Hvilke spil ser I mest frem til lige nu?

Her stilles hver uge et nyt tema til diskussion. Kom og deltag i debatten!
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14570
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 441 times
Been thanked: 614 times
Contact:

Hvilke spil ser I mest frem til lige nu?

Post by Frouvne »

Der har været meget stille i denne afdeling af forum i noget tid og det syntes jeg egentlig er lidt ærgerligt. Så jeg prøver at komme på banen igen. Og hvad kunne være mere oplagt end at snakke lidt om, hvilke spil det er, vi alle går og venter på.

For mit eget vedkommende har jeg set meget frem til The 7th Continent, der er begyndt at ankomme til backere rundt omkring i verden. Men vist endnu ikke her i Danmark. Det er sjældent, at min glæde og forventning ikke når at klinge af før en kickstarter ankommer, men det er ikke sket i dette tilfælde. Æstetisk ser det utrolig lækkert ud og så er kombinationen af at skulle udforske et stort ukendt landskab i en variation af et choose-your-own-adventure bare meget dragende. Det kan skuffe fælt, når forventningerne er skruet så højt op... men forhåbentlig leverer det!

Et andet spil der også er lige på trapperne er Rustan Håkanssons Tribes: Early Civilization, der ikke er meget pomp og pragt over og som sikkert let kan komme til at blive et overset spil. Det lyder super-simpelt men potentielt "på-den-gode-tyske-måde". Fungerer det kunne der være mange spil i det, da det har en meget rimelig spilletid, ser ud til at have korte ture og potentielt kunne være interessant for to spillere.

Endelig ser jeg frem til at høre mere om hvad Friedemann Friese har gang i med sin kommende serie af Fast Forward-spil. Det lyder som om, han har arbejdet videre på systemet fra Fabled Fruit. Og det kunne godt tåle lidt videreudvikling, men var interessant i sig selv. Friese leverer nogle af de mest interessante spil ... men desværre er de ofte sådan at man sidder tilbage med en fornemmelse af, at de ikke helt kan blande sig med de allerbedste. Men interessant er det næste altid.
frouvne, administrator

Image
Carlei
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 463
Joined: Mon Mar 04, 2013 3:27 pm
Location: Taastrup
Has thanked: 1 time

Re: Hvilke spil ser I mest frem til lige nu?

Post by Carlei »

Jeg har været lidt aktiv på kickstarter og har tre spil som jeg ser frem til her i efteråret.

Det ene er, ligesom dig Allan, Tribes: Early Civilization. Det ser rigtig hyggeligt ud, spilles rimelig hurtigt, og reglerne virker ikke så kompliceret, så det kan blive en god tilføjelse til vores to spiller samling herhjemme.

Et andet som er lige på trapperne er Dragon Brew. Så skal der brygges øl til den store guldmedalje for at vinde 1. præmie til den årlige ølfestival.
Worker placement af den gode slags hvor man ikke kæmper om at komme først på nogle specifikke spots på brættet og dermed blokerer hinanden, men i stedet sætter workers ud på sit eget estate.

Det tredje er Clans of Caledonia
Elementer fra Terra Mystica og Marco Polo samt et levende marked som reguleres af spillernes ageren. Der er rigtig meget i det her spil jeg synes om.
Det er noget tungere end de to andre der er på vej, men bliver en god tilføjelse til den del af samlingen hvor der skal tænkes lidt mere.
User avatar
Goblen
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1381
Joined: Mon Nov 26, 2012 4:48 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Terra Mystica, Battlestar Galactica, Dead of Winter, Kingsburg, The Gallerist, The Resistance, Shakespeare
Location: Lundby
Has thanked: 17 times
Been thanked: 45 times
Contact:

Re: Hvilke spil ser I mest frem til lige nu?

Post by Goblen »

Der er mange titler jeg glæder mig til, men top tre må lige nu være:

1. Kingdom Death: Monster. Skulle komme i september i grundudgaven. Kæmpe mini-galskab og dungeon crawl. Bliver totalt vildt.
2. Charterstone. Legacy der kan spilles efter du er færdig :-)
3. Roll Player. Bygge den perfekte karakter til rollespil med masser af dice chucking.
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5107
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 480 times
Been thanked: 519 times

Re: Hvilke spil ser I mest frem til lige nu?

Post by Gunness »

Jeg ser også virkelig meget frem til The 7th Continent. Jeg har pløjet en masse Sværd & Trolddom/Fighting Fantasy-bøger igennem i min barndom, og det bliver spændende at genoplive den tradition.

Lidt længere ude i fremtiden bliver det stort at få fingrene i Mythic Battles: Pantheon. Jeg håber, at jeg kan lokke venner og familie til at lege græsk mytologi, og den linde strøm af opdateringer har ikke gjort forventningerne mindre.

