Dine mest spillede spil

Her stilles hver uge et nyt tema til diskussion. Kom og deltag i debatten!
Post Reply
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14570
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 441 times
Been thanked: 614 times
Contact:

Dine mest spillede spil

Post by Frouvne »

Jeg kan se, at der i perioder er spil vi vender tilbage til igen og igen. Det er ikke de store episke spil - oftest tvært imod for mit vedkommende. Ofte er det korte spil og ofte kort-spil eller terningspil. Hvad karakteriserer de spil I andre spiller igen og igen? Og er det de samme spil, der spilles i årevis eller bliver de løbende skiftet ud? Og så kunne det selvfølgelig være sjovt at høre hvilke spil I i løbet af tiden har spillet mest og hvilke der helt aktuelt bliver spillet.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5107
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 480 times
Been thanked: 519 times

Re: Dine mest spillede spil

Post by Gunness »

Det er jo typisk spil med lav kompleksitet og kort spilletid, så de let kan hives frem sammen med venner og børn. Af samme grund er det ofte spil, man spiller i en periode og så bliver træt af igen.
Det er sjældent spil, der giver den helt store oplevelse, men snarere et hurtigt fix, hvis man synes, det er for længe siden, man har fået spillet :)

Blandt mine mest spillede er Heckmeck, Pandemic, Timeline: Inventions, King of Tokyo og Cash'n'Guns. Og heldigvis også Resistance, som jeg stadig synes er rigtig sjovt. Ville jeg hellere have, at Hannibal eller War of the Ring havde været på denne liste? Oh yes 8)

Af samme grund er jeg da også godt tilfreds med, at Twilight Struggle og Robinson Crusoe trods alt er blevet spillet en pæn del gange, så det ikke er ren letvægter alt sammen.
Bestilt: The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal, Sleeping Gods 2
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: Dine mest spillede spil

Post by Larsine »

Hvis der skulle være noget der er i tvivl, så er mit mest spillede spil San Juan. Pt. har jeg registreret 89 spil uden udvidelserne og 234 spil inkl. udvidelserne, men jeg spillede det også længe før jeg begyndte at registre spil på BGG. Det har lige siden jeg fik det, været en fast bestanddel af vores feriespil, også selvom det ikke fungerer med 5 spillere.

Andre spil med mange genspilninger er The City, Ave Caesar, Dominion og Memoir'44. Personligt er jeg blevet lidt træt af Dominion, medens jeg sagtens kan se at de andre tre følger med frem i tiden.
User avatar
BlueSwan
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1005
Joined: Fri Feb 01, 2013 8:12 am
Favoritspil: Android: Netrunner, Dominion, Mage Knight Board Game, Nations, Skak, Twilight Struggle, det meste af Stefan Feld og de fleste halvtunge Eurogames med fokus på ressource management og optimering.
Location: Helsinge
Contact:

Re: Dine mest spillede spil

Post by BlueSwan »

Her er de spil jeg har spillet mindst 20 gange siden jeg startede i hobbyen for små 3½ år siden.

248 - Android: Netrunner (plus MANGE flere online)
231 - The Resistance: Avalon (næsten udelukkende spillet med mine elever i indenværende skoleår!)
131 - The Lord of the Rings: The Card Game (kun solo)
87 - Dominion (mange mange MANGE flere online)
73 - Mage Knight Board Game (udelukkende solo)
57 - For Sale
48 - Chess (næsten udelukkende lynskak partier imod mine elever)
41 - Star Realms
39 - Rat Hot (kun spillet med mine børn)
29 - No Thanks!
24 - Hey, That's My Fish! (spillet med mine børn)
22 - Twilight Struggle
20 - Splendor

Så dybest set er listen fyldt med spil der enten er korte fillers eller spil jeg har spillet solo. Twilight Struggle er vel eneste reelle undtagelse fra den regel. En håndfuld af spillene på listen er mine absolutte favoritter, nemlig Twilight Struggle, Netrunner, Skak, Mage Knight, Dominion og Resistance Avalon. Dog afspejler listen slet ikke min forkærlighed for tunge og halvtunge euros, hvilket skyldes at jeg meget sjældent får spillet de spil mere end en 1-4 gange, desværre.
Sidst spillet:
Image
Min musik: http://www.soundcloud.com/blueswan
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3741
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 19 times
Been thanked: 79 times

