Collectors Edition, Anniversary Edition, Limited Edition, Deluxe Edition ...

Her stilles hver uge et nyt tema til diskussion. Kom og deltag i debatten!
Post Reply
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14570
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 441 times
Been thanked: 614 times
Contact:

Collectors Edition, Anniversary Edition, Limited Edition, Deluxe Edition ...

Post by Frouvne »

Collectors Edition, Anniversary Edition, Limited Edition, Deluxe Edition ... Er der ikke efterhånden gået inflation i den slags anprisninger af brætspilsudgaver? Jeg syntes i hvert tilfælde at Deluxe Edition efterhånden ses i alt for vidt omfang - måske særligt i Kickstarter-projekter - hvor det dækker over nogle opgraderede komponenter, som jeg har svært ved at se gør spillet meget mere Deluxe end i standard-udgaven. Bevares, det er da til at finde eksempler på spil, der bliver så latterligt overproducerede, at jeg syntes anprisningen er rimelig som f.eks. når det gælder War of the Ring Collectors Edition. Og det er da bestemt heller ikke altid, jeg kan se, at den pimpede udgave skulle være mere attraktiv. F.eks. holdt jeg da øje med Taluva, da det fik en kærlig hånd ... men jeg var da ikke i nærheden af at være fristet til at skulle opgradere mit eget eksemplar, som jeg finder meget æstetisk i den oprindelige udgave.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9158
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Re: Collectors Edition, Anniversary Edition, Limited Edition, Deluxe Edition ...

Post by Stony »

Jeg er ikke i tvivl om at der i Kickstarter regi, bliver strøet lidt rigeligt med de flotte sær-titler, og jeg er ikke helt sikker på titlerne altid er på sin plads. Men det ligger næsten i Kickstarter's DNA, at man laver stretchgoals, og disse er ofte bedre komponenter, større kort osv...

Jeg har dog ikke noget imod, når en populær klassiker får en overhaling. Men det kunne man nok også regne ud, når man ser titler som Puerto Rico Limited Anniversary Edition, Ticket to Ride 10th Anniversary Edition, Viticulture Complete Collectors Edition og Tokaido Collectors Edition i spilsamlingen. :lol:
Sidst spillet:
Image
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5107
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 480 times
Been thanked: 519 times

Re: Collectors Edition, Anniversary Edition, Limited Edition, Deluxe Edition ...

Post by Gunness »

Hvad inflationen angår: Det er vist ikke anderledes end man har gjort i cd- og især filmbranchen, hvor især dvd-markedet har været overlæsset af (not so) limited anniversary editions.

På Kickstarter er det jo også ret let at se, hvad man får for sine penge i Ultra Spitze-udgaven i forhold til retail, hvilket giver én mulighed for at vælge til og fra. Og lige præcis her har jeg det fint med, at man får noget andet med sin KS-udgave. Det ændrer jo ikke noget ved spillet, kun ved æstetikken.

Og jo, jeg synes da, at det er helt rimeligt at fremhæve Deluxe-elementet i en udgave med "realistiske" komponenter i stedet for standard træcubes, detaljerede metalmønter i stedet for pappenge eller med flotte minis i stedet for farvede træskiver . Det er jo netop det, man får - en mere luksuriøs udgave end standarden. Om man så i virkeligheden hellere vil nøjes med træbrikkerne er en personlig præference lige som på så mange andre områder.
Bestilt: The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal, Sleeping Gods 2
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3741
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 19 times
Been thanked: 79 times

Re: Collectors Edition, Anniversary Edition, Limited Edition, Deluxe Edition ...

Post by Jens_Hoppe »

Jeg synes som udgangspunkt at det er lidt noget pjat med alle de luksusudgaver. Om ikke andet placerer det fokus på et spils komponenter, hvilket jeg altid har syntes var den mindst interessante/vigtige del af et spil.

Jeg kan godt lide konceptet, når luksusudgaven er så ekstrem og dyr, at det er tydeligt at den ikke skal forstås som den definitive udgave af spillet. War of the Ring: Collector's Edition og den store Settlers of Catan udgave med 3D-tiles er eksempler på dette. Eksistensen af disse udgaver devaluerer ikke de almindelige udgaver af spillet, netop fordi luksusudgaverne er så ekstreme, at de ikke kannibaliserer markedet for de almindelige udgaver. Luksusudgaverne bliver en gimmick, som mest bare bruges som udstillingsobjekter, mens den almindelige udgave givetvis er den man fortsætter med at spille med.

