Kosmos 2-spillers nostalgi

Her stilles hver uge et nyt tema til diskussion. Kom og deltag i debatten!
Post Reply
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14570
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 441 times
Been thanked: 614 times
Contact:

Kosmos 2-spillers nostalgi

Post by Frouvne »

Da vi begyndte at spille tyske spil var et af de sikre hit 2-spillers spillene fra Kosmos i de små kvadratiske æsker. Jeg formoder, at der ikke længere produceres spil i serien - men måske jeg tager fejl. Spillene har de seneste år ikke fået meget spilletid hos os og har stået i en mindre reol bag en dør. I mellemtiden er min datters krybbe blevet placeret tæt på den og for nyligt udviste hun tilstrækkelig meget interesse for spillene til at krybben måtte rykkes lidt længere væk og til at min opmærksomhed blev rettet mod spillene endnu en gang.

Vi har brugt rigtig mange timer på den spil-serie og i årevis var et spil som Lost Cities vel også næsten automat-svaret hvis talen faldt på gateway-spil ... og særligt hvis det var kæresten, man gerne ville have til at interessere sig for spil. Vi spillede det da også ihærdigt igennem nogle år. Da vi for få år siden havde det fremme igen, tror jeg dog nok vi blev slemt skuffet. Det er et af de spil, der næsten spiller sig selv, når man spillet det nok gange.

Seriens bredde var også imponerende, når man her efterfølgende ser på den. Alt fra små naive spil som Elchfest til Blue Moon, der gerne blev hevet med, når vi skulle på ferie. Et andet spil hvis dybde, der også imponerede mig var Lord of the Rings - The Confrontation - der vist i øvrigt i den engelske udgave blev udgivet af Fantast Flight Games, men dog i samme format. For mig var det dog særligt de simple og lettilgængelige spil som f.eks. Odin's Ravens og Balloon Cup, der karakteriserede serien og som gav mange timers underholdning. Og så var der de små perler, der overraskede og som indeholdt langt mere end man måske lige skulle tro ved første øjekast som f.eks. Kahuna.

Er der nogen der ved, hvad der skete med serien? Betød de noget for jeres udvikling som brætspillere ... og finder nogle af spillene stadig vej til spillebordene rundt omkring?
frouvne, administrator

Image
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: Kosmos 2-spillers nostalgi

Post by Larsine »

I følge BGG er der 46 forskellige spil i serien, og flere af dem kan man stadig købe i følge braetspilspriser.dk

På engelsk blev de fleste af dem udgivet af Rio Grande Games, men de har tilsyneladende opgivet deres licens, og nogle af spillene bliver udgivet a Z-Man Games, så de kan stadig fås.

De kommer med jævne mellemrum på bordet hjemme hos os, men slet ikke i samme stil som tidligere. Derudover spilles mange af dem hele tiden på http://www.yourturnmyturn.com/
User avatar
krasch
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 180
Joined: Sun Apr 30, 2006 9:53 pm
Location: København N

Re: Kosmos 2-spillers nostalgi

Post by krasch »

Jeg har igennem tiderne haft følgene 2-player kosmos:

Dracula
Blue Moon
Jambo
Kahuna
Lord of the Rings - The Confrontation
Odin's Ravens
Die Pyramiden des Jaguar
The Settlers of Catan Card Game
Starship of Catan
Lost Cities

Det eneste af disse spil jeg ikke havde meget fornøjelse af, var Die Pyramiden des Jaguar. Starship of Catan kan jeg huske at jeg var meget imponeret over, og det gjorde derfor også lidt ondt, da jeg for noget tid siden solgte det. Men ja, der var mange gode spil i 2-player kosmos serien, og spillene var absolut med til at udvikle min interesse for brætspil.
I dag har jeg kun et enkelt af spillene tilbage i samlingen, og det er Lord of The Rings: The Confrontation.
Image
Post Reply