Spiller-elimination

Her stilles hver uge et nyt tema til diskussion. Kom og deltag i debatten!
Post Reply
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14570
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 441 times
Been thanked: 614 times
Contact:

Spiller-elimination

Post by Frouvne »

Det er mit indtryk, at spiller-elimination næster er tabu i moderne brætspil. Er det rigtigt og er det i givet fald godt eller skidt? Jeg tænker, at det kan være med til at sikre involvering og intensitet. Og selvfølgelig er der en pris ved det, men jeg syntes nogle af mine største spiloplevelser har været i spil, hvor der var risikoen for at blive elimineret.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9158
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Re: Spiller-elimination

Post by Stony »

Jeg har et meget anstrengt forhold til spiller eliminering. Mere specifikt, så har jeg et meget anstrengt forhold til spiller eliminering i lange spil. Endnu mere specifikt, så HADER jeg lange spil, hvor man ikke bliver slået helt ud, men reelt er reduceret til statistik. (I am staring at you "Dust", you lousy, pathetic excuse of a boardgame experience.)

Spiller eliminering er ikke bare spiller eliminering. Hvis det eksempelvis er på computer, og man spiller online på nettet. Nå ja, så starter jeg da bare et nyt spil hvis jeg er blevet slået ud. Men nu snakker vi jo spiller eliminering i bræt- og kortspil. Der afhænger det i høj grad med spillets længde. Et spil som Bang! har spiller eliminering, og det fungerer som regel... Det sker at det trækker ud, og så er det træls hvis man bare ser på. Men det fungerer de fleste gange som det skal. Så er der de lange spil. Jeg tror hurtigt de fleste kan blive enige om at det ikke er så fedt at blive slået (tidligt) ud af et spil, hvor de tre-fire andre spillere så fortsætter, mens man selv enten må finde nogen andre at spille med (hvis der er nogen), eller må vente (potentielt længe) eller bare pakke sammen og smutte hjem (hvilket måske er lidt bittert efter en enkelt times spil).

Så kan det give noget ekstra spænding? Afgjort. Kan det give nogle triste spiloplevelser? Afgjort. Og i tilfældet med Dust, kan det give en rædselsfuld brætspildag, hvor man tænker de timer får jeg aldrig nogensinde igen? I den grad!

Jeg kan under visse forhold leve med spiller eliminering, men jeg er allerhelst fri. Jeg ser det som et levn fra en svunden tid, hvor man ikke havde bedre forstand m.h.t. at lave brætspil.

EDIT: Min veto går nok ikke så meget på spiller eliminering som sådan, men snarere på de ting der som konsekvens følger med. Hvis man eksempelvis spiller Diplomacy som PBEM, så er spiller eliminering ikke noget problem. For du går ikke glip af det meste af en spilleaften fordi du er røget ud.
Sidst spillet:
Image
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3741
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 19 times
Been thanked: 79 times

Re: Spiller-elimination

Post by Jens_Hoppe »

Jeg har ikke noget imod spillerelimination i princippet, og kan sagtens se at det kan have sin plads i et brætspil. Jeg ser det som mest passende i egentlige eliminationsspil, altså spil hvor vinderen i en eller anden forstand er "last man standing", og hvor alle de andre spillere er faldet fra undervejs. Det modsatte tilfælde - hvor normen måske er at man overlever hele spillet - men hvor en enkelt spiller kan ryge ud, har jeg mindre til overs for.

"Virtuel elimination" har jeg lidt sværere ved at konkludere noget om. Steen nævner et spil Dust, hvor han reelt var slået ud, selvom han stadig skulle deltage. Men er det ikke mere sådan, at man kan blive slået "virtuelt" ud i stort set alle spil? Konsekvensen af at spille et spil hvor man ikke kan blive slået virtuelt ud, er jo at man til enhver tid kan komme tilbage og vinde spillet - selv i sidste træk, uanset hvor dårligt man ellers har spillet. Og det er der da virkelig ikke noget sjov ved...

Spørgsmålet er mere, om man er i stand til at gennemskue, at man nu ikke længere har nogen vinderchancer. Jeg spiller som bekendt gladeligt Terra Mystica, men kan typisk først omkring runde 5-6 stykker se, at jeg ikke længere har en chance. Men de handlinger som jeg og mine modspillere foretog os, som beseglede min skæbne, er sikkert ofte sket flere runder før det. Så jeg var måske reelt blevet slået virtuelt ud i runde 3, men fordi jeg ikke var klar over det, spillede jeg ufortrødent videre.

