Børnespil der er mindst lige så sjove for de voksne

Her stilles hver uge et nyt tema til diskussion. Kom og deltag i debatten!
Post Reply
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14570
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 441 times
Been thanked: 614 times
Contact:

Børnespil der er mindst lige så sjove for de voksne

Post by Frouvne »

Der er så utrolig meget ragelse blandt børnespil... men der er også nogle virkelige perler. Og alt andet lige er det nok sjovere at spille med forældre, der også har det sjovt. Faktisk er nogle af spillene endda endnu sjovere, hvis man ikke har børnene med. Hvilke børnespil har I gode erfaringer med og hvad er det, der gør, at de kan spilles udelukkende med voksne?
frouvne, administrator

Image
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5107
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 480 times
Been thanked: 519 times

Re: Børnespil der er mindst lige så sjove for de voksne

Post by Gunness »

Jep, der er meget ragelse - men jo nok mest fra et voksenperspektiv :) Lige som vi andre var glade for at spille Matador og Kalaha, er børnene det også stadigvæk - også selv om man lokker med alle de "gode", nyere titler. Man forstår det ikke! Lige som jeg ikke altid forstår de film, børnene gerne vil se, men de får da lov til det meste (når det kommer til Far Til Fire og Min Søsters Børn trækker far dog en streg i sandet ;) ).

Men jeg forstår hvad du mener - og det bliver jo særdeles relevant, når vi andre skal indblandes.
Jeg kan ikke lige komme i tanke om helt fantastiske børnespil*, men der er i alt fald mange gode familiespil, der kun bliver sjovere, når det kun er de voksne. Fluch der Mumie er glimrende kun med voksne, og Bausack er jo også udmærket som rendyrket voksenspil.

* Jeg kan fx gode lide idéen i Loopin' Louie, men i praksis er det langsomt og ensformigt.
Bestilt: The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal, Sleeping Gods 2
APK
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 334
Joined: Fri Feb 16, 2007 12:17 am
Location: Kbh Ø
Has thanked: 16 times
Been thanked: 4 times

Re: Børnespil der er mindst lige så sjove for de voksne

Post by APK »

Gunness wrote: * Jeg kan fx gode lide idéen i Loopin' Louie, men i praksis er det langsomt og ensformigt.
Loopin' Louie var hverken langsomt, ensformigt eller kedeligt i fredagsbaren i fredags (hvor der blev spillet om shots...)! :shock:
/APK
Image
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5107
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 480 times
Been thanked: 519 times

Re: Børnespil der er mindst lige så sjove for de voksne

Post by Gunness »

Hehe, det kan godt være, jeg ikke har været stiv nok, når jeg spillede det ;)
Bestilt: The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal, Sleeping Gods 2
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3741
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 19 times
Been thanked: 79 times

Re: Børnespil der er mindst lige så sjove for de voksne

Post by Jens_Hoppe »

Jeg kan ikke lige komme på nogle børnespil, som jeg synes er virkelig gode...
What are you, like 80?
Senest købt: MLEM: Space Agency, Faraway, Interstellar, Medina, Storm over Jerusalem
RasJer
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 204
Joined: Tue Mar 27, 2012 9:05 am
Location: Slangerup
Has thanked: 2 times
Been thanked: 1 time

Re: Børnespil der er mindst lige så sjove for de voksne

Post by RasJer »

Godt emne! :)

Vi har meget sjov med Sheriff of Nottingham - eller lyvespillet, som min yngste på tre, kalder det :) Det bliver egentligt mere skuespil og teater end spil, men da hun først forstod konceptet i hvad hun måtte putte i posen/sækken, blev det rigtigt sjov for de voksne både at være med til og overvære når hun snyder sin storesøster for penge eller kongens æbler/ost/brød :)

Edit: kan godt se jeg har fejlet fuldkommen i forståelsen af emnet :) Sheriff of Nottingham er jo netop ikke et børnespil.
Af børnespil vi har der er sjove, kan jeg ikke rigtigt komme på så meget andet end den fortryllede labyrinth og Myrertuen, og det er egentligt mest fordi jeg spillede dem, da jeg var yngre...
User avatar
BlueSwan
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1005
Joined: Fri Feb 01, 2013 8:12 am
Favoritspil: Android: Netrunner, Dominion, Mage Knight Board Game, Nations, Skak, Twilight Struggle, det meste af Stefan Feld og de fleste halvtunge Eurogames med fokus på ressource management og optimering.
Location: Helsinge
Contact:

Re: Børnespil der er mindst lige så sjove for de voksne

Post by BlueSwan »

Nu er jeg mest til tunger spil, men jeg er ret glad for Rat Hot og Hey That's My Fish.
Sidst spillet:
Image
Min musik: http://www.soundcloud.com/blueswan
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14570
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 441 times
Been thanked: 614 times
Contact:

Re: Børnespil der er mindst lige så sjove for de voksne

Post by Frouvne »

Gunness wrote:Jep, der er meget ragelse - men jo nok mest fra et voksenperspektiv :) Lige som vi andre var glade for at spille Matador og Kalaha, er børnene det også stadigvæk - også selv om man lokker med alle de "gode", nyere titler. Man forstår det ikke! Lige som jeg ikke altid forstår de film, børnene gerne vil se, men de får da lov til det meste (når det kommer til Far Til Fire og Min Søsters Børn trækker far dog en streg i sandet ;) ). [...]
I mine øjne (men jeg er selvfølgelig også forælder... :wink: ) er der en vigtig forskel mellem børne- og voksenspil og det er, at det sjældent er slutbrugeren, der selv køber spillet. Det betyder, at der i mine øjne er alt for meget fokus på læring, når det kommer til børns spil, hvor det aspekt formentlig yderst sjældent er noget vi tænker over, når vi køber spil til os selv.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3741
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 19 times
Been thanked: 79 times

Re: Børnespil der er mindst lige så sjove for de voksne

Post by Jens_Hoppe »

Frouvne wrote:Det betyder, at der i mine øjne er alt for meget fokus på læring, når det kommer til børns spil, hvor det aspekt formentlig yderst sjældent er noget vi tænker over, når vi køber spil til os selv.
Med mindre man er krigsspiller. ;-)
What are you, like 80?
Senest købt: MLEM: Space Agency, Faraway, Interstellar, Medina, Storm over Jerusalem
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14570
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 441 times
Been thanked: 614 times
Contact:

Re: Børnespil der er mindst lige så sjove for de voksne

Post by Frouvne »

Klodsmajor har jeg altid haft en svaghed for. Og bliver det spillet udelukkende af voksne, der går op i det, syntes jeg, det kan være rigtig sjovt.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: Børnespil der er mindst lige så sjove for de voksne

Post by Larsine »

Med tre piger som alle har været glade for at spille lige fra de kunne holde på en brik, har vi været igennem vores del af børnespil, og fundet mange som vi som voksne også fandt sjove at spille.

Jeg vil til en hver tid anbefale følgende børnespil:

Animal Express
Reiner Knizia's Amazing Flea Cirkus
Myretuen
Kvikke krokodiller
Bombay Bazar
Hønsefræs (Chicken Cha Cha Cha)
Coco Crazy
De Små Drageriddere
Klondike
Den Fortryllede Labyrint
Master Labyrint
Muldvarpe Kompagniet
Kaste Gris
Pinguin-Party
Poison
Egern i Nød
Sodavandsfabrikken
Spejle Æg
Super 5
Bananas

Og sikkert mange jeg har glemt.

Desværre er der langt flere jeg vil fraråde.
Post Reply