1'ere på BGG

Her stilles hver uge et nyt tema til diskussion. Kom og deltag i debatten!
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14570
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 441 times
Been thanked: 614 times
Contact:

1'ere på BGG

Post by Frouvne »

Efter i sidste uge at have snakket om 10'ere på BGG kunne det måske være sjovt at snakke lidt om 1'ere. Er der virkelig spil, der er så dårlige? Er det overhovedet en karakter, I anvender? Og i givet fald: Hvordan? :D
frouvne, administrator

Image
Michael_Olsen
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 462
Joined: Tue Apr 09, 2013 10:44 pm
Location: Ringsted
Contact:

Re: 1'ere på BGG

Post by Michael_Olsen »

Så vidt jeg husker var den tidligere definition på bgg noget i stil med at det ikke engang kan kaldes et spil, men den har de vist ændret. Nu er det noget med "defies description" og "clearly broken".

Jeg har brugt den i 3 tilfælde hvor spillet ikke indeholder det som udgiveren lover. I alle 3 tilfælde er der tale om lovning om solitaire regler/variant som enten ikke er til stede eller som er så slatten at jeg giver 1:

Empire of the Sun, 2nd edition: https://boardgamegeek.com/boardgame/11825/empire-sun
Solitaire "reglerne" her er anvisninger til en generel strategi, hvilket ikke har stoppet GMT fra at påstå det er et solitaire spil. Derudover er det skrevet i en uforståelig notesform. Forståelig måske for folk som har spillet det 2 spillers, men uforståelig for os andre.

Churchill: https://boardgamegeek.com/boardgame/132018/churchill
Solitaire reglerne her har lidt mere kød på men de bots der leveres er så slatne at jeg fandt en vinderstrategi som stort set altid vinder første gang jeg spillede. Derudover er solitaire reglerne bare generelt dårligt formulerede, hvilket kan skabe en del tvivl.

Star Patrol: https://boardgamegeek.com/boardgame/181477/star-patrol
Der blev lovet solitaire regler, men de eksisterer ganske simpelt ikke.
Image
User avatar
JoelP
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 682
Joined: Sun May 27, 2012 2:50 pm
Location: København

Re: 1'ere på BGG

Post by JoelP »

Hmmn, så skulle jeg også rate Agricola og SW:Rebellion dårligt fordi at de ikke fungerer med hhv 5 og 4 spillere. Den tankegang abbonnerer jeg ikke på. Jeg kan se at jeg har 2 ettere, begge promoer. Den ene er Big Damn Heroes til Firefly, som bare er overpowerede udgaver af heltene fra grundspillet og sølvminen til Romolo o Remo, som gør et i forvejen lidt middelmådigt spil helt håbløst ved at smadre markedsmekanismen i spillet. Dårlige spil har jeg ratet 2 eller 3, jeg reserverer 1er pladsen til helt håbløse tilfælde
Michael_Olsen
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 462
Joined: Tue Apr 09, 2013 10:44 pm
Location: Ringsted
Contact:

Re: 1'ere på BGG

Post by Michael_Olsen »

JoelP wrote:Hmmn, så skulle jeg også rate Agricola og SW:Rebellion dårligt fordi at de ikke fungerer med hhv 5 og 4 spillere.
Er det sådan at de ikke fungerer? Eller at det bare ikke er helt lige så sjovt. Der er en forskel for mig.

Hvis man sælger et spil som et solitaire spil og der så ikke er solitaire regler med, eller at de nærmest ikke virker, så er der en grænse der er overskredet.
Når jeg så derudover har været interesseret i nævnte spil med henblik på solitaire, ja så synes jeg en 1 rating er rimelig. Spillene er jo så helt klart nogle jeg aldrig ville røre igen under nogle omstændigheder.

SW:Rebellion er noget jeg ville spille som 2-spiller, aldrig som 4-spiller. Derfor vil min rating, når jeg får det spillet, være baseret på hvad det kan som 2-player spil.
Image
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3741
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 19 times
Been thanked: 79 times

Re: 1'ere på BGG

Post by Jens_Hoppe »

Det eneste spil jeg har givet 1 er mønstergenkendelsesspillet SET. Og strengt taget er det jo ikke SET's skyld; det fungerer sikkert fint nok, for hvad det er. 1-tallet afspejler bare, hvor aldeles forfærdeligt jeg syntes det var at spille: Det er den værste spiloplevelse jeg har haft, så det virker som et godt sted at bruge en 1'er. :)
What are you, like 80?
Senest købt: MLEM: Space Agency, Faraway, Interstellar, Medina, Storm over Jerusalem
User avatar
JoelP
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 682
Joined: Sun May 27, 2012 2:50 pm
Location: København