Efter sådan lidt at have forsvaret "rigtig" spillerelimination, må jeg nu også konkludere at der stort set ikke er nogen af mine yndlingsspil der har det. I stort set alle de spil, jeg holder mest af, spiller alle spillere med i hele spillet. "Stort set", fordi jeg på min liste af yndlingsspil har en stor undtagelse: Titan. Det ultimative eliminationsspil, som i min optik ville være et helt andet (og ringere) spil uden spillerelimination.
What are you, like 80?
Senest købt: MLEM: Space Agency, Faraway, Interstellar, Medina, Storm over Jerusalem
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9158
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Re: Spiller-elimination

Post by Stony »

Jens_Hoppe wrote:"Virtuel elimination" har jeg lidt sværere ved at konkludere noget om. Steen nævner et spil Dust, hvor han reelt var slået ud, selvom han stadig skulle deltage. Men er det ikke mere sådan, at man kan blive slået "virtuelt" ud i stort set alle spil? Konsekvensen af at spille et spil hvor man ikke kan blive slået virtuelt ud, er jo at man til enhver tid kan komme tilbage og vinde spillet - selv i sidste træk, uanset hvor dårligt man ellers har spillet. Og det er der da virkelig ikke noget sjov ved...
Lad mig uddybe: I tilfældet med Dust er det som i "Jeg har NUL impact på spillets resultat. Der er faktisk ikke rigtig noget fornuftigt jeg kan foretage mig. Men jeg ER stadig på brættet og har tur. Jubii!"

Jeg vil sidestille det med at du i Risk kun har et land tilbage, og de andre spillere kunne godt slå dig helt ud, men de vælger hele tiden at sætte alle deres hære i den anden ende af kortet, for det er der at kampene lige nu foregår.
Sidst spillet:
Image
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3741
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 19 times
Been thanked: 79 times

Re: Spiller-elimination

Post by Jens_Hoppe »

Stony wrote:Lad mig uddybe: I tilfældet med Dust er det som i "Jeg har NUL impact på spillets resultat. Der er faktisk ikke rigtig noget fornuftigt jeg kan foretage mig. Men jeg ER stadig på brættet og har tur. Jubii!"
Jeg forstår, og det lyder træls. Er det med virtuel elimination i virkeligheden mere et spørgsmål om det med, om man har "noget fornuftigt at foretage sig"? Da jeg spillede Taj Mahal i går, kunne jeg nemt efter en 7-8 runder eller så (ud af 12) se, at jeg ikke ville vinde. Men jeg kunne selvfølgelig stadig deltage og have det sjovt. Jeg har også set 1830-spillere være åbenlyst ude af konkurrencen, men fordi de havde deres Canadian Pacific-selskab at fifle med, morede de sig stadig godt.

Om man kan vinde eller ej, er et andet spørgsmål: Jeg forventer at folk stræber efter sejren, sålænge den er mulig, men spørgsmålet er måske mere om hvad man gør, når den ikke længere er det...?
What are you, like 80?
Senest købt: MLEM: Space Agency, Faraway, Interstellar, Medina, Storm over Jerusalem
User avatar
Da Senzai
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 124
Joined: Mon Aug 26, 2013 8:42 pm
Location: København
Been thanked: 10 times

Re: Spiller-elimination

Post by Da Senzai »

Jeg bryder mig ikke om spiller Eliminering. Jeg synes ikke, at vi spiller så tit og så er det synd, hvis der er nogen, der er nødt til at sidde og kigge på ^_^;
Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14570
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 441 times
Been thanked: 614 times
Contact:

Re: Spiller-elimination

Post by Frouvne »

Jeg syntes spiller-eliminering passer fint ind i kortere spil som King of Tokyo, hvor det også er med til at skabe spænding og man sagtens kan sidde og heppe på de resterende i den tid den varer at afslutte spillet før man kan komme i gang med noget nyt. I længere spil kan jeg godt se, at det kan være lidt mere problematisk ... måske særligt i de mellem-lange spil, da det ofte er spil, der skal afvikles på en ordinær spilaften, hvor man så kommer til at vente på at kunne deltage i det næste spil. Til de lange spil syntes jeg dog, at det kan være en præmis, der er helt i orden og at det kan være langt mere humant at blive sendt ud af et spil end at blive hensat i en ubetydelig position, hvor det kan være svært at finde en rolle, man kan fylde ud. Men i praksis er der langt imellem at jeg spiller spil med spiller-elimination og jeg opsøger dem som hovedregel heller ikke selv.
frouvne, administrator

Image
Post Reply