Re: Dine mest spillede spil

Post by Jens_Hoppe »

Jeg har et par fillers blandt mine mest spillede spil (Love Letter, King of Tokyo, Incan Gold), men faktisk flest tunge spil: I den tid jeg har registreret spil på BGG er Terra Mystica, High Frontier, Legends of Andor, Amun-Re og Magic: The Gathering faktisk noget af det jeg har spillet mest. Og i gamle dage, før BGG fandtes, er der jo andre tunge spil som jeg har spillet et hav af gange: Titan vil jeg tro jeg har spillet over 100 gange, og Britannia i hvert fald 50 gange (der var ikke så mange nye spil til at distrahere dengang)...

Og faktisk må Magic: The Gathering vel være mit mest spillede spil overhovedet, taget i betragtning at jeg brugte det meste af sidste halvdel af 90'erne på at spille det dagligt. :D
What are you, like 80?
Senest købt: MLEM: Space Agency, Faraway, Interstellar, Medina, Storm over Jerusalem
User avatar
Black Sea
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 439
Joined: Thu May 04, 2006 8:32 pm
Favoritspil: Ave Caesar
Bohnanza + Erweiterung
Location: 2400 NV

Re: Dine mest spillede spil

Post by Black Sea »

Som nogen af jer sikkert ved, er jeg meget glad for at spille det samme spil mange gange, hvis det er godt. Derfor er der ikke overraskende mange spil, som jeg har spillet i rå mængder. Herunder en top-10.
  1. Ave Caesar 493 (+ nok mere end 1.000 uregistrerede :shock: ) - Viking-Con late night gaming siden VC17
  2. Dominion 354 (+tusinder online) - 4 måneder på langs med ingenting at lave
  3. Agricola 301 - spillet primært med min hustru
  4. Terra Mystica 207 (+132 online) - 2-3 spil stort set hver tirsdag i KBK + "det løse"
  5. Magic: The Gathering 98 (registrerede dueller. 93-98 = M:TG)
  6. Ticket to Ride 98 - er ikke så vild med det længere
  7. The City 89 - glimrende filler!
  8. Sleuth 71 - spillet primært med svigerfamilien
  9. Zendo 52 - Bostrup!
  10. Ticket to Ride: Europe 50 - spillet med svigerfamilien
VC nr. 5243
Don't think of it as a flame---it's more like an argument that does 3d6 fire damage
If Pacman had affected us as kids we'd be running around in dark rooms, munching pills and listening to repetitive music
User avatar
VideoJakob
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 271
Joined: Sat Apr 04, 2009 3:42 pm
Favoritspil: SmallWorld, Dixit, Architects of the west kingdom, Wingspan, Neuroshima Hex
Location: Fredericia

Re: Dine mest spillede spil

Post by VideoJakob »

Vi er medlemmer herhjemme på BGG men fører ikke statistik over playthroughs, men jeg kan dog fortælle at det eneste spil vi har decideret slidt så meget at vi blev nødt til at købe en ny udgave af spillet er Love Letter. Vi har nydt det en del, både som 2mandsspil men også trukket det frem ved en masse gode lejligheder med gæster og venner.
Så uden tvivl Love Letter.
chr88
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 524
Joined: Sat Jun 18, 2011 7:36 am
Favoritspil: Agricola og Terra Mystica er mine to klare favoritspil! Andre favoritter er eurogames som Samurai, Ra, Hansa Teutonica, Caylus, Le Havre, El Grande, Puerto Rico, Goa, Ghost Stories, Taluva, Reef Encounter osv. - men også et partygame som Telestrations er genialt!
Tjek hellere end gerne min profil på BGG: http://boardgamegeek.com/user/ChrB
Location: 2100 Kbh Ø
Been thanked: 4 times

Re: Dine mest spillede spil

Post by chr88 »

