En travl brætspils-week-end... ?

Her stilles hver uge et nyt tema til diskussion. Kom og deltag i debatten!
Post Reply
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14570
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 441 times
Been thanked: 614 times
Contact:

En travl brætspils-week-end... ?

Post by Frouvne »

Der må være nogen, der har haft travlt i den forgangne week-end, da der både har været Viking Con og Spiel 2016. Det kunne være fedt at høre om nogle af jeres oplevelser, om positive overraskelser og skuffelser og naturligvis masser af hyggelige anekdoter fra en forhåbentlig uforglemmelig week-end! :D
frouvne, administrator

Image
User avatar
Jonezy
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1471
Joined: Thu Mar 10, 2011 7:32 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Hansa Teutonica, Orléans og Terraforming Mars er mine mere euro-orienteret favoritter, men Too Many Bones: Undertow er favorit SPILLET lige nu. Jeg er dog total omni-gamer og spiller stort set alle slags spil til stor fornøjelse. Holder blandt andet også meget af hyggelige fillers og CMoN terninge-fjol.
Location: Taastrup (København)
Has thanked: 278 times
Been thanked: 174 times

Re: En travl brætspils-week-end... ?

Post by Jonezy »

Var hverken til SPIEL eller på Viking Con, men brugte da alligevel hele lørdagen på at spille spil med 3 andre gutter i Humlebæk alligevel!

Her fandt jeg ud af, at jeg stadig synes at stacking spil er sjove og jeg er vildt dårlig til dem, da vi hyggede os med 2 spil Junk Art. Kan anbefales, hvis man synes at Bandu er sjovt.

Scythe var igen sjovt og det spiller jeg gerne igen. Denne gang vandt jeg kun knebent, men kan godt se at jeg har en fordel mod andre, som ikke brætspiller så meget. Man er lige lidt mere opmærksom på at få brugt sine aktioner optimalt og jeg endte igen med at have klart flere penge end de andre inden slutscoringen, da jeg prioriterer mine pengegivende bund-aktioner noget mere end de andre.

Moderne Zombicide var sjovt, men det var en lidt mærlig oplevelse. Vi startede med at få klø på det samme scenarie 2 gange i træk for så at spille et andet, hvor vi cruisede igennem. Jeg ved ikke om det er temaet eller hvad, men jeg fortrækker altså klart Black Plague udgaven af Zombicide. Dog stadig top underholdende at rulle masser af terninger og smadrer horder af zombier.

Så ganske hyggelig weekend selvom jeg hverken var i Tårnby eller Essen.
Image
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: En travl brætspils-week-end... ?

Post by Larsine »

Jeps en rigtig god wekend på Viking-Con, som man kan læse mere om her: viewtopic.php?f=1&t=8717&p=87661#p87661
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3741
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 19 times
Been thanked: 79 times

Re: En travl brætspils-week-end... ?

Post by Jens_Hoppe »

Jeg havde en fin tur til Essen. I år boede vi i medborgerhuset (må man vel nærmest kalde det) Unperfekthaus, som også har et lille hotel tilknyttet. Det viste sig at være et godt valg: Hotellet ligger så centralt som man kan ønske sig, faciliteterne er supergode (det var det, vi opdagede sidste år, og grunden til at vi valgte også at bo der i år), og der er altid masser af brætspillere.

Vi tog en hel dag på messen om torsdagen (indkøbs-rush!), en halv dag fredag (resten blev brugt til at spille), og hele lørdag blev vi også hjemme på Unperfekthaus. Søndag tog vi sent til messen og blev der, til det var tid til at tage i lufthavnen. Vores sene fly til Danmark endte så i øvrigt med at blive aflyst, så vi fik en ekstra overnatning på Air Berlins regning på et fancy hotel lige ved Düsseldorf lufthavn. Det er sikkert første gang, at den fine glas-og-krom hotelbar har prøvet at blive overrendt af overtrætte, danske brætspillere med papæsker under armen. :)

Der var mange mennesker på messen allerede fra torsdag, og der var vist en del problemer med at komme derud med metro om fredagen (hvor jeg heldigvis i stedet valgte at vandre de ca. 4 km derud).

