Hvorfor skal der tyndes ud i samlingen?

Her stilles hver uge et nyt tema til diskussion. Kom og deltag i debatten!
Post Reply
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14570
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 441 times
Been thanked: 614 times
Contact:

Hvorfor skal der tyndes ud i samlingen?

Post by Frouvne »

Mange af os taler jævnligt om, at der skal tyndes ud i samlingen og det ligger gerne underforstået at det er nødvendigt. Men hvorfor er det egentlig nødvendigt for jer? For det er vel ikke givet, at grunden er den samme for os alle. Og nogle vil vel også mene, at det er ganske unødvendigt. Hvorfor syntes du, der skal tyndes ud i din samling? :)
frouvne, administrator

Image
User avatar
Goblen
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1381
Joined: Mon Nov 26, 2012 4:48 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Terra Mystica, Battlestar Galactica, Dead of Winter, Kingsburg, The Gallerist, The Resistance, Shakespeare
Location: Lundby
Has thanked: 17 times
Been thanked: 45 times
Contact:

Re: Hvorfor skal der tyndes ud i samlingen?

Post by Goblen »

Jeg havde samme indstilling, men det er helt droppet.

Ser min samling af brætspil som netop det; en samling af brætspil. Lidt som frimærker.

Derfor tynder jeg ud hvis jeg ikke vil have spillet i min samling, men ellers så står de der, også dem der ikke spilles så tit :-)

/Brian
User avatar
BlueSwan
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1005
Joined: Fri Feb 01, 2013 8:12 am
Favoritspil: Android: Netrunner, Dominion, Mage Knight Board Game, Nations, Skak, Twilight Struggle, det meste af Stefan Feld og de fleste halvtunge Eurogames med fokus på ressource management og optimering.
Location: Helsinge
Contact:

Re: Hvorfor skal der tyndes ud i samlingen?

Post by BlueSwan »

Jeg har endnu ikke tyndet ud i min samling, men når jeg nok kommer til at gøre det indenfor en snarlig fremtid skyldes det primært pladsproblemer. Har fået en hel del ekstra plads efter vores udbygning, men ikke nok! :lol:

Et eller andet sted synes jeg måske også det er "synd" at have spil i samlingen, som jeg ikke gider spille, men som andre kunne få glæde af.
Sidst spillet:
Image
Min musik: http://www.soundcloud.com/blueswan
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9158
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Re: Hvorfor skal der tyndes ud i samlingen?

Post by Stony »

Jeg rydder jævnligt ud. Nok også oftere end fornuftigt er, men det bagvedliggende problem er nok at jeg køber flere nye spil end jeg får spillet. Så det prøver jeg at arbejde lidt med.

Når jeg rydder op er der tre primære årsager der gør at spillet ryger ud af samlingen.

- Det var ikke lige mig.
- Jeg får det ikke spillet, og hvis det samtidig er røget for langt ned ad listen over spil jeg gerne vil have prøvet, må det videre.
- Jeg har et andet spil, som jeg synes dækker det samme, men jeg kan bare bedre lide det andet spil.

Paradoksalt nok var det efter at jeg flyttede i hus og fik et dedikeret spilværelse, at jeg først fik taget fat i oprydningen, og min spilsamling svandt til cirka det halve. Det var en øjenåbner at spillene ikke længere var pakket væk, men kom frem hvor jeg kunne se dem alle sammen. Der kunne jeg så konstatere at jeg nok ikke ville få spilles X, når jeg også havde Y osv...
Sidst spillet:
Image
User avatar
Taibi
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 946
Joined: Fri Dec 26, 2008 10:50 pm
Favoritspil: Ark Nova
Location: Ebeltoft
Has thanked: 224 times
Been thanked: 104 times

Re: Hvorfor skal der tyndes ud i samlingen?

Post by Taibi »

Jeg har tre grunde.

1) Pladsproblemer - vi har opmagasineret 5 flyttekasser med spil (nogen mere obskure end andre) og det går bare ikke. Så hellere penge på lommen, hvis muligt, end spil i kasser der aldrig ses. Samtidig er vores spilopbevaring i hjemmet næsten fyldt op og derfor skal der løbende sorteres fra for at få plads til nyt.

2) En større forståelse af hvad der er interessant at spille og hvad der virker for os. Altså er der en større mængde spil som ikke længere har interesse for os og som vi kan sælge til at finansiere nye indkøb.

3) Tid - for efter min kone blev færdiguddannet og fik job er hendes overskud dalet - og efter jeg blev studerende er min tid tilsvarende faldet. Altså har vi ikke den samme tid og lyst til spil og derfor er der brug for færre spil i rotationen. Det bliver nemlig endnu tydeligere hvilke spil der nok dækker det samme behov (det være på tid, tema, mekanismer eller noget fjerde) men ikke bliver spillet.
Sidst spillet:
Image

Min profil på BGG
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14570
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 441 times
Been thanked: 614 times
Contact:

Re: Hvorfor skal der tyndes ud i samlingen?

Post by Frouvne »

For mig har det primært handlet om at skaffe plads (til nye spil :wink: ), når der er blevet tyndet ud. Det kommer dog mere og mere til at handle om at få højnet kvaliteten af det, jeg har på hylderne. Mit håb er, at det vil virke ekstra inspirerende primært at få øje på spil, jeg umiddelbart kunne have lyst til at pille ned og komme i gang med at spille.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Fod
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 116
Joined: Mon Jul 11, 2011 10:42 pm
Favoritspil: Tash-Kalar
Location: København
Contact:

Re: Hvorfor skal der tyndes ud i samlingen?

Post by Fod »

Jeg vil simpelthen ikke have spil jeg ikke gider spiller.

Nogen fik jeg købt i en eller anden rus efter at have prøvet det første gang, eller jeg var med på hypen.
En gang i mellem for jeg et godt tilbud.
Og så er der dem hvor der kommer et andet spil som simpelthen er en bedre udgave.

Fælles for dem er at jeg ikke vil have spil stående, hvor mit svar til "Skal vi ikke tage et spil [Indsæt spil]?" er; "Nej".
- Nick
Image
User avatar
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3949
Joined: Fri Sep 01, 2006 11:51 am
Location: Roskilde
Has thanked: 129 times
Been thanked: 122 times

Re: Hvorfor skal der tyndes ud i samlingen?

Post by Andrea »

Fod wrote:Jeg vil simpelthen ikke have spil jeg ikke gider spiller.
Det som Fod siger.
Jeg har dog et par spil stående, som har en særlig historie (for mig) og derfor har 'overlevet' forskellige udtyndingsrunder indtil, men som udgangspunkt gider jeg ikke at have fyld stående. Jeg har det på samme måde med bøger (og tidligere også med cd'er og dvd'er, dengang man købte det). Hvis det ikke er bøger, som gav mig en god læseoplevelse, og som jeg bliver glad af at se, når jeg skimmer boghylderne, så bliver de givet videre til andre, der forhåbentlig nyder dem mere.

Jeg kan sagtens have spil stående, som jeg ikke får spillet så tit (især nu, hvor de fleste i vores omgangskreds har helt små børn og derfor ikke er lige så fleksible mht. brætspilsaftaler), men det skal være spil, jeg har lyst til at spille, og som jeg har en forventning om at spille igen i løbet af de kommende år.
Post Reply