10'ere på BGG

Her stilles hver uge et nyt tema til diskussion. Kom og deltag i debatten!
Post Reply
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14570
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 441 times
Been thanked: 614 times
Contact:

10'ere på BGG

Post by Frouvne »

Hvilke spil giver du 10 på BGG og hvad er dine kriterier for et 10-tal? :D
frouvne, administrator

Image
User avatar
Taibi
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 946
Joined: Fri Dec 26, 2008 10:50 pm
Favoritspil: Ark Nova
Location: Ebeltoft
Has thanked: 224 times
Been thanked: 104 times

Re: 10'ere på BGG

Post by Taibi »

Ingen.

Jeg har givet Pax Porfiriana 9.
Sidst spillet:
Image

Min profil på BGG
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3741
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 19 times
Been thanked: 79 times

Re: 10'ere på BGG

Post by Jens_Hoppe »

Jeg har 10'ere i forskellige genrer:


Mine yndlings-old school Avalon Hill spil:

1830: Railways & Robber Barons - sublimt økonomispil
Civilization - det bedste civilisations-spil
Hannibal: Rome vs. Carthage - banebrydende krigsspil
Titan - det ultimative alle-mod-alle fantasy-krigsspil

Mine yndlings-eurogames:

Amun-Re
Tigris & Euphrates - disse to er Knizia, når han er bedst
Terra Mystica
Terraforming Mars - og disse to er de bedste nye eurogames, begge med nærmest uendelig genspillelighed

Og et par stykker der ikke lige lader sig kategorisere:

Magic: The Gathering - et spil jeg kunne dyrke passioneret i et halvt årti kan ikke være helt dårligt
High Frontier - nørdetema-spil når det er bedst!


Fælles for dem alle er "holdbarheden"; at det er spil jeg kan spille gang på gang, uden at blive træt af dem. Og så er de alle selvfølgelig mekanisk solide, og har temaer jeg synes godt om.
What are you, like 80?
Senest købt: MLEM: Space Agency, Faraway, Interstellar, Medina, Storm over Jerusalem
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: 10'ere på BGG

Post by Larsine »

Jeg har givet 10 til følgende spil:

Shadowrun: The Trading Card Game
Kortspillet baseret på min favorit RPG-verden. Rent faktisk synes jeg ikke det er det bedste TCG, og jeg har kun spillet det meget få gange, men baggrunden, mulighederne, tegningerne og flavour-teksten gør at jeg stadig giver det 10.

San Juan
Mit absolutte favorit kortspil. Jeg var fuldstændig overvældet da jeg prøvede det første gang, og kunne ikke få nok. Messer af forskellige kombinationer, så man hele tiden kunne afprøve hvad der fungerede bedste. Heldigvis synes min kone også at det er fantastisk så det kommer altid med på ferie.

Treasure Chest
Ikke et spil i sig selv, men en masse udvidelser, og bl.a. udviddelser til San Juan som gør spillet endnu bedre, idet der nu er flere muligheder, og flere veje til sejr.

Das Motorsportspiel
Hold nu op. Aldrig før havde jeg prøvet et brætspil som havde så meget adrenalin indbygget, og hvor man fysisk blev udmattet af at spille det. Stadig et spil som jeg til enhver tid gerne spiller.

Wabbit Wampage
Igen var det mit første møde med spillet som sidder fast. Aldrig før havde jeg spillet et spil som føltes som at sidde og se Loony Tunes. Her kunne du være Elmer Fjot, Daffy Duck eller Bygs Bunny (selvom de hedder noget andet i spillet) og opføre dig nøjagtigt som de gør i tegnefilmene.
User avatar
Goblen
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1381
Joined: Mon Nov 26, 2012 4:48 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Terra Mystica, Battlestar Galactica, Dead of Winter, Kingsburg, The Gallerist, The Resistance, Shakespeare
Location: Lundby
Has thanked: 17 times
Been thanked: 45 times
Contact:

Re: 10'ere på BGG

Post by Goblen »

For mig er der mange forskellige møder at give et 10 på. Da jeg laver meget frivilligt arbejde kan jeg også vurdere et spil ud fra den værdi spillet giver til de arrangementer. Det kan være det at spille med min familie osv.. Det vil sige at det ikke kun er om selve spillet.

