouvne, administrator

Image
User avatar
BlueSwan
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1005
Joined: Fri Feb 01, 2013 8:12 am
Favoritspil: Android: Netrunner, Dominion, Mage Knight Board Game, Nations, Skak, Twilight Struggle, det meste af Stefan Feld og de fleste halvtunge Eurogames med fokus på ressource management og optimering.
Location: Helsinge
Contact:

Re: Findes der spil med et feminint tema?

Post by BlueSwan »

Første spil der faldt mig ind var Rococo: https://boardgamegeek.com/boardgame/144344/rococo

Har dog ikke prøvet spillet, men temaet er da i hvert fald forholdsvist "feminint".
Sidst spillet:
Image
Min musik: http://www.soundcloud.com/blueswan
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5107
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 480 times
Been thanked: 519 times

Re: Findes der spil med et feminint tema?

Post by Gunness »

Haha, modigt emnevalg, Allan :D
Jeg tænker, at der er en vis risiko for at blive meget kønsstereotyp, hvis man siger, at spil om tøj, sminke, mode, og dukker må det lige være noget for kvinderne. Det tror jeg, at mange vil protestere over.

Og personligt synes jeg også, at mange af de temaer, der burde tiltale mig som mand, er temmeligt kedsommelige.

Men jeg kan sagtens se, hvad du fisker efter. Hvis vi skal blive i det traditionalistiske hjørne, ville spil som and then, we held hands eller det kommende Fog of Love (som jo er lavet, fordi designerens kone ikke var til "almindelige" brætspil) måske ramme plet?
Last edited by Gunness on Mon Feb 22, 2016 3:26 pm, edited 1 time in total.
Bestilt: The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal, Sleeping Gods 2
User avatar
BlueSwan
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1005
Joined: Fri Feb 01, 2013 8:12 am
Favoritspil: Android: Netrunner, Dominion, Mage Knight Board Game, Nations, Skak, Twilight Struggle, det meste af Stefan Feld og de fleste halvtunge Eurogames med fokus på ressource management og optimering.
Location: Helsinge
Contact:

Re: Findes der spil med et feminint tema?

Post by BlueSwan »

Jeg synes det er OK når begrebet "feminint" bruges, da det at være feminin ikke er det samme som at være kvinde. Hvad det vil sige at være kvinde har heldigvis udviklet sig markant over tid, hvor hvad der forbindes med begrebet "feminint" har udviklet sig knapt så meget.

Så man kan vel godt sige at Rococo er et spil med feminine kvaliteter, uden dermed at sige at det er et spil for kvinder - det tror jeg nemlig ikke at det er. Der er sikkert flere mænd der spiller Rococo end kvinder.
Sidst spillet:
Image
Min musik: http://www.soundcloud.com/blueswan
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: Findes der spil med et feminint tema?

Post by Larsine »

Da mine piger var mindre elskede de Winx Club Magical Fairy Game, og med alle de pastelfarver og nuttede små feer der skulle hjælpe hinanden var det jo prototypen på et tøsespil.

Af spil som min kone har været rigtig glad for er The Reef, et spil om at lave små nuttede koralfisk i forskellige farver, og Flowerpower, et spil om at plante blomster i sin have. Igen to spil som umiddelbart passer fint på det stereotypiske opfattelse af hvad der er for mænd og kvinder.
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14570
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 441 times
Been thanked: 614 times
Contact:

Re: Findes der spil med et feminint tema?

Post by Frouvne »

Gunness wrote:[...] Men jeg kan sagtens se, hvad du fisker efter. Hvis vi skal blive i det traditionalistiske hjørne, ville spil som and then, we held hands eller det kommende Fog of Love (som jo er lavet, fordi designerens kone ikke var til "almindelige" brætspil) måske ramme plet?
Og her er temaet så "relationen". Det giver i hvert tilfælde et svar på, hvorfor vi skal spille sammen.

Tror egentlig også, at jeg blev inspireret til denne snak af ikonet yderst til højre på æsken til Patchwork:
Patchwork.jpg
Patchwork.jpg (104.79 KiB) Viewed 6329 times
Enig med BlueSwan i at selvom temaet i Rococo og Prêt-à-Porter måske nok kan siges at være feminint, så er selve spillene det ikke.

Når jeg tænker, at det måske kan være interessant at tale det feminine islæt i spil kan det jo være for at finde gateway-spil til at kunne spille med sin partner. Ens partner behøver jo på ingen måde at være gamer, men det er da rart at have en smule forståelse for sin interesse og den kommer vel lettest, hvis den anden part også har haft nogle positive erfaringer med at spille. Og der kunne nogle alternative temaer måske lette processen lidt.

Med fare for at jokke direkte videre i stereotyperne, så kan cafe-kulturen måske også være en ice-breaker med spil som VivaJava: The Coffee Game: The Dice Game og Wasabi...
frouvne, administrator

Image
User avatar
digter
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 936
Joined: Sat Aug 13, 2011 10:27 pm
Location: Odense
Has thanked: 8 times
Been thanked: 12 times

Re: Findes der spil med et feminint tema?

Post by digter »

Frouvne wrote:
Enig med BlueSwan i at selvom temaet i Rococo og Prêt-à-Porter måske nok kan siges at være feminint, så er selve spillene det ikke.
Det må du lige uddybe. Tænker du gameplay og mekanismer? Hvordan kan de være kønsspecifikke?

Ellers er der også:

Image
Image
User avatar
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3949
Joined: Fri Sep 01, 2006 11:51 am
Location: Roskilde
Has thanked: 129 times
Been thanked: 122 times

Re: Findes der spil med et feminint tema?

Post by Andrea »

Nu stejler jeg jo altid, lige så snart noget betegnes som særligt maskulint eller særligt feminint, MEN hvis jeg kigger på min egen brætspilssamling, så har jeg bemærket, at et spil som GiftTRAP tiltaler de fleste quinder, jeg kender. Man kan diskutere, om det er et særligt feminint tema, men jeg kender langt flere kvinder end mænd, der synes, det er sjovt at købe/give gaver til andre, og det til trods for at min omgangskreds primært tæller nørd-quinder (det kan selvfølgelig også hænge sammen med, at der er en del fyre, der ikke kan lide at købe gaver, og så får kvinderne automatisk opgaven...).
Post Reply