Ift. at jeg først begyndte at spille i 2011, har jeg spillet ret mange spil: ca. 2,6 i snit om dagen – flere end alle jeg kender, MEN til gengæld er pilen klart nedadgående, for i 2016 har jeg ”kun” spillet 1,5 spil i snit om dagen (grundet speciale, job, baby…), og heri er en del fillers (og jeg frygter/forventer, at tallet daler yderligere). :)

Jeg har igennem årene spillet *MANGE* forskellige spil (800+), hvilket så også betyder, at der er mange spil, jeg ikke har spillet så meget – og mine mest spillede spil har ikke været spillet adskillige hundrede gange, som det er tilfældet med andre. Min personlige top 5 figurerer dog heldigvis alle på listen! Og generelt bliver mine mest spillede spil heldigvis spillet hvert år og ikke bare meget i ét år og så glemt. Nedenfor min liste over spil jeg har spillet mindst 40 gange:

***

Ticket to Ride (alle versioner) 129
- THE gateway game! Simpelthen (stadig) super godt, og jeg spiller det af og til med min kone, hvor det kun tager 20 minutter, og så er det altså en fantastisk filler…! Spillede det så sent som i går med Jesper, hvor vi spillede tre hurtige spil, som ikke tog meget længere en end time i alt. Det er også super med flere spillere. Elsker især India (fordi det er så tight) og Team Asia (fordi man kan spille i, ja, hold).

One Night Ultimate Werewolf 126
- Det tager 5 minutter at spille et spil, og så løber det hurtigt op, når man skal spille det flere gange I træk… Der er mange social deduction games, jeg ikke bryder mig om, men det her er klasse – især når man spiller det med andre, der også har spillet det meget.

Hanabi 113
- Ghost Stories er mit yndlingscoop, men jeg har spillet Hanabi tre gange så meget, fordi det er nemt at introducere folk til, og især fordi det er et af de få spil, min far elsker.

Agricola 102
- Det bedste spil nogensinde! Så enkelt er det! Bliver aldrig træt af det!

Dominion 85
- Det eneste spil på listen, jeg ikke spiller meget længere. Spillede det en del for nogle år siden, men har kun spillet det tre gange de sidste tre år… Det er dog stadig et super spil, men fik bare spillet det for meget dengang. Skal dog introducere en ven til det inden længe, så mon ikke det snart kommer over de 100 spil. Stadig det bedste deckbuilding game der er.

Summoner Wars: Master Set 70
- Jeg er eurogamer, men lige netop dette spil synes jeg overraskende godt om! Det er så også det eneste spil i den genre, jeg elsker. Har spillet det hele 10 gange i 2016, hvilket er meget for mig. I den rigtige gruppe fungerer det endda også ok med 4!

Taluva 69
- Dette spil er spilLET, jeg spiller med min kone og svigerfar, så langt størstedelen af mine plays er med de to. Vi elsker det alle helt vildt, men folk jeg viser det, synes tit, det er ”meh”. They are WRONG! Det er simpelt, men virkelig fedt – og der er meget interaktion, hvor man kan ødelægge det for hinanden, hvilket vi ynder at gøre.

No Thanks! 66
- En klassiker som bare holder, fin filler som altid er underholdende.

7 Wonders 62
- Har slet ikke spillet det i 2016, men det skal nok blive ændret. Kan ret godt lide drafting games, og det her er kongen af den genre, og så kan man endda spille med 7 (mit yndlingsantal er dog 4). Det nye 7W Duel er i øvrigt også super godt, og det har jeg allerede spillet 19 gange.

Telestrations 60
- Det sjoveste partygame der eksisterer – især når man ikke kan tegne! Spiller selvfølgelig aldrig med de rigtige regler om point, da det ødelægger hele pointen med spillet…

The Game: Are you ready to play The Game? 59
- Et meget simpelt coop-spil der minder lidt om Hanabi, men langt nemmere at forklare, forstå og spille, og netop derfor har jeg spillet det så meget (første spil i juli 2015!). Nemt at introducere folk til. Det er dog ikke sååå svært at vinde, og jeg får det næppe spillet 59 gange til på et år, for det kan godt blive en smule ensformigt.