Messen er også blevet mærkbart mere international end da jeg første gang var der for 10 år siden. Nu om dage fylder de ikke-tyske udstillere vel lige så meget som de tyske, og selv de velkendte tyske spilgiganter producerer ofte selv engelsksprogede udgaver af deres egne spil. Det var også den største udgaven af messen, jeg mindes at have været på: I år spredte messen sig over både hal 1, 2, 3, 4, galleriet, 6 og 7.
What are you, like 80?
Senest købt: MLEM: Space Agency, Faraway, Interstellar, Medina, Storm over Jerusalem
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3741
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 19 times
Been thanked: 79 times

Re: En travl brætspils-week-end... ?

Post by Jens_Hoppe »

Vanen tro fik vi mest spillet lidt mindre og hurtige spil i Essen, men trods alt også lidt med lidt kød på.

- Fuji Flush. Lille, hurtigt Friese-kortspil, som var ret tyndt med tre spillere, og lidt bedre med fire. Forhåbentlig endnu bedre med flere?? Uanset hvad er det ikke noget stort spil. 5/10.

- Fabled Fruit. Et Friese-spil mere. Genial implementation af en legacy-lignende mekanisme: I løbet af et spil drafter man kort fra en lille del af et enormt, sorteret deck af kort med specielle powers. Efter et spil nulstiller man ikke dette deck, så næste gang er det nogle andre kort man starter med at kunne vælge. Desværre er selve spillet ikke specielt interessant - i hvert fald ikke med de kort jeg nåede at se efter et par spil, men hvem ved hvad de senere kort laver af ravage? :) 6/10.

- Kingdomino. Simpelt familie/børnespil, hvor man bygger et lille, 5x5 felter kvadratisk kongerige af 2x1 store dominobrikker med terræn på. Meget simpelt, men yderst elegant og veldesignet, og selv om spiltypen jo mildest talt ikke rammer mit sweet spot, endte jeg alligevel med at købe et eksemplar. 7/10.

- En række småspil fra Oink Games: TROLL (simpelt, lidt kedeligt bydespil, 5/10), Maskmen (mystisk kom-af-med-kortene spil, hvor man først ved at spille kortene finder ud af, hvilke der slår hvilke, 5/10), og endelig Insider (genialt 20 spørgsmål til professoren / social deduction spil, som vel nærmest må være det bedste spil, jeg overhovedet fik spillet i Essen. 9/10).

- Magecraft. Tåleligt lille spil, om to troldmænd som skyder angrebsspells i hovedet af hinanden. Fint back-and-forth flow i spillet, men det var ikke noget jeg løb ud og købte bagefter. 6/10.

- Tides of Madness. Nytematiseret udgave af Tides of Time, dog med en ekstra "madness-mekanisme", som alt andet lige gør spillet lidt bedre. Kan man lide ToT, vil man også kunne lide ToM. 7/10.

- X Nimmt!. Fin lille variant over 6 Nimmt. 6/10.

- Evolution: Climate. Endelig et lidt større spil, som jeg dog syntes skuffede lidt. De nye regler i forhold til det "almindelige" Evolution - et system til at simulere klimaændringer og deres konsekvenser - er dog en fin tilføjelse til spillet, så kan man lide Evolution, er Climate nok en no-brainer. 6/10.

- NOT ALONE. Et af de mere hypede spil på messen, og hvorfor kan man godt undre sig lidt over. Bevares, det er et velfungerende en-mod-mange kortspil, som jeg nemt kan anbefale, men det er så også det. 6.5/10.

- Bohemian Villages. Det startede egentlig meget godt som et fint lille terningspil, hvor man placerer meeples på forskellige bygninger, i håb om at få points fra dem. Det var lige indtil det gik op for os, at spillet nærmest kan trække uendeligt langt ud, hvis man synes det skal det (hvis man f.eks. ikke selv står til at vinde). Yikes, det var lidt af en smertefuld oplevelse. 4/10.

