Ud fra hvilke kriterier vælger du, hvad du skal spille på DC?

Her stilles hver uge et nyt tema til diskussion. Kom og deltag i debatten!
Post Reply
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14570
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 441 times
Been thanked: 614 times
Contact:

Ud fra hvilke kriterier vælger du, hvad du skal spille på DC?

Post by Frouvne »

Nu nærmer vi os Djengis Con (DC) og der har været godt gang i planlægningstråden for hvad der skal spilles i løbet af week-enden. Jeg kan se, at mine egne kriterier for hvad der skal spilles har ændret sig over årene og syntes det kunne være interessant at høre lidt om de overvejelser, der ligger bag jeres planlægning. Skal der spilles spil I i forvejen holder af eller skal der prøves noget af det, I ellers aldrig ville få prøvet. Skal der spilles med mange forskellige, vil I lade jer inspirere undervejs eller hvad er strategien?
frouvne, administrator

Image
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9158
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Re: Ud fra hvilke kriterier vælger du, hvad du skal spille på DC?

Post by Stony »

Jeg kan overordnet inddele mine spil i tre kategorier. Det er dog ikke alle år, at jeg får planlagt noget fra alle tre kategorier.

- Spil jeg ikke har prøvet, men gerne vil introduceres til
- Spil jeg kender reglerne til, som der er andre der gerne vil prøve
- Spil jeg gerne vil genspille. (Som regel spil med lang spilletid så som A Game of Thrones eller Die Macher.)

Jeg har de fleste år haft et enkelt spil i sidste kategori, som jeg har efterlyst medspillere til. Og så forsøger jeg at fordele de to andre på resten.
Sidst spillet:
Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14570
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 441 times
Been thanked: 614 times
Contact:

Re: Ud fra hvilke kriterier vælger du, hvad du skal spille på DC?

Post by Frouvne »

Jeg tror at mit fokus i de første år var mest på at få prøvet spil, jeg ellers ikke ville have lejlighed til at få prøvet i hverdagen. Jeg tror, at mine erfaringer blev, at der ikke måtte være for mange lange/tunge spil, som man ikke på forhånd vidste, at en eller flere var velbevandrede i. Flere for tunge spil i træk, hvor alle spiller var famlende og derfor henvist til for mange regelopslag tog potentielt for meget væk fra min fornøjelse. Så hellere nogle middeltunge spil og helst organiseret så byrden med at få sat sig ind i regler er fordelt på nogle flere mennesker.

Jeg har undervejs forsøgt mig med at have færre planlagte moduler, hvilket har fungeret skidt for mig. Men det tror jeg meget er et temperamentsspørgsmål ... kaster man sig ud i det, skal man i hvert tilfælde være indstillet på evt. at kunne ende med at komme til at spille en del lidt mindre spil. Og så er det jo ikke være end at man kan gå ind tur ind i den tilstødende skov og lade sit hoved få en pause. :)

Når jeg ser tilbage på, hvad jeg har fået spillet på DC igennem årene syntes jeg dog hvert år, der er en eller flere gode spiloplevelser, der lyser mig i øjnene... og det er som udgangspunkt primært dem, jeg husker på.



Hvis det skulle have interesse for andre end mig selv, viser Eén lille søgning her på forum, at min spil-historik på DC ser således ud:


2010

Fredag
Wars of the Roses: Lancaster vs. York
Die Speicherstadt
Homesteaders


Lørdag
Wars of the Roses: Lancaster vs. York
2 x The Battle for Hill 218
R-Eco
Antiquity
Dune


viewtopic.php?f=1&t=3390&start=60#p34024


2011

Fredag
Dominant Species
King of Tokyo
Innovation


Lørdag
Biblios
The Lord of the Rings: The Card Game
Glen More

2 x 7 Wonders
Die Burgen von Burgund
Summoner Wars: Guild Dwarves vs Cave Goblins

3 x The Resistance
Julemandens værksted
(prototype)

