Året der gik - vi ser tilbage på 2016

Her stilles hver uge et nyt tema til diskussion. Kom og deltag i debatten!
Post Reply
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14570
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 441 times
Been thanked: 614 times
Contact:

Året der gik - vi ser tilbage på 2016

Post by Frouvne »

Lad os se tilbage på året der gik! :) Hvilke spil leverede de største oplevelser ... og de største skuffelser? Hvilke andre gode og dårlige oplevelser relateret til spil leverede det forgangne år? Ordet er frit! :D
frouvne, administrator

Image
User avatar
BlueSwan
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1005
Joined: Fri Feb 01, 2013 8:12 am
Favoritspil: Android: Netrunner, Dominion, Mage Knight Board Game, Nations, Skak, Twilight Struggle, det meste af Stefan Feld og de fleste halvtunge Eurogames med fokus på ressource management og optimering.
Location: Helsinge
Contact:

Re: Året der gik - vi ser tilbage på 2016

Post by BlueSwan »

Bedste nye spil i 2016?
Scythe. Jeg fik spillet det 6 gange og det er slet ikke nok. Jeg har ellers alt for ofte konstateret at de euros der ellers så spændende ud i starten, hurtigt mistede sin appeal, men det er i hvert fald ikke sket med Scythe endnu. Lidt usædvanlig ejer jeg ikke spillet, men det vil jeg nok snart gøre noget ved.

Bedste ikke-2016 spil, der blev prøvet for første gang i 2016?
Det må stå mellem Through The Ages: A New Story Of Civilization og Madeira, tror jeg. Førstnævnte har jeg dog kun spillet online, men der fungerer det også forrygende. Sidstnævnte er bare en virkelig velfungerende tung euro, som jeg har fået spillet 4 gange indtil videre - hvilket er ganske mange gange for mig.

Bedste overordende spiloplevelse i 2016?
Må næsten sige Pandemic Legacy, som vi fik spillet helt igennem. Det var en fed oplevelse, men jeg må så sige at det var mere interessant i starten end hen imod slutningen. Men stadigvæk en rigtig god oplevelse og helt klart et format der gør Pandemic langt bedre.

Generel vurdering af 2016-spil?
Jeg har ikke fået spillet særligt mange 2016 titler endnu, men jeg har fået spillet de fleste af de "store" titler som Scythe, Terraforming Mars, Great Western Trail og A Feast For Odin. Har dog ikke fået spillet Star Wars Rebellion og Mechs vs Minions. De spil jeg har prøvet er alle bundsolide. Omvendt føler jeg mindre trang til at eje dem end normalt. Måske fordi samlingen allerede bugner af euros der ikke bliver spillet nok.

Ikke spil-relateret.
I ethvert review af 2016 bliver man næsten nødt til at konstatere at 2016 var et sandt annus horribilis og det værste er at 2017 meget vel kan blive langt værre. For selvom de faktiske begivenheder i 2016 var slemme, var det værste ved dem det som de indikerer omkring hvor vi er på vej hen. Det er ikke et godt sted.
Sidst spillet:
Image
Min musik: http://www.soundcloud.com/blueswan
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3741
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 19 times
Been thanked: 79 times

Re: Året der gik - vi ser tilbage på 2016

Post by Jens_Hoppe »

Hvis jeg spilmæssigt skal huske 2016 for noget, må det (naturligvis) være Terraforming Mars. Jeg har registreret et par og fyrre spil nu: En 14-15 flerspillerspil, og resten solitaire, og jeg er slet ikke i nærheden af at være færdig med spillet endnu. Det er langt fra hvert år jeg virkelig finder et spil, jeg er helt vild med (2010: High Frontier, 2012: Terra Mystica), men i 2016 var det altså Terraforming Mars.

Jeg spillede også en masse Mombasa (10+ spil), men har nu heller ikke længere den store trang til at spille igen. Det skyldes til dels designerens efterfølger, Great Western Trail, som efter Mars-spillet nok var min bedste spiloplevelse i år, og som jeg synes drager mere nu end Mombasa.

2016 kom også med et par udvidelser til T.I.M.E Stories. Jeg var godt underholdt og glæder mig meget til at fortsætte eventyret i 2017. Et andet eventyrspil der begejstrerede mig var Mansions of Madness: Second Edition. Jeg er generelt solidt på "app-skeptiker" holdet, men i MoM2 fungerer appen mere end fint.
What are you, like 80?
Senest købt: MLEM: Space Agency, Faraway, Interstellar, Medina, Storm over Jerusalem
User avatar
JoelP
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 682
Joined: Sun May 27, 2012 2:50 pm
Location: København

Re: Året der gik - vi ser tilbage på 2016

Post by JoelP »

Låner lige en skabelon af Kasper :P

Bedste nye spil i 2016?