- Mystic Vale. Sorry, jeg er ikke en fan af dette aldeles interaktionsløse spil. Var det udkommet året inden Dominion havde det selvsagt været yderst nyskabende, men nu har Dominion næsten 10 år på bagen, hvilket reducerer Mystic Vale til en bleg, bøvlet efterligning for folk der godt kan lide at sleeve kort. Flot artwork, dog! Det kommer jeg ikke til at spille igen. 5/10.

- Cottage Garden. Fint, simpelt Uwe Rosenberg spil, præsenteret som et lidt dybere spil for mere end to spillere, med rødder i hans tidligere Patchwork. Og ja, det minder en del om Patchwork, og ja, man kan være mere end to spillere, men det virkede faktisk også som et mere "lightweight" spil end Patchwork... Så mens Patchwork under den søde, øhm, patchwork-facade som bekendt er en benhård duel, virkede Cottage Garden overraskende nok meget mere "hyggeligt". Stadig, et spil med en masse brikker som repræsenterer sovende katte er svært ikke at give, i det mindste, en forsigtig anbefaling. 7/10.

- Habitats. Det nye spil fra Cwali, og ja, det er det med de megagrimme, kinesiske porcelænsdyr, som man forventes at bruge som spillerbrikker. Bortset fra dem, er det dog et fint spil. Den mest oplagte sammenligning er Glen More, for i Habitats bygger man også sit eget landskabstableau af brikker, som man har draftet fra et centralt layout, og man scorer også points efter hver af spillets tre runder, plus en ekstra gang slutscoring. I Habitats bygger man dog en dyrepark, og hver eneste dyr/plante/turist/vej brik man tilføjer, giver points til sidst, hvis man ellers får den placeret rigtigt. Habitats gav et godt indtryk, og jeg glæder mig til at spille det igen. 7.5/10.

- Og så er der selvfølgelig det Essen-spil, som jeg var så heldig at få fingrene i et par uger inden Essen, og som jeg ikke er i tvivl om bliver det store Essen-hit for mig i år. Terraforming Mars, naturligvis. Solide mekanismer, og samtidig et design der tager sit tema seriøst, så man til tider føler at man spiller en mærkelig blanding af High Frontier og Terra Mystica. Og så kan jeg i hvert fald ikke bede om mere... :) 9/10.
What are you, like 80?
Senest købt: MLEM: Space Agency, Faraway, Interstellar, Medina, Storm over Jerusalem
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3741
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 19 times
Been thanked: 79 times

Re: En travl brætspils-week-end... ?

Post by Jens_Hoppe »

Jeg fik også købt en række andre spil, som jeg glæder mig til at få på bordet: De nye Eklund-spil (Bios: Genesis og Pax Renaissance), et par udvidelser fra PD-Verlag (Concordia: Gallia/Corsica og et lille papark med udvidelser til Concordia og Navegador), Alexander Pfister-spillet Great Western Trail, Kanagawa, Hanamikoji, samt Russian Railroads: American Railroads udvidelsen.

Til ungerne fik jeg udvidelsen til Star Wars Carcassonne, og i et anfald af overmod anskaffede jeg også et af Kosmos' små escape room spil, EXIT: Das Spiel - Die Grabkammer des Pharao, selvom mit tyske jo i bedste fald er noget mangelfuldt.
Last edited by Jens_Hoppe on Mon Oct 17, 2016 6:08 pm, edited 1 time in total.
What are you, like 80?
Senest købt: MLEM: Space Agency, Faraway, Interstellar, Medina, Storm over Jerusalem
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3741
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 19 times
Been thanked: 79 times

Re: En travl brætspils-week-end... ?

