1'ere på BGG

Her stilles hver uge et nyt tema til diskussion. Kom og deltag i debatten!
User avatar
strato
50+ indlæg
50+ indlæg
Posts: 92
Joined: Sun May 15, 2016 12:36 pm
Favoritspil: Roll Player, Alchemist, Terraforming Mars, Wingspan, Everdell, Tash-Kalar, Titan, 7 Wonders Duel, Rococo
Location: Søborg
Has thanked: 5 times
Been thanked: 6 times
Contact:

Re: 1'ere på BGG

Post by strato »

Gunness wrote:Mit eneste ettal er gået til quizspillet Kogepunkt. Jeg hader normalt ikke quizspil, men det her tager altså kegler. Ud over at indeholde en masse kedelige spørgsmål om køkkenremedier (franske navne på bageforme mv), er farvevalg og dermed overskuelighed helt i skoven. Det har man så valgt at peppe op med tilfældige begivenheder a la "byt alle dine point med din sidemand".

TP er det rene Twilight Struggle i sammenligning.
Enig i at Kogepunkt er en 1'er kandidat. Gameflow'et er i stykker er mit kriterie for en 1'er, og her bliver det sjove ved spillet simpelthen ødelagt af de mere eller mindre tilfældige udfald.

Spørgsmålene er til gengæld i deres grundform gode, hvis man har den slags interesse. Så mit "take" på en dårlig karakter går udelukkende på de mekanikker der ellers er i spillet.

Et andet elendigt spil er Danmarks Spillet hvor man kan sidde fast på Samsø i uendeligeheder svarende til tabt tur 1d6 og rende fra Herodes til Pilates uden at opnå noget som helst. Her kommer man slet ikke til spørgsmålene ...

Heldigvis kan man i begge eksempler lave sine egne, bedre, mere afbalancerede regler der løfter dem ud af 1'er zonen (men nok ikke højere end en 4-5 stykker)
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9158
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Re: 1'ere på BGG

Post by Stony »

Min 1'er liste rummer bare tre spil, som jeg HAAAAAAAAADER for fuld smadder:

LCR
Trivial Pursuit
Poker

Den har før rummet spil af andre årsager. Eksempelvis var der i en periode nogle Games Workshop spil som protest i direkte forlængelse af deres - i mine øjne - latterlige træk overfor BGG, hvor der skulle fjernes en lang række billeder som brugerene havde taget.
Sidst spillet:
Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14570
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 441 times
Been thanked: 614 times
Contact:

Re: 1'ere på BGG

Post by Frouvne »

Frouvne wrote:
Michael_Olsen wrote:
Frouvne wrote:Jeg har to grupper af et-tallet. Den første -og mindste - indeholder nogle børnespil, der er så usle, at jeg syntes det er udtryk for disrespekt for børnene overhovedet at have forsøgt at sælge dem. Den største gruppe er til spil af designere som jeg syntes har optrådt uhæderligt. Så de fungerer forhåbentlig som en advarsel til andre brugere.
Interessant. Har du nogle eksempler på sådanne designere, og hvad de har gjort for at fortjene denne "ære"?
Jeg skal nok komme med nogle eksempler i aften, når jeg sidder ved en computer. :)
Beklager at det tog lidt længere tid før jeg fik åbnet computeren!

Den første jeg valgte at give et et-tal var Tristan Converts Dice Age og baggrunden herfor var selvfølgelig dels hans handlinger men i høj grad også måden han kommunikerede på. For at gøre en lang historie kort, så fik han som en del af en Kickstarter-kampagne det beløb, der skulle til for at han mente at kunne realisere sit projekt. Efter et par år erkendte han langt om længe at han ikke havde et tilstrækkeligt beløb, men solgte alligevel de spil han havde fået produceret via sin egen hjemmeside "for at rejse penge", så han kunne honorere sine løfter overfor hans backere. Når han en sjælden gang kommunikerede noget, var meget af det tydeligvis ikke sandfærdigt og det meste af tiden ignorerede han blot sin backere. Jeg forventer ikke, at man giver sig tid til personligt at svare hver enkelt backer, jeg forventer ikke en gang at jeg nødvendigvis modtager et produkt, men jeg forventer at den der styrer en kampagne holder alle informere - særligt hvis der opstår vanskeligheder, der kan betyde at projektet kan løbe af sporet. Spillet viste sig også at være langt fra at være færdigudviklet flere år efter Kickstarter-kampagnen forløb, hvilket var i modstrid med hans egen beskrivelse. Mit primære problem med kampagnen var at Tristan blev ved med at være løgnagtig og at han ignorerede sine backere i stedet for at erkende sine problemer og evt. blot beklage at han ikke var i stand til at levere produktet.

Franskmanden Alain Epron nåede også i den grad at fremprovokere et et-tal. Synd fordi han faktisk producerede et rigtig solidt spil med Vanuatu. Forløbet fortaber sig i tågerne, men undervejs ignorerede han længe backerne. Nogle endte med at få det lovede spil. Andre fik det aldrig. Mange af os modtog en fransk udgave. Jeg ved ikke om nogen modtog den lovede udvidelse. Nogle år senere blev spillet samlet op af en ny udgiver, der tilbød at sende et gratis eksemplar på deres regning til alle dem, der ikke havde modtaget spillet mod at man selv betalte portoen. Men det var ikke takket være Alain Epron.

