Afsked med de skrevne anmeldelser

Her stilles hver uge et nyt tema til diskussion. Kom og deltag i debatten!
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14570
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 441 times
Been thanked: 614 times
Contact:

Afsked med de skrevne anmeldelser

Post by Frouvne »

Når man opsøger sektionen med anmeldelser på BGG er der en klar tendens til, at der er blevet længere imellem de skrevne anmeldelser til fordel for de filmede. Udover at der er nogle åbenbare fordele ved det nye medievalg f.eks. i.f.t. at kunne vise komponenter og procedurer og dermed lettere formidle en fornemmelse for et spil, så er min fornemmelse, at det også er udtryk for en dovenskab. Tendenser ser ud til at være fuldkommen generel, hvis man søger anmeldelser af computerspil, kameraer eller stort set hvad som helst. Personligt syntes jeg, det er enormt træls, at jeg skal gennemse en video på en eller en hel time istedet for hurtigt at kunne skimme ned igennem en tekst for at finde det, jeg er på udsigt efter og for at vurdere om jeg evt. skal læse hele teksten. Hvad syntes I om tendensen? Ser I primært fordele eller ulemper ved den og tror I, at der med tiden vil komme lidt mere liv i de skrevne anmeldelser igen?
frouvne, administrator

Image
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3741
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 19 times
Been thanked: 79 times

Re: Afsked med de skrevne anmeldelser

Post by Jens_Hoppe »

Jeg foretrækker absolut de skrevne anmeldelser - men jeg er en minoritet hvad det angår, det er jeg ikke i tvivl om. :)

I sidste ende må kommunikationsformen vel have noget at gøre med hvordan folk foretrækker at få præsenteret information. Og der er videoanmeldelser tydeligvis mere populære end skrevne anmeldelser; på samme måde som at flertallet tilsyneladende foretrækker at få forklaret regler til spil, fremfor at skulle læse dem selv. (Jeg har det lige omvendt, og synes ikke rigtigt jeg kan forstå et spil, uden selv at have læst reglerne).
What are you, like 80?
Senest købt: MLEM: Space Agency, Faraway, Interstellar, Medina, Storm over Jerusalem
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: Afsked med de skrevne anmeldelser

Post by Larsine »

På BGG abonnere jeg på samtlige spil jeg har I min samling, men jeg sletter alle videoer i mit nyhedsfeed uden at have set dem.

Jeg kommer simpelthen til at kede mig når jeg sidder og ser en videogennemgang af noget som helst, og typisk irritere det mig hvis det er en instruktionsvideo hvor det essentielle kan stå på en linje.

Kald mig bare en gammel sur mand, men jeg bryder mig ikke om anmeldelser, FAQs eller instruktioner på video.
Last edited by Larsine on Mon Aug 15, 2016 3:30 pm, edited 1 time in total.
User avatar
Jonezy
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1471
Joined: Thu Mar 10, 2011 7:32 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Hansa Teutonica, Orléans og Terraforming Mars er mine mere euro-orienteret favoritter, men Too Many Bones: Undertow er favorit SPILLET lige nu. Jeg er dog total omni-gamer og spiller stort set alle slags spil til stor fornøjelse. Holder blandt andet også meget af hyggelige fillers og CMoN terninge-fjol.
Location: Taastrup (København)
Has thanked: 278 times
Been thanked: 174 times

Re: Afsked med de skrevne anmeldelser

Post by Jonezy »

Lars er en sur gammel mand....;)
Image
User avatar
strato
50+ indlæg
50+ indlæg
Posts: 92
Joined: Sun May 15, 2016 12:36 pm
Favoritspil: Roll Player, Alchemist, Terraforming Mars, Wingspan, Everdell, Tash-Kalar, Titan, 7 Wonders Duel, Rococo
Location: Søborg
Has thanked: 5 times
Been thanked: 6 times
Contact:

Re: Afsked med de skrevne anmeldelser

Post by strato »

Ouch, så må der være flere gamle sure mænd - jeg vil i hvert også helst læse anmeldelser (også gør det ikke noget at de er krydret med still-billeder).
Måske er det et udtryk for at det er nemmere at lave en "sloppy" video hvor man snikke snakker en halvdårlig performance frem for at formulere sig på skrift?? Altså at det tager længere tid at skrive en velformuleret anmeldelse end det gør at streame sig selv mere eller mindre forberedt?
zutcorp
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 248
Joined: Sun Jan 06, 2013 3:43 pm
Favoritspil: http://boardgamegeek.com/collection/user/zutcorp
Location: Viby Sj.

Re: Afsked med de skrevne anmeldelser

Post by zutcorp »

Jeg kommer også til at kede mig ved videoer. Jeg læser/skimmer meget hurtigere end de kan snakke, så jeg mister hurtigt interessen.