Søndag
Innovation
Lawn Mowing
(prototype)


viewtopic.php?f=1&t=4193&start=45#p42252


2012

Fredag
Die Macher

Lørdag
2 x Hanabi
Deduce or Die
Alba Longa
Hawaii
3 x The Resistance
Mage Knight: Board Game
Crokinole
4 x The City

Søndag
Trajan


viewtopic.php?f=1&t=4920&start=60#p49656


2013

Fredag
2 x Robinson Crusoe: Adventure on the Cursed Island

Lørdag
3 x Lady Alice
City of Remnants
PAX
Robinson Crusoe: Adventure on the Cursed Island

2 x The Resistance: Avalon


viewtopic.php?f=1&t=5782&start=60#p58848


2014

Fredag
Das Motorsportspiel
Crokinole


Lørdag
Lewis & Clark
2 x Agents of SMERSH
King of Tokyo
1812: The Invasion of Canada
Cutthroat Caverns
Hanabi


viewtopic.php?f=1&t=6799&start=15#p69248


2015

Fredag
Die Macher

Lørdag
Mysterium
Machi Koro

3 x Witness
2 x Splendor
3 x Red7
Castaways



viewtopic.php?f=1&t=7673&start=15#p78383


2016

Fredag
Cuba Libre
2 x Codenames

Lørdag
Byzantium
Keyflower
2 x Patchwork
1775: Rebellion
Dark Moon


viewtopic.php?f=1&t=8382&start=30#p85386
frouvne, administrator

Image
chr88
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 524
Joined: Sat Jun 18, 2011 7:36 am
Favoritspil: Agricola og Terra Mystica er mine to klare favoritspil! Andre favoritter er eurogames som Samurai, Ra, Hansa Teutonica, Caylus, Le Havre, El Grande, Puerto Rico, Goa, Ghost Stories, Taluva, Reef Encounter osv. - men også et partygame som Telestrations er genialt!
Tjek hellere end gerne min profil på BGG: http://boardgamegeek.com/user/ChrB
Location: 2100 Kbh Ø
Been thanked: 4 times

Re: Ud fra hvilke kriterier vælger du, hvad du skal spille på DC?

Post by chr88 »

Jeg vil gerne prøve nye spil, som jeg normalt ikke nemt har adgang til, og som er ratet højt på BGG (selvom jeg ikke altid er enig i de ratings). :) Det synes jeg også, mine foreløbige moduler lægger op til.

Jeg vil normalt også gerne spille mine yndlingsspil (Agricola, Terra Mystica, Hansa Teutonica osv.), men lige i år jeg går efter at få ratet 1000 (!) forskellige spil på min BGG-profil, og derfor prioriterer jeg nye spil på DC. Så kan jeg altid spille de spil, jeg allerede elsker, med mine normale spillegrupper.
zutcorp
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 248
Joined: Sun Jan 06, 2013 3:43 pm
Favoritspil: http://boardgamegeek.com/collection/user/zutcorp
Location: Viby Sj.

Re: Ud fra hvilke kriterier vælger du, hvad du skal spille på DC?

Post by zutcorp »

Jeg går normalt efter at prøve spil jeg har på min short-List til indkøb. Dvs som regel nyere spil.

Og så prøver jeg som regel at finde et spil i egen samling, andre ogs gider og introducerer det.
User avatar
BlueSwan
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1005
Joined: Fri Feb 01, 2013 8:12 am
Favoritspil: Android: Netrunner, Dominion, Mage Knight Board Game, Nations, Skak, Twilight Struggle, det meste af Stefan Feld og de fleste halvtunge Eurogames med fokus på ressource management og optimering.
Location: Helsinge
Contact:

Re: Ud fra hvilke kriterier vælger du, hvad du skal spille på DC?

Post by BlueSwan »

1) Top 100 spil jeg ikke har prøvet

2) Egne spil jeg ikke har prøvet

3) Tunge euros jeg ikke har prøvet
Sidst spillet:
Image
Min musik: http://www.soundcloud.com/blueswan
Post Reply