Post by Jens_Hoppe »

Terraforming Mars var selvsagt det spil, der var mest snak om i Essen. Det blev også ret hurtigt udsolgt (fredag?). Et spil jeg så spillet mange steder var Captain Sonar fra Matagot, et real-time holdspil om kæmpende ubåde. Det så i hvert fald hektisk ud, og alle deltagere så ud til at more sig. NOT ALONE blev der også snakket meget om, og som nævnt tidligere er det måske lidt mystisk.

Der var også en del buzz omkring det danskdesignede London Dread. Apropos dansk design; Klask-standen var (ligesom sidste år) nærmest festens midtpunkt, og Asger Graneruds Flamme Rouge cykelspil solgte vist også godt.

I forhold til den "interesseliste", jeg havde lavet inden messen, endte jeg med alligevel at springe fra The Last Friday (for selvom det så cool ud, tvivler jeg på, om det er noget jeg vil kunne få på bordet) og Key to the City - London (som jeg dog ikke helt har afskrevet, men nu kan jeg så tillade mig at vente og se, hvordan det bliver modtaget). Selv hvis jeg havde haft lyst til at købe A Feast for Odin, gjorde størrelsen og vægten af spillet, at det blev udsat på ubestemt tid. Railroad Revolution fra What's Your Game? så spændende ud, og det blev også udsolgt hurtigt, men da en medrejsende købte et eksemplar, tillod jeg mig at springe over. The Colonists fra Mayfair vidste ingen vist rigtigt hvad var inden messen, men det endte med at være til salg, og det viste sig at være en Caverna-kæmpe æske fyldt til randen med pap. Og det så rigtig interessant ud...

Jeg havde også kig på det "andet" Mars-spil, Martians: A Story of Civilization (ikke at forveksle med det tredje Mars-spil, Mission To Mars: 2049, som ikke gjorde det store væsen af sig, eller det fjerde Mars-spil, First Martians: Adventures on the Red Planet, som ikke er udkommet endnu, men hvor man i det mindste i en montre kunne se en prototype). Men Martians: ASoC virkede sgu lidt tørt og kedelig-euro-agtigt, og jeg blev også lidt forarget over at man, på bedste Kickstarter-manér, skulle betale ekstra for den "fulde" version af spillet (hvor man f.eks. fik alle scenarierne med). Heldigvis blev spillet udsolgt i begge udgaver, mens vi sad derhjemme om lørdagen, så jeg ikke behøvede overveje det mere.

Inis ser fedt ud, men æsken var stor og tung, og jeg endte med at udsætte det indkøb til senere.

Jeg nåede i øvrigt forbi standen, hvor fantasy-spillet Gloomhaven blev præsenteret. Det ser meget cool ud, og jeg er glad for at jeg er backer på det. Men æsken...?! Damn, jeg har ikke set noget lignende siden jeg i sin tid købte War of the Ring Collector's Edition...

Et andet fantasy-spil var Of Dreams & Shadows. Jeg havde haft lidt kig på det, men producenterne havde vist ikke så mange eksemplarer med, og om søndagen (eller var det allerede om fredagen?) var det i hvert fald udsolgt.
What are you, like 80?
Senest købt: MLEM: Space Agency, Faraway, Interstellar, Medina, Storm over Jerusalem
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5107
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 480 times
Been thanked: 519 times

Re: En travl brætspils-week-end... ?

Post by Gunness »

Tak for rapporten. Der er meget at se frem til ved lejlighed. Jeg blev især glad for at læse om Gloomhaven. Yes, det er lidt af en monsterboks!
Bestilt: The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal, Sleeping Gods 2
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14570
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 441 times
Been thanked: 614 times
Contact:

Re: En travl brætspils-week-end... ?