Endelig er jeg spændt på den kommende, opdaterede udgave af Vital Lacerdas CO2 - både fordi tema og mekanismer lyder fascinerende. Jeg ved dog ikke, om det er udskudt til 2018.
Bestilt: The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal, Sleeping Gods 2
User avatar
Foppwin
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 677
Joined: Sun Aug 09, 2009 2:59 pm
Favoritspil: Pandemic, Throu the ages, Agricola, Dominion, Twillight struggle og mange flere
Location: Ølstykke
Contact:

Re: Hvilke spil ser I mest frem til lige nu?

Post by Foppwin »

The 7th Continent af samme grunde som Gunness
Gloomheaven kan det leve op til hypen, og kan jeg finde de rette at spille det med.
Fallout - Megafan af serien, så insta-buy. Så må vi se om det er noget værd.
Danny

Image
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9158
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Re: Hvilke spil ser I mest frem til lige nu?

Post by Stony »

Gaia Project - En re-tematisering/videreudvikling af Terra Mystica. Behøver jeg sige mere? :)

Rising Sun - Fra folkene bag Blood Rage. Selv om jeg ikke har Blood Rage, og ikke umiddelbart påtænker at købe det, så synes jeg alligevel det rummede nogle interessante elementer. Og hvor Blood Rage var et forsøg på at lave et moderniseret Risk, så vil Rising Sun bestræbe sig på at blive et moderniseret Diplomacy. Hvis man kan løfte Risk til noget jeg ikke krummer tæer over, så skal dette som minimum undersøges nærmere.

Clans of Caledonia - Mid-to-heavy economic game. Den slags havner næsten automatisk på min radar.

Brasil - Fra designeren bag spil som Panamax, Nippon og Madeira. Jeg har købt dem alle, og de er (næsten) alle sendt videre igen. Jeg har kun Nippon tilbage, og det ryger nok i næste oprydning. Men der er stadig noget i spillene der pirrer mig. De har bare ikke helt formået at ramme min sweetspot, så Brasil skal som minimum prøves. Det kan så være jeg bliver nødt til at købe det, for at få det prøvet, men sådan er det jo bare en gang i mellem.

Charterstone - James Stegmeier synes jeg holder et pænt niveau. Jeg har allerede Viticulture og Scythe i min samling. Han er så småt ved at etablere sig som en designer, hvor jeg har det på samme måde som jeg i sin tid havde det med Martin Wallace. Det er ikke spil jeg partout skal købe, men jeg ved jeg som minimum bør prøve dem.
Sidst spillet:
Image
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9158
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Re: Hvilke spil ser I mest frem til lige nu?

Post by Stony »

Hov. Jeg glemte da helt at nævne Mac Gerdt's næste titel

Transatlantic (Tidligere gik det under "Steam Ship Company") Det er jo Big Mac! (Imperial og Concordia m.m.) Selvfølgelig skal det prøves når det kommer!
Sidst spillet:
Image
User avatar
Myde
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 429
Joined: Mon Jan 28, 2013 4:25 pm
Location: Slangerup

Re: Hvilke spil ser I mest frem til lige nu?

Post by Myde »

Jeg har gang i 7 kickstartere pt - men det jeg mest glæder mig til er nok Founders of gloomhaven. Synes det virker som en rigtig interessant mekanik
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9158
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Re: Hvilke spil ser I mest frem til lige nu?

Post by Stony »

Det overrasker mig, at der endnu ikke er nogen af "the COIN fanboy group" der har nævnt Pendragon: The Fall of Roman Britain.

Eller Twilight Struggle fans, der har nævnt Gupta/Matthews næste titel Imperial Struggle

Titler jeg tænker er værd at nævne, men som bare falder lidt udenfor min egen interessesfære.
Sidst spillet:
Image
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5107
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 480 times
Been thanked: 519 times

Re: Hvilke spil ser I mest frem til lige nu?

Post by Gunness »

^Jeg havde faktisk glemt Imperial Struggle lidt igen - det er nogen tid siden, jeg har hørt om det. Kan se, at det lige nu er sat til starten af 2018.
(Hvor jeg i øvrigt gerne byder på Rising Sun, som du havde på din prøve-liste)
Bestilt: The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal, Sleeping Gods 2
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3741
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 19 times
Been thanked: 79 times

Re: Hvilke spil ser I mest frem til lige nu?

Post by Jens_Hoppe »

Stony wrote:Eller Twilight Struggle fans, der har nævnt Gupta/Matthews næste titel Imperial Struggle
Det har jeg faktisk ikke hørt om før (hvilket siger noget om, hvor meget jeg følger med), men det lyder meget cool.