I andre tilfælde gøres luksusudgaven lige så almindelig som standardudgaven af et spil, og begge markedsføres simultant. I disse tilfælde kan jeg heller ikke se noget problem med det; folk kan købe den almindelige Tokaido eller den store udgave, men begge udgaver er lige tilgængelige (så vidt jeg ved), så den enkelte køber kan vælge den udgave han foretrækker, uden at skulle føle at han har valgt en inferiør udgave.

Så er der selvfølgelig hele Kickstarter-situationen, hvor luksuskomponenter gøres tilgængelige i meget begrænset omfang, og hvor købere manipuleres til at tro, at de har en inferiør udgave af spillet, hvis de ikke i tide fik købt ind på luksuskomponenterne. Og hvor sandheden i visse tilfælde jo faktisk er, at de *har* en inferiør udgave, hvis nu luksuskomponenterne også tilføjede noget gameplay-relateret. Jeg synes den slags er forkasteligt, og jeg er ikke i tvivl om at det skader kvaliteten af de spil der bliver udgivet, fordi købere bliver manipuleret til at værdsætte komponenter over gameplay, og til at tro at gameplay afhænger af komponent-"kvaliteten" og prisen på komponenterne.
What are you, like 80?
Senest købt: MLEM: Space Agency, Faraway, Interstellar, Medina, Storm over Jerusalem
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5107
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 480 times
Been thanked: 519 times

Re: Collectors Edition, Anniversary Edition, Limited Edition, Deluxe Edition ...

Post by Gunness »

^Mht komponentkvaliteten er der vel i årenes løb sket et generelt løft - kort i bedre kvalitet, rigtige spilleplader i stedet for tyndt pap fx. - både for KS-spil og spil i almindelig handel. Og jeg har svært ved at se, at det skulle komme nogen til skade HVIS selve gameplay'et stadig holder.
Ja, der var engang, hvor alle træbrikker var kube-formede. Nu får man dem tit i div. "custom"-former, men det gør forhåbentlig ikke spiloplevelsen dårligere. Hvis det gør, har vi sikkert alle sammen nogle assorterede, trækuber liggende et sted.

Og hvad de inferiøre udgaver angår, så forstår jeg den ikke helt.
Lad os tage eksemplet med Tokaido - begge udgaver af spillet er tilgængelige (indtil spillet går OOP), men formodentlig køber du kun én udgave af spillet. Hvis du køber den billige udgave af spillet, kan du jo lige så vel føle, at du har købt et inferiørt produkt, for du ved, at der er en anden, lækrere udgave på markedet.
Selvfølgelig er KS-udgaven kun tilgængelig i en begrænset periode (lige som spil, der går OOP), men når jeg kigger i div. handelstråde er det jo ikke generelt fordi "deluxe"-udgaverne hiver svimlende summer hjem. Ligesom udgaver med promokort heller ikke gør det. Så igen har du et valg - køb retail-udgaven eller find KS-udgaven et sted, og igen må du leve med, at hvis du køber den billige variant, kan du gå og ærgre dig bagefter. At det skulle være specielt mere manipulerende i forhold til spil i alm. handel kan jeg nok ikke helt indse.

Der hvor det bliver speget er selvfølgelig de udgaver, der tilfører reelt indhold. Typisk med minis-tunge spil, hvor man kun får det halve indhold med, hvis man køber retail-udgaven. CMONs KS-udgaver er dyre på brugtmarkedet bagefter. Men det er også en anden situation end den ovennævnte.
Bestilt: The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal, Sleeping Gods 2
User avatar
Neumann
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 328
Joined: Fri Aug 19, 2016 7:38 pm
Has thanked: 25 times
Been thanked: 69 times

Re: Collectors Edition, Anniversary Edition, Limited Edition, Deluxe Edition ...

Post by Neumann »

Komponenter er lige så vigtige som spilmekanikkerne, og oftest endnu vigtigere 8)

Uden gode komponenter, lever temaet ikke, og så kan man lige så godt gå fuldt abstrakt.

Det er korrekt, at dårlige mekanikker kan ødelægge selv den flotteste komponentsamling, men kedelige komponenter har nok også ødelagt flere i princippet rigtigt gode spil.
Post Reply