Der er dog en ren 10'er baseret på spillet alene og det er Terra Mystica. For en del år siden introducerede Stony det for mig og andre til en seance hos ham. Solgt på spillet fra første spil. Det er ganske enkelt fantastisk. Det gør så jeg glæder mig mega meget til Clans of Caledonia :-)

Derfor:

* Terra Mystica - 10.
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5107
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 480 times
Been thanked: 519 times

Re: 10'ere på BGG

Post by Gunness »

BGGs egne kriterier for at give 10 ("Always want to play and expect this will never change") har jeg svært ved at forholde mig til. Lige som med film, musik, bøger, mad mm. er spilvalg stærkt afhængigt af humør, og jeg kan ikke forestille mig noget spil, jeg altid vil have lyst til at spille. Derfor giver jeg 10 til de spil, der har givet mig de ypperste oplevelser.
Lige pt. er det:
- Civilization
- Omen: A Reign of War
- Robinson Crusoe
- Sherlock Holmes: Consulting Detective
- War of the Ring
- Twilight Struggle

Civ har jeg reelt ikke spillet i en del år, og hvis jeg vovede pelsen og hev det frem (og i øvrigt kunne finde nogen, der ville bruger 5-6-7-8 timer på det), kunne det sagtens være, at det ikke længere ville være et ti-tal. Men generelt kan jeg godt lide spil, der lægger op til indlevelse. Lige på den konto stikker Omen så lidt ud, men jeg er så tilpas begejstret for dets utallige kombinations- og taktikmuligheder med et begrænset regelsæt, at jeg gerne giver topkarakter alligevel.
Hvis jeg havde prøvet Terraforming Mars mere end én gang, var der måske potentiale for en topkarakter til det også. Det virkede i hvert fald som et fremragende spil.
Bestilt: The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal, Sleeping Gods 2
User avatar
strato
50+ indlæg
50+ indlæg
Posts: 92
Joined: Sun May 15, 2016 12:36 pm
Favoritspil: Roll Player, Alchemist, Terraforming Mars, Wingspan, Everdell, Tash-Kalar, Titan, 7 Wonders Duel, Rococo
Location: Søborg
Has thanked: 5 times
Been thanked: 6 times
Contact:

Re: 10'ere på BGG

Post by strato »

Mine 10'ere er en blandet pose bolsjer. Vurderings kriterierne er meget forskellige - men jeg betrager disse spil som klassiskere jeg forventer at spille i mange år ...

7 Wonders Duel (2015)
Det bliver faktisk bare bedre jo mere jeg spiller det. Det er let at lære andre, det er hurtigt at spille - det er lige eet step up fra 7 Wonders som også er et fremragende spil. Det er den perfekte kabale som brætspil.

Roll Player (2016)
Temaet er right-down my RPG-alley. Terninger, farver, fantasy - og på den fede måde. Det er godt fundet på, og Monsters & Minions fuldender oplevelsen af at brætspille sig ind i noget rollespil.

Scythe (2016)
Her går alt op i en højere enhed: Gameflow'et der trods spillets kompleksitet er hurtigt, engine tweaking med player interaktion, tema, design og underholdende flavor tekst - det er velproduceret og stadig sjovt.

Splendor (2014)
Familiespil #1. Letvægts og alligevel svært at mestre. Top underholdende entry level game der gang på gang fascinerer venner og familie. Til og med hurtigt og taktilt.

Tash-Kalar: Arena of Legends (2013)
Skak på syre. Jeg bliver aldrig færdig med det spil. Som skak: Let at lære, svært at mestre. Mega sjove og forskelligartede game modes. Genialt både med 2,3 og 4 spillere.

Titan (1980)
Jeg er nok relativt ene om at rate Titan så højt i en verden med moderne spil der kan så meget mere bedre. Jeg kan se downtime, afbrudt spil for dem der bliver hylet ud, brædtet er for småt, spillet for langt - men alligevel er det bare en klassiker og vel eet af verdens første avlespil(?). Spillet i spillet (kampene) er utroligt godt fundet på. Desuden kræver det både øvelse, planlægning og et godt overblik at mestre Titan.
User avatar
AndersC
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 196
Joined: Fri Jan 25, 2013 12:09 pm
Location: Birkerød
Has thanked: 64 times
Been thanked: 3 times

Re: 10'ere på BGG

Post by AndersC »

Mine 10´ere er dem der har leveret de ypperste spiloplevelser. Det er ikke nødvendigvis de spil med de bedste mekanismer, men oplevelsen er vigtig. Gruppen man spiller har været afgørende mine topoplevelser - for skal man op på en 10´er, så skal alt gå op i en højere enhed..

Har to spil på 10:

Pandemic Legacy Lidt mærkeligt, at det, i princippet, er et engangs-spil på toppen. Men det har leveret den bedste oplevelse, så det skal selvfølgelig på toppen. Og er i gang med 2. gennemspilning med en anden gruppe..
Eldritch Horror Er i tvivl om Eldritch efterhånden skal ned på 9 - er ikke sikker på at det stadig har den magi, der var i starten.