Ave Caesar 48
- Kendt som “pizzaspillet” blandt en gruppe af mine venner, fordi vi kan nå at ringe efter pizza, spille et spil, og så hente pizzaerne. Det er en super filler - og altid sjovt at blokere folk! Selvfølgelig også noget held med kortene osv., men ofte kan man også spille smart.

Terra Mystica 47
- Mit favoritspil efter Agricola, og jeg spillede det rigtig meget de første par år, men har ikke spillet det så meget de sidste par år, fordi mine medspillere ikke er lige så pjattede med det, som jeg er (og jeg har ikke længere tid til at komme og spille det fast i KBK). Det er en mindre skandale, og jeg vil gøre alt for at få det spillet mindst en håndfuld gange i 2016 (so far har det været på bordet to gange).

For Sale 45
- Som No Thanks er det en klassisk filler, der bare virker!

Carcassonne 44
- Det første rigtige spil jeg spillede med min kone, så det er lidt nostalgisk. Har utroligt nok ikke spillet det i halvandet år – det laver jeg snart om på, for det fortjener det! Har en masse udvidelser; nogle af dem er super gode (spiller altid med I&C), andre er knapt så gode…

Agricola: All Creatures Big and Small 43
- Muligvis den filler (tager max 20-25 minutter at spille), hvor jeg føler, at der er mest ”spil”, og hvor man skal træffe en masse svære valg! Mit yndlingsspil for udelukkende 2 personer

The Resistance 43
- Jeg er større fan af ONUW, men Resistance er også fedt – dog kun når det spilles af folk, der har prøvet det et par gange og ikke bare randomly stemmer for/imod en mission…

Samurai 43
- Endnu et spil jeg ikke har spillet i 2016, men som jeg elsker og nok skal få spillet meget, meget mere – især fordi min far også elsker det.

The Castles of Burgundy 42
- Min kones yndlingsspil og i min personlige top5. Desværre har vi kun spillet det en enkelt gang i 2016, men det skal nok blive spillet meget mere fremover, for det er virkelig fedt. Har alle boards og næsten alle de små udvidelser (mangler lige de nyeste). Felds klart bedste spil; det er kun Trajan og til dels Bora Bora, der også er fine.

Hansa Teutonica 42
- Endnu et spil i min personlige top5, og endnu et spil jeg kun har spillet en enkelt gang i 2016 (men på onsdag får jeg det spillet igen). Helt fantastisk spil.

Cities 42
- 41 af gangene har været med min kone, stort set alle 2p… Ekstra spillere tilføjer ikke rigtig noget, da spillet er 100 % solitaire. Et spil man sikkert enten vil hade eller synes er ganske hyggeligt. Jeg falder sjovt nok i den sidste kategori. Har endda den uofficielle highscore på BGG med 98 point!

Ghost Stories 40
- Mit yndlingscoop! Har spillet det med en masse forskellige grupper, men mest med min bror, da det er hans yndlingsspil. Det er fint med basisspillet, men også helt fint med den første udvidelse. Den sidste udvidelse er til gengæld ret dårlig…
User avatar
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5493
Joined: Wed Apr 26, 2006 2:28 pm
Location: 2900 Hellerup
Has thanked: 6 times
Been thanked: 4 times
Contact:

Re: Dine mest spillede spil

Post by Helle »

Chr88: FANTASTISK dejligt at se, at der er andre, som kan se fornøjelsen ved Taluva. Jeg er meget glad for det spil - selvom jeg ikke synes, at jeg ser andre nævne det overhovedet. Men det er værd at vende tilbage til.

Faktum er i øvrigt, at jeg stort set ikke spiller længere. Det bliver til ... Ingenting.
Så dog at gemalen havde lagt 'Ravens of xxx' frem. Det glæder jeg mig til at spille igen og har været det mest spillede i 2015 - næsten 100 spil.
Ellers ikke noget som jeg synes, at jeg vender så meget tilbage til, at det giver 'mange' spil.

Men Pandemic, Hazienda og Die Macher er tre af de spil, som jeg har mest til til at spille, selvom de ikke så ofte kommer på på bordet.... Men det er der jo ikke noget, der gør (Helle piver lige lidt ...)!!!
Post Reply