Post by Frouvne »

Dejligt med nogle vurderinger og stemningsbilleder, Jens. Min egen "brætspilsweek-end" var beklageligvis ligesom stort set de fleste andre week-ender i året, hvilket vil sige at brætspil havde en meget lille plads og at der da i hvert tilfælde slet ikke blev plads til hverken Viking Con eller Spiel 2016. Jeg kunne naturligvis ikke helt undgå at skæve til de første reaktioner fra Spiel både på skrift og på Stream ... men jeg blev ikke fanget voldsomt ind i det i år. Lidt blev jeg dog alligevel grebet af stemningen for før week-enden var omme nåede jeg da at lave den obligatoriske Spiel-ordre, der i år røg til Milan-Spiele. Da flere af spillene endnu ikke var på deres hylder, kommer jeg dog til at væbne mig med tålmodighed før min primære Spiel-høst dukker op i år.
frouvne, administrator

Image
Culkasi
25+ indlæg
25+ indlæg
Posts: 37
Joined: Tue May 28, 2013 5:13 pm
Favoritspil: http://www.boardgamegeek.com/collection ... dgame&ff=1
Contact:

Re: En travl brætspils-week-end... ?

Post by Culkasi »

Jens_Hoppe wrote:Vanen tro fik vi mest spillet lidt mindre og hurtige spil i Essen, men trods alt også lidt med lidt kød på.

- Fuji Flush. Lille, hurtigt Friese-kortspil, som var ret tyndt med tre spillere, og lidt bedre med fire. Forhåbentlig endnu bedre med flere?? Uanset hvad er det ikke noget stort spil. 5/10.
Det virker helt vildt godt med 7-8 - helt klart designet til at blive spillet i større grupper, og det var et af de bedste spil jeg fik spillet i Essen
Jens_Hoppe wrote: - Fabled Fruit. Et Friese-spil mere. Genial implementation af en legacy-lignende mekanisme: I løbet af et spil drafter man kort fra en lille del af et enormt, sorteret deck af kort med specielle powers. Efter et spil nulstiller man ikke dette deck, så næste gang er det nogle andre kort man starter med at kunne vælge. Desværre er selve spillet ikke specielt interessant - i hvert fald ikke med de kort jeg nåede at se efter et par spil, men hvem ved hvad de senere kort laver af ravage? :) 6/10.
som du selv er inde på bliver det mere og mere interessant jo flere gange man spiller det, men en MEGET blød lærekurve - designet til familier?
Jens_Hoppe wrote: Et spil jeg så spillet mange steder var Captain Sonar fra Matagot, et real-time holdspil om kæmpende ubåde. Det så i hvert fald hektisk ud, og alle deltagere så ud til at more sig.
Det er godt nok smag og behag med det spil - min gruppe synes det var fantastisk, og vi spillede 4v4. LHver person har en rolle på ubåden (systems, maskinrum, navigatør, kaptajn) og skal så i real time arbejde sammen om at skyde den anden ubåd. Det var alt for kaotisk for mig så jeg takkede af efter et spil, men de andre var vilde med det, og der røg et par kopier med hjem
Jens_Hoppe wrote: og Asger Graneruds Flamme Rouge cykelspil solgte vist også godt.
Super fedt spil, jeg havde ikke hørt om det inden Spiel, men da jeg først fik prøvet det torsdag aften var det det første spil jeg købte fredag morgen - godt designet, og med en fin relativt kort spiltid - og så til en fair pris.
Jens_Hoppe wrote: Key to the City - London (som jeg dog ikke helt har afskrevet, men nu kan jeg så tillade mig at vente og se, hvordan det bliver modtaget)
Kan helt klart anbefals! Et af de bedste spil jeg fik spillet i Essen. Det fungerede rigtigt godt, og de mange kendte varemærker i London giver en lyst til at bygge det samlede London kort til sidst :)

Hvis jeg lige skal nævne et par af mine højdepunkter fra Spiel her;

Tiefe Taschen - 4-8 spillere, boksen siger 20-50 min men vi brugte godt over en time - det er en boiled down version af Junta som fungerer sindsygt godt. Simpelt nok spil, men med så meget dybde og potentiale for grudges.

North American Railways - Havde en masse hype og var alt for dyrt i forhold til hvad der var i æsken, men skal alligevel nævnes da det faktisk er et super solidt spil. Bliver nok ikke reprintet hvilket er grunden til det rush der var på det, men fint lille stock-management game.

