Hvornår fungerer digitale brætspil for jer?

Her stilles hver uge et nyt tema til diskussion. Kom og deltag i debatten!
Post Reply
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14570
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 441 times
Been thanked: 614 times
Contact:

Hvornår fungerer digitale brætspil for jer?

Post by Frouvne »

Jeg har et meget ambivalent forhold til digitale brætspil. I perioder undgår jeg dem fuldkommen mens jeg i andre kan dyrke et spil. De spil jeg spiller er som oftest solo-udgaver, men dem jeg har haft størst fornøjelse af er dog nogle, hvor jeg har spillet med/mod folk jeg kender. Jeg syntes dog, det kan være meget svært at forudsige, hvilke spil jeg kommer til at dyrke. Mit spørgsmål til jer er derfor hvornår og hvorfor fungerer brætspil på digitale platforme for jer?

Når det periodevis lykkes mig at få spillet et digitalt spil idag er det gerne på iPad; nok fordi det er let at gå til og fra. Det betyder dog også, at det sjældent bliver spil, hvor man skal sidde længe. For tiden er det f.eks. Patchwork, der bliver spillet. Der kan jeg have ti spil kørende simultant og trække en gang eller to om dagen. Man kan ret hurtigt overskue mulighederne i det enkelte spil ... så det er ikke som udgangspunkt nødvendigt at kunne huske historikken i spillet. Til tider må man lige tjekke hvilke brikker, der stadig er tilbage men rækkefølgen brikkerne er taget i etc. betyder ikke noget. Ellers har iPad-spil typisk været en spilform jeg har benyttet, når jeg har været under transport. Et fantastisk spil i den sammenhæng har været Ascension, jeg dermed suverænt har spillet mest mod AI på iPad. Det er få tungere spil, jeg har nydt at spille på iPad. Eksempelvis Agricola syntes jeg egentlig var fint implementeret, men det holdt kun et par spil. For nyligt er to andre af mine absolutte favoritter kommet i digitale versioner nemlig Steam og Brass. Selvom jeg nok for tiden er mest begejstret for Brass virker implementationen lidt kluntet og det er kun Steam, jeg reelt har spillet. Bruger-interface betyder meget. Eksempelvis er det aldrig lykkedes mig at spille noget på Brettspielwelt, da det - i hvert tilfælde de gange jeg åbnede det op for en del år siden - fik mig til hurtigt at lukke ned igen. Nogle af de online-spil jeg har nydt mest at spille var de online-spil af Amun-Re og Hazienda, der blev organiseret via dette forum. Desværre blev Amun-Re pillet ned.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Myde
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 429
Joined: Mon Jan 28, 2013 4:25 pm
Location: Slangerup

Re: Hvornår fungerer digitale brætspil for jer?

Post by Myde »

Det er meget få digitale spil jeg gider. Det skal som udgangspunkt fungere på ipad/iPhone og supportere at man spiller mod hinanden over nettet.

Indtil nu er det vist kun blevet til Carcassonne og patchwork.
User avatar
Sir William
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1986
Joined: Tue Sep 01, 2009 11:49 am
Location: Skævinge

Re: Hvornår fungerer digitale brætspil for jer?

Post by Sir William »

Tror mest jeg foretrækker Kamisado og Troug the Ages.

Førstnævnte fordi det ikke lige sådan at finde spillere og jeg har fundet en fra Japan, som jeg spiller med. Behøver ikke huske tidlige træk, men dog alligevel kan være træls med lang ventetid da jeg kan glemme min plan :oops:

Trough the Ages nok mest fordi et program laver alle justeringerne for mig 8)
User avatar
Foppwin
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 677
Joined: Sun Aug 09, 2009 2:59 pm
Favoritspil: Pandemic, Throu the ages, Agricola, Dominion, Twillight struggle og mange flere
Location: Ølstykke
Contact:

Re: Hvornår fungerer digitale brætspil for jer?

Post by Foppwin »

Jeg hader digitale brætspil. Har brugt så mange penge på dem, og er blevet skuffet over de fleste. Brætspil er for mig optimeret til socialt sammenvær, mens brætspil i digital form bliver banale og ligegyldige. Så hellere spille dream quest, som er noget af det bedste deck-builder-ipad spil.

Generelt synes jeg dog, at de kortdrevende spil fungere bedst, mens alle andre et smidt på hylden efter et spil eller 2.
Danny

Image
User avatar
VideoJakob
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 271
Joined: Sat Apr 04, 2009 3:42 pm
Favoritspil: SmallWorld, Dixit, Architects of the west kingdom, Wingspan, Neuroshima Hex
Location: Fredericia

Re: Hvornår fungerer digitale brætspil for jer?

Post by VideoJakob »

Jeg har nydt rigtig meget godt af Ticket to Ride, Lost Cities og Carcassonne på Xbox 360. Super lækkert interface mange spillere online og dejlig stor skærm :D
Post Reply