Re: 1'ere på BGG

Post by JoelP »

Men hvorfor er der forskel på om det fungerer med 1 eller med 4 spillere?
Michael_Olsen
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 462
Joined: Tue Apr 09, 2013 10:44 pm
Location: Ringsted
Contact:

Re: 1'ere på BGG

Post by Michael_Olsen »

JoelP wrote:Men hvorfor er der forskel på om det fungerer med 1 eller med 4 spillere?
Det synes jeg nu heller ikke jeg har sagt at der er.

Edit: Måske jeg lige skulle uddybe. Hvis et spil er annonceret til, for eksempel, 2-4 spillere og reglerne til 4 spillere ganske simpelt ikke virker, så synes jeg en 1 rating er rimelig. Jeg ville formenligt også selv rate det til 1 hvis det var et spil jeg har anskaffet med det formål at spille det 4 spillere, og jeg ikke har anden brug for det.
Hvis spillet var lidt "slattent" som 4 spillere, og igen det var den eneste brug jeg havde for det, så ville jeg stadig rate det efter det, og måske ende på 3 eller 4 eller 5 rating. Det uafhængigt af hvor godt spillet potentielt er for 2 spillere i og med at det ikke er noget jeg kan få glæde af.
Kort sagt, min rating er bevidst subjektiv efter mine egne behov, ønsker og lyst.
Image
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9158
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Re: 1'ere på BGG

Post by Stony »

JoelP wrote:Men hvorfor er der forskel på om det fungerer med 1 eller med 4 spillere?
Jeg er tilbøjelig til at være på samme bølgelængde her. Men jeg tænker samtidig det er et spørgsmål om hvad man giver fokus.

Et eksempel kunne for mit vedkommende være Carcassonne. Jeg har givet det en karakter, ud fra hvad jeg synes jeg får ud af spillet. Det kunne være et 8-tal. Men skjult i det tal, ligger så også en tanke om at jeg eksempelvis kun ønsker at spille det med 2-3 spillere, da jeg synes at spillet med 4-5 spillere ændrer karakter. Og skulle jeg give en karakter alene baseret på 4-5 spillere, ville det næppe få mere end et 5-tal.

Bør jeg give karakter ud fra min spiloplevelse, inklusive det at jeg kun spiller det med 2-3 spillere, eller bør min karakter også tage 4-5 spiller aspektet med, og derfor være et snit af de to oplevelser?

På samme måde, kan jeg spørge hvorvidt man bør/må give en karakter alene ud fra singleplayer...? Hvis man KUN har tænkt sig at spille det solo, kan det selvfølgelig blive udfordrende at gøre andet. :)
Sidst spillet:
Image
Michael_Olsen
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 462
Joined: Tue Apr 09, 2013 10:44 pm
Location: Ringsted
Contact:

Re: 1'ere på BGG

Post by Michael_Olsen »

Stony wrote:På samme måde, kan jeg spørge hvorvidt man bør/må give en karakter alene ud fra singleplayer...? Hvis man KUN har tænkt sig at spille det solo, kan det selvfølgelig blive udfordrende at gøre andet. :)
Med hensyn til "bør", så har jeg forsøgt at give udtryk for at spillene bliver ratet efter min egen oplevelse og min egen playercount. Det er vist det samme du siger du gør med, for eksempel, Carcasonne.

Man kan vende det om og sige: Jeg sidder med et spil jeg har tænkt mig at spille solitaire. Reglerne virker ikke. Det er ikke at det er et dårligt eller kedeligt spil, men reglerne virker simpelt hen ikke. Det ser ud til at være et ok, eller bedre, 2 spillers spil. Skal jeg give en 6 eller 7 eller 8 rating ud fra det?

Med hensyn til "må", så er der ingen tvivl: Man må på bgg give rating helt som man har lyst. Kan du ikke lide designeren personligt og giver 1, det er ok. Kan du ikke lide kassen og giver 1, det er ok. Er designeren din ægtefælle og du giver 10, det er ok. Kan du ikke lide Legacy ideen og giver rutinemæssigt 1 rating til alle Legacy spil, det er ok.
Den eneste regel der findes er at man kun må give 1 rating til hvert spil. Det vil sige, du må kun give ratings fra en konto.