En mulig bobler til en 10´er kunne være Blood Rage; men det kræver et par gennemspilninger mere, for at kunne retfærdiggøre :)
Sidst spillet:
Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14570
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 441 times
Been thanked: 614 times
Contact:

Re: 10'ere på BGG

Post by Frouvne »

Indtil for et par år siden havde jeg kun et spil, jeg gav 10 og det var Diplomacy, som på mange måder kan siges at være det spil, der fik mig tilbage til hobbyen og som også er et af de spil, jeg har brugt mest tid på at læse artikler om, diskutere med folk, analysere træk m.m.m. - og det uden at jeg har spillet det særlig mange gange. Alt i alt tror jeg stadig, at jeg har mit 10. spil til gode og det både når jeg tæller ftf-spil og spil via e-mail.

De seneste år har jeg fået et mere inkluderende forhold i.f.t. at kunne give spil 10 og det er nok den karakter, hvor jeg oftest ser bort fra den officielle forklaring på, hvornår den skal tildeles.

Jeg har haft en svaghed for Martin Wallaces økonomi-spil og oprindeligt var Age of Steam oppe at snuse til 10-tallet. Det er dog blevet Steam, der er endt med at få 10-tallet bl.a. fordi det er den smule mere tilgængeligt og er det spil af de to, der rent faktisk bliver spillet. Brass: Lancashire får ligeledes et 10-tal af mig efter at vi de seneste år har fået spillet det en hel del gange i vores spilgruppe og det er røget helt til tops blandt de spil, jeg holder af.

Et spil der også er vokset for mig, jo mere jeg har spillet det er Twilight Struggle. Jeg har altid været fuldkommen forgabt i dets tema, men det krævede nogle spil for at se de finere nuancer i spillet.

Crokinole er for mig det ultimative dexterity-game og da det er en genre jeg syntes er super-sjov og der med Crokinole både er plads til færdigheder og strategi er det et oplagt 10-tal fra min hånd!

Innovation er måske det særeste spil at se blandt mine 10-tal, da jeg godt kan lide spil med en vis grad af kaos, men sjældent vil rate dem særligt højt. Innovation er sprængfyldt med kaos men alligevel utroligt fængslende og kampen for at bevare kontrol er for mig en integreret del af spillet.

Det nyeste spil blandt mine 10-taller er Dominant Species, der for mig er fyldt med tema og velfungerende mekanikker. Et vidunderligt kynisk spil.
frouvne, administrator

Image
Mr.OD
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 142
Joined: Tue Jul 26, 2016 3:23 pm
Favoritspil: Forbidden stars, Cthulhu wars, Champions of midgard
Location: Esbjerg

Re: 10'ere på BGG

Post by Mr.OD »

Kemet
Kemet kan noget, som ingen andre spil kan. Man får (næsten)samme episke følelse som Runewars/Forbidden stars/Twilight imperium, men med en spilletid på under 2 timer. Samtidig har de formået at lave gameplayet fantastisk aggressivt, på den gode måde. Man er konstant i kamp, men det sker sjældent at en enkelt spiller er så langt bagud, at vedkommende ikke kan vinde.

Champions of Midgard
Fantastisk mix af terning kamp og worker placement. Masser af forskellige veje ti sejr. Undgår at falde i den kedelige "engine building" cyclus, som mange euro spil kan lide af (Jeg bruger 1 ressource på at købe x ting, som genererer 2 andre ressourcer, som jeg så kan bruge næste runde på at købe y ting so genererer 3 af en anden ressourcer).
User avatar
Da Senzai
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 124
Joined: Mon Aug 26, 2013 8:42 pm
Location: København
Been thanked: 10 times

Re: 10'ere på BGG

Post by Da Senzai »

Smash Up er mit 10 ud af 10 spil. Det er virkeligt godt og passer perfekt til jeg og dem, jeg spiller med. Det er rigtigt godt både med 2 og 3 spillere og okay med fire, hvis man bare er klar over, hvad man går ind til. Foretrækker det klart med 2 og 3 - og det er fedt, at 2 og 3 spillere er ret forskellige oplevelser og begge to ganske solide.

Jeg elsker, at det er så nemt at spille og det har så stor variation og replay value. Du klasker to factioner sammen og vups, så har du et deck. Spil en action, spil en minion og resten står på kortene.

Jeg har spillet kompetitivt Magic: The Gathering on-off i 15 år. Med Kompetitivt Magic, så mener jeg, at jeg brugt mange fredage og lørdage på at spille turneringer inde i Faraos Cigarer.
Magic er et godt spil, men det har en del irritations momenter og så kan jeg ikke længere retfærdig-gøre den tid og de penge, det kræver for at spille spillet på et niveau, der giver mening for mig. Derudover er det også kedeligt, at man altid møder de samme decks igen og igen. (De fleste spiller for at vinde og spiller derfor oftest de bedste "Net-Decks" og det bliver kedeligt i længden synes jeg).