Project: ELITE er nok det største projekt, jeg har givet et et-tal ... og i dag nøjes jeg faktisk med at give udvidelserne et et-tal. Artipia Games forsvarede på den mest patetiske måde et produkt, der var langt under den standard man kunne forvente og endnu længere under den standard de selv indledningsvis havde lovet. Produktet var så ringe produceret, at deres udsagn om at de var stolte over kvaliteten var en hån mod dem, der skulle modtage produktet. Og da de så efterfølgende forsøgte offentligt at kaste skylden over på deres samarbejdspartner højnede ikke just deres anseelse. Artipia Games endte med at levere et nogenlunde acceptabelt produkt med et års forsinkelse - men det var kun takket være det massive pres, de blev mødt med. Så som udgangspunkt vil jeg tænke mig godt om før jeg igen støtter et af deres produkter.

Det seneste projekt jeg har tilladt mig at give karakteren er det stadig ikke-eksisterende spil ERA. Igen et spil der har været fabelagtigt dårligt projekt-styret. Der bliver her et par år efter spillet skulle have ramt gaden arbejdet på regler og grafik. Og nu undrer han sig over at porto-taksterne har ændret sig og regner i øvrigt med ikke at komme til at sende spillet men vil måske dele grafik-filerne. Og det er så først for en måneds tid siden, at han har erkendt at der ikke kommer til at komme noget spil ud - indtil da har han hårdnakket påstået, at det blot blev forsinket.

Kickstarter, i perioder manglende information og i andre løgnagtighed har været fælles træk for de fleste projekter, der er landet i den kategori for mig. Der er nogle andre varianter, som jeg ikke skal komme nærmere ind på her. To af de fire spil jeg her har talt om er med lang forsinkelse kommet frem og har faktisk været fine spil, de to øvrige er aldrig dukket op og gør det formentlig aldrig ... men det er også spil, jeg næppe ville have støttet i dag. Jeg savner ikke, at de fylder op på mine hylder, men det generer mig, når jeg bliver talt usandt til eller når folk blot ignorerer mig og andre, når jeg føler, vi har krav på en god forklaring.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Goblen
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1381
Joined: Mon Nov 26, 2012 4:48 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Terra Mystica, Battlestar Galactica, Dead of Winter, Kingsburg, The Gallerist, The Resistance, Shakespeare
Location: Lundby
Has thanked: 17 times
Been thanked: 45 times
Contact:

Re: 1'ere på BGG

Post by Goblen »

Har faktisk ikke en eneste 1'er. Der er spil der er tæt på, men ikke nogen 1'ere.
chr88
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 524
Joined: Sat Jun 18, 2011 7:36 am
Favoritspil: Agricola og Terra Mystica er mine to klare favoritspil! Andre favoritter er eurogames som Samurai, Ra, Hansa Teutonica, Caylus, Le Havre, El Grande, Puerto Rico, Goa, Ghost Stories, Taluva, Reef Encounter osv. - men også et partygame som Telestrations er genialt!
Tjek hellere end gerne min profil på BGG: http://boardgamegeek.com/user/ChrB
Location: 2100 Kbh Ø
Been thanked: 4 times

Re: 1'ere på BGG

Post by chr88 »

Oj oj oj...

Har ratet tre spil 1 på BGG:

Snakes & Ladders, fordi der er 0 beslutninger.
Krig, fordi der er 0 beslutninger.
Matador, fordi det ofte tager aaaaalt for lang tid (og har for meget held, og man ofte kan se vinderen lang tid før, spillet reelt set slutter)

Derudover har jeg ratet flere spil 1.5, som også næsten kunne være 1'ere, da de er helt eventyrligt usle...

Snail's Pace Race
Single Card Game
Bupkis
Tic-Tac-Toe
PuzzleWar

Hvis man vil se hvorfor, kan man klikke på min profil og læse kommentarerne :)
User avatar
Jonezy
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1471
Joined: Thu Mar 10, 2011 7:32 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Hansa Teutonica, Orléans og Terraforming Mars er mine mere euro-orienteret favoritter, men Too Many Bones: Undertow er favorit SPILLET lige nu. Jeg er dog total omni-gamer og spiller stort set alle slags spil til stor fornøjelse. Holder blandt andet også meget af hyggelige fillers og CMoN terninge-fjol.
Location: Taastrup (København)
Has thanked: 278 times
Been thanked: 174 times

Re: 1'ere på BGG

Post by Jonezy »

Jeg giver ikke 1'ere. Jeg kan næsten altid finde et heller positivt i et spil eller en spil oplevelse. De fleste spil, som jeg ikke bryder mig om, kan jeg stadig godt se er et fint spil for de rigtige spillere.
Image
Post Reply