Faktisk vil jeg tit også hellere læse en bog end at se film, men der vinder tv altså alligevel indimellem når trætheden melder sig.
Tommy Champione
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 103
Joined: Thu May 19, 2011 12:11 am
Location: Brønshøj

Re: Afsked med de skrevne anmeldelser

Post by Tommy Champione »

Tjoh kommer vel også an på hvilken type spil der er tale om. Man kan selvfølgelig komme langt med et billedgalleri af spillet.
Men hvis man kigger på et større spil med dyre komponenter foretrækker jeg så klart en video - der er dog helt sikkert for mange der bøvler i de videoer, men så det jo godt man kan spole, præcis som med tekst :)
User avatar
JoelP
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 682
Joined: Sun May 27, 2012 2:50 pm
Location: København

Re: Afsked med de skrevne anmeldelser

Post by JoelP »

Jeg synes da, at der masser af skrevne anmeldelser, også i forhold til video. Især hvis man skraber unboxing og play throughs væk.
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Afsked med de skrevne anmeldelser

Post by Mik »

Jeg læser sjældent anmeldelser på BGG, men jeg læser stadig anmelderser i bladform.
Mik
Image
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9158
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Re: Afsked med de skrevne anmeldelser

Post by Stony »

Når jeg tænker på, at anmeldelsen først skal udarbejdes, og nogen skal tage sig tid til at lave et - forhåbentlig - ordentligt stykke arbejde, så skal det være noget der for anmelderens skyld både skal være tid og lyst til, og så tager jeg lige det jeg kan få.

Jeg kan sagtens følge problemstillingen ift. at skulle glo en hel video igennem, for at kunne få den/de oplysninger man søger, men omvendt tænker jeg også at det så måske ikke er den skrevne versus optagede anmeldelse der er den egentlige udfordring... Så lyder det måske snarere som om man mangler muligheden for at kunne se hvor mange stjerner den har fået, og hvis den så har fået mange stjerner, SÅ gider man måske at læse resten...?
Sidst spillet:
Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14570
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 441 times
Been thanked: 614 times
Contact:

Re: Afsked med de skrevne anmeldelser

Post by Frouvne »

Retfærdigvis skal det nævnes, at der jo er flere af dem, der laver videoer, der er flinke nok til at markere, hvor deres afsluttende bemærkninger starter. Dem spoler jeg gerne frem til først for at vurdere, om det er noget, jeg skal bruge mere tid på. Jeg ser nogle videoer - ikke altid fra start til slut, men det er ikke sådan, at jeg aldrig gider at se en video. Faktisk kan jeg også lade mig underholde af den begejstring som f.eks. Tom Vasel kan lægge for dagen, så indimellem ser jeg f.eks. også hans videoer. Men mediet lægger ikke op til stringens ... og det er få, der har selvdisciplin og evner til at begrænse sig.
frouvne, administrator

Image
Mr.OD
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 142
Joined: Tue Jul 26, 2016 3:23 pm
Favoritspil: Forbidden stars, Cthulhu wars, Champions of midgard
Location: Esbjerg

Re: Afsked med de skrevne anmeldelser

Post by Mr.OD »

Jeg tænker at der er plads til begge medier.
Nogle mennesker kan bedst udtrykke sig skriftligt, og nogle kan bedre foran et kamera.
Ligeledes vil der også være mennesker der foretrækker at læse frem for at se video og vice versa.

Jeg tror ikke at stigende video er et udtryk for dovenskab. At filme, klippe og redigere en ordentlig video tager mindst lige så lang tid som at skrive en god artikel.

Faktum er nok bare at med internettet, og specielt Youtube's kæmpe popularitet, så er det videoer der nemmest får dit materiale ud til flest brugere. Samtidig er det nok nemmere at tjene reklame penge på youtube (Blot en antagelse og ikke noget jeg ved med sikkerhed).
Michael_Olsen
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 462
Joined: Tue Apr 09, 2013 10:44 pm
Location: Ringsted
Contact:

Re: Afsked med de skrevne anmeldelser

Post by Michael_Olsen »

Frouvne wrote:Retfærdigvis skal det nævnes, at der jo er flere af dem, der laver videoer, der er flinke nok til at markere, hvor deres afsluttende bemærkninger starter.
Jeg kom lige til at tænke på denne post da jeg faldt over (atter en) Rahdo "Final Thoughts" video på næsten 30 minutter. Geez.

Jeg er helt sikkert færdig med video anmeldelser, med mindre det er absolut det eneste der er til rådighed. En tekst anmeldelse er langt hurtigere at overskue, plus det lægger mere op til diskussion (på bgg for eksempel). At spilde en halv time på en "udød viking" som får ethvert spil til at se utroligt kedeligt ud, det har jeg ikke tålmodighed til.
Image
User avatar
JoelP
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 682
Joined: Sun May 27, 2012 2:50 pm
Location: København

Re: Afsked med de skrevne anmeldelser

Post by JoelP »

Jeg synes bare ikke man kan dømme videoanmeldelser på Rahdo og UDV. Det svarer til at dømme skrevne anmeldelser ude, fordi der er nogen, der poster 3 linier, hvor de lige nævner hvad der er i æsken - det er jo kun et fåtal, det gælder for. Og man kan skimme videoer, som man kan skimme tekst. Jeg savner mest, i begge formater, at man dropper alt for meget regelforklaring, som om det var en opsumering af regelbogen, og i stedet fokuserede på situationer i spillet og elsempler på de beslutninger der skal tages undervejs
Michael_Olsen
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 462
Joined: Tue Apr 09, 2013 10:44 pm
Location: Ringsted
Contact:

Re: Afsked med de skrevne anmeldelser

Post by Michael_Olsen »

JoelP wrote:Jeg synes bare ikke man kan dømme videoanmeldelser på Rahdo og UDV
Fair enough. Men jeg mestre ikke at skimme en video, og jeg har aldrig set en video anmeldelse under 20 minutter. Det er bare for langt og for kedeligt til mig.
Image
Post Reply