Efter, at jeg har været så heldig at finde nogen, der gider spille med mig, så er jeg blevet kæmpe-fan af kortspil, der spiller godt direkte ud af æsken, uden behov for at deckbuilde. Spil som Smash Up, Summoner Wars, Pixel Tactics osv.

Smash Up er klart favoritten og jeg elsker, at de bliver ved med at udgive nye kort.

Objektivt set er jeg dog ikke helt overbevist om, at jeg kan tillade mig at give Core-Sættet 10 ud af 10. Jeg kan godt lide mange af faktionerne i Grundsættet. Især Aliens´ne er fede, men der er desværre Balance-Problemer. Robotterne og Zombier er væsentlige stærkere end de andre.

Jeg og min kammerat var inde og spille Smash Up turnering i Faraos i forbindelse med Event-Kitet. Det var kun Grundsættet, der blev spillet med.

Vi blev seeded ved hver vores bord og uafhængig af hinanden fik vi begge draftet Zombie-Aliens (Store hjerner tænker ens! :D). Vi vandt begge to spillet ved vores respektive bord og kvalificerede os til finale bordet. På finale boardet var vi tre spillere. Jeg fik Zombie-Ninja, min ven fik Robot-DInosaurer og den sidste spiller fik Alien-Pirater. Der var var ingen grund til, at den tredje mand var med. Han tabte allerede inden spillet startede, da han ikke fik robotter eller zombier og fik naturligvis en 3. plads. Jeg synes, at det var lidt synd, men målet med, at vi tog af sted var at få fat på de eksklusive "Event-Kit" only kort, så vi spillede for at vinde.

Smash Up er monsterfedt og er en 10´er for mig, men kan ikke med god samvittighed rate grundsættet 10, da det har balance-problemer.
Image
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: 10'ere på BGG

Post by Larsine »

Da Senzai wrote:Efter, at jeg har været så heldig at finde nogen, der gider spille med mig, så er jeg blevet kæmpe-fan af kortspil, der spiller godt direkte ud af æsken, uden behov for at deckbuilde. Spil som Smash Up, Summoner Wars, Pixel Tactics osv.
Du skulle overveje Red Dragon Inn, da det efter min mening er noget nær tæt på Smash Up.
User avatar
Da Senzai
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 124
Joined: Mon Aug 26, 2013 8:42 pm
Location: København
Been thanked: 10 times

Re: 10'ere på BGG

Post by Da Senzai »

Jeg kan godt lide Red Dragon Inn. Især Gambling-delen synes jeg er sjov.

Jeg endte dog med at sælge hele min samling, da det sjældent kom på bordet. Jeg er nemlig ikke så glad for player elimination. Jeg synes ikke, at vi spiller så tit, og når vi endeligt gør, så synes jeg, at det er synd, hvis nogen bare skal sidde og kigge på.

Gameplay-mæssigt synes jeg overhovedet ikke, at spillet minder om Smash Up :P
Image
User avatar
Jonezy
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1471
Joined: Thu Mar 10, 2011 7:32 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Hansa Teutonica, Orléans og Terraforming Mars er mine mere euro-orienteret favoritter, men Too Many Bones: Undertow er favorit SPILLET lige nu. Jeg er dog total omni-gamer og spiller stort set alle slags spil til stor fornøjelse. Holder blandt andet også meget af hyggelige fillers og CMoN terninge-fjol.
Location: Taastrup (København)
Has thanked: 278 times
Been thanked: 174 times

Re: 10'ere på BGG

Post by Jonezy »

Jeg havde i lang tid ikke givet 10'ere på BGG, da det for mig stod som det perfekte spil, men det er der jo ingen spil som er. Nu har jeg slækket kravene lidt og har to 10'ere, som to relativt populære euro spil.

Den ene er Hansa Teutonica, som for mig stort set er helt flawless. Jeg er normalt ikke speciel vild med take that, men Hansa Teutonica gør det på en helt fantastisk måde, hvor man bliver belønnet for at blive slået på. Når man får spillet nogle spil opdager man også hurtigt, at der faktisk er ret mange veje man kan gå og at hvert spil udspiller sig meget forskelligt. Elsker det spil og har endda en super ussel win-rate i det. Et mekanisk brætspils vidunder.

Det andet er fandme en Feld, nemlig Castles of Burgundy. Det spil klikkede for mig på day one. Terningerne begrænser dine muligheder tror man, men i stedet tydeliggører de bare de valg som du reelt har. Det gør, at jeg i hver eneste tur hurtigt ser mine muligheder og derefter skal træffe nogle interessante og sjove valg, og det er jo præcis det, som gør brætspil sjove. At der er tiles og vilde kombo muligheder med 'bygnings'-brikkerne er bare prikken over i'et.

Jeg har også nogle spil, som jeg virkelig elsker, men ikke føler kan give 10, da jeg kan se nogle flaws i dem.
Image
Post Reply