Honshu - Tile placement når det er bedst!

Guilds of London - Worker placement som jeg havde forudbestilt, var et super godt spil, meget solidt - spillede det igen igår og synes stadig det er fedt.

Da Yunhe - Spil om at sejle op og ned af en kinesisk flod - meget meget cut-throat i den rigtige gruppe (vi havde en der ikke ville købe det forid han var bange for at vi reelt kunne blive uvenner over det). Har desværre stadig kun tyske regler, men bliver oversat i november.

Amis Cube - Genialt lille spil som basically virker lidt som multiplayer rubik's cube - utroligt vanedannende og har også en solitaire mode.

Tramways - Bundsolidt euro, tager en krig at spille, men det er tiden værd

Cattack! No.1 - Cat Volleyball - need I say more?

Alt i alt var det et år i år med mange gode spil, men jeg manglede det der Euro spil der bare kørte benene væk under mig. Spændende at der var et par spil der virker bedste i store gruppe, det har ikke været så normalt
Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14570
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 441 times
Been thanked: 614 times
Contact:

Re: En travl brætspils-week-end... ?

Post by Frouvne »

Culkasi wrote:
Jens_Hoppe wrote:[...] - Fuji Flush. Lille, hurtigt Friese-kortspil, som var ret tyndt med tre spillere, og lidt bedre med fire. Forhåbentlig endnu bedre med flere?? Uanset hvad er det ikke noget stort spil. 5/10.
Det virker helt vildt godt med 7-8 - helt klart designet til at blive spillet i større grupper, og det var et af de bedste spil jeg fik spillet i Essen
Det vil jeg da tjekke op på, for den slags spil er der ikke så mange af i samlingen.
Culkasi wrote:[...]
Jens_Hoppe wrote: Key to the City - London (som jeg dog ikke helt har afskrevet, men nu kan jeg så tillade mig at vente og se, hvordan det bliver modtaget)
Kan helt klart anbefals! Et af de bedste spil jeg fik spillet i Essen. Det fungerede rigtigt godt, og de mange kendte varemærker i London giver en lyst til at bygge det samlede London kort til sidst :)

Hvis jeg lige skal nævne et par af mine højdepunkter fra Spiel her;

Tiefe Taschen - 4-8 spillere, boksen siger 20-50 min men vi brugte godt over en time - det er en boiled down version af Junta som fungerer sindsygt godt. Simpelt nok spil, men med så meget dybde og potentiale for grudges.

North American Railways - Havde en masse hype og var alt for dyrt i forhold til hvad der var i æsken, men skal alligevel nævnes da det faktisk er et super solidt spil. Bliver nok ikke reprintet hvilket er grunden til det rush der var på det, men fint lille stock-management game.

Honshu - Tile placement når det er bedst!

Guilds of London - Worker placement som jeg havde forudbestilt, var et super godt spil, meget solidt - spillede det igen igår og synes stadig det er fedt.

Da Yunhe - Spil om at sejle op og ned af en kinesisk flod - meget meget cut-throat i den rigtige gruppe (vi havde en der ikke ville købe det forid han var bange for at vi reelt kunne blive uvenner over det). Har desværre stadig kun tyske regler, men bliver oversat i november.

Amis Cube - Genialt lille spil som basically virker lidt som multiplayer rubik's cube - utroligt vanedannende og har også en solitaire mode.

Tramways - Bundsolidt euro, tager en krig at spille, men det er tiden værd[...]
Key to the City - London og Guilds of London er nogle af de spil, jeg ser frem til, så det glæder mig, at du giver dem nogle rosende ord med på vejen. Særligt varmer det dog mit hjerte, at du også har set lyset i Tramways for det var jeg meget ene om ved vores første gennemspilning. Og min fornemmelse er, at der er et kæmpe potentiale i spillet.