Scythe. Kickstartede det med artbook og hele pivtøjet, og det har jeg været mere end tilfreds med. Bogen har været med til at lokke nogen kollegaer til at ville prøve spillet, og det har været et hit med de fleste. Har kun spillet det med 4 og 5 spillere, og det har klædt spillet virkelig godt, da man bliver lidt presset i area control delen og det samtidig flyder utroligt hurtigt, når folk lige har spillet de første par runder og lært spillet at kende. Har lige fået udvidelsen med de 2 ekstra fraktioner (ikke at jeg synes at det trængte til det, men man er vel kompletionist, og variation er lækkert). Jeg elsker mekanismen med stjernerne, som gør at spillerne kan styre spillets hastighed (og nej, man vinder ikke automatisk ved at have flest stjerner, som et par skuffede spillere har opdaget i efterårets løb). Der er intet revolutionerende i spillet, men Jamey Stegmaier kan virkelig koge en god suppe på velkendte ben.

Bedste ikke-2016 spil, der blev prøvet for første gang i 2016?
Baseball Highlights 2045. Normalt er jeg ikke til deck builders, men de bliver som regel acceptable eller bedre, når der er mere end bare pointjagt. Trains og Puzzle Strike var meget bedre end Dominion, selvom de har meget ens DNA, og BH2045 tilføjer et bræt, hvor ens små underproducerede brikker skal løbe i mål i et futuristisk spil rundbold, hvor det er kortene, der driver gameplayet. Det er en af den slags spil, hvor det ikke er det enkelte spil, der gør oplevelsen (hver kamp varer ca 10 min), men men udviklingen fra spil til spil, hvor ens hold udvikler sig og kan flere og flere 'tricks', som ophøjer den samlede spiloplevelse. Kan virkelig godt forstå hvorfor det er populært i især USA. Regelbogen er dog helt horribel, mange af reglerne står slet ikke i regelbogen, da designeren har gået ud fra, at alle jo kender reglerne til amerikansk rundbold.

Bedste overordende spiloplevelse i 2016?
Vores spilgruppe er rigtig glad for Time Stories, og selvom de nyeste udvidelser ikke har nået Marci Case i kvalitet endnu, har det alligevel været en fantastisk oplevelse hver gang, selv prophecy of Dragons, som er det klart svageste scenarie indtil videre. Det er dog næsten blevet nået af Mansions of Madness 2nd ed, som på mange måder har elementer af Time Stories. Vi har i hvert fald haft meget sjov ved at spekulere i mysterierne undervejs og smårollespille karaktererne. Og insanity mekanismen er en genistreg, når folk pludselig ændrer personlighed (eller ikke må sige noget resten af spillet. Der blev godt nok stille, da kæresten trak det kort)

Generel vurdering af 2016-spil?
Min mavefornemmelse er, at 2015 var bedre, men har alligevel fået spillet virkelig mange gode spil i 2016. Terraforming Mars (desværre kun 1 gang, men venter spændt på genudgivelse i 2017), Great Western Trail, Project Elite, Millenium Blades, Arkham Horror TCG, Energy Empire, Exceed, Fields of Green, Crisis, New Bedford, Mare Nostrum: Empires, Conan og The Others. har også stadig masser til gode i form af Mechs vs Minions, DOOM, Grand Prix, Pandemic Iberia og Mythos Tales. Plus, forhåbentlig, alle mulige overraskelser, som jeg først opdager i løbet af 2017.
User avatar
Jonezy
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1471
Joined: Thu Mar 10, 2011 7:32 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Hansa Teutonica, Orléans og Terraforming Mars er mine mere euro-orienteret favoritter, men Too Many Bones: Undertow er favorit SPILLET lige nu. Jeg er dog total omni-gamer og spiller stort set alle slags spil til stor fornøjelse. Holder blandt andet også meget af hyggelige fillers og CMoN terninge-fjol.
Location: Taastrup (København)
Has thanked: 278 times
Been thanked: 174 times

Re: Året der gik - vi ser tilbage på 2016

Post by Jonezy »

Jeg tror sgu at jeg napper en top 10 over nye spil for mig i 2016...