Personligt ser jeg mest frem til Terraforming Mars-udvidelserne. :)

Men ellers er der spil som Phil Eklunds Bios: Megafauna (second edition), som rent mekanisk virker som et helt andet spil end den foregående udgave...
What are you, like 80?
Senest købt: MLEM: Space Agency, Faraway, Interstellar, Medina, Storm over Jerusalem
chr88
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 524
Joined: Sat Jun 18, 2011 7:36 am
Favoritspil: Agricola og Terra Mystica er mine to klare favoritspil! Andre favoritter er eurogames som Samurai, Ra, Hansa Teutonica, Caylus, Le Havre, El Grande, Puerto Rico, Goa, Ghost Stories, Taluva, Reef Encounter osv. - men også et partygame som Telestrations er genialt!
Tjek hellere end gerne min profil på BGG: http://boardgamegeek.com/user/ChrB
Location: 2100 Kbh Ø
Been thanked: 4 times

Re: Hvilke spil ser I mest frem til lige nu?

Post by chr88 »

Naturligvis GAIA PROJECT!

Edit: nå ja, så ser jeg da også meget frem til de forskellige nye "Escape Room"-spil, som jeg er blevet ret pjattet med at spille med min kone; Unlock 2 og de nye Exit-spil skulle gerne komme i Q3/Q4. Derudover naturligvis Pandemic Legacy season 2, som jeg også skal spille med min kone.
Længere nede på listen kommer spil som Gloomhaven, udvidelsen til Splendor, Rising Sun, Mask of Moai m.fl.
Last edited by chr88 on Wed Aug 16, 2017 7:56 pm, edited 1 time in total.
User avatar
AndersC
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 196
Joined: Fri Jan 25, 2013 12:09 pm
Location: Birkerød
Has thanked: 64 times
Been thanked: 3 times

Re: Hvilke spil ser I mest frem til lige nu?

Post by AndersC »

Nr. 1 må være Pandemic Legacy - Season 2. Forhåbentlig med mange og gode tvist på den velkendte formel..

Nr. 2 er nok Charterstone. Mere legacy goodness.. Men her afventer jeg nok lige nogle anmeldelser, da det er begrænset hvad jeg ved om mekanismerne.

Nr. 3 er en kickstarter, der snart leveres. Apocrypha Adventure Card Game. Forhåbentlig tager det Pathfinder, som havde interessante elementer, op til et langt højere niveau..

For alle tre spil vil det være godt at samle den samme gruppe igen og igen.. Så det kan godt blive en udfordring...
Sidst spillet:
Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14570
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 441 times
Been thanked: 614 times
Contact:

Re: Hvilke spil ser I mest frem til lige nu?

Post by Frouvne »

Stony wrote:Eller Twilight Struggle fans, der har nævnt Gupta/Matthews næste titel Imperial Struggle
Kombinationen af et fedt tema og solide mekanismer gør Twilight Struggle til den perle det i mine øjne er. Temaet i Imperial Struggle tiltaler mig langt mindre. Og selvom jeg har nydt designernes andre spil har intet tilnærmelsesvis levet op til Twilight Struggle. Derfor er mine forventninger ikke skruet voldsomt op - men jeg ser bestemt frem til det og har da også længe haft en P500 bestilling liggende på det.
frouvne, administrator

Image
Affenberg
50+ indlæg
50+ indlæg
Posts: 92
Joined: Tue Jan 10, 2012 1:36 am
Location: 2400 København NV

Re: Hvilke spil ser I mest frem til lige nu?

Post by Affenberg »

Som den UFF'er (Uwe Forever Fanboy) jeg er, håber jeg at Lookout Spiele snart offentliggør, at de udgiver Nusfjord til årets Essen. Og ikke lader sig nøjes med deres 2p Caverna, som de udgav for en måneds tid siden.
Nusfjord er et - rigtig gættet - workerplacement spil, hvori man skal bygge sin fiskekutterflåde op og så ellers pløje Barentshavet og Norskehavet tyndt for torsk.
Spillet skulle være i den lettere ende, så jeg vil gætte på en kompleksitetsrating på 2.5-3 stykker. I forhold til at prototypen af spillet første gang blev vist frem i 2014, så ved jeg ikke i hvor høj grad Uwe er blevet inspireret af den nuværende fiskeriskandale i de danske farvande, for man kan åbenbart købe/investere aktier i hinandens fiskeriselskaber. Det bliver spændende at se, hvor godt det rent faktisk fungerer i praksis.

Uwe kommer med et nyt spil fra det berlinske 'café'forlag Edition Spielwiese med navnet Indian Summer. Jeg er ikke synderligt begejstret for Cottage Garden, så jeg forventer ikke det helt vilde af Indian Summer. Meeen det er jo Uwe som har designet. ;-)
En kort forklaring her: https://boardgamegeek.com/thread/177971 ... ian-summer

Til mit yndlingssolo spil A Feast for Odin ser jeg meget frem til den miniudvidelse, som skulle udkomme i år. Det skulle være to nye maps/øer, som man kan udforske.

Derudover melder jeg mig ind i koret af Gaia Project heppere. Jeg har vundet 1 ud af 24 gange jeg har spillet Terra Mystica. Jeg skal med glæde tabe 23 gange igen i Gaia Project, hvis det er lige så godt som storebroderen. :)
Post Reply