På baggrund af dine kommentarer kan jeg se, at jeg bliver nødt til at tjekke op på North American Railways og Amis Cube. Amis Cube ser det dog ikke umiddelbart ud til, at det på nogen overkommelig måde er til at få fat i, så måske jeg skal lade være med at kigge for meget på det... :roll:
frouvne, administrator

Image
User avatar
AndersC
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 196
Joined: Fri Jan 25, 2013 12:09 pm
Location: Birkerød
Has thanked: 64 times
Been thanked: 3 times

Re: En travl brætspils-week-end... ?

Post by AndersC »

Bedre sent end aldrig..

I Tyskland blev det til følgende spil:

Power Grid: The Card Game - En lidt hurtigere udgave af Power Grid, hvor fokus er på auktion og ressource management. Det er længe siden jeg har spillet originalen, men kortspillet virkede umiddelbart til at have de vigtigste ting med. Og kan måske spilles på en 1 time, når man kender det. Ressource delen virkede en smule 'fiddly', men tror det går over når man får spillet igen.

When I Dream - Hurtigt party game hvor én spiller ikke kan se noget, et kort bliver vendt ad gangen og de andre spillere skal give hints for at få den blinde til at gætte de korrekte ord. Før hver runde får alle en hemmelig rolle; enten skal de hjælpe eller forvirre. Virkede overraskende godt ift. fornemmelsen efter regelforklaringen. Blev købt med hjem og skal luftes i rette sammenhæng.

Dreams - Endnu et drømmespil. Spyfall møder Mysterium/Dixit. Spillerne skal danne et stjernebillede, som hinter ét ud af 4 mulige drømmekort (a la Mysterium), vha. at placere diamanter/stjerner på en stjernehimmel. Én spiller kender ikke det korrekte kort og skal forsøge ikke at blive afsløret og de andre skal forsøge ikke at afsløre den korrekte drøm. Stjernehimlen virkede overraskende godt. Spillet var dog til den tænksomme side da der ikke er noget 'tabletalk' mens runden står på.

Captain Sonar - 8-mands sænke slagskib i real-time.. Meget underholdende! Og stressende! Spiller det gerne igen, men måske lidt for stressende til mig. Helt klart langt fra euro-land, da det er svært at håndhæve alle regler firkantet når alle spillere er presset. Risiko for skænderi hvis det bliver spillet med de forkerte mennesker - folk lever sig ind i det :wink:

Cry Havoc - Spillede 3 spillere og vi havde ikke lært reglerne inden. Måske derfor var første indtryk ikke positivt. Det var svært at forstå den meget hype. Forhåbentlig lidt bedre med 4 spillere. Den korte version er, at det virkede som om spillet prøvede for meget (asymmetri, bygninger, deck-building, area control) ift. at man havde 15 actions i løbet af et spil. 1 action kunne være at få et ekstra kort til sit deck. Så man nåede meget lidt. Messens skuffelse.

The Great Chariot Race - Hurtigt 'light' væddeløb med stridsvogne i det gamle Rom designet af Matt Leacock. Meget hyggeligt, med terninger og mulighed for at angribe hinandens vogne. Men ikke noget jeg behøver at spille igen.

Order of the Guilded Compass - Terningespil baseret på Alea acta est. Skal prøves igen, da vi ikke spillede med de rigtige regler. Har måske potentiale.

Chromosome - Prøvede et par runder i et demo spil. Flot forside og sjovt tema med at spillerne er virus som forsøger at undslippe laboratoriet. Fungerede dog umiddelbart ikke særlig godt. Så vi var glade for at slippe væk efter et par runder.

Celestia - Ikke nyt, men hurtigt 'push your luck' spil. Fint spil f.eks. til familie eller som filler. Men ikke specielt ophidsende.

The Grizzled - Ikke nyt. Interessant og anderledes co-op. Underholdende at tabe i. Blev hevet frem 2 aftener i træk og det blev i alt til 5 spil. Så et spil fra sidste år blev faktisk Messens hit.
Sidst spillet:
Image
Post Reply