Jonezy's Top 10 - 2016

10. Dogs of War
- Ikke fra i år, men første gang jeg prøvede det og det var så kun een gang, endda på Djengis. Virkelig en intens omgang høj interaktion med worker placement, hvor man skal tage benhårde beslutninger hele tiden. Synes at det er et noget underratet spil, som man sjældent hører om. Ærger mig over at jeg ikke støttede den KS, da KS versionen nu er umulig at få fat på.

9. Millennium Blades
- Saml kort og byg decks realtime til at spille med i et spil i spillet. Lyder helt åndsvagt, men det holder! Jeg synes det er vildt sjovt febrilsk at finde synergier i sine kort og få det bedste ud af det man har. Desværre er det ikke lige et hit med mine normale spilgrupper, men hvis jeg kan få det på bordet en sjælden gang i mellem så må det også være godt.

8. Scythe
- Jeg er blandt dem, som synes Scythe er godt, men ikke kommer helt op at ringe over det. Det er solidt og lækkert!

7.Mechs vs. Minions
- Det havde nok været højere, hvis det havde lykkedes at dyrke det lidt mere end en enkelt lang og underholdende eftermiddag, hvor Merete og jeg klarede tutorial og mission 1. Men potentialet er der med co-op, programmering og minion smask. Det bliver forhåbentlig dyrket meget mere i år.

6. Junk Art
-Jeg er blevet rigtig glad for det her stacking spil. Det fungerer vildt godt med non-gamers og kan bruges som afslutnings- eller start filler for en spilaften med gamers.

5. Orléans: Invasion
- Flip it, jeg smider en udvidelse på; det er alligevel min liste... Weltklasse udvidelse til et spil, som jeg værdsætter højt for sjovt og interessant bag-building gameplay. 1x co-op scenarie, som fungerer vildt godt (men nok er lidt for nemt); 1x competitivt scenarie, som jeg ikke har prøvet (men har fået halvsløje anmeldelser); 1x 2-player scenarie, som jeg heller ikke har prøvet (men det har vist fået bedre anmeldelser) og 3x solo scenarier, som jeg alle har gennemført til stor fornøjelse. Se det er sgu en udvidelse, der er til at forstå og som i den grad indeholder noget for alle!

4. Pandemic Legacy: Season 1
- Havde nok kæmpet med om 1.pladsen, hvis ikke vores kampagne var blevet så fragmenteret, som den er blevet. Elsker samarbejde og legacy ideen, så det er i den grad i min boldgade og jeg har da også været vildt underholdt de gange, som vi har spillet det, men det er lidt øv at skulle genopfriske mange af reglerne hver gang.

3. Terraforming Mars
- Årets euro for mig! Fedt implementeret tema i sprød engine building med god dosis spiller interaktion. Jeg er altid top underholdt i dette spil og det også når jeg får høvl i det. Der er bare en lind strøm af sjove beslutninger igennem det spil og det er fedt! Jeg er på deluxe modellen, hvis den kommer en dag og det bør den kraftedme...

2. Zombicide: Black Plague
- Årets tidsrøver! Det er klart det spil, som jeg samlet set har brugt flest timer på og de har altså været brugt på monster underholdning. Jeg spiller det med tegneserie drengene, som jeg kalder min kammerater der ikke lige dyrker germangames og BGG på samme niveau, som mange af os herinde; og det her spil har bare fungeret som vores lille åndehul fra virkeligheden. Det er et spil med flaws, men jeg lever med dem og elsker det stadig!

1. Time Stories
- Det der moment i det første scenarie, hvor man skulle samle sin kæbe op fra gulvet (håber det giver mening for dem, som faktisk har spillet det) var nok årets bedste spil øjeblik. Vi har spillet alle de scenarier som er kommet 2-spiller og vi har haft fantastiske oplevelser selvom mange fraråder at spille det 2. Det er pirrer nysgerrigheden at gå på opdagelsen i et nyt scenarie og når man har en idé om hvad der egentlig foregår, så skifter nysgerrigeden til puzzlely gåde løsning og det rammer lige det, som jeg holder aller mest af i mine spiloplevelser. Vi rater nok Prophecy of Dragons bedst med Asylum, Marcy Case og Under the Mask på de næste pladser, men de har alle været fantastiske oplevelser og jeg kan ikke vente med at tage til Sydpolen næste gang...

Disclaimer: Der er naturligvis mange spil, som jeg ikke har prøvet, som kunne have være kandidater til listen. Jeg kan nævne A Feast for Odin, Great Western Trail, Oracle of Delphi, Solarius Mission, Captain Sonar, Adrenaline, Mansions of Madness 2nd edition,og Star Wars Rebellion blandt spil som jeg ikke har prøvet.
Image
Post Reply