Som en sidebemærkning har dette system for nylig været udfordret i og med at mindst én person ("smjj" https://boardgamegeek.com/collection/us ... dgame&ff=1) har oprettet en robot som giver 1 rating til rigtig mange spil, og 10 rating til en håndful eller måske flere, som personen åbenbart godt kan lide. Lige nu er han vist oppe på over 7000. Indtil videre har bgg admins valgt at tillade det da det falder inden for reglerne, det selvom personen tydeligvis ikke har spillet disse spil.
Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14570
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 441 times
Been thanked: 614 times
Contact:

Re: 1'ere på BGG

Post by Frouvne »

Jeg har to grupper af et-tallet. Den første -og mindste - indeholder nogle børnespil, der er så usle, at jeg syntes det er udtryk for disrespekt for børnene overhovedet at have forsøgt at sælge dem. Den største gruppe er til spil af designere som jeg syntes har optrådt uhæderligt. Så de fungerer forhåbentlig som en advarsel til andre brugere.
frouvne, administrator

Image
Michael_Olsen
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 462
Joined: Tue Apr 09, 2013 10:44 pm
Location: Ringsted
Contact:

Re: 1'ere på BGG

Post by Michael_Olsen »

Frouvne wrote:Jeg har to grupper af et-tallet. Den første -og mindste - indeholder nogle børnespil, der er så usle, at jeg syntes det er udtryk for disrespekt for børnene overhovedet at have forsøgt at sælge dem. Den største gruppe er til spil af designere som jeg syntes har optrådt uhæderligt. Så de fungerer forhåbentlig som en advarsel til andre brugere.
Interessant. Har du nogle eksempler på sådanne designere, og hvad de har gjort for at fortjene denne "ære"?
Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14570
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 441 times
Been thanked: 614 times
Contact:

Re: 1'ere på BGG

Post by Frouvne »

Michael_Olsen wrote:
Frouvne wrote:Jeg har to grupper af et-tallet. Den første -og mindste - indeholder nogle børnespil, der er så usle, at jeg syntes det er udtryk for disrespekt for børnene overhovedet at have forsøgt at sælge dem. Den største gruppe er til spil af designere som jeg syntes har optrådt uhæderligt. Så de fungerer forhåbentlig som en advarsel til andre brugere.
Interessant. Har du nogle eksempler på sådanne designere, og hvad de har gjort for at fortjene denne "ære"?
Jeg skal nok komme med nogle eksempler i aften, når jeg sidder ved en computer. :)
frouvne, administrator

Image
User avatar
JoelP
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 682
Joined: Sun May 27, 2012 2:50 pm
Location: København

Re: 1'ere på BGG

Post by JoelP »

Så længe folk skriver en bemærkning til deres rating, synes jeg også bare man skal rate efter mavefornemmelse. Ham der rater tonsvis af spil 1 bliver jo ikke taget alvorligt af nogen, og de 1'ere drukner jo alligevel i algoritmerne. Når jeg undersøger ratings og kommentarer går jeg altid efter at læse dem, der har rated 4-7. Der i mellemspektret er det som regel folk der har tænkt over deres rating og argumenterer for og imod.
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5107
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 480 times
Been thanked: 519 times

Re: 1'ere på BGG

Post by Gunness »

Mit eneste ettal er gået til quizspillet Kogepunkt. Jeg hader normalt ikke quizspil, men det her tager altså kegler. Ud over at indeholde en masse kedelige spørgsmål om køkkenremedier (franske navne på bageforme mv), er farvevalg og dermed overskuelighed helt i skoven. Det har man så valgt at peppe op med tilfældige begivenheder a la "byt alle dine point med din sidemand".

TP er det rene Twilight Struggle i sammenligning.
Bestilt: The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal, Sleeping Gods 2
User avatar
Da Senzai
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 124
Joined: Mon Aug 26, 2013 8:42 pm
Location: København
Been thanked: 10 times

Re: 1'ere på BGG

Post by Da Senzai »

Jeg har ikke givet nogen 1´ere. Alle de spil, jeg har købt har et eller andet, der er godt eller, der interesserer mig - ellers køber jeg dem ikke. Jeg har ihvertfald ikke købt et spil, der er så dårligt, at det warranter en 1´er :P.

Det er kun mig i min spilgruppe, som køber spil, så jeg prøver aldrig spil inden, jeg køber dem.
Image
Post Reply